دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص عرق شاتره و کاربردهای دارویی و درمانی آن

  • پروین حیدریان
  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

عرق شاتره دارای مزیت های فراوانی برای سلامت و درمان انواع بیماری دارد. در این مقاله با خواص عرق شاتره و مزیت های دارویی و درمانی و همچنین کاربردهای آن در طب سنتی آشنا خواهید شد.

شاتره یا شاهتره گیاهی علفی است که در فصل بهار در باغ ها، زمین های کشاورزی، اطراف جاده و مزارع به وفور یافت می شود. برگ های این گیاه تقسیمات بسیار زیادی دارد و شاخه های این گیاه بسیار ظریف و فراوان هستند. گل های این گیاه کوچک و به صورت انبوه هستند و رنگ آن ها سفید مایل به گلی است که به شکل متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند. از شاتره فراورده های مانند دمنوش و عرق آن تهیه می شود که خواص عرق شاتره نسبت به دمنوش آن از خاصیت های دارویی کمتری برخوردار است اما به دلیل دسترسی بیشتر به عرق شاتره بسیاری از افراد آن را تهیه می کنند و از فواید دارویی آن استفاده می کنند.

شاتره دارای طبعی سرد است و در طب سنتی برای درمان و بهبود مشکلات پوستی از آن به فراوانی استفاده می شود. عرق شاتره نیز مانند عرق جات دیگر مانند عرق زیره و کاسنی دارای مزیت های با ارزشی است. اگر در جایی شاتره را دید سریعا آن را بکنید و برای استفاده از خواص دارویی این گیاه آن را خشک نمایید تا همیشه در دسترس داشته باشید. می توانید برای تهیه دمنوش آن سه تا چهار گرم آن را خشک نمایید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و قبل از مصرف غذا آن را بنوشید. متخصصان برای دریافت فواید دارویی بهتر شاتره، مصرف آن را به صورت گرم توصیه کرده اند.

خواص درمانی عرق شاتره

بررسی خواص عرق شاتره و مزیت های دارویی و درمانی آن

از فواید مصرف عرق شاتره کمک به ترشح آنزیم های گوارشی است و موجب می شود تا مواد غذایی به راحتی هضم شوند و همچنین اشتها آور بسیار خوبی است. طبق تحقیقاتی که بر روی فواید شاتره صورت گرفته است دریافتند که عرق شاتره علاوه بر فواید درمانی فراوانی که دارد خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد اسپاسم، آرام بخش، آنتی هیستامین، کاهش دهنده تپش قلب، مدر، مسهل و مقوی معده است و همچنین برای بهبود و درمان بیماری های قلبی و عروقی موثر است. بهترین زمان مصرف عرق شاتره برای دریافت مزیت های دارویی آن قبل از غذا و به میزان یک لیوان است.

خواص عرق شاتره

مزیت های شاتره برای کمک به هضم غذا

یکی دیگر از خواص شاتره کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا می باشد. عرق شاتره به ترشح آنزیم های گوارشی کمک می کند و موجب می شود تا غذا به راحتی هضم شود. همچنین برای اینکه بخواهید اشتهای شما باز شود یک لیوان از آن را میل نمایید زیرا این عرق با فواید خوبی که بر روی دستگاه گوارش می گذارد، اشتها آور بسیار خوبی است.

  •  آرون گروپس

فواید شاتره برای سلامت پوست

یکی از بهترین خواص عرق شاتره کمک به سلامت و روشن شدن سطح پوست می باشد. علاوه بر این عرق شاتره با مزیت های فراوانی که دارد موجب بهبود و درمان آکنه و جوش های چرکی سر سفید می شود. همچنین علاوه بر این به افراد جوانی که جوش های غرور جوانی و زیر پوستی دارند مصرف عرق شاتره بسیار توصیه می شود. بنابراین برای داشتن پوست سالم و درخشان روزی سه لیوان عرق شاتره قبل از مصرف غذا میل نمایید.

عرق شاتره برای پوست

عرق شاتره برای رقیق شدن خون

مصرف عرق شاتره برای افرادی که غلظت خون دارند مناسب می باشد و علاوه بر رقیق کردن خون سبب پاکسازی آلودگی های آن نیز می گردد. ضمن این که مصرف این عرق گیاهی سبب حفظ آرامش و نشاط اعصاب می گردد و برای شفافیت و روشن کنندگی پوست نیز درمان گیاهی موثری می باشد. به یاد داشته باشید که ترکیب آن با عرق کاسنی خواص درمانی عرق شاتره را افزایش می دهد.

طبع عرق شاتره سرد می باشد و اسید فورماریک موجود در آن سبب درمان اگزما و جوش های پوست و رفع بیماری های پوستی می شود. علاوه بر آن به دلیل وجود آلکالوییدها به عنوان کمک کننده موثری برای سم زدایی کبد، تصفیه خون، همچنین بیماری های صفرایی و کبدی به شمار می رود.

فواید مصرف شاتره برای کبد چرب

کسانی که مبتلا به کبد چرب می باشند برای درمان این مشکل می توانند تخم کاسنی را به میزان ۱۰ گرم با تخم خیار و تخم خرفه هر کدام به مقدار ۱۰ گرم و تخم خربزه به میزان ۱۵ گرم با هم ترکیب و نیم کوب کنند و مقداری از این ترکیب را از شب قبل در عرق شاتره و عرق کاسنی بخیسانند و صبح روز بعد پس از صاف کردن آن را میل نمایند. افراد مبتلا به این بیماری کبدی همچنین می توانند در طول روز ترکیب عرق شاتره و کاسنی را به میزان یک لیوان مصرف کنند و برای تسریع در روند درمان از مصرف غذاهای ناسالم، آماده، سرخ کردنی، کله پاچه، گوشت گوساله و گاو، سالاد الویه و ماکارونی خودداری نمایند.

مزیت مصرف عرق شاتره

سایر فواید دارویی عرق شاتره

  • عرق شاتره تب بر می باشد و تبی که ناشی از ابتلا به انواع بیماری ها است را کاهش می دهد.
  • فواید دارویی عرق شاتره برای تقویت کبد و همچنین نارسایی های آن بسیار مفید و موثر است.
  • عرق شاتره ادرا آور است. (مدر)
  • برای درمان خارش بدن عرق شاتره را مصرف نمایید.
  • عرق شاتره فواید مفیدی برای تصفیه خون دارد.
  • عرق شاتره با فواید درمانی که دارد موجب بهبود زخم های دهان می شود.
  • مصرف عرق شاتره نشاط و شادابی را به همراه می آورد.
  • عرق شاتره کم کننده غلظت و چسبندگی خون است.
  • برای درمان عفونت های پوستی، اگزما و قارچ های پوستی عرق شاتره را مصرف نمایید.
  • عرق شاتره موجب کاهش درجه حرارت بدن می شود.
  • فواید درمانی عرق شاتره ضد یرقان است.
  • عرق شاتره برای درمان جزام موثر است.
  • عرق شاتره برای رفع صفرا موثر است.

فواید عرق شاتره برای درمان کبد چرب

نحوه مصرف عرق شاتره

پیش از هر وعده غذا به مقدار یک فنجان عرق شاتره مصرف شود که البته ترکیب مساوی عرق شاتره با عرق کاسنی می تواند تاثیر بخشی بیشتری نسبت به مصرف این عرق گیاهی به تنهایی داشته باشد. البته بهتر از پیش از مصرف برای شناسایی کامل طبع خود با پزشک مشورت نمایید.

نکات مهم در رابطه با مصرف عرق شاتره

  • مصرف مقادیر زیاد عرق و دمنوش شاتره به دلیل آلکالوبیدهای فراوانی که دارد موجب ایجاد تشنج، بی حسی و لرزش بدن می شود و همچنین برای افرادی که سرد مزاج هستند مضر است.
  • مصرف عرق شاتره در دوران بارداری بدون نظر و تشخیص پزشک توصیه نمی شود.
  • برای آن که از خواص عرق شاتره نتایج مطلوب تری را کسب کنید، بهتر است آن را همراه با عرق کاسنی میل نمایید.

شاتره

عرق شاتره دارای مزیت های دارویی و درمانی فراوانی است و برای دریافت فواید دارویی آن می توانید آن را تهیه و مصرف کنید و در دسترس همگان است. در این مقاله با خواص عرق شاتره و مزیت ها و کاربرد های دارویی و درمانی فراوانی که دارد آشنا شدید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات و فواید در زمینه فواید عرق جات دیگر می توانید به بخش خواص عرق جات مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *