دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه آب زرشک طبیعی و نکات مهم در تهیه آب زرشک

  • سمانه عقیقی
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

طرز تهیه آب زرشک طبیعی با زرشک کوهی یا زرک می باشد که با زرشک پلویی کاملا متفاوت است. آب زرشک خواص پاک کنندگی کلیه ها و خون را داراست و در درمان فشار خون بالا موثر و مفید است.

طریقه ساخت آب زرشک طبیعی باید با مقداری حوصله و رعایت نکات مهم و تهیه زرشک مرغوب و مناسب این کار صورت گیرد. زرشک خواص بسیار زیادی دارد که در درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات خونی موثر است. زیاده روی در مصرف آب زرشک نیز ضرر و زیان دارد که به باید به اندازه مصرف شود.

طرز تهیه آب زرشک طبیعی

آب زرشک طبق تحقیقات انجام شده فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد به همین دلیل بهتر است از مصرف آن در طول سال غافل نشوید زیرا، این نوشیدنی برای پوست، لاغری، کبد، تصفیه خون برای آلزایمر بسیار مفید است، در ادامه مطلب طرز تهیه آب زرشک را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه آب زرشک :

• زرشک کوهی یا زرک : ۷۰۰ گرم

• آب : یک لیتر یا ۴ پیمانه

طرز تهیه آب زرشک مقوی

روش اول برای ساخت آب زرشک طبیعی :

• زرشک ها را کاملا تمیز با آب سرد شسته و در آبکش غیر فلزی بریزید. در قابلمه ای مناسب آب را بجوشانید سپس زرشک ها را درون آب جوش بریزید و حرارت را ملایم کرده و در قابلمه را بگذارید.

• بعد از ده دقیقه حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه مقداری سرد و خنک شوند. سپس می توانید زرشک را درون آبکش غیر فلزی ریخته و زرشک ها را با دست بمالید تا کاملا آب زرشک از آن ها خارج شود و تفاله اش فقط باقی بماند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

• دقت نمایید که آب زرشک بدست آمده باید کاملا صاف و بدون تفاله باشد و آن را دورن بطری شیشه ای در بسته، در یخچال می توانید نگهداری کنید.

• آب زرشک که تهیه کردید غلیظ است و برای استفاده می توانید مقداری آب به آن اضافه کرده و سپس نوش جان بفرمایید.

طرز تهیه آب زرشک طبیعی

روش دوم برای ساخت آب زرشک طبیعی :

•  در طرز تهیه آب زرشک ابتدا زرشک ها را پس ار شست و شو با آب سرد و آبکش کردن آن، همراه آب سرد درون ظرفی غیر فلزی ریخته و به مدت ۲۴ ساعت همینطور بمانند.

• سپس آن ها را درون مخلوط کن ریخته و تفاله های زرشک را از آب زرشک جدا نمایید. آب زرشک آماده است و می توانید در بطری شیشه ای ریخته و آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه آب زرشک و خواص

نکات مهم در تهیه آب زرشک طبیعی :

۱. ساخت آب زرشک طبیعی مستلزم زرشک مرغوب و مخصوص این کار است. زرشکی که آب آن را تهیه می کنند زرشک کوهی یا زرک می باشد که با زرشک پلویی متفاوت است.

۲. زرشک کوهی دارای هسته و دانه است و مزه ترشی دارد اما زرشک پلویی بی دانه و شیرین مزه است. زرشک کوهی نیز انواع رنگ های مختلفی مانند صورتی، ارغوانی، سیاه و زرد، دارند که هر کدام از این ها نیز طعم و خواص مختلفی دارند.

۳.  معمولا برای تهیه آب زرشک از نوع سیاه و صورتی و یا ارغوانی آن استفاده می کنند که خواص فوق العاده ای دارند.

۴. به منظور بهره مندی از خواص زرشک می توان از تمام انواع زرشک استفاده کنید.

۵. در زمان آبگیری زرشک دقت داشته باشید که زیاد نجوشانید زیرا، علاوه بر تلخ شدن آب زرشک فواید آن نیز از بین می رود.

طرز تهیه آب زرشک کوهی

زمان ماندگاری آب زرشک

زمان ماندگاری آب زرشک داخل یخچال و در بطری شیشه ای تقریبا به مدت یک هفته است پس از آن به تدریج گازدار و خراب می شود بنابراین در صورتی که تمایل به نگهداری این نوشیدنی به مدت طولانی دارید آن را به نقطه جوش رسانده سپس از روی حرارت بردارید اما بهترین کار این است که زرشک تازه را فریز کرده و به میزان مصرف تان آبگیری نمایید زیرا حرارت دادن امکان دارد باعث کاهش خاصیت این نوشیدنی شود.

زمان مناسب مصرف آب زرشک

میزان مصرف آب زرشک و همین طور بهترین موقع آن به منظور اهداف مختلف متفاوت است که برای درمان بیماری کبد چرب یک لیوان صبح به صورت ناشتا و یک لیوان شب در زمان خوابیدن بهتر زمان است و به منظور لاغری و کاهش وزن نیم ساعت پیش از هر وعده غذایی روزی سه فنجان است.

زمان مناسب مصرف آب زرشک

بررسی مضرات آب زرشک

۱. افرادی که مزاج سرد دارند بهتر است در مصرف آب زرشک احتیاط کرده زیرا این نوشیدنی طبع سرد و خشک دارد.

۲. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید بهتر است در مورد مصرف آب زرشک با پزشک تان مشورت نمایید.

۳. مصرف این نوشیدنی امکان دارد در بعضی از افراد سبب بروز عوارض جانبی از قبیل : یبوست، اسهال، تهوع، درد و گرفتگی معده شود که در صورت مشاهده این علایم مصرف آب زرشک را قطع نمایید.

بررسی مضرات آب زرشک

سخن پایانی

در روش اول تهیه آب زرشک نباید از همان ابتدا زرشک و آب را بر روی حرارت بگذارید چراکه باعث نفوذ تلخی دانه های زرشک به آب زرشک بدست آمده خواهند شد و مزه و رنگ آب زرشک را تغییر می دهند. اگر آب زرشک ترش بود می توانید مقداری نمک و یا شکر بسته به ذائقه خود به آب زرشک اضافه کنید. برای مشاهده طرز تهیه سایر نوشیدنی ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *