دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین علائم یائسگی کدام اند؟ یائسگی در زنان چه علامت هایی دارد

  • بهاره سلطانی
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یائسگی در زنان معمولا در حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. یائسگی با پایان دوره های قاعدگی و در نتیجه ناباروری همراه است. دانستن علائم یائسگی به تشخیص زمان آن و کاهش نشانه های ناخوشایند کمک زیادی می کند. در ادامه با این علائم آشنا می شوید.

همانطور که گفته شد بروز یائسگی در زنان همراه با علایم مختلفی است. یکی از مهمترین نشانه ها گر گرفتگی است. گر گرفتگی ناشی از پایین آمدن میزان ترشح هورمون استروژن در بدن زنان است. در این حالت دمای بدن بالا رفته و بالا تنه و صورت قرمز می شود. در ادامه با مهمترین و شایعترین علائم بروز یائسگی در زنان آشنا می شوید، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطب همراه ما باشید.

علائم یائسگی

علائم یائسگی در زنان ممکن است متغیر باشد و بعضی علایم در بعضی زنان بیشتر بوده و در بعضی دیگر ممکن است اصلا رخ ندهد. اما به طور کلی فرآیند یائسگی همراه با یک سری تغییرات است که عمده دلیل این تغییرات نیز عدم تعادل ترشح هورمون ها می باشد.

تغییر خلقیات

به دلیل تغییر در میزان ترشح هورمون زنان یائسه آنها دچار نوسانات خلقی نیز می شوند. ممکن است زود عصبانی شوند و یا مدت طولانی افسرده باشند. معمولا این رفتارها ناپایدار هستند و می توان آنها را درمان کرد.

تغییر خلقیات از علائم یائسگی

اختلال در قاعدگی

بی نظمی قاعدگی ممکن است برای زنان در هر سنی رخ دهد. این بی نظمی ناشی از عدم تعادل هورمون ها می باشد. اما در زنانی که نزدیک به دوره یائسگی هستند این بی نظمی بیشتر است و ممکن است چند ماه خون ریزی نداشته باشند و یا در ماه دوبار دچار قاعدگی شوند. همچنین ممکن است در بعضی موارد قاعدگی همراه با درد و لخته های خون باشد.

علائم یائسگی

  •  آرون گروپس

تعرق شبانه

یکی دیگر از نشانه های یائسگی در زنان میانسال تعریق شبانه است. تعریق به صورت شدید تر از گر گرفتگی و معمولا حین خواب اتفاق می افتد. در این حالت فرد ممکن است با تعریق زیاد از خواب بیدار شود.

احساس خستگی

خستگی مفرط یکی دیگر از علائم یائسگی است. زنان در دروان یائسگی حتی اگر فعالیت بدنی خاصی نداشته باشند نیز ممکن است دچار حالت خستگی شوند. در این حالت فرد حس کمبود انرژی و ضعف را با هم تجربه می کند.

علائم یائسگی

افزایش وزن

تغییرات هورمون بدن زنان در دوران میانسالی وزن و اندام آنها نیز تاثیر می گذارد. این اضافه وزن با افزایش چربی دور کمر خود را نشان می دهد.

تغییرات پوست و مو

اختلال ترشح هورمون ها در دوران یائسگی روی ظاهر زنان نیز تاثیر می گذارد. که می توان به پرپشت شدن موهای صورت اشاره کرد. حساسیت و شکنندگی ناخن ها از دیگر موارد ناشی از تغییرات هورمونی پیش از دوران یائسگی در زنان است. حساسیت پوستی و جوش صورت یکی دیگر از موارد تغییرات هورمونی روی پوست است.

نفخ

نفخ شکم از علائم یائسگی می باشد. بعد از مصرف مایعات ممکن است بروز نفخ شکم در زنان بیشتر باشد که ناشی از حساسیت معده نسبت به لاکتوز است. با بالا رفتن سن میزان تولید آنزیم هضم لاکتوز در بدن کم می شود که خود عاملی در افزایش دفعات نفخ می باشد.

نفخ شکم

تپش قلب

ممکن است قبل از شروع یائسگی در زنان تپش قلب و ضربان نامنظم قلب برای آنان رخ دهد. اگر تپش قلب تا چندین روز ادامه داشت بهتر است که به پزشک مراجعه شود. علاوه بر تپش قلب ممکن است دچار درد قفسه سینه نیز بشوند. اگر این درد بیشتر از دو ماه ادامه داشت باید به پزشک مراجعه شود.

عدم تمرکز

از دیگر نشانه های بروز یائسگی در زنان عدم تمرکز همراه با حواس پرتی است. ممکن است در یاد آوری دچار مشکل شوند و یا مشکلات دیگر مربوط به حافظه برایشان رخ دهد. اکثر مشکلات مربوط به حافظه در این دوران موقتی است و به دلیل بالا رفتن استرس و عدم تعادل ترشح استروژن رخ می دهد. در صورتی که این مشکلات مربوط به حافظه شدت پیدا کرد و ادامه داشت بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

درد مفاصل

تغییر در میزان ترشح هورمون ها درد مفاصل را نیز در پی دارد. توصیه می شود که از فعالیت های سنگین بدنی خودداری کنند و مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنند. همچنین داشتن استراحت کافی به کاهش دردهای مفصلی کمک زیادی می کند. بخشی از درد مفاصل در این دوران نیز ممکن است ناشی از کمبود میزان کلسیم در بدن و پوکی استخوان باشد. پوکی استخوان باعث نازک و متراکم شدن استخوانها می شود. در حدود ۳۵ سالگی استخوان های کمی در بدن تولید می شوند و با افزایش سن و تغییرات هورمونی تراکم استخوانها کمتر می شود.

علاوه بر درد مفاصل گاهی ممکن است دچار حس سوزن شدن اندام ها نیز بشوند. اغلب این حالت موقتی بوده و مشکل جدی محسوب نمی شود. حس سوزن سوزن شدن در اندام هایی مانند پا و دست بیشتر بوده و با تغییر وضعیت بدن می توان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد.

درد مفاصل

اختلال خواب

بی خوابی و یا خواب زیاد یکی دیگر از نشانه های یائسگی زنان می باشد. این اختلال خواب ممکن است چندین سال قبل از بروز یاسئگی در زنان به وجود آید.

مشکلات لثه

التهاب و خون ریزی لثه یکی دیگر از علائم یائسگی است که زنان زیادی را درگیر می کند. این مشکل نیز موقتی بوده و قابل درمان است. با رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندان پزشک می توان تا حد زیادی از بروز و گسترش این بیماری جلوگیری کرد.

ریزش مو

با افزایش سن تغییرات هورمونی بر روی بدن تاثیر گذاشته و در نتیجه فرد ریزش مو را مشاهده خواهد کرد که از نشانه یائسگی می باشد و طبق توصیه متخصصان مو تغییر سبک زندگی نقش مهمی در درمان ریزش مو ایفا می کند.

بررسی علایم یائسگی

بی اختیاری ادرار

با شروع زمان یائسگی امکان دارد مثل گذشته نتوانید مثانه تان را کنترل کنید از این رو، بهتر است به منظور رفع این مشکل ورزش های لگنی انجام داده و یا با یک پزشک در رابطه با این موضوع مشورت نمایید.

اختلالات پانیک

در دوران یائسگی ممکن است فر دچار اختلالات پانیک شود که می توانید از رژیم غذایی سالم استفاده کنید که دارای مواد مغذی باشد، همچنین ورزش کرده و به اندازه کافی بخوابید تا از شر این نوع اختلال خلاص شوید.

افسردگی

از دیگر نشانه های یائسگی می توان به افسردگی در فرد اشاره کرد که با استفاده از مواد غذایی مانند آووکادو می توان این مشکل را برطرف کرد زیرا، سبب افزایش تولید هورمون سروتونین در بدن شده و افسردگی را درمان می کند.

نشانه های یائسگی

سردرد

بروز سردرد در خانم ها با افزایش سن از دیگر علایم یائسگی محسوب می شود که نوشیدن مقادیر فراوانی آب در طول روز کمک زیادی به کاهش سردرد در آن می کند و سبب پیشگیری از کمبود آب بدن می شود.

خشکی واژن

به دلیل کاهش سطح استروژن، بافت های پوشاننده واژن خشک و نازک تر می شوند و در نتیجه سبب از بین رفتن حالت ارتجاعی در آن می شود که امکان دارد با افزایش سن خانم ها خارش، خشکی واژن و… را تجربه کنند و دچار درد در زمان برقراری رابطه جنسی شوند که جهت کاهش درد می توانید از ژل شستشوی بانوان کمک بگیرید.

آشنایی با علائم یائسگی

احساس خارش در پوست

در زمان یائسگی ممکن است دچار خارش پوست شوید که به منظور محافظت از پوست می توان از روغن بادام، آووکادو و درخت چای استفاده کرد و از همچنین از نور خورشید دور بمانید تا پوست تان دچار آسیب نشود.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *