دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین

  • افسانه شمشیری
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

خانم های باردار در دوران حاملگی نگران رشد جنین خود هستند. زیرا کمبود وزن جنین خطرناک است و در سلامتی اش اثر می گذارد. در ادامه این مطلب با انواع غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین آشنا می شوید، پس همراه ما باشید.

مراقبت از کودک باید از همان دوران جنینی آغاز شود و بایستی مادر در دوران بارداری مراقب سلامتی خود باشد و از رژیم غذایی مناسب و سالمی استفاده کند چرا که بر سلامتی و رشد جنین اثر می گذارد. یکی از پارامترهای اصلی جهت مشخص شدن سلامتی جنین، میزان رشد و وزن جنین در مدت زمان بارداری است. در ادامه با غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین بیشتر آشنا می شوید، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

توجه داشتن به رژیم غذایی در دوران بارداری نقش مهمی را در سلامت مادر و جنین ایفا می کند و باید از مصرف مواد غذایی و تنقلاتی که هیچ خواصی ندارند خودداری کنید و به منظور وزن گیری جنین و همچنین رفع ضعف و گرسنگی در این دوران باید از یک برنامه غذایی صحیح استفاده کنید تا بتوانید این دوران را بدون هیچ خطر و عوارضی سپری کنید و نوزادی با وزن مناسب داشته باشید.

غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین

بایستی مادر باردار تحت نظر پزشک باشد و با انجام سونوگرافی در زمان های مشخص شده توسط پزشک، می توان به سلامت جنین و اینکه آیا دارای وزن مناسبی هست یا نه، پی برد. وزن مادر در رشد و وزن گیری جنین اثر می گذارد. مادرانی که دچار کمبود وزن هستند در صورت نداشتن تغذیه دوران بارداری مناسب صاحب نوزادی با وزن کم می شوند و اگر دارای اضافه وزن هستند این امر باعث می شود که جنین بیشتر از حد مورد نیاز وزن اضافه کند و مادر نیز با خطر ابتلا به دیابت مواجه می شود. در ادامه به انواع غذاهای مقوی برای وزن گیری جنین می پردازیم.

انواع غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین

 تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از آهن، فولات، پروتئین، امگا ۳ و کولین می باشد. مصرف آن به هر شکلی (نیمرو، آبپز، املت و در غذاهای حاوی تخم مرغ) برای خانم باردار بسیار مفید است. کولین موجود در زرده تخم مرغ برای تقویت و رشد مغز جنین بسیار عالی است و نقایص احتمالی در تشکیل مغز و نخاع را کم می کند.

سیب زمینی شیرین

یکی از انواع غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین سیب زمینی شیرین می باشد. این نوع سیب زمینی حاوی ویتامین B6، فیبر، پتاسیم، آهن، ویتامین ث، بتاکاروتن و مس است. آنتی اکسیدان بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین نیز در رشد و تقویت چشم ها، پوست و استخوان های جنین موثر است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سیب زمینی شیرین برای وزن گیری جنین

انواع آجیل

استفاده از دانه ها و مغزها بهترین میان وعده برای خانم های باردار می باشد. زیرا سرشار از امگا ۳، فیبر، پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین می باشد. منیزیم موجود در آجیل از زایمان زودرس جلوگیری و سیستم عصبی جنین را هم تقویت می کند. بادام منبع خوبی از منیزیم می باشد.

انواع حبوبات

خانم های بارداری که مایل به مصرف گوشت نیستند از حبوبات به خصوص لوبیا و عدس بیشتر استفاده کنند. حبوبات نیز از جمله غذاهای مناسب برای وزن گیری جنین می باشد چرا که منبع خوبی از فولات، آهن، کلسیم، فیبر و پروتئین هستند. لوبیا سرشار از روی و مواد معدنی می باشد که وجود آن ها برای سلامت جنین و مادر ضروری است از طرفی روی نیز از زایمان زودهنگام جلوگیری و موجب افزایش وزن نوزاد هم می شود. مواد غذایی دیگری مثل گوشت، شیر، صدف، نخودفرنگی نیز حاوی مقادیر بالای روی هستند.

انواع حبوبات غذای مفید برای وزن گیری جنین

گوشت بدون چربی

مصرف انواع گوشت جزء غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین می باشد زیرا موجب رشد عضلات جنین می شود. گوشت حاوی پروتئین، آهن و ویتامین های B6 و B12 می باشد. ویتامین های گروه B به رشد بافت ها و تقویت سیستم عصبی و گلبول های قرمز بدن جنین و همچنین به کاهش حالت تهوع مادر کمک می کنند. آهن موجود در گوشت نیز باعث افزایش وزن نوزاد شده، زایمان زودرس جلوگیری و حجم خون مادر و جنین نیز افزایش می یابد.

آب پرتقال

روزانه مصرف یک لیوان آب پرتغال طبیعی را می توان جزء مواد غذایی تقویتی برای وزن گیری جنین در نظر گرفت. زیرا مصرف آن نیاز مادر باردار و جنین وی را به پتاسیم، فولات و ویتامین C تا حد زیادی تامین می کند. فولیک اسید و فولات از تولد نوزاد ناقص جلوگیری می کند. برای محقق شدن این امر خانم باردار می بایست روزانه ۶۰۰ میلی گرم فولات و فولیک اسید مصرف کند.

آب پرتغال غذای پرخاصیت برای وزن گیری جنین

پتاسیم نیز موجب افزایش حجم خون، حفظ عملکرد سوخت و ساز بدن و عضلات مادر باردار می شود. ویتامین C نیز به جذب بهتر آهن کمک می کند و این امر موجب سلامتی استخوان ها و دندان های خانم باردار می شود. پرتغال حاوی ویتامین D هم می باشد که این امر نیز جریان خون را افزایش داده و به جذب کلسیم در دوران بارداری کمک می کند. مواد غذایی دیگری مثل کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، انواع مرکبات و فلفل قرمز نیز حاوی ویتامین C می باشند.

ماست

میزان کلسیم ماست از شیر بیشتر است. ماست حاوی مواد مغذی مثل پروتئین، روی و ویتامین B می باشد که برای سلامت دندان ها و استخوان های مادر و جنین ضروری است. از طرف دیگر مصرف کلسیم از زایمان زودرس و کم شدن وزن جنین هم جلوگیری می کند. اگر خانم باردار روزانه ۳ وعده کلسیم مصرف نکند، کلسیم مورد نیاز جنین از استخوان های مادر تامین می شود و این امر سلامتی خانم باردار را به خطر می اندازد.

سوپ جو

مصرف جو یکی دیگر از غذاهای مقوی برای وزن گیری جنین است. جو حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین B6 می باشد که کنجر به رشد جنین می شوند. مصرف سوپ جو موجب افزایش انرژی خانم باردار می شود. فیبر موجود در جو نیز از ابتلا به یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

معرفی غذاهای مفید برای وزن گیری و رشد جنین

ماهی قزل آلا

مصرف هفتگی انواع ماهی به خصوص قزل آلا در زمان بارداری نیز شامل غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین می باشد. امگا ۳ موجب رشد و تقویت مغز جنین، افزایش هوش جنین، کاهش مشکلات عصبی و بهبود بینایی در جنین می شود.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ داری مثل اسفناج، بروکلی و… حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند که این مواد نیز برای رشد جنین و حفظ سلامتی مادر ضروری هستند. علاوه براین این نوع سبزیجات حاوی پتاسیم، کلسیم، فیبر، ویتامین A و فولات می باشد.

انواع سبزیجات تقویتی برای وزن گیری جنین

آووکادو

به دلیل اینکه آووکادو دارای اسید های چرب غیر اشباع، ویتامین B (فولات)، فیبر بالا، مس، پتاسیم، ویتامین K، ویتامین E و ویتامین C می باشد، به منظور افزایش وزن جنین در طول مدت بارداری گزینه بسیار مناسبی است زیرا، چربی های سالم به ساختن مغز، پوست و بافت جنین کمک می کند و فولات نیز سبب جلوگیری از نقص لوله عصبی می شود همچنین پتاسیم نیز کمک زیادی به کاهش گرفتگی پا می کند.

افزایش وزن جنین با خوراکی های مفید

نوشیدن آب

همانطور که می دانید در طول مدت بارداری حجم خون افزایش پیدا می کند و کمبود آب در بدن با علائمی مانند : خستگی، بدخلقی، سردرد، اضطراب و کاهش حافظه همراه است، همچنین نوشیدن آب کمک زیادی به کاهش خطر مبتلا شدن به عفونت دستگاه ادراری و یبوست می کند، بنابراین باید هر روز یک تا دو لیتر آب بنوشید که البته به یاد داشته باشید آب را از نوشیدنی هایی مانند : میوه، سبزیجات، چای، قهوه و غذا های دیگر دریافت می کنید، به منظور وزن گیری جنین همیشه در زمان تشنگی آب بنوشید تا تشنگی تان کاملا برطرف شود.

افزایش وزن جنین با غذاهای های تقویتی

نکات پایانی

در این مطلب با انواع غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین آشنا شدید. بهتر است که به دو نکته زیر هم توجه کنید.

  • از مصرف غذا های پرادویه، پرکالری، سرخ کردنی، کم فیبر و چربی های اشباع شده پرهیز کنید.
  • مصرف قهوه، چای و انواع نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید تا از کاهش وزن جنین خود جلوگیری کنید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و تا استفاده از غذا های تقویتی گفته شده نوزاد تان وزن سالمی داشته باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *