دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علایم حمله قلبی و آنچه باید در مورد حمله قلبی بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

سلامت عضو حیاتی بدن یعنی قلب از اهمیت زیادی برخوردار است. مشکلات و بیماری های قلبی در سال های اخیر و با تغییر سبک زندگی شیوع بیشتری پیدا کرده است. قبل از بروز این بیماری ها معمولا علایم حمله قلبی رخ می دهد که نادیده گرفتن آنها آسیب جدی به سلامت بدن وارد می کند.

در گذشته حمله های قلبی باعث مرگ بسیاری از افراد می شد اما امروزه با توجه به پیشرفتهای پزشکی احتمال مرگ بر اثر حمله قلب کاهش یافته است. شناختن علایم حمله قلبی به درمان زودرس آن کمک کرده و باعث کاهش عوارض و خطرات آن برای سلامتی بدن می شود. گفتنی است افرادی که یک مرتبه دچار حمله قلبی شده اند بیشتر در معرض حمله های بعدی هستند.علایم حمله قلبی

نشانه ها و علایم حمله قلبی

همانطور که گفته شد آشنایی با علایم حمله قلبی به درمان و پیشگیری از بروز آن کمک می کند. در این مطلب با چند نشانه شایع آن آشنا می شوید.

 حالت تهوع

حالت تهوع یکی از اولیه ترین نشانه حمله قلبی می باشد که به صورت سوءهاضمه، درد در ناحیه شکم و استفراغ خود را نشان می دهد. این نشانه بیشتر در افراد مسنی که بالای ۶۰ سال دارند بروز پیدا می کند. گفتنی است که حالت تهوع همیشه نشانه بروز بیماری قلبی نیست ولی اگر همراه با سایر علائمی که در ادامه ذکر می شود مشاهده شد می تواند نشانه جدی از حمله قلبی باشد.

حالت تهوع

احساس خستگی

خستگی که گاهی بدون انجام دادن فعالیت های بدنی نیز در فرد ایجاد می شود مانند خستگی بعد از بیدار شدن از خواب از نشانه های حمله قلبی است. این خستگی معمولا ماه ها یا هفته ها قبل از بروز حمله قلبی خود را نشان می دهد.

تورم پاها

از نشانه های حمله قلبی می توان به تورم پاها اشاره کرد. زمانی که کارکرد قلب با اشکال مواجه می شود، خون به راحتی بین بافتها جریان پیدا نمی کند و در نتیجه باعث تورم بعضی اندام ها بویژه پا می شود. بیشترین میزان تورم در کف پا و قوزک ایجاد می شود که با درد نیز همراه است.تورم پاها

سرگیجه

سرگیجه از نشانه های حمله قلبی است که معمولا همراه با سایر علائم مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه همراه است. این سرگیجه به صورت کوتاه مدت بوجود می آید و معمولا هنگام بلند شدن از زمین بیشتر است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درد در قسمت چپ بدن

حمله قلبی معمولا با احساس درد در شانه، کتف، گردن، فک، گوش و دست همراه است. گفتنی است بیشترین میزان درد در ناحیه گردن، شانه چپ یا استخوان های کتف است. این درد ها اغلب موقتی بوده و از بین می رود.

درد دست از علایم حمله قلبی

تنگی نفس

یکی از علایم شایع حمله قلبی، تنگی نفس است. در حالتی که خون کافی به قلب نمی رسد. قلب دچار تلاش بیشتر شده، ضربان قلب بالا می رود. این حالت روی سایر اندام ها نیز تاثیر گذاشته و باعث اختلال در کارکرد دستگاه تنفسی می شود. فرد سرفه های شدید می کند. اغلب این سرفه ها با خلط سفید مایل به صورتی همراه است. در موارد شدید نیز به علت نشت خون در ریه ها سرفه های خونی شدید اتفاق می افتد.

ضربان نامنظم قلب

یکی دیگر از علائم حمله قلبی, ضربان نامنظم قلب است. تند شدن ضربان قلب بعد از انجام فعالیت های بدنی طبیعی است اما اگر در هنگام استراحت این اتفاق رخ دهد نشانه جدی از مشکلات قلبی است. در صورت مشاهده این علامت حتما به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

تعریق سرد بدن

تعریق بدن در فصول گرم و یا هنگام فعالیت های بدنی امری طبیعی است. اما در حالتی که این تعریق بدون دلیل و به صورت سرد باشد نشانه ایی از بروز حمله قلبی است. در صورت مشاهده تعریق سرد بدن به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

اختلالات خواب

یکی دیگر از عواملی که چندین هفته قبل از بروز حمله قلبی رخ می دهد اختلالات خواب است.  این اختلال گاهی با کم خوابی یا خواب آلودگی همراه است. معمولا تعداد ساعات خواب این افراد کم می شود. جالب است بدانید که یکی دیگر از علائم حمله قلبی, خر و پف است. افرادی که در خواب خر و پف های بلند می کنند معمولا بیماری های قلبی دارند.

علایم حمله قلبی چیست

نشانه های حمله قلبی در زنان

یکی از نشانه های شایع حمله قلبی، احساس درد یا ناراحتی در قسمت قفسه سینه می باشد، اما در زنان می تواند بدون احساس درد در قفسه سینه حمله قلبی اتفاق بیفتد، علایمی مانند تنگی نفس، احساس درد یا فشار زیر قفسه سینه و یا بالای شکم، سرگیجه یا غش، گیجی، خستگی و احساس فشار روی کمر در هنگام حمله قلبی در خانوم ها قابل مشاهده می باشد.

نشانه های ایست قلبی

این علائم متغیر بوده و امکان دارد در افراد مختلف با یکدیگر فرق داشته باشند و همانطور که گفتیم حتی این علائم می تواند در بین مردان و زنان متفاوت از یکدیگر باشد، از این رو لازم است حتما از نشانه های بیماری حمله قلبی آگاهی داشته باشید و در صورت تجربه هر یک از این علائم حتما، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

آگاهی از علائم حمله قلبی

اگر به هر دلیلی قلب از کار بیفتد، خون رسانی به مغز، قلب و سایر اندام های بدن انجام نمی گیرد و فرد در عرض چند ثانیه جان خود را از دست خواهد داد، در زیر با برخی از علائم ایست قلبی آشنا می شوید :

  • افتادن ناگهانی
  • عدم تنفس و داشتن نفس های بریده
  • عدم واکنش به صدا و لامسه

اقدامات ضروری در صورت بروز حمله قلبی

با مشاهده هر گونه علایم و نشانه های حمله قلبی لازم است سریعا اقدامات زیر را انجام دهید :

  • سریعا با اوژانس تماس بگیرید، پرسنل اورژانس می توانند در مسیر رسیدن به بیمارستان اقدامات درمانی لازم را شروع کنند.
  • از انجام هر گونه فعالیتی خودداری کنید و به هر حالتی که برایتان راحت تر می باشد، دراز بکشید یا بنشینید.
  • نیترو گلیسیرین استفاده کنید و در صورتی که از نیترو گلیسیرین مصرف می کنید، دوز نرمال آن را مصرف کنید.
  • استفاده از آسپرین، در صورتی که به آسپرین حساسیت ندارید، می توانید یک قرص ۳۲۵ گرمی و یا دو قرص ۸۱ گرم مصرف کنید.

نشانه حمله قلبی

  • تا زمانی که منتظر رسیدن کمک هستید, حتما استراحت کرده و خونسردی خود را حفظ کنید.
  • همیشه لیستی از دارو های مصرفی خود را در کیف پول، دفترچه یادداشت و یا گوشی تان به همراه داشته باشید.

راه های پیشگیری از حمله قلبی

اولین اقدام قبل از درمان یا کنترل بیماری ها جلوگیری از بروز آنها می باشد. از آن جایی که قلب نقش تعیین کننده ایی در سلامت بدن دارد، حفظ سلامت آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. با تغییر دادن سبک زندگی غلط می توان تا حد زیادی از علائم حمله قلبی جلوگیری کرد. استفاده از دخانیات، سیگار و تنباکو نقش زیادی در به خطر افتادن سلامت قلب دارند. بنابراین با کنار گذاشتن مصرف آنها می توان تا حد زیادی به بهبود سلامت قلب کمک کرد.

کنترل میزان وزن بدن در حفظ سلامت اندام ها موثر است. افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض بیماری های مختلف از جمله ناراحتی های قلبی هستند. به همین دلیل توصیه می شود که با گرفتن رژیم های لاغری وزن خود را به حد نرمالی برسانند. همچنین نوع تغذیه علاوه بر اثر روی وزن بدن باعث تاثیر روی سایر اندام های بدن نیز می شود. مصرف غذاهای چرب که حاوی کلسترول بالایی هستند و همچنین مصرف نمک در بروز حمله قلبی تاثیر دارند. افرادی که دیابت دارند نیز باید میزان قند مصرفی شان را کنترل کنند.

توصیه ها

فعالیت های شدید بدنی در شرایطی که بدن آمادگی کافی ندارد و یا خسته است می تواند باعث بروز ناراحتی قلبی شود. توصیه می شود که قبل و بعد از انجام فعالیت های فیزیکی استراحت کافی داشته باشید. در صورت خستگی فعالیت های بدنی را متوقف کنید. مخصوصا اگر حین انجام فعالیت های ورزشی شاهد تپش شدید قلب و یا سایر علائم حمله قلبی بودید فورا فعالیت هایتان را متوقف و به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

قطع خود سرانه بعضی دارو ها باعث بروز حمله قلبی می شود. خصوصا داروهایی که برای بیماران قلبی تجویز می شود از اهمیت زیادی برخوردار هستند و قطع مصرف آنها ممکن است باعث بروز حمله قلبی شود.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *