دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته دوم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در هفته دوم بارداری به احتمال زیاد لقاح صورت می گیرد. با وجود اینکه زمان دقیق لقاح مشخص نیست و علت های آن زیاد است، اما بین هفته اول تا دوم از بارداری تخمک گذاری انجام می شود.

آگاهی زوجین در مورد بارداری هفته به هفته و تغییراتی که در هر هفته برای مادر و جنین اتفاق می افتد، می تواند در برنامه ریزی زوجین برای بارداری سالم تاثیر زیادی بگذارد و باعث شادی و پی بردن به عظمت خالق یکتا شود، اگر شما نیز در مورد هفته دوم بارداری اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راهنمای هفته دوم بارداری

 

بارداری هفته به هفته

روند رشد نوزاد

این مسئله شاید برایتان عجیب و غریب و جذاب باشد، اما مادران باردار در هفته دوم بارداری هنوز باردار محسوب نمی شوند. زمانی که زنان به انتهای این هفته نزدیک می شوند، تنها تخمک آن ها با اسپرم لقاح را انجام می دهد. اگرچه والدین باید برای تعیین جنس نوزاد خود، در این هفته نیز منتظر بمانند و تا هفته های آینده بارداری صبر کنند، ولی جنس جنین در لحظه لقاح تعیین می شود. جدا از اینکه ۴۶ کروموزوم ماده ژنتیکی نوزاد را تشکیل می دهد تنها ۲ تا از آن ها جنسیت جنین را تعیین می کند: یکی از اسپرم و یکی از تخمک است. این دو کروموزوم به عنوان کروموزوم های جنسی مشخص می شوند. هر تخمک دارای کروموزوم جنسی X می باشد ، این در حالی است که کروموزوم های اسپرم می تواند X و یا Y باشد. اگر کروموزوم اسپرم در موقع لقاح X باشد، نوزاد دختر و اگر کروموزوم اسپرم در لحظه لقاح Y باشد، نوزاد پسر می شود. بین هفته اول تا دوم از لقاح، آغاز مرحله جنینی محسوب می شود و پس از آن رشد اساسی جنین صورت می گیرد و مغز و نخاع و قلب و دستگاه گوارش شروع به شکل گرفتن می کنند.

هفته دوم بارداری

تغییرات بدن مادر در دومین هفته بارداری

در این هفته جداره رحم مادر که جنین در آنجا تغذیه می کند، در حال رشد می باشد و بدن هورمون محرک فولیکولی به نام FSH را ترشح می کند که این هورمون تخمک را برای بلوغ تحریک می کند. در پایان هفته ۲ بارداری مادر که در اواسط سیکل قاعدگی ( اگر زنان دارای سیکل منظم قاعدگی ۲۸ روزه باشند) می باشد، تخمک گذاری اتفاق می افتد ( تخمدان های مادر، یک تخمک را به داخل لوله های رحم آزاد خواهد کرد).

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به احتمال زیاد تخمک گذاری در زمانی که زنان در تقویم بارداری خود یادداشت می کنند، اتفاق می افتد. بنابراین اگه زوجین در حدود زمان تخمک گذاری، رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشند، احتمال بارداری زیاد است این در حالی است که زنان هیچ احساسی از تخمک گذاری نخواهند داشت و هیچ تغییری را در بدن خود درک نمی کنند.

به بیان دیگر می توان تصور کرد که در هفته اول و دوم حاملگی، تخمک گذاری انجام می شود و یک اسپرم مردانه توسط تخمک ملاقات می شود، در نتیجه تخمک باردار شده و به درون رحم حرکت می کند و خودش را بر روی دیوار رحم جای می دهد. سپس سلول ها شروع به تقسیم شدن می کنند و یک جنین شروع به رشد می کند. با این وجود تعیین زمان دقیقی که لقاح صورت می گیرد به سختی مشخص می شود چرا که اسپرم ها به محض ورود به بدن زن می توانند تا چند روز استراحت کنند.

همان طور که در بارداری هفته به هفته بیان شد، دمای بدن در هفته اول به طور قابل توجهی بالا می رود. اگرچه تغییرات فیزیکی بدن مادر در دومین هفته بارداری کم است، با این حال ممکن است مادر تغییرات داخلی بدن خود را متوجه شود. در این هفته ممکن است مسائل گوارشی از قبیل دفع گاز از بدن، یبوست و حالت تهوع آغاز شود. همچنین به دلیل تغییرات هورمونی مادر ممکن است احساس خستگی غیر معمول داشته باشد و دچار نوسانات خلقی شود. حساس شدن پستان ها و تهوع صبحگاهی از دیگر تغییرات است که بسیاری از زنان باردار این تغییرات را بعد از هفته دوم حاملگی متوجه می شوند.

رژیم غذایی و ورزش

در هفته های اول بارداری رژیم غذایی و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مهم است. در دومین هفته حاملگی، فولیک اسید باید به رژیم غذایی مادر اضافه شده باشد و مصرف حدود ۴۰۰ میکرو گرم از آن به صورت روزانه می تواند در رشد مغز و نخاع و سلامتی آن ها تاثیر بسیاری داشته باشد. برای آماده سازی بارداری سالم، برنامه ریزی برای تغذیه به منظور رشد جنین مهم است.

خوردن تنقلات کمتر و افزایش مصرف سبزیجات برگ دار از ابتدای حاملگی باعث می شود رشد جنین به خوبی صورت گیرد و به علاوه باعث می شود مادر احساس بهتری داشته باشد. توصیه می شود در این هفته نیز از مصرف غذاهایی که باعث حالت تهوع می شوند و گازدار می باشند، پرهیز شود.

تناسب اندام مادر برای سلامتی نوزاد مهم است. ۳۰ دقیقه نرمش و ورزش ملایم در روز می تواند به بارداری سالم تر و تولد راحت تر نوزاد کمک بسیار کند.

نشانه های طبیعی در هفته دوم حاملگی

حاملگی در هفته دوم با یک سری نشانه ها همراه است که عبارتند از :

تورم سینه ها :

در زمان تخمک گذاری به دلیل  تغییر هورمونی که رخ می دهد سینه ها دچار متورم و حساسیت خواهند شد و البته احساس درد نیز در سینه ها ایجاد می شود.

ترشحات رحمی :

در زمان تخمک گذاری ترشحات رحم شفاق و رقیق مانند سفیده تخم مرغ شده که برای خانم ها خوشایند نمی باشد اما از علایم هفته دوم حاملگی خبر می دهد.

آنچه در مورد هفته دوم حاملگی باید بدانید

تغییر گردنه رحم :

اگرچه مادر این تغییر را در بدن خود مشاهده نخواهد کرد اما در زمان تخمک گذاری گردن رحم، بلندتر، نرم تر و باز تر خواهد شد.

افزایش میل جنسی :

در روند تخمک گذاری به نسبت قبل میل جنسی در خانم ها افزایش پیدا می کند از این رو، برقراری رابطه جنسی برای آن لذت بخش می باشد.

نشانه های هفته دوم حاملگی

لکه بینی :

در روند تخمک گذاری مادر دچار لکه بینی های به رنگ قهوه ای و یا قرمز خواهد شد  که با کمک کیت تخمک گذاری می توانید تخمک گذاری را با اطمینات تشخیص داد.

عواملی هشدار دهنده در هفته دوم حاملگی

درد یک طرفه شکم : احاس درد در یک سمت شکم به صورت مدوام ازکیست تخمدانی خبر می دهد که اکثر کیست ها خطراتی ندارند اما، برخی ها باعث سقط جنین خواهند شد، از این رو، در صورت بروز هر نوع درد در ناحیه شکم به پزشک مراجعه نمایید.

لکه بینی یا خونریزی : در قاعدگی بروز لکه بینی یا خونریزی طبیعی می باشد اگر در صورتی که به صورت مکرر بروز دهد باید به پزشک مراجعه نمایید.

 در پایان به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل جهت آشنایی با بارداری هفته به هفته و تقویم بارداری می توانید بر روی لینک موزد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *