دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گوشت شتر و خواص آن

  • بهاره سلطانی
  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

شتر حیوانی است که در بیابان زیست می کند و با توانایی زیادی که دارد میتواند مدت ها در بیابان حتی بدون آب طاقت بیاورد. از پشم و پوست شتر برای مصارف ریسندگی استفاده می کنند. از شیر و گوشت شتر نیز برای مصارف غذایی می توان بهره برد. در این مقاله به خواص گوشت شتر برای سلامتی بدن می پردازیم.

شتر های یک ساله گوشت مناسب تر و شترهای پیر گوشت سفت و نامرغوبی دارند. چربی بیشترین قسمت بدن شتر را تشکیل می دهد. رنگ گوشت شتر تیره است, مزه شیرین و طبع گرمی دارد. خواص گوشت شتر برای انسان فراوان است. فسفر, آهن, کلسیم, پروتئین و ویتامین های گروه B بخش اصلی گوشت شتر را تشکیل می دهند.

امروزه استفاده از گوشت سایر حیوانات در کنار گوشت مرغ و گوسفند رواج بیشتری پیدا کرده است. گوشت بلدرچین، گوشت شتر مرغ و گوشت شتر از جمله نمونه های این محصولات پروتئینی در سبد تغذیه خانواده های ایرانی محسوب می شوند.

مزه گوشت شتر

فواید و خواص گوشت شتر

از جمله خواص گوشت شتر تقویت اعصاب را می توان نام برد. خوردن گوشت شتر به تقویت عضلات بدن و تقویت قوای جنسی کمک می کند. یکی از خوراکی های مفیدی است که خوردن آن به زنان باردار و شیرده توصیه می شود. همچنین به کودکان در سن رشد, ورزشکاران و افراد مسن خوردن گوشت شتر توصیه می شود.

یکی از درمان های موثر برای درد کمر, پا و روماتیسم استفاده از قلم و کوهان شتر است. گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو چربی و پروتئین کمتر و طعم بهتری دارد. کالری آن زیاد بوده و در تامین انرژی مورد نیاز بدن بسیار موثر است. گوشت شتر باعث ترشح غده بزاق و شیره معده می شود که به افزایش قدرت جذب کمک می کند.

خواص گوشت شتر

مواد معدنی موجود در گوشت شتر

گوشت شتر پتاسیم کم ولی سدیم زیادی نسبت به گوشت سایر حیوانات دارد. پروتئین موجود در گوشت شتر اسید آمینه ضروری مانند لوسین, ایزولوسین, تریپتوفان, والین و هیستیدین ندارد. همچنین آهن و روی در گوشت شتر به نسبت سایر حیوانات کمتر است و بیشترین میزان کلسیم نیز در ران شتر است. گوشت شتر مواد هورمونی و آنتی بیوتیک ندارد به همین دلیل در مقایسه با سایر گوشت ها بویژه گوشت مرغ سالم تر است.

  •  آرون گروپس

ویتامین B موجود در گوشت شتر به تقویت قوای جنسی کمک کرده و باعث افزایش میل جنسی می شود. همچنین این ویتامین به فواید گوشت شتر, خاصیت درمانی برای رفع درد مفاصل را نیز داده است.

نحوه طبخ

چربی گوشت شتر

گوشت شتر حاوی چربی فراوانی است که گاهی این چربی رنگی متمایل به قرمز دارد. ۸۰ درصد از چربی شتر در کوهان است. گاهی میزان این چربی با توجه به حجم کوهان ممکن است زیاد باشد. به طور مثال در شترهایی که دو کوهان دارند گاهی وزن چربی به ۱۰۰ کیلوگرم می رسد. گفتنی است به دلیل اینکه کوهان شتر دارای چربی خالص است بنابراین مصرف این گوشت برای افرادی که چربی خون بالا دارند ممنوع است.

شتر یکساله

نکاتی درباره گوشت شتر

همانطور که در ابتدا گفته شد بهترین و خوشمزه ترین گوشت شتر, گوشت حیوان یک تا سه سال است که نرم, زود هضم و طعم بهتری نیز دارد. در هنگام خرید گوشت شتر به نرمی و قوام آن توجه داشته باشید و دقت کنید که گوشت چسبنده و لزج نباشد. از نشانه های گوشت فاسد بوی نامطبوع مانند بوی ترشیدگی و کپک زدگی است. همچنین اگر گوشت شتر چروکیده یا خشک بود نشانه فساد است. با بالا رفتن سن حیوان از میزان نرمی گوشت کم شده و طعم آن نیز تغییر می کند و دیر هضم می شود. همچنین در گوشت شترهای پیر پیوندهای بین الیاف بافتهای همبند زیاد بوده و در نتیجه دیر پخته می شود. به این دلیل که کمتر تحت تاثیر حرارت قرار می گیرد. شرایط نگهداری گوشت شتر نیز مانند گوشت سایر حیوانات است و باید در فریزر نگه داری شود. همچنین از نگه داری این گوشت بیشتر از یک ماه خودداری کنید.

خواص گوشت شتر

در بسیاری از مناطق از کوهان در انواع غذاها استفاده می شود. بخش زیادی از خواص گوشت شتر در کوهان آن وجود دارد. کوهان شتر طعم خوبی دارد و هم به صورت آب پز و هم خام مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل انرژی زیادی که دارد به عنوان یک منبع غذایی مناسب به کار می رود. گفتنی است علاوه بر گوشت و کوهان سایر اعضای شتر مانند قلوه, زبان, جگر, مغز و دل نیز دارای ارزش تغذیه ایی برابر با سایر دام ها است.

برای از بین بردن سفتی گوشت شتر پیر می توانید در موقع طبخ به آن نمک, روغن زیتون و شوید اضافه کرده و در آب بجوشانید. این مواد به نرم شدن گوشت شتر کمک می کند. در طب سنتی پیشنهاد شده است که برای کم کردن گرمای گوشت شتر خصوصا برای افرادی که بعد از خوردن آن دچار مشکل می شوند از فلفل و زیره سبز نیز در هنگام طبخ استفاده کنند.  نحوه خرید

فواید دیگر گوشت شتر

گوشت شتر از فواید زیادی برخوردار است و نقش مهمی مهمی نیز در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه با برخی دیگر از فواید آن آشنا خواهید شد.

درمان کم خونی :

یکی دیگر از فواید بی نظیر گوشت شتر غنی از آهن بودن آن است که سبب کاهش خطر ابتلا به کم خونی می شود همچنین، برای آن دسته از افرادی که از کم خونی رنج می برند نیز گزینه بسیار مناسبی است بنابراین، مصرف آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

فواید جالب گوشت شتر

غنی از پروتئین :

گوشت شتر دارای مقادیر فراوانی پروتئین است و به دلیل داشتن کلسترول کم برای افرادی که کلسترول بالا دارند و از دیابت رنج می برند بسیار مفید و مناسب است از این رو، این گوشت برای افراد کهنسال بسیار مفید است و می توانید آن را جایگزین گوشت گاو کنید.

کاهش وزن :

مصرف گوشت شتر کمک زیادی به کاهش وزن در افراد می کند زیرا، طبق تحقیقات انجام شده گوشت شتر به نسبت دیگر گوشت ها چربی کمتری داشته و برای آن دسته از افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند بسیار مفید است، بنابراین اگر به دنبال کاهش هستید مصرف گوشت شتر را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

بررسی فواید گوشت شتر

فواید گوشت شتر در دوران بارداری :

گوشت شتر دارای انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین B، کلسیم و فسفر است که تاثیر شگفت انگیزی در رشد جنین دارد همچنین سبب جلوگیری از اختلالات رشد جنین می شود و از زایمان زودرس نیز پیشگیری می کند،همچنین به دلیل داشتن کالری فراوان برای خانم های شیرده نیز بسیار مفید و موثر می باشد

آشنایی با خواص گوشت شتر

بررسی ارزش غذایی گوشت شتر

  • کالری :۱۰۰۰
  • کربوهیدرات:۰٪
  • چربی :۹ گرم
  • پروتئین :۲۱۳ گرم

نکته: کوهان شتر به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوانی چربی است لذا، مصرف آن برای آن دسته از افرادی که از بیماری قلبی و عروقی رنج می برند و یا کهنسال هستند توصیه نمی شود.

امیدواریم آشنایی بیشتر با خواص گوشت شتر به شما در تهیه و استفاده از این گوشت لذیذ و خوشمزه کمک کرده باشد. در صورت تمایل به مطالعه و آشنایی بیشتر با خواص شیر شتر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *