دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا خانگی شفاف و خوش طعم

  • شیما عنایتی
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

آلوئه ورا علاوه بر خواصی که برای پوست در آن سراغ دارید خواص بیشمار دیگری نیز دارد. در این مطلب به طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا می پردازیم. همانطور که می دانید کمپوت کردن به دو روش امکان پذیر است. که یکی از آن ها ماندگاری میوه را بیشتر خواهد نمود.

کمپوت به دلیل ماندگاری بالاتر بسیار مورد توجه و استقبال قرار می گیرد. اغلب دو روش برای تهیه کمپوت مورد استفاده می باشد. که یکی از آن ها سبب ماندگاری بیشتر کمپوت می باشد. در این مطلب به نحوه ساخت کمپوت آلوئه ورا می پردازیم. با ژل آلوئه ورا همچنین می توان نوشیدنی و شربت آلوئه ورا نیز تهیه نمود.

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا

کمپوت ها را معمولا به دو روش رایج می توان به راحتی تهیه نمود. یکی از این روش ها اینست که تکه های میوه را در محلول آب جوشیده و شکر، می جوشانند ( مدت زمان جوش به نوع میوه بستگی دارد) و سپس درون ظرف های شیشه ای درب دار قرار می دهند.

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا

روش تهیه کمپوت آلوئه ورا

در روش دیگر که ماندگاری کمپوت بالاتر می باشد، ابتدا تکه های میوه را درون ظرف شیشه ای به صورت فشرده قرار می دهند و سپس محلول آب جوشیده و شکر را روی آن می ریزند و سپس درب آن را می گیرند و در قابلمه ای که سطح آب آن به درب شیشه نرسیده است. قرار می دهند و وقتی آب درون قابلمه جوشید، زمان می گیرند و پس از مدت زمان معینی شیشه را از درون آب جوشیده خارج می کنند، درب آن ها را مجددا محکم کرده، می گذارند تا سرد شود و سپس در محل مناسبی چون کمد، کابینت و یا یخچال قرار می دهند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا در منزل

مواد لازم:

  • برگ آلوئه ورا: به میزان مورد نظر
  • شکر: هم وزن ژل خارج شده از برگ آلوئه ورا

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا:

در هنگام درست کردن کمپوت آلوئه ورا، اولین چیزی که باید دقت نمود، خارج کردن ژل شفاف آلوئه ورا از برگ های آن می باشد. برای این کار ابتدا پوست سبز آن را جدا نموده و سپس لایه زرد رنگ روی ژل را نیز با دقت جدا نمایید و سپس با آب سرد خوب بشویید.

مراحل تهیه کمپوت آلوئه وراجدا نمودن ژل آلوئه ورا

طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا

( می توانید با محلولی از یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک فنجان آب، لایه زرد رنگ روی آن را از بین ببرید).

کمنپوت آلوئه ورا

در مرحله بعدی طرز تهیه کمپوت آلوئه ورا, آب را در قابلمه ای بگذارید تا بجوشد (مقدار آب زیاد نباشد) و سپس شکر را اضافه نمایید و بگذارید تا کمی مانده که کاملا حل شود، تکه های ژل آلوئه ورا را درون آن بریزید. و به مدت پانزده دقیقه بگذارید تا آب همراه با ژل آلوئه ورا بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید.

دستور تهیه کمپوت آلوئه ورا

نکاتی برای خوشمزه تر شدن کمپوت آلوئه ورا

در هنگام جدا کردن ژل آلوئه ورا، لازم است لایه زرد رنگ گیاه را با دقت از ژل آن جدا کنید، زیرا این لایه زرد رنگ تلخ می باشد و در نتیجه طعم بندی در کمپوت و شربت آلوئه ورا ایجاد خواهد کرد، یک پیمانه آب را با یک قاشق غذا خوری سرکه مخلوط کرده و بر روی تکه های آلوئه ورا بریزید با انجام این کار لایه های زرد رنگ از بین می رود و ژل شفاف خواهد شد.

به هنگام تهیه ژل آلوئه ورا دقت کنید که ژل گیاه در اثر حرارت زیاد له نشود، زیرا در این صورت کمپوت از نظر ظاهری به شکل نامطلبوب به نظر خواهد رسید.

روش تهیه کمپوت آلوئه ورا

استفاده از هل، میخک، دارچین، نعناع، پوست رنده شده لیمو ترش به عنوان چاشنی تاثیر فوق العاده ای در ایجاد طعم خوشمزه کمپوت دارد، همچنین از آب لیمو نیز می توانید برای طعم دار کردن آن استفاده کنید، حتی برخی از افراد مقداری گلاب و یا عرق بهارنارنج را برای خوش عطر شدن این کمپوت استفاده می کنند.

علت ایجاد شکرک در کمپوت آلوئه ورا می تواند به دلیل آن باشد که به هنگام تهیه کمپوت، محلول آب و شکر آن را روی حرارت زیاد جوشانده باشید، بنابراین لازم است این کار را روی حرارت کم انجام دهید، ضمن اینکه استفاده از آبلیمو احتمال وجود شکرک را کاهش می دهد.

همچنین کپک زدن کمپوت آلوئه ورا در مدت زمانی کوتاه می تواند به دلیل استفاده زیاد از آب باشد، معمولا این اتفاق زمانی رخ می دهد که آلوئه ورا را به طور مستقیم در آب بپزید.

خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا که صبر زرد و شاخه بزی نیز نامیده می شود، گیاهی بادوام با گلهای زرد است، این گیاه فاقد ساقه بوده و دارای برگهای دراز می باشد، همانطور که می دانید آلوئه ورا خاصیت طبی داشته و دارای فواید بی شماری از جمله تقویت کننده بدن، برطرف کننده یبوست و تمیز کننده روده ها، رفع سوء هاضمه، درمان صرع، ضد کرم، تصفیه خون، رفع خارش ناشی از گزیدگی حشرات، درمان اگزما، درمان اسهال خونی، رفع ریزش مو، درمان گرفتگی کبد، التیام زخم ها، به عنوان مرطوب کننده صورت، کنترل قند خون برای بیماران دیابتی، تقویت و تعدیل سیستم ایمنی در بیماری های ویروسی مانند تبخال، ضد التهاب و ترمیم آسیب های ناشی از سوختگی و برخی فواید دیگر است. البته توجه داشته باشید که مصرف بلندمدت شیره آلوئه ورا موجب کمبود پتاسیم شده و ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی بدن به وجود آورد .

تهیه شربت و کمپوت آلوئه ورا

پس از خنک شدن در شیشه های درب دار قرار دهید. و در یخچال نگهداری نمایید. در این کمپوت برای طعم دار شدن آن می توانید از دو یا سه قاشق غذاخوری آب لیمو ترش نیز استفاده نمایید. برای آشنایی با طرز تهیه انواع کمپوت کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *