دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مسافرت در دوران بارداری و نکاتی که باید بدانید

  • مرضیه نیکزاد
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب از مجله آرگا ما قصد داریم تا شما مخاطبان عزیز را با نکات مهم و بسیار با اهمیت مسافرت در دوران بارداری آشنا کنیم. با ما همراه باشید و از نکات و هشدارهای مهم بارداری تجربه کافی را بدست آورید.

هنگامی که خانم های باردار قصد سفر به مکان های دور و خارج از شهر را دارند نگرانی هایی را نیز در این رابطه دارند که آیا مسافرت برای خود و جنین آن ها خطراتی را نیز به دنبال دارد؟ برای داشتن سفری ایمن و کم خطر در این دوران چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ که در این مقاله نکات مهم برای مسافرت در دوران بارداری و همچنین پاسخ سوال هایی که در این زمینه وجود دارد را برای شما همراهان عزیز قرار داده ایم.

دوران بارداری یکی از دوران بسیار مهم و حساس در زندگی است که با رعایت کردن نکات مربوطه می توانید در این دوران سلامت خود و جنین را فراهم کنید. اگر قصد سفر در این دوران را دارید و می خواهید سفری ایمن را در کنار خانواده خود داشته باشید بهتر است که ابتدا به پزشک مراجعه کرده و در صورت نداشتن مشکل خاص سفری ایمن و کم مخاطره را داشته باشید. در ادامه بهترین زمان برای سفر در دوران حساس بارداری و هشدارهای تغذیه ای در طول سفر و نکات مهم دیگری را مشاهده خواهید کرد.

سفر در دوران بارداری و نکات مهم در این دوران

مسافرت در دوران بارداری و بهترین زمان برای سفر در این دوران

اگر بخواهیم بهترین زمان ممکن برای مسافرت در دوران بارداری را بررسی کنیم، نیمه بارداری یا همان ۳ ماهه دوم می باشد که سفر راحت تر و کم خطری را می توانید داشته باشید زیرا در این زمان تهوع در دوران بارداری پایان یافته و انرژی رفته شده دوباره به بدن باز می گردد. در سه ماهه اول به خاطر وجود خطر سقط جنین و در سه ماهه سوم به علت رسیدن زایمان زودرس و شرایط ویژه دیگری که وجود دارد ممکن است مشکلاتی پیش آید پس بهتر است مقاصد نزدیک و کم خطر و یا حتی سفرهای درون شهری را انتخاب کنید.

بهترین وسیله برای سفر در این دوران کدام است؟

اگر می خواهید با ماشین سفر کنید بهتر است کمربند ایمنی را هرگز فراموش نکنید و آن را در زیر شکم قرار دهید همچنین مدت زمان نشستن در ماشین را کمتر کنید زیرا نشستن های طولانی مدت موجب جمع شدن خون در پاها و لخته شدن آن می شود که ممکن است خطرات و پیامدهای جدی داشته باشد. ترمزها و دست اندازها ممکن است تصادفاتی را نیز در پی داشته باشند. اگر با ماشین شخصی قصد سفر دارید بهتر است که هر یک ساعت استراحت کرده و کمی قدم بزنید.

سفر در دوران بارداری و نکات مهم آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سفر با هواپیما

اگر در این دوران مشکل خاصی ندارید و گواهی پزشک مورد نظر را دارید سفر هواپیمایی بهترین سفر می باشد. اما پیشنهاد می شود که در ماه هشتم بارداری سفر هوایی داشته باشید و بهتر است که قدم زدن و تحرک را فراموش نکنید. در هفته های آخر بارداری سفر هوایی را فراموش کنید زیرا ممکن است به علت نبود امکانات درمانی مشکلاتی نیز پیش آید.

نکات مهم در سفر در دوران بارداری

سفر با قطار

بهترین وسیله برای مسافرت در دوران حاملگی قطار می باشد زیرا مادر می تواند به راحتی در آن قدم زده و تحرک لازم و کافی را داشته باشد و از ایجاد ضربه های ناگهانی تا حدودی جلوگیری می شود. اما بهتر است بازهم در این مورد با پزشک متخصص خود مشورت کافی را داشته باشید تا از بروز مشکلات جدی و خطرناک جلوگیری شود.

سفر با کشتی

سفر دریایی می تواند سفر بسیار جالب و جذابی باشد اما وجود علائم دریازدگی که باعث برهم زدن تعادل می شود ممکن است مشکلات جدی را برای فرد باردار به وجود آورد. در سفرهای دریایی نوعی عفونت ویروسی وجود دارد که با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی ها و تماس آن ها با سطوح آلوده و کثیف به بدن منتقل می شود که باید در این سفر دست ها و سبزیجات و میوه ها را به طور مکرر شست و شو دهید. اگر برای اولین بار می خواهید به چنین سفری بروید بهتر است از رفتن خودداری نمایید و یا در صورت اطمینان از وجود پرستار و پزشک در کشتی و وجود امکانات لازم درمانی می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا سفری ایمن را در پیش داشته باشید.

مراقبت های پزشکی برای مسافرت در دوران بارداری

  • در صورت وجود سلامت کامل جسمانی خود و جنین بازهم باید مدارک پزشکی خود را در هر زمان و مکانی از سفر به همراه خود داشته باشید و تمام نکات لازم را با دقت کافی انجام دهید.
  • قبل از سفر حتما باید چکاپ پزشکی را انجام داده باشید.
  • تا حد امکان سعی کنید تا از کفش های مناسب استفاده نمایید تا در راه رفتن و قدم زدن شما اختلالی را ایجاد نکند.
  • برای داشتن انرژی مناسب و کافی مواد غذایی خود را به طور منظم میل نمایید و از خوردن مواد غذایی که سبب یبوست در دوران بارداری می شود اجتناب کنید.
  • همیشه بطری آب را به همراه خود داشته باشید و مایعات را به طور منظم بنوشید.

 مسافرت در دوران بارداری و نکات مهم آن

شرایط خاص برای مسافرت در این دوران

  • خونریزی و دیابت، فشار خون بالا، داشتن سابقه سقط جنین
  • به جز وعده های اصلی غذایی از میان وعده های غذایی نیز استفاده نمایید.
  • بهتر است هنگام مسافرت در دوران بارداری، برای جلوگیری از کمر درد و یا کاهش کمر درد بالش کوچکی را نیز به همراه خود داشته باشید.
  • از پوشیدن لباس های چسب که باعث ناراحتی شما می شوند خودداری کنید و لباس هایی راحت و کمی آزاد و گشاد را به تن کنید.
  • دارو و آمپول را به طور سرخود استفاده نکنید و حتما با پزشک خود مشورت کرده و در تماس باشید.
  • در طول سفر در دوران بارداری از نشستن های طولانی خودداری نمایید زیرا باعث تجمع خون و در نتیجه ورم پاها شده و مشکلات جدی دیگری را نیز به وجود می آورد.

هشدارهایی برای تغذیه در طول مسافرت در دوران بارداری

  • از خوردن گوشت های نیمه پز و پخته نشده خودداری نمایید.
  • از میوه های پوست شده و سبزیجات پخته شده استفاده نمایید.
  • از یخ که در اثر نجوشیدن آب تشکیل شده است خودداری کنید.
  • در طول مدت مسافرت در دوران بارداری، از آب شرب جوشیده شده استفاده نمایید.
  • اگر در این سفر دچار اسهال شدید از آب و مایعات دیگر استفاده نمایید و یا دارویی را که پزشک شما پیشنهاد کرده است را استفاده کنید.
  • از خوردن آب و غذاهای نامناسب و نامطمئن اجتناب کنید.

 مسافرت در دوران بارداری و معایب و مزایای آن

مسافرت در سه ماه اول حاملگی

سفر کردن در هفته های نخست حاملگی سبب افزایش خطر سقط جنین می گردد. علاوه بر آن در نخستین هفته های حاملگی بیشتر خانم های باردار حالت تهوع صبحگاهی دارند که سفر کردن برای آن ها می تواند آزار دهنده و سخت باشند. در نتیجه از مسافرت در سه ماه نخست حاملگی تا جای ممکن خودداری کنید. چنانچه هفته هفتم حاملگی را سپری می نمایید و لکه بینی دارید با احتیاط بیشتری برای مسافرت رفتن تصمیم بگیرید و با پزشک معالج مشورت نمایید.

مسافرت در سه ماه دوم حاملگی

سه ماه دوم حاملگی یعنی از هفته شانزدهم بارداری تا هفته بیست و چهارم بارداری تایم مناسبی برای مسافرت می باشد و در واقع خطر احتمال سقط جنین در ماه ۴ و ۵ و ۶ بخصوص در ماه ششم بارداری نسبت به دیگر ماه های حاملگی کمتر است و در طول این دو ماه حالت تهوع صبحگاهی مادر برطرف می گردد و نسبتا مادر به شرایط و وضعیت جسمانی پایدارتری رسیده است.

مسافرت در سه ماه دوم بارداری

مسافرت در سه ماه سوم حاملگی

یکی از پرخطرترین هفته بارداری در سه ماه سوم حاملگی برای مسافرت کردن هفته سی ام می باشد که در طول این سه ماه ممکن است مادر با مشکلاتی همچون سوزش سر معده، کمر درد، تنگی نفس و غیره مواجه شود و باید بدانید که بسیاری از این مشکلات با مسافرت تشدید پیدا می کنند و چنانچه برای مسافرت مجبور هستید که در واقع بسیار خطرناک نیز می باشد باید با نظر و تایید پزشک و یا ماما سفر را انجام دهید. در صورت وجود لکه بینی نباید به مسافرت بروید.

شرایط خاص و وضعیت جنین، نزدیک بودن زمان وضع حمل، محدودیت حرکتی و سختی حرکت مادر به خاطر بالا رفتن وزن وی، خطر احتمال سقط جنین، خطر احتمال زایمان زودرس، استرس و بی حوصلگی مادر در طول هفته های آخر بارداری از دلایل مهمی است که خانم های باردار باید از مسافرت در سه ماه سوم بارداری خودداری کنند.

مسافرت در سه ماه سوم بارداری

در این مقاله با نکات بسیار مهم و جالب درباره مسافرت در دوران حاملگی آشنا شدید که امیدواریم این نکات مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد و با رعایت آن ها سفری ایمن و راحت و شادی را پیش رو داشته باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با نکات و مطالب بسیار مهم مادر و کودک می توانید به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *