دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص سیاه دانه برای لاغری و معرفی روش های کاهش وزن با سیاه دانه

  • بهاره سلطانی
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند حتما با خواص بعضی گیاهان و خوارکی ها در لاغری نیز آشنایی دارند. یکی از خوراکی هایی که در کاهش وزن نقش زیادی دارد سیاه دانه است. سیاه دانه دارای فواید زیادی است که در این مطلب به طور اختصاصی به خواص سیاه دانه برای لاغری می پردازیم.

فواید سیاه دانه برای لاغری به دلیل ترکیبات موجود در آن است که به عنوان چربی سوز عمل می کنند. سیاه دانه در تقویت دستگاه گوارش نیز موثر بوده و از بیماری های مربوط به گوارش جلوگیری می کند. در این مطلب به چند روش موثر برای لاغری با سیاه دانه می پردازیم. در طب سنتی به روش های لاغری با سیاه دانه تاکید شده و با به کارگیری آن می توان در مدت کم مقدار قابل قبولی وزن را کاهش داد.

سیاه دانه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر سبب کاهش اشتها، ثابت نگه داشتن قند خون و در نتیجه کاهش چربی های شکم می شود، با استفاده از سیاه دانه می توان تمایل به مصرف برنج، نان و شیرینی جات را کاهش می دهد و در واقع با کنترل اشتها در ماه می توانید یک تا دو کیلو گرم وزن کم کنید، دوز مصرفی سیاه دانه یک تا سه قاشق غذا خوری می باشد.خواص سیاه دانه برای لاغری

خواص سیاه دانه برای لاغری

از جمله بهترین تاثیرات خواص سیاه دانه برای لاغری ترکیب آن با مواد دیگر است که در چربی سوزی نقش دارند که علاوه بر کمک به کاهش وزن در حفظ سلامت بدن نیز موثر می باشند. سیاه دانه علاوه بر چربی سوزی دارای خواص زیاد دیگری نیز برای بدن می باشد که از آن جمله می توان به تصفیه خون و سم زدایی از بدن اشاره کرد. خواص سیاه دانه در نرم کردن سینه و دفع خلط، ادرار آوری، افزایش شیر در مادران و ترمیم زخم ها نیز کاربرد دارد. همچنین سیاه دانه در تسکین درد نیز موثر بوده و باعث رفع تاول های پوستی می شود. برای درمان بیماری های مربوط به کبد نیز می توان از سیاه دانه استفاده کرد.

سیاه دانه و عسل

روش لاغری با سیاه دانه

می توان با ترکیب سیاه دانه با مواد خوراکی و گیاهی دیگر به یک معجون لاغری بی نظیر دست یافت. یکی از معجون های توصیه شده در طب سنتی برای لاغری با سیاه دانه شامل موادی مانند طباشیر، زیره سیاه، هلیله سیاه، تخم گشنیز، زنیان و لاک مغسول است. این مواد را می توانید از عطاری تهیه کنید. مقدار ۵۰ گرم سیاه دانه، ۵۰ گرم زنیان و ۵۰ گرم زیره سیاه را با مقدار ۲۵ گرم تخم گشنیز، ۲۵ گرم لاک مغسول، ۲۵ گرم طباشیر و ۲۵ گرم هلیله سیاه را با هم مخلوط کنید. سپس بکوبید تا پودر شود. از این پورد باید هر روز و به مقدار نصف قاشق چایخوری استفاده شود. می توانید این ترکیب را به یک لیوان آب گرم افزوده و با مقدار کمی عسل شیرین کنید. استفاده از این ترکیب به مدت چند هفته باعث کاهش وزن چشمگیر می شود.

لاغری با سیاه دانه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سیاه دانه و عسل

برای بهره بردن از خواص سیاه دانه برای لاغری می توانید آن را با عسل نیز ترکیب کنید. تهیه این ترکیب بسیار آسان بوده با این حال بارها بر تاثیر آن در کاهش وزن صحبت شده است. مقدار ۵۰ گرم سیاه دانه را پودر کرده و آن را بلافاصله با مقداری عسل مخلوط کنید. از این ترکیب می توانید یک مرتبه در طی روز استفاده کنید تا در مدت کمی به وزن مطلوب و دلخواه خود برسید. علاوه بر لاغر کنندگی سیاه دانه و عسل برای بیماران دیابتی نیز مفید بوده و همچنین به عنوان یک سم زدا برای بدن عمل می کند. می توان از ترکیب سیاه دانه و عسل قبل از خوردن صبحانه و یا چند ساعت قبل از خواب استفاده کرد.

خواص سیاه دانه برای لاغری

سیاه دانه با لیمو

به منظور کاهش وزن می توان داخل کاسه ای کمی سیاه دانه ریخته سپس به آن آب لیمو طبیعی اضافه کرده تا کاملا سیاه دانه را بپوشاند و بعد از چند دقیقه آبلیمو را از کاسه خارج کرده و سیاه دانه را داخل ظرف زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود و بعد از گذشت یک هفته سیاه دانه را استفاده کنید.

فواید دیگر سیاه دانه

  • تنظیم قند خون
  • بهبود حافظه
  • بهبود سلامت قلب
  • افزایش توانمندی سیستم ایمنی
  • مسکن طبیعی برای سردرد و مفاصل
  • تنظیم فشار خون
  • افزایش سیستم ایمنی بدن

روش لاغری با سیاه دانه

نکاتی درباره لاغری با سیاه دانه

بهتر است از این روش در کنار سایر روش های کاهش وزن استفاده شود. یعنی هم رژیم های غذایی لاغری و هم ورزش انجام شود و در کنار آن روش لاغری با سیاه دانه نیز استفاده شود.

با وجود فواید سیاه دانه برای لاغری اما از این روش در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا گرفتن هر گونه رژیم در این دوران باعث آسیب به جنین و مادر می شود.

ممکن است بعضی افراد نتوانند از طعم سیاه دانه یا سایر ترکیبات گفته شده استفاده کنند که در این صورت توصیه می شود که کپسول های خالی را از داروخانه تهیه و با این ترکیب پر کرده و از آن در طی روز دو مرتبه استفاده شود.

نکاتی درباره لاغری با سیاه دانه

بررسی مضرات سیاه دانه

هر ماده ای در کنار فواید زیادی که دارد مضراتی را نیز به همراه دارد که برای برخی از افراد مضر می باشد.

۱. استفاده بیش از حد از سیاه دانه سبب بروز مشکلات پوستی و گوارشی می شود بنابراین به میزان مناسب از سیاه دانه استفاده کنید.

۲. در افراد گرم مزاج مصرف سیاه دانه سبب بروز ورم و درد های گلو می شود این دسته از افراد به منظور بهره مندی از فواید سیاه دانه باید آن را داخل سرکه ابتدا خیس کنند سپس میل نمایند.

۳. افرادی که از بیماری کلیوی و مشکلات کلیه رنج می برند باید از مصرف سیاه دانه خودداری کنند.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و با کمک سیاه دانه بتوانید به وزن مورد نظرتان برسید، به منظور آشنایی بیشتر با خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *