دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص زیره سیاه و مهمترین مصارف دارویی آن

  • پروین حیدریان
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

زیره سیاه به دلیل غنی بودن از ویتامین ها، املاح و مواد معدنی فراوان برای سلامت بدن و پیشگیری و بهبود انواع بیماری داروی گیاهی فوق العاده ای است. در این مقاله با خواص زیره سیاه و فواید و مزیت های دارویی و درمانی این گیاه مفید آشنا خواهید شد.

گیاه زیره به دو شکل زیره سیاه و زیره سبز رشد می کند و از گیاهان قدیمی به شمار می رود که یکی از فراورده های زیره عرق زیره می باشد که دارای مزیت های بی شماری است. زیره سیاه گیاهی دو ساله است که ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر می رسد. ریشه این گیاه دوکی شکل، گوشت دار و راست است و ساقه آن شفاف و بی کرک می باشد و همچنین برگ های این گیاه سبز رنگ هستند. گل های این گیاه سفید رنگ و کوچک هستند و میوه آن به رنگ قهوه ای مایل به زرد و بیضی شکل است که در شهر کرمان به فراوانی یافت می شود. خواص زیره سیاه فراوان و بی شمار هستند.

زیره سیاه حاوی موم، موسیلاژ، مواد ازته، مواد رزینی، مواد قندی و اسانس است که اسانس این گیاه دارویی شامل دو قسمت ستن، دی هیدروکاروئول و نوعی ترپن به نام کارون می باشد. گیاه زیره سیاه دارای بخش های مختلفی است که میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد که در تیر ماه سال دوم با قطع کامل این گیاه صورت می گیرد و صبر می کنند تا برسد.

فواید زیره سیاه

خواص زیره سیاه و مزیت های دارویی این گیاه با ارزش

زیره سیاه سرشار از مواد معدنی نظیر پتاسیم، منیزیم، کلسیم، مس و آهن است. همچنین علاوه بر این مواد مغذی برای بدن زیره سیاه غنی از ویتامین های ضروری بدن مانند ویتامین A, E و c است که می توان از این گیاه مغذی و مفید به عنوان چاشتی در انواع مواد غذایی استفاده کرد. یکی از مهمترین فواید زیره سیاه تولید گلبول های قرمز خون است زیرا زیره سیاه میزان زیادی از املاح معدنی همچون آهن و مس را در خود دارد.

درمان و بهبود کم خونی

یکی از فواید زیره سیاه کمک به بهبود و درمان کم خونی می باشد. دانه های بیضی شکل زیره سیاه منبع غنی از آهن هستند که می توانند برای درمان کم خونی موثر و مفید واقع شوند. مشکل و بیماری کم خونی مشکل بسیاری از افراد به ویژه کودکان و زنان می باشد که باعث می شود سطح هموگلوبین خون آن ها کاهش یابد. این افراد می توانند برای بهبود سلامتی خود زیره سیاه را در ترکیبات مواد غذایی خود قرار دهند تا از پیشرفت این بیماری پیشگیری شود.

خواص زیره سیاه

  •  آرون گروپس

مزیت های زیره سیاه برای دستگاه گوارش و معده

زیره سیاه برای بهبود و تسکین نفخ معده و هضم مواد غذایی مفید و موثر است و می تواند سوء هاضمه را بهبود بخشد. علاوه بر این زیره سیاه ادرار آور خوبی است و برای تقویت معده مفید است. از زیره سیاه می توانید برای برطرف کردن سکسکه نیز استفاده کنید. همچنین زیره سیاه برای افرادی که بی اشتها هستند مفید است. برای این منظور و استفاده از فواید دارویی آن می توانید از دمنوش زیره سیاه یا جویدن دانه های آن در دهان استفاده نمایید. برای تهیه دمنوش یک قاشق چای خوری از زیره سیاه له شده را در نیم لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. با مصرف این دمنوش می توانید تنبلی عملکرد گوارش، بی اشتهایی، باد یا درد روده را تسکین و درمان نمایید.

فواید زیره سیاه برای زنان در دوران شیردهی

از دیگر فواید زیره سیاه کمک به خانم هایی است که با کمبود شیر در دوران شیردهی مواجه هستند. زیره سیاه با خواصی که دارد موجب افزایش شیر مادران می شود. علاوه بر این موجب می شود تا ترشحات زنان برطرف شوند.

پیشگیری از پیری زود رس

زیره سیاه به دلیل داشتن میزان زیادی از ریز مغذی ها، انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، املاح و مواد معدنی فواید تغذیه ای و درمانی فوق العاده خوبی دارد و به دلیل داشتن این مواد از بروز انواع بیماری و پیری زود رس جلوگیری می کند.

خواص زیره سیاه برای کاهش انواع درد

زیره سیاه با فواید خوبی که دارد می تواند یک نوع تسکین دهنده و کاهش دهنده درد محسوب شود. برای این منظور می توانید زیره سیاه را دم کنید و یا آن را در دهان خود بجویید تا از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید. زیره سیاه به دلیل خاصیت بی نظیری که دارد می تواند درد های ناشی از قاعدگی و همچنین دردهای روده را تسکین و بهبود بخشد. همچنین با توجه به تحقیقاتی که بر روی این گیاه دارویی صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که زیره سیاه می تواند دل درد های کودکان و همچنین تنگی نفس را بهبود بخشد.

خواص درمانی زیره سیاه

درمان یبوست

یکی دیگر از فواید زیره سیاه بهبود و درمان یبوست است. دانه های زیره سیاه سرشار از فیبر غذایی هستند و باعث می شود تا حجم غذا افزایش یابد. در نتیجه با سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده ها موجب پیشگیری از بروز یبوست می شود.

پیشگیری از سرطان روده

زیره سیاه به دلیل غنی بودن از فیبر می تواند از بروز سرطان روده پیشگیری نماید. فیبر موجود در زیره سیاه می تواند تاثیرات مطلوب روی جداره روده بگذارد و به دلیل این ویژگی از روده ها در برابر سرطان حفاظت می نماید. علاوه بر این می تواند جذب نمک در روده را کاهش دهد.

خواص درمانی زیره سیاه

فواید زیره برای مو

زیره کمک زیادی به رفع عفونت پوست سر و محافظت از مو در مقابل شپش می کند بنابراین استفاده از آن به صورت منظم باعث از بین بردن شپش و شوره سر می شود و به تقویت تارهای مو نیز کمک شگفت انگیزی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

زیره دارای مقادیر فراوانی ویتامین C، B و آنتی اکسیدان است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود همچنین وجود ویتامین C در زیره سبب جلوگیری از فشار خون بالا و پیشگیری از سکته مغزی خواهد شد.

فواید درمانی زیره سیاه

درمان سرفه

دانه های زیره به عنوان یک ضد سرفه محسوب می شوند و کمک زیادی به بهبود سرفه خشک می کنند بنابراین برای درمان این مشکل می توانید دانه های زیره سیاه را با فلفل مخلوط کرده سپس از آن استفاده نمایید.

بهبود کیفیت خواب

همانطور که می دانید یکی از انواع مواد معدنی که نقش مهمی را در بهبود خواب ایفا می کند منیزیم می باشد که به میزان فراوان در زیره سیاه وجود دارد بنابراین استفاده از زیره سیاه برای درمان بی خوابی گزینه بسیار مناسبی است.

بهبود متابولیسم بدن

وجود مقادیر فراوانی منگنز در دانه های زیره کمک زیادی به بهبود متابولیسم می کند از این رو مصرف آن به صورت منظم سبب افزایش فرآیند تولید انرژی در بدن می شود.

فواید بی نظیر زیره سیاه

سلامت قلب

به دلیل اینکه زیره سیاه دارای پتاسیم است کمک شایانی به حفظ ضربان قلب می کند و با کاهش انقباض رگ ها و سرخرگ ها سبب کاهش فشار خون می شود و همچنین باعث حفظ سطح کلسترول مناسب در بدن می شود.

سایر فواید دارویی زیره سیاه

  • فواید دارویی زیره سیاه علاوه بر حفظ سلامت معده و روده برای سلامتی و عملکرد صحیح کلیه ها و کبد نیز مفید است.
  • زیره سیاه با فوایدی که دارد می تواند بیماری های تنفسی نظیر آسم و برونشیت را بهبود بخشد.
  • زیره سیاه می تواند متابولیسم و گرمای بدن را افزایش دهد.
  • زیره سیاه عرق آور است.
  • مصرف زیرا سیاه موجب برای بهبود بیماری صرع مفید است.
  • زیره سیاه دارای خواص ضد تشنج است و مصرف آن موجب می شود تا عضلات شل شوند.
  • زیره سیاه مقوی و انرژی بخش است.
  • زیره سیاه دارای خاصیت ضد کرم و ضد انگل معده و روده می باشد.

 خواص دارویی زیره سیاه

بررسی عوارض جانبی زیره سیاه

هر ماده در کنار فوایدی که دارد مضراتی را نیز به دنبال دارد، مصرف زیره سیاه نیز در برخی از افراد ممکن است سبب بروز مشکلات زیر شود:

  • آروغ زدن
  • سوزش معده
  • افت فشار خون
  • افت قند خون
  • افزایش خطر آسیب کلیوی و کبدی
  • واکنش های آلرژیک

نکته : خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند باید مصرف زیره را محدود کنند.

زیره سیاه دارای مزیت های فراوانی برای سلامت بدن و پیشگیری و بهبود بیماری های دارد. علاوه بر مزیت های فوق العاده این دانه که در این مقاله گفته شد می توانید برای از بین بردن نفخ حبوبات از زیره سیاه در کنار آن ها استفاده نمایید. در این مقاله با خواص زیره سیاه و فواید دارویی و درمانی بی شمار این گیاه دارویی آشنا شدید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در زمینه فواید انواع گیاهان دارویی به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *