دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با خواص سیر برای مو آشنا شوید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ریزش مو یکی از مشکلات شایع مخصوصا در میان آقایان است. روش های طبیعی زیادی برای جلوگیری و کنترل ریزش مو وجود دارد. در این مقاله خواص سیر برای مو, جلوگیری از ریزش و سفیدی موها را برای شما به طور مفصل توضیح می دهیم و با روش ساخت روغن سیر نیز آشنا می شوید.

خواص سیر علاوه بر ویژگی ضد عفونی کنندگی دارای فوایدی برای تقویت مو نیز می باشد. یکی از خواص سیر برای مو جلوگیری و درمان ریزش مو می باشد. طی تحقیقاتی محققان دریافتند که استفاده موضعی از سیر می تواند در رویش مجدد موها تاثیر گذار باشد. سیر دارای موادی مانند سلنیوم و سولوفور می باشد که در تقویت ساختار مو موثر است. علاوه بر رویش قسمت های طاس سر باعث تقویت موهای سر نیز می شود. خواص سیر برای مو

خواص سیر برای مو

همانطور که گفته شد مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیر نیز باعث تقویت پوست و موی سر می شوند. می توان از سیر به شکل های مختلف استفاده کرد. از جمله آب سیر یا مخلوط کردن سیر با مواد دیگر که می توان ماسک مفیدی برای درمان ساخت. در ادامه با انواع ماسک های طبیعی ساخته شده از سیر برای درمان طبیعی ریزش مو آشنا می شوید. یکی از راههای موثر استفاده از آب سیر است. از آن جایی که آب سیر به تنهایی اثر قوی روی پوست می گذارد و ممکن است باعث آسیب دیدن پوست شود باید آن را با مواد طبیعی دیگر مخلوط کنید. روش تهیه روغن اسانسی سیر

عسل و آب سیر

برای گرفتن آب سیر ابتدا چند حبه سیر را پوست گرفته و بشویید سپس آنها را رنده کرده و آب آنها را جدا کنید. بهتر است که از تعداد حبه های زیاد برای رنده کردن استفاده کنید. مقدار یک قاشق چای خوری آب سیر نیز کافیست. سپس آب سیر را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و بر روی مو ها و پوست سر بمالید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بگذارید سپس سرتان را با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید. از این روش در هفته ۲ الی ۳ بار استفاده کنید.

خواص سیر برای تقویت مو

آب سیر و روغن نارگیل

یکی دیگر از روش های بهره بردن از خواص سیر برای مو استفاده از مخلوط آب سیر و روغن نارگیل است. به روش گفته شده آب سیر را گرفته سپس آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. بهتر است که از قبل روغن نارگیل را گرم کنید برای اینکار روغن نارگیل را در ظرفی در بسته ریخته و در یک ظرف آب گرم قرار دهید تا گرم شود. این مخلوط را نیز به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان قرار دهید. از این روش نیز دو الی سه مرتبه در هفته می توانید استفاده کنید.

 روغن سیر

روغن سیر

روغن سیر یکی از روش های موثر در درمان ریزش مو به شمار می رود. بخش زیادی از خواص سیر برای مو در روغن آن نهفته است. نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بین روغن سیر با روغن اسانسی سیر تفاوت زیادی وجود دارد. برای درمان ریزش مو از روغن سیر باید بهره ببرید زیرا روغن اسانسی قوی بوده و باعث آسیب رساندن به بافت مو می شود. روغن سیر از سیر خیسانده شده تهیه می شود و در تقویت و رویش مجدد مو نیز موثر است. یک قاشق چای خوری روغن سیر را بر روی سر بریزید و به آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه سرتان را با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید از این روش نیز می توان چند مرتبه در هفته استفاده کرد.

  •  آرون گروپس

فواید روغن سیر برای مو

جلوگیری از سفید شدن موها

جالب است بدانید یکی از فواید سیر برای مو جلوگیری از سفیدی موها می باشد. سیر جزو خوراکی هایی است که علاوه بر تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از سفید شدن موها و باعث تقویت رنگ مشکی مو ها نیز می شود.

روش تهیه روغن سیر

در کنار استفاده از سیر خام برای تقویت موها می توان از روغن سیر نیز استفاده کرد. تهیه روغن سیر به آسانی و در منزل انجام می شود. برای اینکار کافیست تا چند حبه سیر را پوست بگیرید، آنها را خرد کرده و در روغن زیتونی که از قبل گرم شده است بخیسانید. این محلول را درون یک ظرف شیشه ای تیره رنگ به مدت یک هفته در یخچال بگذارید تا قوام پیدا کند. برای گرم کردن روغن زیتون کافیست که مقداری روغن زیتون را در یک ظرف در بسته قرار داده و داخل یک ظرف آب گرم بگذارید. به هیچ وجه در این روش روغن زیتون را مستقیم روی حرارت نگذارید. همچنین باید به تعداد یک حبه سیر، یک قاشق چای خوری روغن زیتون گرم شود.

بعد از گذشت یک هفته روغن سیر آماده است. برای استفاده از آن سیر های خرد شده را جدا کنید و روغن را روی پوست و موی سر آغشته کنید. از این روش می توانید چند مرتبه در طی هفته استفاده کنید.

فواید سیر برای مو

روش تهیه روغن اسانسی سیر

روغن اسانسی سیر از روغن سیر قوی تر بوده و استفاده از آن ممکن است برای پوست سر مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می شود که افراد از روغن سیر استفاده کنند. با این حال ما در ادامه روش تهیه روغن اسانسی سیر را برای شما آوردیم.

برای تهیه روغن اسانسی به روغن سیر نیاز دارید. بنابراین لازم است که ابتدا روغن سیر را به روش گفته شده تهیه کنید و ۵ قاشق چای خوری از آن را با یک قاشق چای خوری روغن کرچک، نصف قاشق چای خوری روغن رزماری، یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و ۱۰ قطره روغن درخت چای را به طور کامل مخلوط کنید. این محلول را به خوبی تکان دهید تا به طور کامل با هم حل شود. آن را در یخچال نگه داری کنید تا از فساد آن جلوگیری شود. با توجه به قوی بودن این روغن بهتر است که در هفته یک مرتبه از آن استفاده شود.

روغن سیر برای مو

فواید شگفت انگیز سیر برای موها

سیر دارای مقدار زیادی گوگرد است و وجود این ماده در استحکام موها نقش زیادی دارد، همچنین وجود گوگرد برای ساخت کراتین ضروری است، کراتین موجب رشد مو ها و ناخن ها خواهد شد.

از دیگر خاصیت های سیر؛ ضد قارچ و ضد میکروبی بودن آن می باشد، ضمن اینکه مانع از ایجاد شوره سر خواهد شد و موجب حفظ سلامت موها می شود.

همچنین سلنیوم موجود در سیر می تواند ویتامین E مورد نیاز برای سلامت و تقویت موها را تامین نماید و در نتیجه از شکنندگی و آسیب احتمالی موها نیز جلوگیری خواهد شد.

خاصیت سیر برای مو

سیر دارای ویتامین های ضروری همچون ویتامین C ، B2، B1 است که موجب تقویت موها می شوند. وجود این ویتامین ها در بدن جریان خون در کف سر را تقویت کرده و از طاسی و ریزش موها جلوگیری خواهند کرد.

وجود آهن، مس و دیگر مواد معدنی مفید موجود در سیر در تسریع رشد موها بسیار تاثیرگذار می باشند.

ضمن اینکه منگنز موجود در ماده غذایی سیر برای سلامت موها بسیار موثر بوده و موها را همچون ابریشم نرم خواهد کرد، در واقع منگز مانند یک اسفنج برای جذب مواد غذایی موثر در رشد موها عمل می کند.

فواید ضد میکروبی و ضد قارچی سیر

سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی وضدمیکروبی برای رشد موها و ریش بسیار مفید و موثر است، زیرا این ویژگی از سیر موجب خواهد شد تا میکروب ها و باکتری ها از بین بروند و در نتیجه فرد از پوست سر سالمی برخوردار باشد.

فواید سیر برای مو

خاصیت سیر خام برای ابرو و موها

وجود برخی از مواد معدنی موجود در سیر به رشد موها کمک خواهند کرد، سیر خام به دلیل دارا بودن مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین های B6 ،C و نیز منگنز و سلنیوم (نوعی آنتی اکسیدن است) در داشتن موهایی سالم و زیبا بسیار تاثیر گذار است.

امیدواریم با مصرف و تهیه ماسک های تقویتی از خواص سیر برای مو نهایت بهره را ببرید. به یاد داشته باشید استفاده از درمان های طبیعی برای رشد و تقویت موها انتخاب مطمئن تری است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *