دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص بادرنجبویه و ویژگی های دارویی این گیاه شگفت انگیز

  • پروین حیدریان
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

گیاه بادرنجبویه دارای فواید و مزیت های دارویی و درمانی فوق العاده ای برای سلامت بدن دارد. بادرنجبویه با ایجاد آرامش و تسکین دهندگی در اعصاب حالی خوش و با نشاط را برای ما به ارمغان می آورد. در این مقاله با خواص بادرنجبویه و مزیت های بی نظیر آن آشنا خواهید شد.

گیاه بادرنجویه بسیار شبیه نعناع است که در طب سنتی یکی از پرخاصیت ترین درمان ها برای انواع بیماری محسوب می شود. این گیاه در عطاری ها موجود است و اکثر افراد آن را تهیه می کنند تا از فواید دارویی و خواص بادرنجبویه برای سلامتی بدن استفاده نمایند. بادرنجبویه داروی گیاهی مورد علاقه ابوعلی سینا بوده است که برای انبساط روح و تقویت قلب تجویز می کرد.

گیاه بادرنجبویه در طول سال های فراوان است که توسط پزشکان برای درمان مشکلات خلقی استفاده می شود. همچنین برای افرادی که سر درد با منشا عصبی، خستگی روحی و ضعف حافظه دارند بسیار مفید است. طبق آزمایشاتی که بر روی این گیاه شگفت انگیز صورت گرفته است، نشان می دهد که فواید درمانی بادرنجبویه برای رفع دل پیچه ناشی از نفخ و تقویت معده کاربرد دارد، در ادامه شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز بادرنجبویه بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید

خواص بادرنجبویه

بررسی خواص بادرنجبویه و فواید دارویی آن

از مهمترین فواید بادرنجبویه تقویت قلب و آرام کردن اعصاب است. تا قرن هفدهم استفاده از بادرنجبویه به عنوان یک داروی مقوی ضد افسردگی ادامه داشته است. طبق آزمایشاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، نشان می دهد که این گیاه مانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند و از همین جهت گیاهی آرامش بخش شناخته شده است. همچنین طبق تحقیقاتی که امروزه بر روی این گیاه پر خاصیت صورت گرفته است، متوجه فواید دارویی بادرنجبویه برای درمان موضعی ضایعات ویروسی تبخال شده اند.

فواید بادرنجبویه برای تسکین اعصاب و ضد درد

گیاه بادرنجبویه آرامش بخش است و مانند مسکن هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین برخی از درد ها موثر و مفید است. این گیاه با فواید دارویی و درمانی که دارد باعث شدت کاهش درد و همچنین در برخی مواقع بهبود کامل درد می شود. بادرنجبویه برای بهبود و تسکین مشکلات عصبی، درد های میگرنی و موجب کاهش کرامپ ها یا گرفتگی های عضلانی ناشی از مشکل سندرم پیش از قاعدگی نیز استفاده می شود.

فواید بادرنجبویه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مزیت های بادرنجبویه برای تپش قلب

بادرنجبویه دارای خاصیت های آرام بخشی و تسکین دهندگی است. از این رو برای مقابله با اضطراب و گرفتگی های عضلانی مفید است. هنگامی که به فرد مشکلات عصبی و تنش وارد می شود، گاهی اوقات تپش قلب را به همراه خواهد داشت. گیاه بادرنجبویه برای مقابله با تپش قلب ناشی از مشکلات عصبی بسیار مفید و تاثیر گذار است. برای پیشگیری از این مشکلات عصبی همراه با تپش قلب، روزانه یک یا دو فنجان دم نوش بادرنجبویه میل نمایید. تا از این فواید بادرنجبویه بی بهره نمانید.

مزایای بادرنجبویه برای رفع تبخال

یکی از عوامل بروز تبخال استرس است. حتما این را شنیده اید که برخی از افراد علت تبخال خود را خواب بد می دانند. هنگامی که فرد شب یا در هر زمان خواب بد می بیند و یا اتفاقی که موجب استرس در فرد می شود روی می دهد، فرد دچار تبخال می شود. منشا تبخال ویروس است. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند سیترال و اسید رزماریتیک است که هر دو این مواد خاصیت ضد ویروسی دارند. برای استفاده از فواید دارویی بادرنجبویه برای درمان تبخال، یک قاشق روغن جوجوبا را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید. سپس ۱۰ قطره روغن گیاهی اسطوخودوس و یک قاشق پودر خشک شده بادرنجبویه و همچنین ۵ قطره روغن بادرنجبویه را به آن اضافه نمایید. مخلوط را خوب هم بزنید و روی تبخال قرار دهید. هر نیم ساعت یک بار این مخلوط را روی تبخال قرار دهید و هر بار به مدت ۳ ساعت صبر کنید تا روی تبخال باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

بادرنجبویه

فواید بادرنجبویه برای بی خوابی

از جمله خواص بادرنجبویه ایجاد خواب راحت و با آرامش است. برای رفع بی خوابی ناشی از فشار های عصبی و استرس می توانید روزانه ۱ تا ۲ فنجان دمنوش بادرنجبویه را میل کنید. این گیاه علاوه بر رفع بی خوابی موجب آرامش و داشتن خوابی راحت نیز می شود.

تنظیم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یکی از مشکلات بسیار شایع در بین مردم است که با کمک عصاره‌ی بادرنجبویه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا این گیاه سبب جلوگیری از اتصال برخی ترکیبات به گیرنده های تیروئید می شود.

خواص شگفت انگیز بادرنجبویه

محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش

بادرنجبویه به دلیل داشتن روزمارینیک اسید و سالویانولیک اسید از پوست در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کند و در نتیجه از بروز مشکلات پوستی ناشی از این اشعه جلوگیری می کند.

بهبود نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از کپسول بادرنجبویه به کاهش درد و همچنین نشانه های قبل از قاعدگی در دختران کمک شایانی می کند.

فواید درمانی بادرنجبویه

دیگر خواص دارویی بادرنجبویه

با استفاده از دمنوش بادرنجبویه می توانید فواید و مزیت های زیر را به همراه داشته باشید. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه می توانید در هر یک لیتر آب ۴ قاشق غذا خوری باردنجبویه اضافه نمایید.

  • برای رفع اسپاسم های معده و روده بسیار موثر است.
  • کسانی که تنگی نفس دارند می توانند از بادرنجبویه استفاده نمایید.
  • دمنوش بادرنجبویه برای تقویت کبد و معده کاربرد دارد.
  • ضماد برگ بادرنجبویه برای درد مفاصل مفید است.
  • افرادی که بیماری میگرن دارند بادرنجبویه را همراه غذای خود میل کنند.
  • خوردن سبزی بادرنجبویه آرامش و راحتی را به شما خواهد داد.
  • جوییدن بادرنجبویه موجب خوشبویی دهان می شود.
  • خواص بادرنجبویه برای سلامت روان نیز مفید است و موجب رهایی از غم و اندوه می شود.
  • استنشاق و خوردن بادرنجبویه موجب از بین رفتن وسواس می شود.
  • کسانی که ضعف و یا درد قلبی دارند مصرف بادرنجبویه را فراموش نکنند.
  • برای خانم های بارداری که حالت تهوع و استفراغ دارند، بادرنجبویه را همراه با غذای خود میل کنند.
  • افرادی که تند خو و بد اخلاق هستند بادرنجبویه موجب تقویت خلق و خوی می شود.
  • بو کردن بادرنجبویه نشاط آور است.

خواص دارویی بادرنجبویه

احتیاط در مورد بادرنجبویه

۱. از مصرف این گیاه در دوران بارداری یا شیردهی خودداری نمایید.

۲. بادرنجبویه در افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی نباید استفاده شود.

۳. به دلیل اینکه مصرف این گیاه سبب خواب آلودگی می شود لذا از انجام کارهای که نیاز به دقت و هوشیاری دارد باید خودداری نمایید.

۴. افرادی که از دارو های نسخه ای مانند داروهای اعصاب و روان استفاده می کنند باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

۵. افرادی گرم مزاج بهتر است زیر نظر پزشک متخصص از بادرنجبویه استفاده کنند.

۶. زیاده روی در مصرف این گیاه سبب بروز ناراحتی های گوارشی و سرگیجه، تحریکات پوستی و تهوع می شود.

احتیاط درباره گیاه بادرنجبویه

نحوه مصرف :

یک قاشق غذاخوری از مخلوط بادرنجبویه، گل گاو زبان و سنبل الطیب که از قبل کوبیده اید را به یک لیوان آب جوش بیفزایید سپس اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه دم بکشد و در نهایت آن را صاف کرده و دوبار در روز به اندازه یک فنجان صبح و شب سی دقیقه پس از غذا بنوشید.

بادرنجبویه گیاهی معطر است که فواید و مزیت های دارویی و درمانی فراوانی برای سلامتی دارد. سعی کنید با گنجاندن این گیاه در وعده های غذایی خود به سلامت و شادابی و همچنین داشتن خلق و خوی خوب کمک کنید. در این مقاله با فواید بادرنجبویه و مزیت های دارویی شگفت انگیز این گیاه سودمند آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از فواید و مزیت های دارویی انواع مواد غذایی می توانید به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید تا با دیگر فواید مواد غذایی بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *