دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان تاول سوختگی چه کنیم؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

سلول های پوستی ممکن است در معرض آسیب های مختلفی قرار بگیرند. اگزما، خشکی پوست، کهیر، تورم، قرمزی پوست، آفتاب سوختگی و یا سوختگی ناشی از آتش یا آب جوش از موارد دیگر است. معمولا بعد از سوختگی پوست دچار التهاب و تاول می شود. در این مقاله به درمان تاول سوختگی و راههای جلوگیری از آن می پردازیم.

از بین بردن تاول های ناشی از سوختگی وقتی که پوست دچار آسیب هایی مانند سوختگی با روغن داغ، آتش، اسید، آب جوش و نظایر آن می شود با روش های مختلفی انجام می شود. بعضی از این روش ها دارویی بوده و در مواردی که سوختگی شدید باشد بهتر است که از روش های دارویی برای برطرف کردن تاول استفاده شود. اما در موارد سوختگی سطحی و تاول های کوچک می توانید از روش هایی که در ادامه گفته می شود در منزل استفاده کنید، بنابراین اگر شما نیز به دنبال راهکارهای طبیعی جهت درمان تاول سوختگی هستید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راه های درمان تاول سوختگی

یکی از اولیه ترین روش رفع تاول سوختگی این است که از دستکاری آن بپرهیزید. تا حد امکان از ترکاندن تاول ها خودداری کنید به جز در مواردی که اندازه تاول ها بزرگ بوده و باعث ایجاد ناراحتی شود در این صورت خالی کردن تاول ها باید تحت نظر پزشک انجام شود. پزشک با استفاده از یک سرنگ استریل اقدام به خالی کردن تاول می کند.

در صورتی که پوست تاول دچار آسیب یا خراش شد، از کندن باقی مانده پوست خودداری کرده تا باعث عفونت نشود. در این شرایط با استفاده از یک پماد ضدعفونی کننده و پارچه استریل تاول را ببندید تا در معرض هوای محیط قرار نگیرد. بانداژ آن را مرتبا تعویض کنید و آن را به صورت شل روی تاول ببندید تا از وارد شدن فشار و ترکیدن آن جلوگیری شود. اطراف تاول و روی آن باید خشک و تمیز باشد بنابراین تا حد امکان از تماس مواد مرطوب با تاول خودداری کنید.

مراقبت های درمان تاول

از فشار دادن تاول خودداری کنید. اگر تاول بر روی پا می باشد تا حد امکان باید مراقب راه رفتن و فشار وارد بر آن باشید. می توانید از مقداری نمد یا اسفنج برای پوشاندن اطراف تاول پا استفاده کنید. این کار از ترکیدن تاول جلوگیری می کند. همچنین پوشیدن کفش مناسب نیز باعث جلوگیری از زدن تاول و یا ترکیدن آن می شود.

درمان های خانگی تاول سوختگی

از آنجایی که تعداد زیادی از سوختگی ها در محیط خانه اتفاق می افتد بنابراین ابتدایی ترین روش های بهبود تاول های نیز باید در منزل انجام شود. معمولا اکثر این تاول ها از این طریق مختلفی بهبود میابد. یکی از روش هایی که در کاهش سوزش نیز موثر است استفاده از آب ولرم است. توصیه می شود که بلافاصله بعد از سوختگی به مدت یک ربع قسمتی که دچار سوختگی شده است را با آب تماس دهید. این کار از عمیق شدن سوختگی جلوگیری می کند و از آسیب به لایه های زیرین پوستی جلوگیری می شود.

درمان تاول سوختگی

  •  آرون گروپس

سفیده تخم مرغ

یکی از موثر ترین روش های بهبود تاول سوختگی در منزل استفاده از سفیده تخم مرغ است. آغشته کردن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی باعث کاهش درد و جلوگیری از تاول زدن می شود.

سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی خام یک روش مطلوب در جهت بهبود تاول سوختگی به شمار می رود. برای اینکار ابتدا سیب زمینی را پوست گیری کرده،بشویید و رنده کنید. سپس آب و تفاله های آن را از هم جدا کنید. تفاله های سیب زمینی را روی ناحیه سوختگی بگذارید و با یک گاز استریل بانداژ کنید.

درمان تاول با سیب زمینی

جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین می توان از بروز تاول سوختگی جلوگیری کرد. چند قاشق جوش شیرین را در مقداری آب سرد اضافه کرده تا خمیری به دست آید. از این خمیر روی نواحی که دچار سوختگی شده است آغشته کنید. می توان از این روش چندبار نیز استفاده کرد.

ژل آلوئه ورا

با گذاشتن ژل آلوئه ورا روی مناطقی که دچار سوختگی شده اند می توان تا حد زیادی از درد و التهاب آن کاست. ژل آلوئه ورا باعث جلوگیری از بروز تاول نیز می شود.

چای کیسه ای

یکی از روش های موثر برای درمان سوختگی استفاده از چای کیسه ایی است. تانن موجود در چای به بهتر شدن سوختگی و کاهش التهاب آن کمک می کند. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که چای کیسه ایی سرد باید مورد استفاده قرار گیرد. زیرا حرارت باعث سوزش و التهاب بیشتر می شود. بنابراین توصیه می شود برای بهبود تاول سوختگی چای کیسه ایی را در یک لیوان آب سرد قرار داده و سپس آن را روی محل سوختگی بگذارید.

درمان سوختگی با چای کیسه ایی

وازلین

بعد از ترکیدن تاول با استفاده از وازلین سطح آن را پوشانده و روی آن را گاز استریل گذاشته سپس باند پیچی کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید پیش از دست زدن به تاول حتما با آب و صابون آن را بشویید.

روش های خانگی جهت بهبود تاول سوختگی

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد به منظور رفع تاول سوختگی گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، یک کمپرس سرد و یا دستمال تمیزی را خیس کرده و بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید تا درد و تورم کاهش پیدا کند، کمپرس را در فاصله های پنج تا پانزده دقیقه اعمال کنید.

نکته : از کمپرس های یخ خودداری کنید زیرا ناحیه آسیب دیده را تحریک می کند.

عسل

 به منظور بهبود تاول سوختگی می توانید از عسل کمک بگیرید زیرا، دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است و نقش مهمی در رفع زخم ها ایفا می کند.

رفع تاول سوختگی با راهکارهای طبیعی

ویتامین E

استفاده از ویتامین E از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت بهبود تاول سوختگی است و سبب پیشگیری از بر جای ماندن زخم می شود بنابراین، می توانید کرم یا روغن ویتامین E را استفاده کنید و یا مایع داخل قرص ویتامین E را خارج کرده و مستقیم بر روی پوست تاول زده بمالید.

چای سبز

به منظور درمان تاول سوختگی استفاده از چای سبز یک راهکار عالی و مناسب است زیرا دارای خواص ضد التهابی است، می توانید به آب جوش سه کیسه چای سبز بیفزایید و اجازه دهید دم بکشد و به آن یک قاشق چای خوری جوش شیرین بیفزایید و بعد از اینکه خنک شد تاول را در محلول حاصل خیس کنید و در صورتی که خیساندن تاول برای تان دشوار است از گاز استفاده کنید.

نکات مهم

گاهی تاول بدون علتهایی مانند سوختگی بوجود می آید. در این شرایط اگر تاول بعد از مصرف داروی جدید بوجود آمده است، باید به پزشک مراجعه شود.

افراد مسن که مبتلا به دیابت نیز هستند ممکن است روی پاهایشان تاول هایی مشاهده کنند که در این صورت نیز باید به یک متخصص مراجعه شود.

تاول ها معمولا بعد از چند روز حجمشان کمتر شده و بسته به اندازه شان کوچکتر شده و تاول های کوچک نیز خشک می شوند. در صورتی که تاول ها بعد از چند روز بهبود پیدا نکرد و همچنان ملتهب، دردناک و قرمز ماند باید به پزشک مراجعه شود.

از دیگر تاول هایی که بعد از بروز آنها باید به پزشک مراجعه شود و از خود درمانی بپرهیزید، تاول هایی هستند که بزرگتر از ۵ سانتی متر می باشند. همچنین تاول هایی که در اطراف دهان ظاهر می شوند نیز خطرناک بوده و از ترکاندن و خالی کردن آنها بپرهیزید.

درمان تاول پا

راههای جلوگیری از تاول

یکی از مهمترین مواردی که باعث تاول پا می شود، کفش نامناسب است. با پوشیدن کفش مناسب و استاندارد می توان از بروز تاول پا جلوگیری کرد.

افرادی که کار جوشکاری می کنند یا با آتش، اسید و آب جوش کار می کنند باید علاوه بر رعایت تمام نکات ایمنی از دستکش مناسب نیز استفاده کنند. پوشیدن دستکش ضخیم از دست ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

ضمن سپاس از همراهی شما، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید از شر تاول سوختگی خلاص شوید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *