دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نکات تربیتی کودکان دختر و پسر برای والدین

  • مهلا بستگان
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
  • ۰

داشتن فرزند سالم و صالح آرزوی قلبی هر پدر و مادری است. اینکه یک کودک یا کودکان مودب داشته باشیم که در هر جا تعریف و تمجید همه کس را سبب شوند باعث نشاط و سربلندی هر پدر و مادری است. اما لازمه داشتن چنین کودکانی تربیتی صحیح است. نشریه اینترنتی آرگا این بار از نکات تربیتی کودکان می گوید تا شما را در رسیدن به خواسته هایتان در مورد فرزندانتان یاری کند.

کودک هدیه ایی از سمت خداوند متعال برای هر زن و مردی است تا طعم لذت بی نظیر پدر و مادر شدن را بچشند. این طفل های معصوم پاک با قلبی که همانند یک لوح خط نخورده سفید است تحویل ما داده می شوند تا تربیتشان کنیم. این تربیت هم در دنیا هم در آخرت دامن گیر ما خواهد بود و ما مسئول رفتار فرزندی هستیم که در دامان خانواده آموزشش دادیم. برای داشتن کودکی فوق العاده باید نکات تربیتی کودک را بیاموزیم و آن ها را در رفتارمان به کار ببندیم. برای آشنایی با این مسائل همراه ما باشید.

نکات تربیتی کودکان که باید بدانید

همانطور که بهترین دوست و همراه یک دختر در مشورت کردن, درد و دل کردن, همراز بودن, یادگیری رفتارها و منش های زنانه, برخورد با جنس مخالف مادر است. برای یک پسر هم بهترین دوست و همراه پدر اوست. مردی که اهمیت برد و باخت را با دید مردانه برای پسرش توضیح دهد و به بیاموزد بعد از هر شکستی, پیروزی است و نباید از تلاش کردن نا امید شود. مردی که نه تنها در کلام بلکه در رفتار هم بهترین و مناسبترین شیوه برخورد با جنس مخالف را به پسرش بیاموزد. پدری که مردانه در بهترین وقت مناسب از خاطره اولین عشقش برای پسرش بگوید و با او در تجربه این حس همراه شود. بسیار خوب است که یک پسر هر آنچه لازم است درباره یک زن بداند را از پدرش بیاموزد. پدری که در کنار دیدگاه لطیف و زنانه همسرش دیدگاه جدیدی را در شناخت پیرامون اطراف به پسرش نشان دهد تا او با دانستن نظرها و دیدگاه های مختلف دیدگاه خودش را نسبت به جهان هستی پیدا کند. مردی که به پسرش دفاع از خود را در شرایط و جایگاه های لازم بشناساند. کارهای مردانه به او آموزش دهد, مثل آتش روشن کردن, نصب کردن بخاری, استفاده از ابزار و وسایل ساده مکانیکی, یا انجام هر کار سختی که انجامش از طرف مردان یک معجزه برای خانمها در نظر گرفته می شود. اینها یکی از نکات تربیتی کودکان است که رعایتش در کلام و رفتار تاثیر بسزایی روی فرزندانتان دارد.

راه های ساده برای تربیت کودک

نکته دیگر در نکات تربیتی کودکان این است که اگر می خواهید کودکتان را تنبیه کنید توجه داشته باشید که تنبیه باید هدف داشته باشد نه صرفا برای از بین بردن خشمتان باشد, مثلا او را بخاطر فهمیدن انجام کار اشتباهی که مرتکب شده است تنبیه کنید نه بخاطر تخلیه خودتان از فشار انجام آن کار اشتباه از طرف او  تنبیه اش کنید. در تنبیه از رفتارهای فیزیکی جدا پرهیز کنید و تنها با کلام آرام و محکم ناراحتیت ان را بابت عمل اشتباهش و عواقب کارش به او با حفظ علاقه ای که او حتی از کلانتان متوجه شود منعقد کنید.

نکات تربیتی کودکان

از دیگر نکات تربیتی کودکان داشتن رابطه عمیق لحنی با آنهاست: یعنی همیشه فرزندتان را با پسوند و پیشوند های عزیزم, جانم, گلم, پسر خوبم, دختر نازم, و … مخاطب قرار دهید که اگر روزی تنها اسم کوچک او را صدا زدید متوجه ناراحتی شما بشود.

  •  آرون گروپس

راه های تربیتی کودکان

به کودک بها دهید

کودکانتان را مدیر تربیت کنید و برای این کار الگوی خوبی برایش باشد, کودکان آنچه را که می بینند زودتر از آنچه که می شنوند یاد می گیرند. بعد از شناخت و پیدا کردن علاقه کودک او را به فعالیت های تیمی مورد علاقه اش تشویق کنید. برای اینکه فرزندتان را یک مدیر با استقامت و محکم بار بیاورید به او بیاموزید که مدیران موفق و شایسته شکست را هم همپای پیروزی می پذیرند و هیچوقت از تلاش و ادامه دادن دست نمی کشند. از کودکتان نظر بخواهید و او را مجبور کنید در این باره نظرش را اعلام کند و با خلق شرایط جدید او را به ادامه دادن فکرش در این باره و پیدا کردن راه حل های جدید وادارید و تسلیم نشدن را به آنها بیاموزید.

پدر بهترین همراه پسر برای تربیت او

بگذارید کودکتان تصمیم  بگیرد

به فرزندانتان تصمیم گیری را یاد دهید و بعد از اینکه تصمیمش را گرفت از او درباره تصمیمش سوال کنید و از محاسن و معایب تصمیمش برایش سخن بگویید و در آخر انتخاب را به خودش واگذار کنید. یکی دیگر از نکات تربیتی کودک این است که به آنها اجازه دهید مثلا در رستوران یا فروشگاه خودشان غذا و اسباب بازی را انتخاب کنند, شما با این کار به آنها اعتماد به نفس می دهید.

روش های تربیتی کودکان

نحوه آموزش برنامه ریزی به کودک

مهارت های برنامه ریزی را به صورت تصویری به آنها بیاموزید, مثلا برای اینکار به او مسئولیتی واگذار کنید یا برای انجام کاری از او همفکری بخواهید و جوابهایش را روی کاغذ نقاشی کنید, یک مقوا و قیچی به همراه چسب در اختیارش بگذارید و از او بخواهید کارهایش را از نقاشی شما با قیچی جدا کند و بر حسب اهمیت به روی مقوا بچسباند. با این کار علاوه بر اینکه لحظات مفرح و شادی را در یک بازی فکری برایش رقم زده اید, برنامه ریزی را هم به او آموزش داده اید.

راهکارهای تربیتی کودکان

از دیگر نکات تربیتی کودک این است که وقتی کاری را به او وا می گذارید از دور مراقبش باشید و همین که به مشکل بر خورد وارد صحنه نشوید بلکه اجازه دهید تا خودش راه حل های مختلف را برای برطرف کردن مشکلش امتحان کند و نتیجه بگیرد. و بعد بخاطر راه ها و نگرش های مثبتش در هر زمینه ای تشویقش کنید و به وی جایزه بدید.

درمان پرخاشگری کودک با روش های ساده

حفاظت کودکان از روابط زناشویی!

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن با داشتن دانش و آگاهی بسیار حائز اهمیت است مواظبت والدین در روابطت جنسی خود در حضور کودکان زیر هفت سال است. برای این منظور اتاق خواب کودک را از دو سالگی جدا کنید و به او یاد بدهید بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد نشود. از شوخی ها و آرایش های غیر متعارف که جلف و زننده است, همچنین پوشش های باز, تنگ و کوتاه در حضور فرزندانتان بپرهیزید. بعد از اتمام سه سالگی کودک را با هم جنس خودش به حمام بفرستید یعنی فرزند پسر با پدر و فرزند دختر با مادر استحمام شود. در برابر دیدگان کودکتان تعویض البسه را انجام ندهید. از نوازش دستگاه های تناسلی آنها خودداری کنید تا سبب تحریکشان نشوید. به آنها درباره نقاط حساس بنشان توضیح دهید و بگویید که کسی اجازه دست زدن به این مناطق را ندارد و اگر این اتفاق افتاد حتما به شما اطلاع بدهند و خجالت نکشند و یا نترسند.

آنچه باید درباره تربیت کودکان بدانیم

بین فرزندانتان تبعیض قائل نشوید

از دیگر نکات تربیتی کودکان عدم تبعیض بین فرزندان است. در بین کودکانتان بخاطر شباهت چهره به شخص خاصی, باهوشی در زمینه ای خاص, پیشرفت تحصیلی, و …. فرق نگذارید. این کار شما سبب بی اعتمادی, کمبود محبت, عدم پیشرفت, کینه ورزی و انتقام, ترس و اضطراب, ایجاد فاصله و حسادت کودک از شما می شود و بعدها در جامعه نیز به فردی منزوی تبدیل خواهد شد که ضمیر نا خود آگاهش تمام حس های گذشته را به یادش می آورد و همان رفتارها دوباره از او شاید حتی بدتر از گذشته سر میزند.

رفتارهای جنسی والدین در برابر کودکان

چند نکته کلیدی

اگر کودک پرخاشگر دارید, علت پرخاشش را جویا شوید و بفهمید از کجا ناشی می شود. اگر در کنترل این زمینه از تنبیهات فیزیکی استفاده می کنید به این کار خاتمه دهید. به آنها عواقب رفتارشان را توضیح دهید و از تنهایی و بدنامی در آینده برایشان بگویید. با ابراز اولین پرخاشگری از سمت فرزندتان او را از محلی که باعث این رفتار شده است دور کنید و اجازه دهید خون سردیش را باز یابد بعد به او مودبانه درخواست کردن را توصیه کنید و عذر خواهی کردن را به او بیاموزید. بعد از هر عمل خوب و کار خوب او که پرخاش نداشت تشویقش کنید تا متوجه شود اینگونه بیشتر به چشم میآید و تحریک شود این رفتار را پیش بگیرد.

برخورد مناسب در برخورد با کودک لجباز

از دیگر نکات تربیتی کودکان در این زمینه مراقبت از آنها در برابر تلویزیون, ماهواره, اینترنت و دوستان پرخاشگر است تا دچار تقلید در این باره نشوند. اگر عکس العمل های پرخاش جویانه کودکان از کنترل خارج شد در باره این موضوع با مشاورانی که در این مباحث تبحر دارند مشورت کنید.

راه های ساده برای داشتن یک فرزند مدیر و مدبر

یکی دیگر از نکات تربیتی کودکان الهام گرفتن از قصه ها و حکایتها برای توجیه آنها در اشتباهشان است. به یکدیگر احترام بگذارید تا فرزندانتان هم یاد بگیرند.

رفتارهای صحیح والدین در برابر کودکان

قبل از انجام همه اینها یادمان نرود که بچه اسمش را به دنبال خودش یدک می کشد و خیلی از رفتارهای او ناشی از بچگی است و رعایت این نکات صرفا جهت تربیت بهتر و شایسته تر کودکان است. همراه کودکانتان بچگی کنید و با او همراه و همپا شوید تا هم کودک درونتان را زنده و سرحال نگه دارید هم تحمل رفتارهای بچگانه فرزندتان برایتان دشوار نباشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *