دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص لیمو عمانی و بهترین نحوه استفاده از آن

  • بهاره سلطانی
  • ۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

لیمو عمانی از جمله میوه های پرطرفدار در ایران برای طعم بخشیدن به غذاهای متفاوت و ترش مزه کردن آن ها است. خواص لیمو عمانی فواید دارویی و درمانی زیادی دارد و شما در کنار ترش کردن غذاهایتان نیز می توانید از این خاصیت های لیمو عمانی بهره ببرید.

فواید دارویی لیمو عمانی برای بدن بسیار است. مصرف نوع خشک آن بیشتر رواج دارد ولی جالب است بدانید که در بعضی مناطق از برگهای لیمو عمانی تازه نیز برای مصارف درمانی مانند سردرد ناحیه پیشانی استفاده می کنند. همچنین جوشانده ریشه آن برای قطع اسهال خونی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از ریشه لیمو عمانی برای رفع مشکلات گوارشی مانند دل درد نیز می توان استفاده کرد. در ادامه با دیگر خواص درمانی لیمو عمانی برای بدن آشنا می شوید. گفتنی است که فواید لیمو عمانی با خواص لیمو ترش برابر است و بعد از خشک شدن نیز در حدود ۸۰ درصد فواید آن باقی می ماند.

خواستگاه لیمو عمانی کشور اردن و لبنان است. لیمو عمانی نوعی از لیمو ترش است. نوع تازه این میوه بسیار ترش است به همین دلیل آن را خشک می کنند تا از شدت ترشی آن کم شود و بیشتر در غذاها استفاده می کنند. برای استفاده بهتر از فواید لیمو عمانی در غذا آن را یا می شکنند یا سوراخی در آن ایجاد می کنند تا طعم آن با غذا برسد. همچنین به صورت کوبیده نیز می توان استفاده کرد. بهتر است که هسته های آن را جدا کنید خصوصا در مواقع کوبیدن لیمو عمانی آن را با هسته نکوبید زیرا طعم تلخی به غذا می دهد.طرز طبخ لیمو عمانی

خواص لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی برای تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است. اشتها آور بوده و به عنوان یک ضد نفخ قوی عمل می کند. از دیگر فواید لیمو عمانی به ضد عفونی کنندگی آن نیز می توان اشاره کرد, به همین خاطر در هنگام بروز سرما خوردگی مصرف آن توصیه می شود. به دلیل وفور ویتامین ث در آن برای رفع علائم سرما خوردگی, سردرد و سرفه بسیار موثر است.

لیمو عمانی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به عنوان یک ضد سرطان قوی عمل می کند. همچنین دارای ترکیباتی مانند فلاونوئیدها, مواد فرار, اسید سیتریک, کلسیم و ویتامین ها است که برای بدن مفید هستند.

خواص لیمو عمانی

افرادی که چربی خون و فشار خون بالا دارند می توانند از لیمو ترش برای تنظیم چربی و فشار خون استفاده کنند. برای تاثیر بهتر می توان از دم کرده لیمو عمانی همراه با چای یا گل گاو زبان استفاده کرد.

  •  آرون گروپس

افرادی که از ناراحتی قلبی نیز رنج می برند می توانند از لیمو عمانی استفاده کنند. ترکیب پپتین موجود در لیمو عمانی باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین فواید لیمو عمانی به تنظیم فشار خون و پمپاژ آن نیز کمک می کند.

لیمو عمانی

پاکسازی روده ها

لیمو عمانی دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی طبیعی است به همین دلیل کمک شایانی به پاکسازی  روده ها و سم زدایی آن ها می کند.

خواص شگفت انگیز لیمو عمانی

تقویت استخوان ها

وجود مقادیر زیادی ویتامین D در لیمو عمانی آن را به روش عالی جهت تقویت استخوان تبدیل کرده است و همچنین سبب کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود و کمک زیادی به تقویت دندان و عضلات می کند.

فواید لیمو عمانی برای زنان

لیمو عمانی به عنوان یکی از بهترین مواد مغذی و ویتامین ها می باشد که نقش مهمی را در جبران عناصر از دست رفته در دوران بارداری ایفا می کند و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی زنان بعد از زایمان شده و در نتیجه به کاهش خستگی و کمبود انرژی در آن کمک می کند.

فواید درمانی لیمو عمانی

نکاتی برای استفاده بهتر از لیمو عمانی

لیمو عمانی به دلیل اینکه مواد فرار دارد باید در محل در بسته, خنک, خشک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

لیمو عمانی موجود در خورش مانند اسفنج عمل می کند و مواد مضر را به خود جذب می کند به همین خاطر بهتر است که خورده نشود.

رنگ لیمو عمانی تازه زرد خردلی است و لیمو عمانی خشک به رنگ قهوه ایی و داخل آن سیاه است.

لیمو عمانی

برای جلوگیری از تلخ شدن غذا, دانه های آن را جدا کرده و بهتر است که لیمو خشک را به دو قسمت تقسیم کنید تا طعم آن بهتر جذب غذا شود. همچنین قبل از استفاده در غذا, لیمو عمانی را داخل ظرف آب بگذارید تا اندکی نرم شود.

در هنگام خرید لیمو عمانی, نوع درشت آن را انتخاب کنید زیرا لیمو عمانی درشت رسیده تر است, رنگ تیره ایی دارد و میزان ویتامین ث و اسید سیتریک در آن زیاد است.

لیمو عمانی در غذا

یک باور غلط وجود دارد که استفاده از لیمو در غذا باعث کاهش فواید مفید غذا می شود. اما باید گفت که اسیدی شدن غذا توسط لیمو نه تنها باعث کاهش فواید نمی شود بلکه به جذب بهتر آهن موجود در غذا کمک می کند. و همچنین هضم غذایی که دارای لیمو عمانی است سریعتر صورت می گیرد.

روش تهیه لیموعمانی

لیمو عمانی را به راحتی می توانید در منزل تهیه کنید و هر چه لیمو عمانی تیره تر باشد دارای ارزش غذایی بالایی است، در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • لیمو ترش : یک کیلو
  • سرکه سفید : یک فنجان
  • نمک : به میزان لازم

نحوه تهیه :

ابتدا لیمو های سالم و درشت را بشویید سپس بر روی آن نمک بپاشید و به مدت یک روز در سایه نگهداری نمایید.

حالا لیمو را دوباره با آب سرد شسته سپس داخل قابلمه چند لیوان آن و نصف فنجان سرکه سفید بیفزایید و بعد از به جوش آمدن لیمو ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک قل بخورد.

در این مرحله لیمو را با آب سرد آبکشی کرده و مجددا داخل آب جوش و نصف فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به مدت یک دقیقه بجوشند سپس داخل آبکش بریزید اما آن ها آبکشی نکنید.

حالا اجازه دهید لیمو ها سرد شوند سپس با خلال دندان یا چنگال سوراخ ریزی روی هر لیمو بزنید و آن ها را بر روی پارچه نخی در آفتاب پهن نمایید و اجازه دهید به مدت یک تا دو هفته بمانند.

در مرحله آخر لیمو ها را داخل سبد ریخته و اجازه دهید در سایه کاملا خشک شوند، به منظور خشک شدن تمام قسمت های آن ها را چند بار در روز زیر و رو کنید.

نحوه تهیه لیمو عمانی

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید لیمو عمانی و طرز تهیه آن آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *