دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه باسلوق با سه روش متفاوت و نکاتی مهم در تهیه آن

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

باسلوق شیرینی سنتی و خوشمزه ایرانی است که در انواع طعم های مختلف تهیه می شود؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه باسلوق را به صورت مرحله به مرحله و با ۳ روش مختلف مشاهده خواهید کرد.

اغلب کدبانوهای ایرانی به پخت شیرینی های خوشمزه و خوش طعم علاقه مند هستند. شیرینی های ایرانی انواع مختلفی دارند که باسلوق یکی از انواع این نوع شیرینی ها است؛ طرز تهیه باسلوق در منزل راحت و آسان است و شما می توانید این نوع شیرینی را با روش های مختلف تهیه کنید.

باسلوق ژله ای و باسلوق ساده مغز دار از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار هستند و کدبانوهای عزیز می توانند این شیرینی ها را برای مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی در خانه تهیه نمایند و پذیرایی با شکوهی را از مهمان های خود داشته باشند؛ طرز تهیه باسلوق مشابه طرز تهیه راحت الحلقوم و طرز تهیه مسقطی است.

باسلوق خوشمزه

طرز تهیه باسلوق با دو روش متفاوت

در این مطلب با روش تهیه سه نوع شیرینی باسلوق مختلف در خدمت شما خانم های عزیز هستیم که اگر در پخت این شیرینی ها فوت و فن هایی را رعایت کنید می توانید باسلوق ژله ای و باسلوق ساده خوشمزه ای را تهیه کنید و از طعم بی نظیر این شیرینی ها نهایت لذت را ببرید.

باسلوق مغز دار و ژله ای

مواد لازم برای تهیه باسلوق ژله ای

  • آب سرد : دو پیمانه
  • پودر ژله با طعم دلخواه : یک بسته
  • آب جوش : یک پیمانه
  • شکر : یک پیمانه
  • کره : ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب : دو قاشق
  • نشاسته : ۱/۲ پیمانه
  • پودر نارگیل : به میزان لازم

روش درست کردن باسلوق ژله ای خوشمزه

باسلوق ژله ای با طعم های مختلف

در مرحله اول ساخت باسلوق ژله ای نشاسته را در ظرف مناسبی بریزید سپس دو پیمانه آب سرد به نشاسته اضافه کنید و نشاسته را در آب سرد به خوبی حل کنید. پودر ژله را به همراه یک لیوان آب جوش در ظرف مناسبی بریزید و ظرف را روی حرارت کتری و یا سماور قرار دهید تا پودر ژله در آب حل شود سپس اجازه دهید پودر ژله به خوبی خنک شود. پودر ژله سرد را به نشاسته اضافه کنید و مخلوط این مواد را در قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و نشاسته و پودر ژله را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

  •  آرون گروپس

طرز تهیه باسلوق ژله ای

بعد از اینکه رنگ نشاسته براق شد کره و گلاب و شکر را به مخلوط نشاسته و پودر ژله اضافه کنید (توجه داشته باشید که همه این مراحل را باید با سرعت انجام دهید تا مواد باسلوق ته نگیرند)‌ بعد از اینکه مواد باسلوق به خوبی سفت شدند زیر شعله گاز را خاموش کنید. در کف ظرف مناسبی مقداری پودر نارگیل بپاشید سپس نیمی از باسلوق را در ظرف بریزید و روی باسلوق مقداری پودر نارگیل و یا مغز بریزید و سپس باقی مانده باسلوق را در ظرف بریزید و باسلوق را در یخچال قرار دهید تا به خوبی خودش را بگیرد.

مراحل تهیه باسلوق ژله ای باسلوق ژله ای و گردویی

نکات طلایی در تهیه باسلوق ژله ای

۱. اگر تمایل دارید باسلوق ژله ای شبیه به باسلوق هایی که در مغازه ها وجود دارند شود می توانید ۳ قاشق پودر ژلاتین به مخلوط پودر ژله و آب جوش اضافه کنید.
۲. برای زیباتر شدن ظاهر باسلوق بهتر است پودر ژله با رنگ تیره تری را انتخاب نمایید.
۳. اگر می خواهید باسلوق رنگی تر شود می توانید به پودر ژله چند قطره خوراکی همرنگ با پودر ژله اضافه کنید.
۴. در صورت تمایل می توانید باسلوق را طی چند مرحله در ظرف مورد نظر خود بریزید و در هر مرحله بین هر لایه پودر نارگیل و یا مغز دلخواه خود را بریزید.

طرز تهیه باسلوق ژله ای به همراه نکات طلایی

مواد لازم برای تهیه باسلوق ساده

  • آب سرد : دو پیمانه
  • نشاسته : دو پیمانه
  • گلاب : ۱/۲ پیمانه
  • شکر : یک و نیم پیمانه
  • پودر نارگیل : به مقدار لازم
  • مغز گردو : به مقدار لازم
  • کره : ۱۰۰ گرم

روش درست کردن باسلوق ساده در منزل

روش تهیه باسلوق ساده

نشاسته را در ظرف مناسبی بریزید.

  روش حل کردن نشاسته

دو پیمانه آب سرد به نشاسته اضافه کنید.

اضافه کردن آب به نشاسته

نشاسته را در آب به خوبی حل کنید.

حل کردن نشاسته در آب

مخلوط نشاسته و آب را در صافی بریزید و از صافی آن ها را رد کنید سپس نشاسته صاف شده را در قابلمه تفلونی بریزید و قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید بعد از اینکه نشاسته مقداری گرم شد شکر را به نشاسته بیفزایید.

اضافه کردن شکر به نشاسته

مخلوط نشاسته و شکر را به صورت مرتب هم بزنید تا از گلوله شدن نشاسته جلوگیری شود اگر مخلوط نشاسته و شکر گلوله شد با کمک پشت قاشق آن ها را صاف کنید.

هم زدن مخلوط نشاسته

سپس گلاب را به مخلوط نشاسته و شکر اضافه نمایید و هم زدن مواد شیرینی باسلوق را تا زمانی ادامه دهید که نشاسته به خوبی سفت شود.

دستور تهیه شیرینی باسلوق خوشمزه و خوش طعم

بعد از سفت شدن نشاسته کره را به مخلوط نشاسته اضافه کنید و مخلوط نشاسته را به خوبی هم بزنید.

اضافه کردن کره به نشاسته

توجه داشته باشید که در انتها باید مخلوط نشاسته شبیه خمیر شود و حالت چسبندگی نداشته باشد.

طرز تهیه شیرینی باسلوق ساده
در مرحله بعد مقداری از پودر نارگیل را روی یک سینی بریزید و خمیر باسلوق را روی پودر نارگیل به خوبی پهن نمایید و گردو ها را در یک طرف خمیر قرار دهید و به کمک کاغذی خمیر را رول کنید سپس دو طرف خمیر را به هم بچسبانید و اجازه دهید تا باسلوق رولتی مقداری خنک شود.

طرز تهیه باسلوق ساده در منزل

سپس باسلوق را به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده باسلوق را از یخچال بیرون آورید و باسلوق را به شکل دلخواه برش بزنید و برای سرو در ظرف مناسبی قرار دهید.

باسلوق ساده رولی

نکات طلایی در تهیه باسلوق ساده

۱. برای خوش طعم تر شدن باسلوق ساده می توانید به مخلوط نشاسته مقداری زعفران اضافه کنید.
۲. برای خوشمزه تر شدن شیرینی باسلوق می توانید از خلال بادام و خلال پسته در کنار مغز گردو استفاده کنید.
۳. برای خوش طعم کردن شیرینی باسلوق می توانید از نشاسته را به جای حل کردن در آب سرد در آبمیوه سرد حل نمایید.

           شیرینی باسلوق گردویی

آموزش تهیه باسلوق رولتی

باسلوق ها از شیرینی خوش طعم و خوشمزه می باشد که طرفداران زیادی دارد و به همین خاطر می توان بر اساس ذائقه افراد از مواد افزودنی متفاوت در تهیه آن استفاده کرد. در ادامه این بخش قصد داریم شما را با نحوه تهیه باسلوق رولتی در طعم و رنگ های متفاوت آشنا نماییم.

مواد لازم:

  • نشاسته: ۳۵۰ گرم
  • گلاب: نصف لیوان
  • شکر: ۳۰۰ گرم
  • کره پاستوریزه: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱.۵ لیوان
  • نشاسته ذرت: به مقدار نیاز
  • مغر بادام یا گردو: به مقدار کافی
  • پودر نارگیل برای تزیین: به مقدار لازم

مراحل تهیه باسلوق رولتی

دستور پخت:

در ابتدا داخل قابلمه ای کوچک، نشاسته و آب را کاملا با هم مخلوط نمایید، بعد شکر را به آن بیفزایید و به خوبی هم بزنید تا حل شود، سپس گلاب را به مواد اضافه نمایید.

پس از اضافه کردن مواد، قابلمه را روی حرارت بگذارید و با شعله ملایم، مرتبا هم بزنید، به محض اینکه احساس کردید مواد در حال سفت شدن است(پیش از سفت شدن) آن را از روی حرارت بردارید و به هم زدن ادامه دهید.

در حین هم زدن کره یا یک قاشق روغن مایع به آن بیفزایید و مجددا کاملا هم بزنید تا مواد مخلوط گردند و مواد مانند یک گلوله باید در داخل ظرف و در محیط اتاق باقی بماند.پس از گذشت چند دقیقه می توانید مواد را روی نایلون یا کاغذ روغنی پهن نمایید.

برای رنگی شدن باسلوق ها می توانید در زمان تهیه از پودر کاکائو، پودر کاسترد و آب لبو(رنگ زرد، قهوه ای و قرمز) استفاده نمایید. پس از پهن کردن می توانید باسلوق ها را روی هم بگذارید و مغز بادام یا گردو را در یک طرف آن ها قرار دهید و شروع به پیچیدن باسلوق ها کنید.

باسلوق های رولتی با رنگ های متفاوت را درون یخچال بگذارید و پس از گذشت چند ساعت آن ها را بیرون بیاورید و به اندازه های دلخواه برش بزنید و مقداری پودر نارگیل روی باسلوق های رولتی بپاشید.

طریقه تهیه باسلوق رولتی
در این مطلب با دو روش مختلف طرز تهیه باسلوق آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این دو نوع شیرینی در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت شیرینی های مختلف به بخش انواع شیرینی مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *