دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص پیاز, تمام فواید و خواص درمانی پیاز

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

پیاز یکی از مواد غذایی بسیار ارزشمند می باشد که طعم بی نظیر آن باعث شده تا در اکثر غذاهای ایرانی ها وجود داشته باشد. این ماده ارزشمند دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

پیاز بخشی از خانواده سیرها در سبزیجات و گیاهان است که هم خانواده های آن سیر، پیازچه و تره می باشند. این سبزیجات که دارای طعمی تند هستند، خواص دارویی زیادی دارند. مهم ترین خواص داروی پیاز شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان می باشد که در ادامه مطلب با تمام فواید و خواص پیاز آشنا می شویم.

خواص پیاز و تمام فواید درمانی آن

خواص پیاز

مصرف پیاز خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد و می تواند در حالت های روانی و خلق و خو تاثیر مثبت گذاشته و آن را بهبود ببخشد. یکی از خواص قابل توجه این سبزی, حفظ سلامتی پوست و مو می باشد.

پیاز یکی از مواد غذایی مغذی است به این معنی که در عین حال که کم کالری می باشد، سرشار از ویتامین های مفید، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. یک فنجان پیاز خرد شده شامل حدودا 64 کالری, 15 گرم کربوهیدرات, 3 گرم فیبر, 2 گرم پروتئین و 10 درصد یا بیشتر ویتامین C, ویتامین B6 و منگنز است. این ماده غذایی با ارزش,  چربی نداشته و میزان چربی کلسترول نیز در آن صفر است. همچنین پیاز دارای مقادیر کمی کلسیم, آهن, فولات, منیزیم, فسفر, پتاسیم و آنتی اکسیدان های کورستین و گوگرد است.

پیاز

تحقیقات زیادی نشان داده است که پیاز ممکن است به محافظت در برابر بسیاری از بیماری های مزمن کمک کند که احتمالا به دلیل وجود آنتی اکسیدان کورستین فلاونوئید در آن است. همچنین این آنتی اکسیدان از بدن در برابر آب مروارید, بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها محافظت می کند.

  •  آرون گروپس

همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف پیاز با کاهش فشار سطح خون و کلسترول در ارتباط است که این مسئله ناشی از وجود ماده ارگانوسولفور در آن می باشد.

این سبزی ارزشمند دارای 25 ترکیب فعال می باشد که ظاهرا مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند. شواهد ثابت کرده است پیاز به مقابله با بیماری های قلبی کمک می کند و سکته مغزی را مهار کرده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. پتاسیم موجود در پیاز به عنوان یک ماده ضد التهابی در بدن عمل می کند. چربی عمده پیاز, خلط آور, ضد عفونی کننده, ضد قارچ, ضد انعقاد, موثر در درمان فشار خون بالا و دارای خواص مسکن می باشد.

خواص پیاز

در بررسی های انجام گرفته در مصرف پیاز, مشاهده شده که این سبزی در درمان بیماری هایی با علائم آبریزش چشم, سوزش و آبریزش بینی موثر است. از این رو به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی پیاز, در درمان سرماخوردگی کاربرد دارد. از دیگر خواص پیاز در درمان سرماخوردگی و سینوزیت, کاهش سرفه می باشد.

یکی دیگر از خواص پیاز که درمانی است، از بین بردن غلظت به ویژه در ریه و نایژه ها است. به علاوه آن ناراحتی های معده و دیگر اختلالات گوارشی را تسکین و رفع می کند و یکی از مواد غذایی برای تقویت اشتها محسوب می شود.

برخی محققان دریافته اند که پیاز به کاهش سطح فشار خون بالا کمک می کند. ترکیبات زرد و یا سفید پیاز می توانند سطح چربی HDL (چربی خوب در خون) در خون را به میزان 30 درصد بالا ببرند و از این رو در درمان بیماری فشار خون بالا موثر است.

همچنین پیاز به عنوان درمانگر آکنه، به صورت کمپرس روی پوست استفاده می شود و ورم مفاصل و گرفتگی ها را درمان می کند.

ثابت شده است که پیاز از انتقال ویروس ها جلوگیری می کند به همین دلیل به افرادی که به ویروس های مختلفی مبتلا می شوند, توصیه می شود به منظور جلوگیری از انتقال این ویروس ها به دیگر اعضای خانواده, پیازی را برش داده و در اتاق در بسته قرار دهند تا دیگر افراد خانواده از ویروس در امان باشند.

خواص پیاز

مصرف پیاز، سر درد پشت پیشانی و گوش درد در بزرگسالان و کودکان, دندان درد, گرفتگی صدا و قولنج شکمی در نوزادان را از بین می برد. به طور کلی می توان خواص پیاز را به صورت زیر بیان کرد.

  • مقابله با سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ, سرطان پروستات, سرطان معده و مری
  • بهبود در خواب و خلق و خو
  • حفظ سلامتی پوست و مو

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *