دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سس کارامل فوق العاده عالی با سه روش

  • زهرا قشقایی
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب طرز تهیه سس کارامل فوق العاده عالی با سه روش مختلف سس کارامل تر و سس کارامل خشک را برای شما همراهان گرامی قرار داده ایم، در ادامه همراه ما باشید.

سس کارامل یکی از متداول ترین سس ها است که در بین ایرانیان محبوبیت بسیار زیادی دارد. طرز تهیه سس کارامل بسیار راحت است و این سس خوشمزه را می توانید در آشپزخانه منزلتان درست نمایید.

طرز تهیه سس کارامل

از سس کارامل در طرز تهیه کیک خرما، پاناکوتا وانیلی و نیز بسیار از دسرها و کیک های مختلف استفاده می شود.

سس کارامل به ۳ روش تهیه می شود :

  1. به صورت خشک
  2. به صورت تر

مواد لازم:

  • شکر : ۲۰۰ گرم
  • آب : ۶۰ میلی لیتر
  • نمک : به میزان کم
  • خامه صبحانه : ۱ بسته
  • کره : ۲ قاشق غذا خوری
  • وانیل : ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه سس کارامل به صورت خشک :

 برای تهیه سس کارامل به صورت خشک، ابتدا شکر را در ظرفی که می خواهید روی حرارت قرار دهید بریزید، و حرارت را کم کنید وقتی شکر تنها روی حرارت قرار گیرد، حرارت باعث ذوب شدن شکر می شود.

طرز تهیه سس کارامل

در حین ذوب شدن شکر آن را هم بزنید تا شکر نسوزد آنقدر هم زدن را ادامه دهید تا کاملا ذوب شود و رنگش تیره شود. به شکر ذوب شده  که در روی حرارت قرار دارد خامه را اضافه کنید و سریع هم بزنید تا نبندد، آنقدر هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند،

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طرز تهیه سس کارامل

بعد از مخلوط شدن دوباره به مدت ۱ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، سپس از روی حرارت بردارید، کره، وانیل و به اندازه سر پنس نمک را به آن اضافه کنید بعد از اینکه کره ذوب شد سس کارامل ما آماده است،

طرز تهیه سس کارامل

سس کارامل بعد از تهیه سفت می شود بهتر است وقتی که گرم است روی کیک بریزید. این سس را برای چند هفته می شود در یخچال نگه داری کرد.

تهیه سس کارامل

تهیه سس کارامل به صورت تر :

در ساخت سس کارامل به صورت تر، ابتدا شکر را در ظرفی که در روی حرارت قرار می دهید بریزید و آب را به آن اضافه کرده و حرارت را روشن کنید،

طرز تهیه سس کارامل

تهیه سس کارامل به صورت تر مدت زمان بیشتری میبرد تا آماده شود در این روش باید آنقدر شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا آب کاملا خشک شود،

طرز تهیه سس کارامل

باید توجه داشته باشید که شکر را باید بعد از ذوب شدن و تغییر رنگ آن زود از روی شعله بردارید شکر در این حالت زود می سوزد و خشک می شود.

آماده کردن سس کارامل

 خامه را به شکر ذوب شده که در روی حرارت قرار دارد اضافه کنید و سریع هم بزنید تا نبندد، آنقدر هم بزنید تا ذوب شده شکر و خامه کاملا با هم مخلوط شوند در این حین هم بزنید و نگران صداهای آن نباشید بعد از اینکه خامه و شکر کاملا با هم مخلوط شدند دوباره به مدت یک دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد از اینکه به مدت یک دقیقه جوشید از روی حرارت بردارید و کره، وانیل و به اندازه خیلی کم (سر پنس ) نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد ذوب شوند.

تهیه سس کارامل

تهیه سس کارامل

 سس کارامل بعد از تهیه سفت می شود که ما به شما توصیه می کنیم که بلافاصله وقتی گرم است روی کیک بریزید. این سس را طی چند هفته می شود در یخچال نگه داری کرد.

آماده کردن سس کارامل

طرز تهیه سس کارامل

دستور تهیه سس کاراملی بدون خامه

کارامل جزو سس های پرکاربرد و خوشمزه است، حال با درست کردن این سس کاراملی در منزل می توانید از آن برای تهیه کیک و دسری که دوست دارید، استفاده کرده و لذت ببرید.

از این سس برای تزیین کیک، بستنی، پای، تارت، شیرینی، نوشیدنی و … استفاده می شود، همچنین می توانید آن را به عنوان شکلات خوشمزه و یا دسر مصرف کنید، حال در صورتی که علاقمند به تهیه سس کاراملی بدون خامه هستید، می توانید در اینجا با روش تهیه این سس با نشاسته آشنا شوید.

مواد لازم

  • نشاسته ذرت/ یک قاشق سوپ خوری
  • شیر سرد/ ۲ قاشق سوپ خوری
  • کره/ یک قاشق سوپ خوری

نحوه تهیه سس کارامل

روش تهیه سس کارامل با نشاسته

در ابتدا در داخل ظرفی مناسب، نشاسته و شیر را بریزید و خوب مخلوط کنید، سپس آن را کنار بگذارید.

سپس شکر را داخل قابلمه ای گود ریخته و روی حرارت بگذارید، اجازه دهید شکر از کناره ها شروع به ذوب شدن کند، بدون استفاده از قاشق یا هر وسیله دیگری، ظرف شکر را تکان دهید تا شکر داخل آن جابه جا شده و هم بخورد.

زمانی که شکر کاملاً ذوب شد و تغییر رنگ داد، با قاشق دسته بلند آن را هم بزنید و بعد از یکدست شدن شکر، کره را بیفزایید و هم بزنید.

در مرحله بعدی، نوبت افزودن شیر گرم است، اکنون حرارت زیر ظرف را نیز کم کنید، البته باید آن را هم بزنید تا سر نرود، برای جلوگیری از سفت شدن شکر نیز آن را مرتبا هم بزنید تا به طور کامل حل شود.

بعد از حل شدن شکر، ترکیب نشاسته و شیر سرد را افزوده و پیوسته هم بزنید تا به قوام برسد، سپس آن را خاموش کنید، در این مرحله می توانید چند دور با میکسر سس را هم بزنید تا براق و یکدست شود.

توجه داشته باشید که این سس بعد از خنک شدن، غلیظ می شود، بنابراین تا زمانی که گرم است آن را روی کیک تان بریزید و آن را تزیین کنید.

دستور تهیه سس کارامل

در این مطلب برای شما همراهان گرامی طرز تهیه سس کارامل که یک از انواع سس های بسیار خوشمزه و عالی است که از آن برای کیک ها و بستنی های مختلف استفاده می شود را آموزش دادیم آن را تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *