دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نان روغنی ساده و خوشمزه با روش پختی آسان

  • شیما عنایتی
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در طرز تهیه نان روغنی معمولا از روغن و یا کره حیوانی استفاده می شود و دستور پخت آن مانند نان شیرمال می باشد اما درنان شیرمال، روغن خیلی کم استفاده می شود و نیازمند پف کردن خمیر می باشیم که در آن از بکینگ پودر نیز استفاده می شود.

نان روغنی یکی از صورت های خوشمزه نان می باشد که با روغن حیوانی و یا کره حیوانی بسیار خوشمزه می شود. نان روغنی در نقاط مختلف پایه یکسانی دارد، اما مواد افزودنی آن مانند ادویه جات و سبزیجات مختلف، برای طعم دار کردن آن متفاوت می باشد. یا اینکه در برخی نقاط روغن بیشتری افزوده می شود. برای یادگیری طرز تهیه نان روغنی در ادامه همراه ما شوید.

دستور پخت نان روغنی

در تهیه نان روغنی برخلاف نان شیرمال از روغن بیشتری معمولا از کره حیوانی، روغن جامد و یا روغن حیوانی استفاده می گردد. این نان برای وعده صبحانه و یا حتی میان وعده برای تامین انرژی بدن بسیار مناسب است. نان روغنی را هم می توانید در مقداری روغن سرخ نمایید که در این صورت مقدار کره و روغن داخل خمیر را خیلی کم نمایید. و هم می توانید آن را براحتی در فر آماده نمایید.

مواد لازم:

  • آرد: ۵۰۰ گرم
  • شیر:  یک تا یک و نیم پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • مایه خمیر: یک قاشق غذاخوری
  • کره حیوانی: ۱۲۵ گرم
  • شکر: یک قاشق چایخوری
  • نمک: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه نان روغنی:

طرز تهیه نان روغنی

در ابتدا شیر را بگذارید تا روی حرارت ولرم شود. سپس حدودا یک چهارم پیمانه شیر را با شکر و مایع خمیر مخلوط کرده بگذارید تا به مدت پنج دقیقه عمل بیایید. در ظرفی جدا گانه تخم مرغ ها را همراه با کره که در دمای اتاق شل شده است، مایع خمیر عمل آمده و مقداری شیر هم زده و سپس کم کم آرد را که با نمک مخلوط نموده اید به آن اضافه کنید و به خوبی با دست مخلوط نمایید و اگر شیر بیشتری نیاز است کم کم به مواد اضافه نموده و ورز دهید تا خمیر آماده گردد. در مرحله بعدی طرز تهیه نان روغنی, خمیر را به مدت یک ساعت در جای نسبتا گرمی بگذاریم تا استراحت نماید( روی آن را با پارچه ای بپوشانید).

طرز تهیه نان روغنی

  •  آرون گروپس

در این فاصله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا گرم شود سپس نان را در اندازه های دلخواه و با تزیین دلخواه روی آن مانند ایجاد شکل روی آن روی سینی فر، درون فر قرار دهید ( می توانید برای براق شدن رویه آن، روی نان را با زرده تخم مرغ برس نمایید و مقداری کنجد، سیاه دانه یا سزیجات دلخواه روی آن بپاشید.) بعد از ۱۵ الی بیست دقیقه نان ها آماده می باشند. همچنین خمیر را می توانید در روغن سرخ نمایید که در این صورت درون خمیر از کره یا روغن کمتری استفاده نمایید یا در صورت امکان استفاده نکنید و در آخر با کمی شکر روی آن را تزیین نمایید.

دستور پخت نان روغنی

دستور تهیه نان روغنی سنتی

در این بخش، روش تهیه نان سنتی روغنی آذربایجان با طعم خوشمزه و لذیذ را آموزش می دهیم، تهیه این نان روغنی بسیار آسان است و می توانید آن را بدون استفاده از فر در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

روش تهیه نان روغنی

مواد لازم

  • شیر یا مخلوطی از شیر با آب/ ۳ لیوان
  • خمیر مایع فوری/ یک قاشق سوپ خوری سر صاف
  • نمک/ ۲ قاشق چای خوری
  • آرد/ حدوداً ۸ لیوان
  • تورتا/ نصف پیمانه
  • روغن مایع برای چرب کردن دست/ ۳ قاشق
  • شکر/ یک قاشق سوپ خوری (در صورت استفاده از خمیر مایع معمولی)
  • زنجبیل/ یک و نیم قاشق سوپ خوری

نکته : به جای تورتا می توایند دو قاشق ساری یاغ یا کره و یا یک سوم پیمانه روغن مایع استفاده کنید. همچنین می توانید مقدار زنجبیل را با توجه به ذائقه تان کم و زیاد کنید.

مواد لازم برای طلایی شدن نان

زرده تخم مرغ/ یک عدد

شیر/ یک قاشق سوپ خوری

زعفران دم کرده/ یک قاشق سوپ خوری

کنجد/ به مقدار لازم

روش طبخ نان روغنی سنتی

در ابتدا شیر را گرم کنید و نمک را به آن اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. سپس خمیر مایع را به آن بیفزایید، زنجفیل را نیز در این مرحله افزوده و بعد آرد را کم کم اضافه کنید و هم بزنید.

بار اول دست های خود را به آرد آغشته کنید و خمیر را ورز دهید، سپس بار دیگر دست تان را با روغن چرب کنید و دوباره ورز دهید، این عمل را چند بار تکرار کنید تا خمیر یکدستی بدست آید و چسبنده نباشد.

بهتر است چسبندگی خمیر را با ورز دادن آن بگیرید، زیرا افزودن آرد زیاد به آن موجب سفت شدن خمیر می شود و در نتیجه به هنگام پخت نیز نان شما ترد نخواهد شد.

در مرحله آخر طرز تهیه نان روغنی سنتی، دست خود را با روغن چرب کرده و خمیر را به شکل گرد در آورید، سپس آن را داخل کاسه ای قرار دهید و روی آن را با یک پارچه تمیز بپوشانید، البته پارچه نباید با خمیر تماس داشته باشد.

برای آماده شدن خمیر در در فصل تابستان می توانید آن را در محیط آشپزخانه بگذارید و در فصل سرما آن را نزدیک بخاری، شوفاژ یا منبع گرمای دیگر به مدت حدود ۲ ساعت قرار دهید تا خمیر ورآمده و حجمش دو برابر شود.

اکنون کمی خمیر را با دست ورز دهید تا حباب های آن گرفته شود، سپس داخل تابه یا قالب مورد نظرتان را چرب کرده و خمیر را داخل آن باز کنید، سپس روی ظرف را بپوشانید و مجددا ۲۰ دقیقه دیگر خمیر را استراحت دهید. با این مقدار خمیر می توانید سه عدد نان روغنی تهیه کنید.

بعد روی نان روغنی را به دلخواه شکل بیندازید و سپس شیر، زرده تخم مرغ و زعفران را با یکدیگر مخلوط کنید و روی نان ها بمالید، سپس مقداری کنجد هم روی آن بپاشید.

حال در صورت پختن نان در فر، آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر که در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم شده است بگذارید، البته این مدت زمان پخت با توجه به اندازه نان ها و میزان حرارت فر می تواند متفاوت باشد. با قرار دادن یک کاسه آب در داخل فر در زمان پخت نانها، نان شما خشک نخواهد شد.

و برای پختن نان ها روی اجاق گاز و بدون استفاده از فر، باید تابه را روی حرارت کم بگذارید تا نان روغنی در عین حال که طلایی رنگ می شود، به طور کامل مغز پپخت شود، برای این منظور بهتر است روی شعله با حرارت پایین را شعله پخش کن قرار دهید و بعد تابه را روی آن بگذارید و درب تابه را نیز دم کنی بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بپزد، زمانی که یک طرف آن طلایی رنگ شد، به طرف دیگر برگردانید تا خوب پخته شود.

نحوه تهیه نان روغنی

با استفاده از این آموزش از طرز تهیه نان روغنی خانگی، می توانید این نان خوشمزه را در منزل به سادگی تهیه نمایید و از طعم آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای تهیه انواع نان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *