دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم سکته قلبی و آنچه باید در مورد نشانه های سکته قلبی بدانیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سکته قلبی به حملات قلب در اثر نرسیدن اکسیژن به آن گفته می شود که یکی از شایع ترین علت های مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. حمله قلبی با ایست قلبی متفاوت است و هر یک از آن ها به دلیل خاصی رخ می دهد.

در بخشی از عضله قلب به نام میوکارد, انهدام و مرگ سلولی دائم و غیر قابل برگشت رخ می دهد و علت ایجاد این مسئله متفاوت است و به آن سکته قلبی یا حمله قلبی می گویند. عمده ترین دلیل سکته های قلبی، بسته شدن رگ های تغذیه کننده قلب است. در ادامه با علایم این بیماری و آنچه که باید در مورد نشانه های سکته قلبی بدانیم, آشنا می شویم.

همانطور که می دانید ماهیچه های قلب به منظور زنده ماندن به اکسیژن کافی نیاز دارند که به علت باریک شدن عروق قلب بر اثر تجمع چربی و کلسترول جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه های قلب می رساند کم می شود و یا متوقف می شود در نتیجه حمله قلبی اتفاق می افتد

نشانه ها و علائم سکته قلبی

دانستن علائم هشدار دهنده حمله قلبی به منظور تشخیص فوری سکته قلبی و درمان آن اهمیت دارد. بسیاری از حملات قلبی به آرامی شروع می شوند که این بر خلاف چیزهایی است که در فیلم ها نشان می دهند. فرد مبتلا به حمله قلبی ممکن است حتی به رخ دادن چیزی در بدن خود مطمئن نباشد. نشانه ها و علایم سکته قلبی در افراد مختلف, متفاوت است و حتی ممکن است افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده اند، در حمله قلبی بعدی علائم دیگری داشته باشند.

علائم سکته قلبی

تنگی نفس

از دیگر نشانه های بیماری قلبی، تنگی نفس است که در زمان فعالیت های نیمه سنگین و عادی مانند بالا رفتن از پله ها، پیاده روی و…خود را بروز می دهد بنابراین، در صورتی که به نسبت سال های پیش خیلی زود به نفس نفس می افتید بهتر است به منظور اطمینان از سلامتی تان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایبد.

حالت تهوع و عروق سرد

اگر زمانی که فعالیت کمی دارید دچار عروق سرد می شود می تواند از نشانه های حمله قلبی باشد که معمولا به همراه حالت تهوع می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بررسی نشانه های سکته قلبی

غش کردن

همانطور که می دانید حمله قلبی باعث قطع جریان خون به اندام های حیاتی مانند مغز می شود که در نتیجه سبب از بین رفتن هوشیاری و در واقع غش کردن خواهد شد.

درد قفسه سینه

در اکثر موارد علائم سکته قلبی همراه با تظاهرات معمولی است که تشخیص ناراحتی قلب را راحت تر می کند. این تظاهرات معمولی به صورت درد موضعی در ناحیه مرکزی قفسه سینه است که قابلیت انتشار به سمت بازوها, آرواره, پشت و گردن را دارد و بیش از ۲۰ دقیقه طول می کشد. اگر این درد پیگیری و درمان نشود, بحرانی می شود و بسیار آزار دهنده است و برای مدت ها طول می کشد.

علائم سکته قلبی

اگرچه درد در ناحیه قفسه سینه و فشار، از شایع ترین علایم سکته قلبی می باشد، با این حال قربانیان این بیماری ممکن است علایم متنوع دیگری که شامل موارد زیر می باشد، را تجربه کنند.

  • ناراحتی قفسه سینه, ظاهر شدن درد، احساس پری و یا فشار در قفسه سینه
  • دندان درد، سر درد و درد در ناحیه فک
  • تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی بالای معده
  • سوزش سر دل یا قلب و یا سوء هاضمه
  • درد در ناحیه بازو ( اغلب درد در بازو چپ ایجاد می شود اما ممکن است در هر دو بازو نیز رخ دهد)
  • درد بالای کمر
  • ضعف عمومی
  • بی علامتی : تقریبا یک چهارم از حملات قلبی بدون نشانه و علامتی اتفاق می افتند بدون احساس درد در ناحیه قفسه سینه و به علایم خاموش حمله قلبی شهرت دارند.

اگرچه علایم سکته قلبی در لحظه وقوع، خفیف و مبهم می باشد با این حال همیشه به خاطر داشته باشید که حملات قلبی هیچ گونه علایمی ندارند و در صورت داشتن علایم آن ها بسیار خفیف می باشند ولی این علایم را باید جدی گرفت و ممکن است تهدید کننده سلامتی و زندگی باشند. گاهی بیماران حملات قلبی را با علایمی نظیر “اضطراب”، “سوء هاضمه” و ” استرس” توصیف می کنند و به همین دلیل درمان بیماری را به تاخیر می اندازند. این نشانه ها و علایم سکته قلبی در زنان و مردان متفاوت باشد. علایمی نظیر فشارهای ناراحت کننده، ناراحتی های قفسه سینه، فعالیت های جسمی از علایم این بیماری در مردان محسوب می شود. این در حالی است که علایمی نظیر تنگی نفس، تهوع، دردهای کمری و درد فک، اضطراب و تپش قلب، علایمی شبیه سرما خوردگی و تنش ها عاطفی از علایم این بیماری در زنان محسوب می شود.

سکته قلبی

ایست قلبی در مقابل حمله قلبی

برخی مواقع اصطلاحات “ایست قلبی” و “حمله قلبی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، همان طور که بیان کردیم سکته قلبی به دلیل آسیب به عضلات قلب رخ می دهد که دلیل آن کاهش جریان خون به عضله قلب است که باعث می شود قلب ، از اکسیژن مورد نیازش برای عملکرد صحیح خود محروم بماند. این در حالی است که ایست قلبی به معنی توقف ضربان قلب و مرگ غریب الوقوع است.

در صورتی که حمله قلبی شدید باشد می تواند منجر به ایست قلبی شود و این اتفاق زمانی رخ می دهد که حمله قلبی کشنده باشد. علاوه بر این شرایط دیگری نظیر آریتمی قلبی و شوک می توانند منجر به ایست قلبی شوند. وجود بیماری هایی نظیر دیابت و فشار خون بالا و … عوامل مساعد کننده حملات قلبی محسوب می شوند.

سکته قلبی و نشانه های آن

روش های پیشگیری از سکته قلبی

۱. از کشیدن سیگار خودداری نمایید.

۲. یک برنامه ورزشی منظم برای خودتان داشته باشید زیرا نیم ساعت پیاده روی در طول روز سبب کاهش پنجاه درصدی خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی می شود.

۳. از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و غذاهای سالم را جایگزین فست فوت ها کنید.

۴. کنترل شرایط خاص مانند : دیابت و فشار خون

۵. کنترل وزن بدن

۶. مدیریت استرس و روش هایی جهت کنترل آن

در این مطلب قصد داشتیم شما دوستان را با نشانه های سکته قلبی بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم از خواندن مطلب گفته نهایت بهره را برده باشید، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سکته قلبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *