دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه شله زرد قالبی و تزیین آن

  • ندا خوشرو
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

شله زرد از انواع دسر های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که می توانید این دسر خوش طعم را به صورت قالبی در منزل تهیه کنید؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه شله زرد قالبی را به صورت مرحله به مرحله مشاهده خواهید کرد.

شله زرد به دلیل دارا بودن مواد مغذی نظیر برنج و خلال بادام و زعفران و پسته مقوی است و همچنین دارای طعم بی نظیر و متفاوتی است. شله زرد را می توانید به روش ساده و قالبی در منزل تهیه کنید که برای ساخت شله زرد قالبی می توانید از قالب ژله استفاده نمایید، در ادامه مطلب طرز تهیه شله زرد قالبی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را تهیه و نوش جان کنید، بنابراین اگر شما نیز علاقه زیادی به شله زرد دارید بهتر است تا پایان طلب همراه ما باشید.

شله زرد و شیر برنج و فرنی از انواع دسر های مخصوص روزهای سرد سال و یا مراسم مذهبی هستند که بهتر است این نوع دسر ها را با تزیینات زیبا و خاص برای سفره های ایرانی تهیه کنید.

تزیین شله زرد

مواد لازم

  • آب : به میزان لازم
  • برنج : ۱ پیمانه
  • زعفران ساییده و حل شده : ۱/۴ پیمانه
  • خلال بادام : ۱/۲ پیمانه
  • شکر : ۲.۵ پیمانه
  • کره : ۲ قاشق سوپخوری
  • گلاب : ۱/۴ پیکانه
  • ورق ژلاتین : ۱ عدد
  • خلال پسته و پودر دارچین برای تزیین : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه شله زرد

 طرز تهیه شله زرد قالبی در منزل

برای درست کردن شله زرد قالبی ابتدا برنج را در قابلمه ای مناسب با مقداری آب به مدت ۷ ساعت خیس نمایید.

خیس کردن برنج

سپس خلال بادام را به همراه مقداری آب سرد در ظرف مناسبی بریزید و خیس کنید.
در مرحله بعدی نحوه تهیه شله زرد قالبی آب برنج را خالی کنید و سپس به برنج ۵ پیمانه آب و نصف زعفران را اضافه کنید قابلمه را روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار دهید و بعد از اینکه آب و برنج به دمای جوش رسیدند حرارت شعله گاز را ملایم کنید و اجازه دهید تا برنج بپزد و نرم شود. وقتی که برنج نرم شد باید مرتب آن را هم بزنید تا به خوبی خرد شود توجه داشته باشید که اگر آب برنج قبل از رسیدن به این مرحله تبخیر شد باید مقداری آب به برنج اضافه کنید.

  •  آرون گروپس

طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه

بعد از اینکه برنج نرم و خرد شد شکر را به برنج اضافه کنید و مخلوط برنج و شکر را مرتب هم بزنید تا شله زرد به خوبی جا بیفتد.

اضافه کردن شکر به شله زرد

در مرحله بعدی طرز تهیه شله زرد قالبی خلال بادام ها را درون آبکش بریزید و نصف خلال بادام و باقی مانده زعفران را به شله زرد اضافه کنید.
کره را نیز به همراه گلاب به شله زرد بیفزایید و شله زرد را به خوبی هم بزنید تا ته نگیرد.

اضافه کردن کره و گلاب به شله زرد

در اواخر پخت شله زرد دم کنی را به مدت ۳۰ دقیقه روی قابلمه قرار دهید و با حرارت کم شعله گاز شله زرد را دم کنید و در مدت زمان دم کردن شله زرد آن را هم گهگاهی هم بزنید.

شله زرد خوشمزه
ورق ژلاتین را درون مقداری آب سرد به مدت ۲ دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده ورق ژلاتین از درون آب خارج کنید و در اواخر پخت شله زرد ورق ژلاتین را به آن اضافه کنید و به خوبی با شله زرد مخلوط نمایید سپس شعله گاز را خاموش کنید.

روش تهیه شله زرد قالبی

قالب با فرم دلخواه خود را تهیه کنید و شله زرد را در قالب دلخواه خود بریزید و بعد از سرد شدن شله زرد قالب را در یخچال قرار دهید تا به خوبی شله زرد بسته شود.

دستور پخت شله زرد

سپس شله زرد را بعد از بسته شدن در ظرف مورد نظر خود برگردانید و با کمک باقی مانده خلال بادام و خلال پسته و پودر دارچین شله زرد قالبی را تزیین کنید. (برای مشاهده انواع تزیین شله زرد کلیک کنید)

تزیین زیبا و ساده شله زرد

نکات طلایی در تهیه شله زرد قالبی

۱. توجه داشته باشید که در زمان پخت شله زرد باید حرارت شعله گاز ملایم باشد.

۲. برنج شله زرد را باید بدون استفاده از نمک خیس کنید.

۳. در هنگام جوشیدن برنج شله زرد بهتر است کف روی برنج را با کمک کفگیر بگیرید.

۴. بسته به ذائقه تان میزان شکر در شله زرد متفاوت می باشد که البته این نکته را به خاطر داشته باشید نباید شله زرد شیرینی کمی داشته باشد.

۵. نسبت میزان برنج به شکر یک به سه می باشد به گونه ای که برای یک کیلو گرم برنج سه کیلوگرم شکر لازم می باشد.

تزیین زیبا و متفاوت شله زرد

۶. بهتر است به منظور تست کردن شیرینی شله زرد به صورت مرحله به مرحله به آن شکر بیفزایید و به دلیل اینکه بعد از سرد شدن شیرینی شله زرد کمتر می شود مقداری از آن را داخل ظرف ریخته و بعد از خنک شدن شیرینی آن را تست نمایید.

۷. حتما بعد از پختن برنج به آن شکر بیفزایید و این نکته را به خاطر داشته باشید که شکر با حرارت کمی آب می اندازد بنابراین پیش از افزودن شکر از اضافه کردن آب به آن خودداری نمایید.

۸. خوش طعم و خوش عطر شدن شله زرد به میزان زعفران آن بستگی دارد.

۹. بهتر است در تهیه شله زرد از برنج معطر و نیم دانه استفاده کنید.

۱۰. افزودن کره به شله زرد سبب جلوگیری از ترک خوردن آن بعد از خنک شدن می شود.

۱۱. در صورتی که در شله زرد دانه های برنج دیده شود بدین معناست که برنج کاملا پخته نشده است.

۱۲. پیش از خنک شدن شله زرد به هیچ وجه درب ظرف را نبندید زیرا باعث عرق کردن آن خواهد شد.

۱۳. از قرار دادن شله زرد بیشتر از یک روز داخل یخچال خودداری نمایید زیرا علاوه بر سفت شدن بوی یخچال را نیز به خود جذب می کند.

آموزش تهیه شله زرد قالبی

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب با دستور پخت کردن شله زرد قالبی در منزل آشنا شدید که امیدواریم از پخت این نوع شله زرد در منزل نهایت لذت را ببرید و بتوانید آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید، برای تزیین شله زرد قالبی می توانید از روش های تزیین شله زرد نیز ایده بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *