دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با کاربردهای پماد فلوئوسینولون و عوارض جانبی آن آشنا شوید

  • بهاره سلطانی
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از پمادهای پر مصرف برای درمان خارش یا التهابات پوستی پماد فلوئوسینولون است. در این مقاله راجع به تمام موارد مجاز مصرف این پماد و موارد منع مصرف آن همچنین نحوه مصرف این دارو و عوارض احتمالی آن به طور مفصل صحبت می شود.

مصرف این پماد برای حساسیتهای پوستی, نیش حشرات, التهاب پوست و اگزما است. به طور کلی این پماد موضعی برای ضایعات پوستی و خارش کاربرد دارد. قبل از مصرف این پماد باید نکاتی را در نظر گرفت. اول اینکه تحت هیچ شرایطی حتی با وجود اطلاع کامل از اطلاعات دارویی پماد فلوئوسینولون، بدون تجویز پزشک از این پماد استفاده نکنید, و اگر سابقه حساسیت به غذاها, رنگها یا داروی دیگری دارید حتما پزشکتان را مطلع سازید.

نحوه مصرف پماد فلوئوسینولون

همانطور که گفته شد مصرف این دارو و مقدار آن با تجویز پزشک صورت می گیرد, بنابراین فقط برای مورد تجویز شده از آن استفاده کنید و برای موارد دیگر دارو را به کار نبرید. عموما در افراد بزرگسال ۳ مرتبه در طی روز از پماد بر روی پوست استفاده می شود. و برای کودکان تا حد امکان از این پماد استفاده نکنید ولی با صلاح دید پزشک فقط یکبار در طی روز پماد بر روی پوست کودک زده شود. گفتنی است به هیچ وجه بیشتر از مقدار گفته شده از پماد فلوئوسینولون استفاده نکنید مخصوصا در کودکان بیش از یکبار در طی روز مجاز نیست. همچنین مناطقی از پوست کودک که با ادرار تماس دارد بهتر است پماد زده نشود. در صورت ضرورت استفاده از پماد در قسمت گفته شده از قرار دادن پوشش پلاستیکی یا پانسمان بر روی محل مورد نظر خودداری شود.

پماد فلوئوسینولون

دقت کنید که این پماد با چشم تماس نداشته باشد و در صورت تماس سریعا چشمانتان را با آب فراوان بشویید. همچنین بر روی محلی که پماد زده اید به هیچ وجه از پانسمان یا هر پوشش دیگری استفاده نکنید. نهایت دوره مصرف این دارو دو هفته است, اگر طی زمان تعیین شده بهبودی ایجاد نشد, مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

منع مصرف

اگر یکی از زمانهای مصرف پماد را فراموش کردید و هنوز تا مصرف بعدی چند ساعت باقی مانده بود, می توانید پماد را استفاده کنید. در صورتی که مدت کمتری تا زمان مصرف بعدی مانده بود صبر کنید و در همان ساعت مشخص شده از قبل از پماد استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موارد منع مصرف

اگر قسمتی از بدن دچار زخم, التهاب شدید یا عفونت باشد, از استفاده این پماد در آن قسمت خودداری شود. همچنین بر روی جوش صورت نباید زده شود.

زنان باردار یا شیر ده با نظر پزشک منعی برای استفاده از این دارو ندارند ولی از تماس این پماد به ناحیه اطراف سینه جدا خود داری کنند.

افرادی که دیابت, بیماری سل و آب مروارید دارند مجاز به استفاده از این دارو نیستند.

پماد فلوئوسینولون

عوارض جانبی

عوارض کمی از مصرف این پماد گزارش شده است ولی با این حال هر دارویی در کنار بهبودی در وضع بیمار ممکن است عوارضی داشته باشد یا مواردی ناخوشایندی را به بیمار تحمیل کند. در صورت مشاهده هر یک از مواردی که در ادامه گفته می شود, حتما مصرف دارو را قطع کرده و پزشک را در جریان بگذارید.

سوختگی همراه با قرمزی پوست و خارش شدید, بروز عفونتهای پوستی, آکنه, نازک شدن پوست که با پوسته ریزی همراه باشد, بی حسی انگشتان دست یا پا, کمر درد, نامنظم شدن ضربان قلب, حالت تهوع و استفراغ, تغییر رنگ پوست, بالا رفتن گلوکز خون و ادرار, کم شدن اشتها, گرفتگی عضلانی همراه با درد خصوصا در نواحی زانوان پا و نا منظم شدن دوره ماهانه در خانوم ها.

برای درمان التهاب پوست

شرایط نگهداری دارو

فلوئوسینولون، را دور از تابش مستقیم آفتاب و در دمای ۳۰ – ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. از یخ زدن این پماد جلوگیری شود. دور از دسترس کودکان نگهداری شود. به تاریخ مصرف دارو توجه کنید تا از تاریخ انقضا آن نگذشته باشد. و اگر از باز شدن پماد سه ماه می گذرد آن را دور بیندازید.

شرایط نگهداری پماد فلوئوسینولون

تداخل دارویی

در طول دوره درمان با این دارو در صورت استفاده از داروهایی دیگر ممکن است تداخل دارویی ایجاد گردد و ممکن سبب تغییر عملکرد دارو و یا تشدید عوارض جانبی آن گردد. بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی باید لیستی از داروهایی گیاهی و غیر گاهی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار داروساز و یا پزشک معالج قرار دهید.

هشدارها و توصیه های دارویی

* از تماس دارو با چشم ها جلوگیری نماید و چنانچه دارو با چشم ها تماس پیدا کرد، فورا چشم ها را با آب شستشو دهید.

* از استفاده پاسمان، پوشش یا روکشی دیگر بر روی محل تحت درمان اجتناب نمایید و تنها با تجویز پزشک می توانید این عمل را انجام دهید.

* از افزایش خودسرانه دارو پرهیز نمایید و بدن اطلاع پزشک دارو را ترک نکنید و نباید بیش از دوز تجویز شده استفاده نماید.

* برای درمان مشکلات و آسیب های پوستی دیگر نباید بدون مشورت پزشک از این دارو استفاده کنید.

تاثیرات داروی فلوئوسینولون

* چنانچه پس از گذشت یک هفته تغییری در بهبود مشکل پوستی حاصل نگردد و یا اینکه تشدید گردد باید موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

* استفاده از پماد فلوئوسینولون برای کودکان در روز یک مرتبه می باشد و طول درمان با آن نباید بیشتر از دو هفته باشد در غیر این صورت باید حتما با تجویز پزشک همراه باشد.

* مصرف این دارو در کودکان برای سطح زیادی از بدن باید با دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

* در مصرف این پماد برای مناطقی از پوست کودکان که با محل اردرار در تماس می باشد نباید از شورت پلاستیکی، پوشک یا کهنه استفاده گردد.

*  در صورتی که یک نوبت از دوز مصرفی دارو فراموش شود به محض یاداوری باید آن را مورد مصرف قرار دهید، اما چنانچه زمان یاداوری نزدیک به نوبت بعدی مصرف دارو باشد باید دوز فراموش شده را استفاده نکنید و در نوبت بعدی دارو را به همان ترتیب قبل مصرف نمایید. هشدارهای دارویی فلوئوسینولون

نکته ایی که در پایان باید ذکر شود این است که اگر بعد از دو هفته از مصرف پماد فلوئوسینولون هیچ بهبودی در پوست ظاهر نشد حتما مصرف این پماد را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *