دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ورم پا در بارداری چرا اتفاق می افتد؟ و چگونه درمان می شود؟

  • پروین حیدریان
  • ۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

ورم پا یکی از شایع ترین مشکل خانم ها در دوران بارداری است. با رعایت نکات و موارد متفاوتی می توان ورم پای خود را کاهش دهید. در این مقاله با علل ایجاد ورم پا در بارداری و بهترین روش های درمان آن آشنا خواهید شد.

تدر دوران بارداری تغییرات بسیار زیادی در بدن زنان ایجاد می شود. یکی از این تغییرات پا، درد و یا ورم پاها در بارداری است. دلیل ورم پاها در بارداری این است که به دلیل اینکه عروق ۲ لیتر خون اضافه در خود جای می دهند معمولا گشادتر از حالت معمول خود هستند و روی عروقی که از قبل گشاد هستند هم فشار وارد می کند. وقتی این حالت در خانم باردار روی می دهد موجب می شود تا پاها ورم کنند.

دو مورد از شایع ترین مشکلات پاها که در خانم های باردار اتفاق می افتد، صاف شدن کف پا، درد و ورم پاها در این دوران است. این مشکل می تواند موجب ایجاد درد در قوس کف پا، پاشنه پاها و زیر پنجه پاها شود. خانم های باردار درباره حفظ سلامتی پاهای خود در دوران بارداری باید بیشتر بدانند تا بتوانند این دوره نه ماهه را راحت تر سپری کنند.

ورم پا در بارداری

بررسی علت ورم پا در بارداری و درمان آن

ورم پاها در بارداری یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از خانم ها را نسبت به سلامت و زیبایی خود نگران می کند. ورم پاها اگر زیاد باشد ممکن است مشکلاتی مانند اختلالات کلیوی و افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد. از این رو با تشدید ورم در صورت، دست و پا ها حتما به ماما یا پزشک خود مراجعه نمایید. گشاد شدن عروق و افزایش خون از هفته بیستم بارداری تا بیست و ششم بارداری نمایان می شود.

علت ورم پا

رعایت نکات مهم برای خانم های باردار برای کاهش ورم پا

  • کفش با پاشنه سه سانتی متری بپوشند و همچنین دمپایی و کفش باید روباز باشند.
  • در طول دوران بارداری از جوراب واریس استفاده نمایند.
  • در هنگام استراحت پاهای خود را بالا تر از سطح زمین قرار دهند.
  • از پوشیدن جوراب های غیر نخی و تنگ خودداری نمایند.
  • تا جایی که می توانند مصرف مایعات را افزایش دهند.
  • خانم های خانه دارد و یا کارمند نباید بیش از ۴۵ دقیقه به حالت نشسته باشند. باید روی انگشتان خود راه بروند.
  • سعی کنند افزایش وزن زیادی نداشته باشند، زیرا زیاد شدن وزن ممکن است مشکلاتی را برای زن باردار ایجاد کند.
  • از آویزان نگه داشتن پاها در طول روز به مدت طولانی خودداری نمایند.
  • در طول روز ۴ تا ۵ بار به پهلو دراز بکشید، البته پهلوی چپ اگر باشد بهتر است، زیرا باعث خون رسانی به عضلات لگنی مانند جنین، رحم و پاها می شود.

بارداری و ورم پا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش هایی برای درمان ورم کف پا

درد و ورم پاها در بارداری را می توان با روش های ساده و موثر زیر درمان نمود.

  • به طور مرتب ورزش کنید، پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای دوران بارداری است.
  • تا جایی که می توانید پاهای خود را در طول روز بالا بگیرید.
  • پوشش پا در این دوران بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید صندل و یا کفش های مناسب بپوشید. کفش های بسیار تنگ و یا باریک موجب می شود تا گردش خون در پاها دچار اختلال شود.
  • مقدار بسیار زیادی مایعات و آب بنوشید، مصرف زیاد مایعات موجب می شود تا بدن مایعات را در خود نگه ندارد.
  • از جوراب های فشاری مخصوص بارداری استفاده نمایید. این جوراب ها برای کنترل ورم پاها در بارداری بسیار مناسب هستند. همچنین استفاده جوراب های بلندی که تا ران پاها هستند گزینه بسیار خوبی است زیرا موجب جلوگیری از تجمع مایع اضافی در اطراف زانو و پاها می شود.
  • سایز پای خود را در این دوران به طور مرتب چک کنید، زیرا سایز پا در دوران بارداری تغییر می کند و باید متناسب با سایز پای خود کفش مناسب خریداری نمایید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از خوردن نمک زیاد خودداری نمایید. زیرا موجب می شود تا مایعات در بدن تجمع یابند و در نتیجه ورم ایجاد شود.

درمان ورم پا

کاهش ورم پا با راهکارهای طبیعی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید ورم پاهایتان را کاهش دهید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

پیاده روی :

یکی از راه های مفید و موثر در کاهش تورم پاها پیاده روی است که در طول نه ماه حاملگی باید این کار را ادامه دهید و در ابتدا با حرکات آهسته تر شروع کرده و کم کم سرعت خود را افزایش دهید، مدت زمان آن بیست تا شصت دقیقه کافی است.

روش های کاهش تورم پا در بارداری

بالا بردن پاها :

در طول مدت بارداری بالا قرار دادن پاها سبب کاهش تورم پاها می شود زیرا باعث حفظ گردش خون مناسب و پیشگیری از تجمع مایعات می شود بنابراین، در زمان خوابیدن پاهایتان را بر روی بالشی قرار دهید و اگر نشسته اید از چهار پایه استفاده کنید و همچنین از ایستادن برای مدت طولانی خودداری نمایید.

خیساندن پاها در نمک سولفات :

از دیگر راهکارهای مفید و موثر در کاهش تورم پا در بارداری نمک سولفات منیزیم است که سبب جذب سموم و آرامش می شود، ظرف کوچکی را با آب ولرم پر کرده و به آن یک دوم فنجان نمک بیفزایید سپس به خوبی مخلوط نمایید و در صورت تمایل می توانید چند قطره گلاب، روغن اسطوخودوس و رزماری به آن بیفزایید سپس تا زمانی که آب سرد می شود پاهایتان را داخل آن قرار دهید، از این روش هفته ای سه بار استفاده نمایید.

درمان ورم پا در بارداری با راهکارهای طبیعی

مصرف غذا های سرشار از پتاسیم :

مصرف غذا های سرشار از پتاسیم نقش مهمی در پیشگیری و درمان تورم پا در دوران بارداری دارد و در واقع یک زن بارداری روزانه باید ۲،۰۰۰ تا ۴،۰۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت نماید، برخی از مواد غذایی که دارای مقادیر فراوانی پتاسیم هستند عبارتند از : انجیر، موز، آووکادو، پیازچه، هویج، کرفس، شاهی، پاپایا، جعفری، ریواس، کیوی، آلو، گوجه فرنگی خشک شده، کلم، اسفناج و…

مصرف غذا های سرشار از منیزیم :

در برخی موارد تورم پا به علت کمبود منیزیم می باشد که مصرف مواد غذایی سرشار منیزیم به کاهش تورم پاها کمک می کند، برخی از غذاهای سرشار از پتاسیم عبارتند از : بادام زمینی، اسفناج، بادام، شکلات تیره، دانه های کدو تنبل، آووکادو و کلم بروکلی می باشد که علاوه بر کاهش ورم پاها به کاهش فشار خون نیز کمک می کند.

درمان ورم پا در دوران حاملگی

ماساژ پا :

ماساژ یک روش عالی و موثر برای کاهش تور پا در طول مدت حاملگی به شمار می رود، ماساژ به همراه ضربه های کوچک و آرام علاوه بر آرامش بدن سبب ایجاد فشار بر روی مناطق عضلانی آسیب دیده شده و در نتیجه با فعال شدن سیستم لنفاوی مایع به صورت طبیعی تخلیه می شود بنابراین بهتر است از کسی بخواهید که برای شما اینکار را انجام دهد.

پیشگیری از ورم پا در دوران بارداری

مصرف نمک را در غذاهای خود تا جایی که می توانید کاهش دهید. از خوراکی هایی که نمک دار هستند مانند ماهی شور، ترشی ها، شور ها، چیپس، آجیل شور و سیب زمینی خودداری کنید. این نکته ار هم بدانید که مصرف نمک باید به میزان کافی باشد زیرا کاهش و یا افزایش آن در غذا ها هر دو مشکلاتی ار به وجود می آورند.

در پایان می توان اینگونه نتیجه گرفت که با تغذیه مناسب و مصرف نمک به اندازه در غذاها و همچنین رعایت کردن برخی موارد رفتی از جمله نحوه خوابیدن در دوران بارداری، تا حد بسیار زیادی می تواند ورم پا را کم و از ایجاد آن جلوگیری نمایید. حتما در صورت تشدید این ورم ها به پزشک یا ماما مراجعه نمایید. همچنین این نکته را بدانید که ورم پا در هر دو پا یکسان است، در صورتی که ورم یکی از پا ها بیشتر باشد باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید. زیرا این مشکل می تواند نشانه ای از مشکلات عروقی باشد. در این مقاله با علت ورم پا در بارداری و روش های درمان آن آشنا شدید که امیدواریم این مقاله برای خانم های باردار مفید واقع شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *