دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص لوبیا سفید و مزایای و مضرات استفاده از آن

  • افسانه شمشیری
  • ۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در بین حبوبات، لوبیا به دلیل اینکه نفخ کمتری دارد، پرطرفدار است. لوبیا سفید گیاهی متعلق به نواحی شمالی کشور هند است. این لوبیا بخاطر خواص بسیار مفیدی که دارد در همه جای دنیا مخصوصا آمریکا و انگلیس. بیشتر استفاده می شود. در ادامه با خواص این نوع لوبیا آشنا می شوید.

حبوبات جزو گروه های غذایی مهم است و استفاده از آن ها در سلامتی بدن تاثیر مثبتی دارد. در مقالات گذشته با خواص لوبیا چیتی و خواص لوبیا سبز آشنا شدیم در این مطلب به فواید لوبیا سفید می پردازیم. این نوع لوبیا در طب سنتی، طبعی معتدل دارد.‏ مهم ترین خاصیت لوبیا سفید, حجم بالای فیبر و پروتئین و همچنین کلسترول پایین آن است که باعث شده این ماده غذایی بسیار ارزشمند شود. در ادامه با فواید دیگر این لوبیای ارزشمند، آشنا می شوید.

مهم ترین خواص لوبیا سفید

مواد تشکیل دهنده لوبیا سفید شامل پروتئین، پتاسیم، آهن، نشاسته، سلنیوم، تیامین، مولیبدن، اسید فولیک و ویتامین ب ۶ می شود که این مواد ارزش غذایی این نوع لوبیا را به خوبی نشان می دهند. از دیگر فواید لوبیا سفید, می توان به کاهش قند خون، خاصیت ضد چاقی، افزایش جریان خون و تصفیه کننده بدن از سموم اشاره کرد.

مزایای خوردن لوبیا سفید

کاهش قند خون

لوبیا سفید منبع غذایی مناسبی برای بیماران دیابتی است. مواد غذایی مثل سیب زمینی، ماکارونی، برنج و نان سفید دارای کربوهیدرات و نشاسته هستند که در روده به سرعت جذب بدن می شوند. بدین ترتیب قند خون افزایش می یابد اما لوبیا سفید دارای آنزیمی است که از شکستن نشاسته مواد غذایی در روده جلوگیری می کند. بدین ترتیب قند به سرعت جذب بدن نمی شود.

مهم ترین خواص لوبیا سفید

بیماری های قلبی و عروقی

افزایش قند خون باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی می شود. همان طور که گفته شد آنزیم لوبیا سفید که از شکستن نشاسته مواد غذایی در روده جلوگیری می کند و قند کمتری به چربی تبدیل می شود.

  •  آرون گروپس

خاصیت سم زدایی

همان طور که گفتیم یکی از فواید لوبیا سفید, خاصیت سم زدایی آن است. بدین معنی که ترکیبات این نوع لوبیا باعث می شود، سموم از بدن خارج شوند که این خود منجر به بهبود عملکرد ارگان های بدن مخصوصا کبد و کلیه می شود.

خاصیت غذا با لوبیا سفید

نوسازی سلول های بدن

از دیگر فواید دارویی لوبیا سفید، بهبود یافتن عملکرد سیستم گردش خون و در نتیجه افزایش سرعت جریان خون در بافت های بدن است. در این صورت اکسیژن بیشتری به سلول ها می رسد که این خود روند نوسازی آن ها را افزایش می دهد.

تنظیم فشار خون

وجود موادی مثل پتاسیم و سدیم در این ماده غذایی، منجر به کاهش فشار خون و همچنین تنظیم آن و ضربان قلب نیز می شود.

خاصیت لوبیا سفید

پیشگیری از بروز سرطان

یکی دیگر از فواید لوبیا سفید, آزاد شدن رادیکال های آزاد در بافت های بدن می شود که این امر از بروز سرطان پیش گیری می کند. همچنین رشد سلول سرطانی را کاهش می دهد. از طرفی این لوبیا باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

درمان یبوست

همان طور که گفتیم لوبیا سفید منبع غنی از فیبر است که این فیبر بالا از بروز یبوست جلوگیری و آن را نیز درمان می کند.

خواص و مضرات لوبیا سفید

ضد چاقی

در قسمت های قبل گفته شد که آنزیم لوبیا سفید قند کمتری را به چربی تبدیل می کند. از طرفی حجم بالایی از فیبر را داراست که این ها در کاهش چربی و اشتهای فرد، اثر می گذارند.

لوبیا سفید برای آقایان

طبع لوبیا سفید از نظر سردی و گرمی متعادل است و وجود پروتئین های موجود در لوبیا سفید سبب افزایش تناسب اندام، طول عمر و بهبود تعادل گلوکز در آقایان می شود.

بررسی خواص لوبیا سفید

لوبیا سفید برای خانم های باردار

وجود مقادیر فراوانی مواد معدنی و ویتامین در لوبیا سفید نقش مهمی را در بارداری ایفا می کند زیرا، فولات موجود در لوبیا سفید از نقص لوله عصبی در جنین در اوایل بارداری پیشگیری می کند همچنین، این لوبیا سرشار از تیامین است که برای سلامت مغز و عملکرد های شناختی بسیار مفید است.

لوبیا سفید برای نوزادان و کودکان

آهن و فولات موجود در لوبیا سفید سبب کاهش احتمال ابتلا به کم خونی در کودکان و نوزادان می شود همچنین دارای مقادیر زیادی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است که سبب افزایش رشد نوزاد می شود، وجود فیبر در لوبیا سفید احتمال مبتلا شدن به یبوست و اسهال را نیز در آن کاهش می دهد

فواید لوبیا سفید برای نوزادان

جوان سازی پوست

مقادیر فراوانی مس در لوبیا سفید از پیری زود رس جلوگیری کرده و همچنین با افزایش تولید کلاژن به کاهش چین و چروک و در نتیجه جوان سازی پوست کمک شگفت انگیزی می کند.

تقویت دندان ها

لوبیا سفید حاوی آهن، منیزیم، کلسیم و منگنز است که در نتیجه سبب تقویت دندان ها و کاهش خطر مبتلا شدن به دندان درد و عفونت دندان می شود.

فواید شگفت انگیز لوبیا سفید

کاهش وزن

لوبیا سفید از جمله حبوباتی با فیبر زیاد و کالری کم است که با کاهش اشتها از پر خوری جلوگیری می کند و در نتیجه به لاغری و کاهش وزن منجر می شود.

درمان خونی

کم خونی از جمله مشکلات رایج در بین مردم است که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و با کمک لوبیا سفید می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا لوبیا سفید سرشار از آهن و فولات است و به درمان کم خونی کمک می کند

فواید لوبیا سفید بر سلامت بدن

بررسی ارزش تغذیه ای لوبیا سفید پخته شده در ۱۰۰ گرم

  • چربی : ۰.۶ گرم
  • کالری : ۱۴۰
  • فیبر : ۱۱ گرم
  • کربوهیدرات : ۲۶ گرم
  • پروتئین : ۸ گرم
  • قند : ۰.۴ گرم

از دیگر مزایای استفاده از لوبیا سفید

  • شیر افزا در زنان شیرده
  • مفید برای ریه
  • مفید برای درد های کلیه و کمر
  • افزایش میل جنسی
  • درمان سرفه خشک

خواص مفید لوبیا سفید

مضرات لوبیا سفید

تا به اینجا با فواید لوبیا سفید آشنا شدید حال میخواهیم به مضرات لوبیا سفید نیز بپردازیم. به دلیل پروتئین بسیار بالایی که این لوبیا دارد، مصرف آن برای افرادی که بیماری نقرس دارند و همچنین اسید اوریک خونشان بالا می باشد، مضر است. به دلیل نفاخ بودن لوبیا و ایجاد گاز زیاد در معده و روده، برای کسانی که بیماری های دستگاه گوارش دارند و همچنین در هضم غذا نیز مشکل دارند، مناسب نیست.

سخن پایانی

افراد عادی می توانند با ادویه ها و چاشنی های مناسب و خیساندن لوبیا سفید قبل از پخت، از نفخ ناخوشایند این ماده غذایی جلوگیری کنند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با خواص حبوبات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *