دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد و فواید قرص هالوپریدول و عوارضی که مصرف این قرص دارد

  • افسانه شمشیری
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به فواید و عوارض جانبی مصرف قرص هالوپریدول که برای درمان بیشتر بیماری ها و ناراحتی اعصاب توسط روان پزشکان تجویز می شود، می پردازیم. همچنین با مکانیسم اثر، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی این نوع قرص هم به طور کامل آشنا خواهید شد. در ادامه همراه ما باشید.

این قرص توسط روان پزشکان و متخصصان اعصاب و روان برای درمان بیماری های جنون مثل اسکیزوفرنی، دوقطبی درمان بیماری های دیگری مثل تیک های عصبی، پرخاشگری، وسواس و اضطراب تجویز می شود.

اطلاعات دارویی قرص هالوپریدول

این دارو به دو شکل ۵ میلی گرم و نیم میلی گرم در داروخانه ها موجود است. دوز بیشتر این قرص برای اختلالات عصبی شدی و دوز نیم میلی گرم برای درمان ناراحتی های عصبی تجویز می شود. در واقع دوز کمتر به عنوان داروی ضد اضطراب مصرف می شود، در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

عوارض جانبی داروی هالوپریدول

موارد مصرف

برای رفع اختلالات سایکوتیک، سندروم توهم شنیدن صدا، انواع تیک های عصبی، دلیریوم و مشکلات رفتاری کودکان، از این دارو مصرف می شود.

اختلالات سایکوتیک

سایکوتیک نوعی افسردگی است که در صورت عدم درمان منجر پیشرفت کرده و شخص دچار توهم شده و از واقعیت دور می شود. در این بیماری شخص دچار توهماتی مثل شنیدن صدا می شود. همچنین بیمار احساس بیهودگی و شکست می کند.

دلیریوم

در این بیماری شخص دچار روان آشفتگی و عدم هوشیاری می شود. در جهت یابی، زمان و مکان دچار اختلال می شود. همچنین شخص دچار ناراحتی هایی مثل عصبانیت و خشم ، توهم، هذیان گفتن و اضطراب هم می شود. این حالت معمولا بعد از عمل جراحی، ترک اعتیاد، عفونت، تب، خونریزی و یا بی خوابی بروز می کند.

مکانیسم اثر

این قرص گیرنده های دوپامین یا عصبی را در سیستم اعصاب مرکزی مسدود می کند. گیرنده های موسکارینی، آدرنرژیک، آلفا و گانگلیونی نیز تا حدودی توسط قرص هالوپریدول مسدود شده و همچنین فعالیت های سروتونین و هیستامین هم مهار می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

موارد منع مصرف و تداخل دارویی هالوپریدول

عوارض جانبی

 سیستم اکستراپیرامیدال یا سیستم خارج هرمی (بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است که کنترل حرکات را بر عهده دارد) از مهم ترین عوارض جانبی مصرف قرص هالوپریدول می باشد. عوارض و یا علایم خارج هرمی ( پیدایش اختلالات در حرکات عضلانی به دو شکل تاخیری و یا حاد) مخصوصا واکنش های آکاتزی (ناتوانی در بی حرکت بودن) و دیستونیک (منقبض شدن عضلات گردن) شایع تر هستند.

از عوارض دیگر مصرف این قرص عبارتند از خواب آلودگی و داشتن آرامش بیش از حد، کابوس های شبانه، بی ثباتی خلقی، سرخوشی و بی خوابی می باشد. در مصرف طولانی مدت نیز شخص ممکن است دچار دیسکینزی (یک نوع اختلال حرکتی است که باعث کند شدن حرکات ارادی و یا ایجاد حرکات غیر ارادی مثل تیک می گردد) شود.

اطلاعات دارویی قرص هالوپریدول

عوارض دیگری مثل خشکی دهان، یبوست، تار شدن دید، خستگی و احساس ضعف، احتقان یا گرفتگی بینی، احتباس ادرار (تخلیه ناکامل مثانه) که گاها بروز می کنند، از عوارض مصرف این قرص می باشند. همچنین مصرف این قرص موجب کاهش و یا افزایش تعداد گلبول های سفید و افزایش تست عملکرد کبد (انجام آزمایش های خون برای مشخص شدن وضعیت کبد) و در سیستم قلبی و عروقی نیز موجب تغییرات EKG، هیپوتانسیون، تاکی کاردی و هیپرتانسیون می شود.

 برای بهبود عوارض مصرف این نوع قرص پزشک داروهای دیگری تجویز می کند. به طور کلی چون این نوع دارو اثر طولانی مدت دارد، به زمان بیشتری هم برای رفع عوارض آن نیاز است.

موارد منع مصرف

حساسیت نشان دادن به داروی هالوپریدول، پارکینسون (لرزش در وضعیت استراحت) و ضعف در CNS از موارد منع مصرف این دارو می باشند.

سالمندان، بیمارانی که سابقه تشنج دارند، بیمارانی با بنییه ضعیف، ناراحتی های قلبی و عروقی، آلرژی، اختلالات الکتروانسفالوگرام، احتباس ادرار، گولوکوم یا آب سیاه چشم و بیمارانی که داروهایی مثل ضد انعقاد، ضد پارکینسون، ضد تشنج و لیتیم ( داروی تثبیت کننده خلق در بیماران دوقطبی) را مصرف می کنند، بهتر است قرص هالوپریدول را با احتیاط مصرف کنند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان این دارو با داروهای زیر موجب کاهش اثرات درمانی آن ها می شود.

  • داروهای سمپاتیک مثل فنیل‌ افرین، اپی‌ نفرین، افدرین، فنیل‌ پروپانول آمین و داروهای کاهش دهنده اشتها
  • داروهای کاهش دهنده فشارخون مثل متیل‌ دوپا، گوانتیدین و رزپین
  • داروی مضعف CNS، داروهای ضد درد، داروهای مخدر، باربیتورات‌ ها، آرام بخش ها، دارو های بی حس کننده و بیهوش کننده، که اثرات این نوع داروها را افزایش داده و موجب کم شدن فشارخون و ضعیف شدن تنفس می شود.
  • کاهش دهنده اثرات داروهای ضد آریتمی
  • اثرات درمانی انواع قرص ضد افسردگی را افرایش می دهد.

کاربرد و فواید داروی هالوپریدول

مصرف انواع آنتی اسیدها و داروهای ضد اسهال حاوی منیزیم و آلومینیوم، میزان جذب  دارو را کاهش می دهند. ۲ ساعت و یا بیشتر بین مصرف داروها فاصله گذاشته شود. ریفامپین کارایی و سطح درمانی این قرص را کاهش می دهد.

نکات که در مورد داروی هالوپریدول باید بدانید

۱. مصرف همزمان قرص هالوپریدول با مشروبات الکلی موجب افزایش CNS می شود.

۲. مصرف مواد مخدر حتی سیگار کشیدن زیاد، متابولیسم این دارو را افزایش می دهد.

۳. مصرف  این دارو را خودسرانه قطع نکنید حتی اگر عوارض شدیدی بروز کرده است. با پزشک خود مشورت کنید تا کم کم دوز دارو را کاهش دهد.

۴. بایستی بیماران به صورت دوره ای از نظر عوارض خارج هرمی یا اکستراپیرامیدال مورد بررسی قرار بگیرند.

۵. تا قبل از مشخص شدن آزمایش پاسخ CNS به داروی هالوپریدول، از انجام دادن فعالیت هایی که به تعادل و هوشیاری نیاز دارند، خودداری کنید.

۶. عوارضی مثل سرگیجه و خواب آلودگی بعد از گذشت چند هفته از مصرف دارو رفع می گردند.

۷. از مصرف  این قرص با داروهای مضعف اجتناب کنید.

۸. سالمندان در صورت نیاز به مصرف این دارو، به مقادیر کمی از آن احتیاج دارند.

۹. مصرف این قرص برای کودکان کمتر از ۳ سال توصیه نمی شود.

۱۰. مصرف این قرص در دوران بارداری با نظر پزشک مجاز است اما مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

۱۱. بیشتر یا کمتر از دوز تعیین شده مصرف نکنید.

اطلاعات دارویی هالوپریدول

۱۲. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۱۳. به دلیل اینکه مصرف این دارو سبب گیجی و کاهش هوشیاری می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری کنید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و…

۱۴. مصرف این دارو با شوک حرارت همراه است بنابراین در زمان ورزش و گرما احتیاط نمایید.

۱۵. در صورتی که به اختلالات قلبی عروقی مبتلا هستید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۶. در صورت داشتن سوابق پزشکی حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید.

۱۷. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید.

۱۸. همانطور که می دانید یکی از عوارض مصرف داروی هالوپریدول خشکی دهان است که سبب افزایش مشکلات دندانی می شود بنابراین بهتر است به منظور پیشگیری از خشکی دهان مایعات بنوشید.

۱۹. مصرف دارو می توانید باعث حساسیت به نور شود بنابراین از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید و لامپ خورشیدی خودداری کنید و در برابر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

۲۰. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۲۱. مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است باعث به وجود آمدن حرکات غیر ارادی در صورت، چشم و زبان شود و همچنین خطر ابتلا به یرقان را نیز افزایش می دهد.

۲۲. دارو را در دمای سی درجه سانتی گراد و دور از دسترس کودکان نگهداری نماییدنکاتی در مورد داروی هالوپریدول

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشید و و در مورد داروی هالوپریدول اطلاعات کافی به دست آورده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *