دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مراحل طلاق توافقی و اطلاعاتی که باید بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

این روزها اکثر طلاقها به علت دوری از جنجال و دعوا, به صورت توافقی بین زوجین اتفاق می افتد. اما این شکل جدایی هم نیاز به طی کردن مراحل قانونی خودش دارد. نشریه آرگا از مراحل طلق توافقی و مجموع اطلاعات لازم در این زمینه در این مقاله می گوید.

امروزه سی تا چهل درصد جدایی ها به صورت طلاق توافقی صورت می گیرد. زوجین برای عدم دعوا و بحث و کوتاه تر شدن زمان جدایی با توافقات لازم از هم جدا می شوند. اما به هر حال کار اداری و قانونی مراحلی مختص به خود را دارد. برای آشنایی با مرحله های طلاق توافقی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انجام طلاق توافقی توسط وکیل مزیت هایی دارد که به شرح زیر است:

  • با داشتن وکیل در طلاق توافقی کارها به مدت یک هفته تا ده روز انجام می شود.
  • در صورت داشتن وکیل, عدم نیاز به حضور زن و مرد در دادگاه می باشد.
  • در صورت داشتن وکیل, عدم نیاز به حضور زن و مرد در جلسات مشاوره می باشد.
  • در صورت داشتن وکیل توافقات زوجین توسط وکیل صورت جلسه می شود و بر طبق همان دادگاه, حکم می دهد.
  • در صورت داشتن وکیل, حتی برای اجرای صیغه طلاق به حضور زن و مرد نیازی نیست.آنچه لازم است از طلاق توافقی بدانید

طلاق توافقی یکی از پرونده های دادگستری در دادگاه خانواده می باشد، البته در قانون نامی به این عنوان وجود ندارد، انواع و اقسام طلاق شامل طلاق خلع و مبارات، طلاق رجعی، طلاق بائن ذکر شده,  اما اصطلاح طلاق توافقی با توجه به توافق بین طرفین به این اسم نامگذاری شده است، در واقع طلاق توافقی نوعی طلاق خلع می باشد که با توجه به آن زوجه از مهریه و مال خویش می بخشد و زوجه در قبال اجرای صیغه طلاق این بذل را خواهد پذیرفت.

پرداخت مهریه در مراحل طلاق توافقی:

مهریه حق زن بر گردن مرد است. طلاق توافقی می تواند به شرط پرداخت کل مهریه از طرف مرد, نیمی از مهریه از طرف مرد, بخشش کل مهریه از طرف زن و یا پرداخت کل مهریه از طرف مرد با توجه به اختیاراتش باشد.

همه چیز درباره طلاق توافقی

پرداخت نفقه در مراحل طلاق توافقی:

میزان پرداخت نفقه با توجه به شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجین توسط دادگاه معین می شود و مرد موظف و موکلف است میزان تعیین شده نفقه را تمام و کمال به زن بپردازد. طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی تنها در صورتی که زن از انجام وظایف همسری امتناع کند و تمکین ننماید, نفقه به او تعلق نمی گیرد. در طلاق توافقی, زن و مرد می توانند مبلغی را به عنوان نفقه با هم توافق کنند که مرد تا پایان عده به زن بپردازد. ( عده تایمی به مدت سه ماه و ده روز است که در این زمان زن و مرد می توانند دوباره به هم رجوع کنند.) ( در صورتی که زن باکره باشد نیازی به نگه داشتن عده نیست. )

مدارک لازم برای مراحل طلاق توافقی

  •  آرون گروپس

تکلیف جهیزیه در طلاق توافقی:

جهیزیه زن قابل استرداد است. یعنی در صورت وجود سیاهه و یا وجود ادله محکم زن می تواند جهازش را با خودش ببرد. در طلاق توافقی هم در اصل مستردد بودن جهیزیه زن فرقی نمی کند با این تفاوت که وسایل خریداری شده را با توافق می تواند ببرد یا نیمی را در منزل مرد بگذارد.

اجرت المثل ایام مشترک زوجیت:

مبلغی که مرد در صورتی که تقاضای طلاق از طرف او باشد, در حالی که زن مشکل اخلاقی یا امتناع از وظایف همسری نداشته باشد, باید بابت زحمات زن در خانه او پرداخت کند را نحله می گویند. که این مبلغ را قاضی تشخیص می دهد و تعیین می کند که اصولا در طلاق توافقی همچنین ادعایی وجود ندارد و درخواست نمی شود.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند یا فرزندان در طلاق توافقی:

حضانت فرزند پسر و دختر تا پایان هفت سالگی با مادر است و از آن پس دختر تا پایان نه سالگی و پسر تا پایان پانزده سالگی با پدر می باشد و بعد از آن ادامه زندگی با هر کدام از اولیا با خواست خودش صورت می گیرد. در طلاق توافقی زن و مرد درباره حضانت فرزند نیز می توانند با هم به توافق برسند, مثلا شرط کنند که طلاق در صورت قبول حضانت دختر سه ساله با پدرش صورت می گیرد و یا حضانت پسر دوازده ساله را به مادرش بدهند چون پدر قصد نگهداری از او را ندارد و در این شکل طلاق توافقی اتفاق می افتد.

تکلیف نفقه فرزند در طلاق توافقی:

نفقه فرزند با پدر است و در صورت سر باز زدن از پرداخت آن حبس دارد. مگر اینکه در مراحل طلاق توافقی، شرط شده باشد که اجرای این طلاق و دادن حق حضانت فرزند به مادر در برابر عدم پرداخت نفقه می باشد و پدر در قبال نفقه فرزندش دیگر مسوولیتی ندارد.

وضعیت پرداخت نفقه درطلاق توافقی به چه شکل است؟

دیدار با فرزند یا فرزندان در طلاق توافقی:

در مراحل طلاق توافقی زن و مرد می توانند با هم به تفاهم برسند که در چه روزها و چه ساعاتی به دیدار فرزندانشان بروند.

وضعیت حمل و باکرگی:

در صورت ادعای باکره بودن از طرف زن برای اثبات این ادعا گواهی پزشکی قانونی لازم است. و در صورت ادعای عدم بارداری ارائه گواهی اثبات این ادعا نیاز است. در صورتی که زن در هنگام جدایی باکره باشد بعد از طلاق برای حذف نام همسر سابقش از صفحه شناسنامه می تواند اقدام کند.

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

مدارک لازم برای اجرای طلاق توافقی:

  • به همراه داشتن اصل سند ازدواج
  • به همراه داشتن اصل شناسنامه دو طرف
  • وجود کپی کارت ملی مرد و زنمراحل طلاق توافقی

قوانین جدید طلاق توافقی

در این قانون جدید و با توجه به ابلاغ آن به دادگاه ها به صورت ابتدایی حضور در دادگاه امکان پذیر نیست و تعداد ۵ جلسه مشاوره اجباری می باشد و در صورت ارجاع موضوع به وکلا، بدون حضور موکل مراحل طلاق توافقی انجام خواهد گرفت؛ بعد از حضور زوجین در جلسات مشاوره و مشخص شدن عدم سازش آنها، مشاور می تواند با صدور گواهی عدم سازش مجوز طرح دعوی در دادگاه را بدهد. حال زوجین با در دست داشتن این گواهی می توانند با به دفاتر خدمات قضایی جهت ثبت دادخواست طلاق رجوع کرده و یا به دفتر تهران مدافع به منظور ارجاع به وکیل مراجعه نمایند.

مدت زمان انجام طلاق توافقی

در حال حاظر در اکثر شعبه های دادگاه های خانواده تهران روند و مدت زمان طی مراحل طلاق توافقی از جمله ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رای گواهی عدم امکان سازش در صورت داشتن وکیل در حدود کمتر از یک ماه انجام می پذیرد، اما اگر طلاق توافقی بدون وکیل انجام گیرد، می تواند مدت زمانی حدود ۳ تا ۴ ماه به طول بیانجامد.

مراحل جدایی توافقی

البته این مدت زمان در شهر های مختلف می تواند متفاوت باشد و گاهی اوقات انجام تمام مراحل جدایی توافقی در برخی مناطق به چند هفته هم نمی کشد، بنابراین به طور کلی برای پاسخ به سوال مدت زمان انجام جدایی توافقی می توان گفت که این کار در کمترین زمان ممکن انجام می پذیرد.

قبل از اقدام برای این کار خوب فکرهایتان را بکنید و از شخص حکیمی در این باره مشاوره بجویید و در صورتی که تنها راه باقی مانده پیش رویتان طلاق بود با به همراه داشتن مدارک لازم و اخذ یک وکیل معتبر برای امر اقدام کنید تا بهتر و سریعتر نتیجه بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *