دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فواید دارویی و خواص خار مریم

  • زهرا قشقایی
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان است که از خواص آن برای درمان و پیشگیری بیماری های کبدی استفاده می شود. مواد موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد سرطانی است که از سرطان جلو گیری می کند . در ادامه بیشتر با خواص خار مریم آشنا می شوید.

خار مریم گیاه دارویی است که از قرن ها پیش برای درمان بیماری های مختلفی از آن استفاده می شده است. این گیاه بومی خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی است. سال های زیادی است که با کمک آن بیمارهای کبدی و دیابتی مداوا شده اند. در این مقاله شما را با فواید دارویی خار مریم آشنا می کنیم.

شکل گیاه خار مریم :

بدون شک همه شما در اواخر بهار در کنار جاده ها گیاه خار دار بسیار زیبایی را دیده اید که سر شاخه های گرد تیغ دار سبز آن که مزین به گلی است که به صورت یک کلاه بسیار زیبا بر روی آن قرار گرفته است و در اطراف این گل خار های بسیار تیزی دارد. این گل که کنار جاده ها و همچنین در صحرا رشد می کند جلوه بسیار خاصی دارد و گل بسیار زیبایی است که در بیابان ها جلوه گری می کند خار مریم گیاهی ۲ ساله است، با برگهای دندانه دار به رنگ سبز روشن که در کنار برگ ها لکه های سفیدی وجود دارد .

خواص خار مریم

فواید دارویی و خواص خار مریم :

 خار مریم گیاه دارویی است که دارای اثرات و خاصیت متنوع آنتی اکسیدان، ضد سرطان و ضد التهاب می باشد. فلاونوئید سیلی مارین موجود در خار مریم سیلی دیانین، سیلی کریستین است که برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است .

فواید خار مریم

عصاره بذر این گیاه که به نام سیلی مارین معروف است کبد را در برابر انواع مسمومیت ها از جمله استامینوفن و الکل محافظت می کند. سیلی مارین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بودن آن در درمان هپاتیت ویروسی و التهابات مجرای صفرا موثر است. اثر ضد سرطانی سیلی مارین روی سلول های سرطانی پروستات، پوست، سینه، مغز و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به ثبت رسیده است .

خواص گل مریم

  •  آرون گروپس

سیلی بینین موجود در این گیاه خاصیت ضد سرطانی دارد و می تواند رشد سلول های سرطانی کبد در روده های مختلف را مهار کند. بسیاری از درمانگران از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می شناسند و استفاده از دم نوش و خشک شده گل مریم را همراه غذا بسیار موثر می دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می تواند در بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول های کبدی را افزایش دهد. عصاره گیاه خار مریم مدت هاست که برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است .

گیاه گل مریم

خار مریم در کاهش میزان کلسترول خون موثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می دهد . لازم به ذکر است که مقاومت انسولین را در بیمارانی که از دیابت نوع دوم رنج میبرند را کاهش می دهد. خواص خار مریم اثر بخشی بسیار نافعی در اثر بخشی داروهای شیمی درمانی دارد و همچنین از خار مریم داروی گیاهی تهیه شده است با نام لیور گل ۷۰ و ۱۴۰ میلی که در داروخانه ها موجود است که پزشک معالج برای بیماری کبدی و جلوگیری در پیشرفت دیابت و کنترل دیابت آن تجویز می کند.

خاصیت دارویی گل مریم   خواص گل مریم

بهبود سلامت قلب

عصاره خار مریم دارای مقادیر فراوانی اسید های چرب امگا ۳ است که کمک زیادی به حفظ سلامت قلب می کند زیرا امگا ۳ سبب تعادل نگه داشتن سطح کلسترول بدن شده و از ابتلا به آترواسکلروز پیشگیری می کند در نتیجه سبب کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

مصرف گیاه خار مریم کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند و در نتیجه سبب محافظت از بدن در مقابل ویروس ها و باکتری ها می شود.

بررسی خواص خار مریم

جوان سازی پوست

خار مریم به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان باعث کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و در نتیجه سبب کاهش چین و چروک صورت و لکه های تیره پوستی می شود.

روش تهیه دمنوش خار مریم

به یک فنجان آب جوش یک قاشق چای خوری برگ و دانه خشک شده گیاه خار مریم بیفزایید سپس اجازه دهید به مدت سه تا پنج دقیقه بماند تا دم بکشد و به آن یک قاشق چای خوری عسل بیفزایید و بنوشید.

روش تهیه دمنوش خار مریم

نکته : توصیه می شود روزانه حداکثر تا دو فنجان چای خار مریم بنوشید.

بررسی عوارض و مضرات خار مریم

۱. به دلیل اینکه اطلاعات دقیقی در رابطه با تاثیر این گیاه بر روی خانم های باردار و شیرده وجود ندارد به همین خاطر بهتر است این دسته از خانم از مصرف گیاه خار مریم پرهیز نمایند.

۲. این گیاه در برخی از افراد سبب بروز آلرژی و حساسیت می شود.

۳. دمنوش این گیاه سبب کاهش قند خون می شود از این رو، مصرف این گیاه در افراد مبتلا به دیابت که از دارو استفاده می کنند سبب افت قند خون خواهد شد.

عوارض و مضرات خار مریم

موارد منع مصرف

گیاه خار مریم ممکن است با دارو های ضد آلرژی، داروهای ضد التهاب و رقیق کننده های خون تداخل داشته باشد و همچنین آنتی اکسیدان موجود در این گیاه با بعضی از دارو های شیمی درمانی تداخل ایجاد می کند.

در این مطلب شما همراهان گرامی را با فواید دارویی و خواص خار مریم آشنا کردیم. امیدواریم برای بهبود بیماران با شناخت صحیح مزایای این گیاه پرخاصیت از این نوع داروی گیاهی استفاده شود، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *