دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص پاپایا برای زیبایی و سلامتی بدن چیست؟

  • پروین حیدریان
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

پاپایا میوه ناشناخته در ایران است که علاوه بر مزه شیرین و دل چسبی که دارد دارای مزیت ها و فواید دارویی و درمانی فراوان برای سلامت بدن دارد. در این مقاله خواص پاپایا و همچنین خاصیت های شفا بخشی که دارد آشنا خواهید شد.

پاپایا رنگی زرد و مزه ای شیرین دارد و در مناطق گرمسیری رشد می کند. این میوه منبعی غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، کاروتن، ویتامین های B، فلانوئیدها، اسید پانتوتنیک و فولات و همچنین مواد معدنی مانند فیبر، منیزیم و پتاسیم می باشد. این میوه حالتی لطیف دارد که وجود آن در سالاد میوه بسیار فوق العاده است. فواید پاپایا برای سلامتی فوق العاده و بی شمار است.

وجود انواع آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی در پاپایا سلامت سیستم قلبی و عروقی را افزایش می دهد و همچنین از بروز سرطان روده جلوگیری می کند. علاوه بر این مزیت ها، از دیگر فواید دارویی پاپایا داشتن آنزیمی به نام پاپایین است که برای هضم مفید است. پاپایین برای درمان آلرژی و همچنین درمان آسیب هایی که در فعالیت های ورزشی به وجود می آید موثر است.

خواص پاپایا

خواص پاپایا را بهتر بشناسیم

پاپایا یا انبه هندی و یا خربزه درختی میوه ای استوایی است که از طریق کاشت تخم صورت می گیرد. این میوه در ایران زیاد شناخته شده نیست اما در جنوب و سیستان بلوچستان این میوه شناخته شده و مورد استفاده است. ریشه و تخم پاپایا خاصیت ضد کرم دارد و همچنین برای بند آوردن و جلوگیری خون رحم استفاده می شود.

میوه پاپایا چه فوایدی برای پوست دارد؟

علاوه بر خوردن پاپایا که مزیت های فراوانی برای پوست دارد، استفاده از ماسک آن برای صورت نیز فوایدی مانند نرمی و صافی پوست را به همراه خواهد داشت. استفاده منظم از این میوه به صورت ماسک و خوراکی موجب درخشانی و شفافیت پوست می شود. این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین A با شکستن پروتئین های غیر فعال موجب از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود.

فواید پاپایا برای پوست

  •  آرون گروپس

مزایای پاپایا برای مو چیست؟

فواید پاپایا به طور منحصر به فرد موها را نرم و مرطوب نگه می دارد و از شکنندگی موها جلوگیری می کند. برای استفاده از فواید پاپایا برای مو ابتدا یک عدد از این میوه را درون کاسه ای له نمایید سپس نصف فنجان ماست به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این مخلوط را به پوست سر بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست سر بماند، سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک طبیعی موجب نابودی و درمان موخوره موهای شما می شود و علاوه بر این به عنوان یک نرم کننده طبیعی و مفید روی موها عمل می کند.

فواید پاپایا برای مو

میوه پاپایا در سلامت قلب نیز موثر است

میوه پاپایا برای محافظت از گرفتگی رگ ها و بیماری های قلبی در بیماران دیابتی مفید است. سه آنتی آکسیدان قدرتمند در پاپایا وجود دارد، این آنتی اکسیدان ها ویتامین E، ویتامین C و ویتامین A هستند. این مواد مغذی از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می کنند که در نهایت موجب کاهش ابتلا به سکته یا حمله قلبی می شود. از دیگر فواید پاپایا غنی بودن آن از فیبر است، از این رو باعث کاهش کلسترول بالا می شود.

پاپایا موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود

از جمله خواص پاپایا برای سلامتی، بهبود فرایند گوارش است. پاپایا منبع قدرتمندی از آنزیم های پروتئولیتیک است که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد. مهمترین آنزیمی که در پاپایا یافت می شود پاپایین است که با شکستن پروتئین ها به هضم بهتر غذا کمک می کند. این میوه به دلیل فواید بی شماری که دارد باعث بهبود مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و نفخ می شود. برای درمان بیماری های مربوط به گوارش، عصاره پاپایین را از پاپایا می گیرند، خشک می کنند و به صورت قرص در می آورند.

خواص درمانی پاپایا

تقویت سیستم ایمنی بدن

پاپایا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین ث به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد، همچنین بتاکاروتن موجود در پاپایا سبب کاهش احتمال بروز بیماری آسم می شود.

جلوگیری از سرطان

کاروتنوئید موجود در این میوه باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود و طبق تحقیقات انجام شده این میوه دارای خاصیت ضد سرطانی است و در درمان برخی از انواع سرطان ها مانند پروستات و لوزالمعده تاثیر شگفت انگیزی دارد و همچنین پایایا دارای ماده ای به نام لیکوپن است که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

فواید درمانی پاپایا

درمان قاعدگی نامنظم

بسیاری از خانم از قاعدگی نامنظم رنج می برند که مصرف پاپایای نارس و سبز سبب منظم شدن دوره های قاعدگی می شود زیرا این میوه دارای طبع گرم است و باعث تولید گرما در بدن شده و در نتیجه هورمون استروژن افزایش پیدا می کند و دوره های قاعدگی در فواصل منظمی رخ می دهد.

درمان جوش و آکنه

از دیگر فواید باورنکردنی این میوه خوشمزه کاهش التهاب پوست و درمان جوش و آکنه است می توانید یک عدد پاپایای رسیده را به شکل پوره در آورده سپس بر روی جوش و آکنه بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده تا بیست دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید.

فواید پاپایا بر پوست

پاکسازی پوست

پاپایا حاوی بتاکاروتن و اسید آلفا هیدروکسی است که به درخشندگی و پاکسازی پوست کمک زیادی می کند و باعث از بین بردن سلول های مرده روی پوست می شود، یک چهارم فنجان پاپایا له شده را با یک قاشق غذا خوری عسل و یک دوم قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب نمایید سپس بر روی پوست بمالید و پس از زمان بیست دقیقه با آب گرم پوست تان را بشویید.

درمان سیاهی اطراف چشم

پاپایا به دلیل داشتن فواید سفید کنندگی برای رفع تیرگی زیر چشم گزینه بسیار مناسبی است، می توانید یک چهارم فنجان پاپایا سبز خرد شده را داخل مخلوط کن ریخته و خمیر به دست آمده از آن را زیر چشم ها بمالید و پس از زمان ده دقیقه صورت تان را با آب سرد بشویید.
بررسی خواص پاپایا

درمان لکه های قهوه ای پوست

ویتامین C ،A و آنزیم پاپائین موجود در پاپایا به رفع لکه های قهوه ای پوست کمک زیادی می کند بنابراین چهار تکه پاپایا رسیده و له شده را با یک قاشق غذا خوری زردچوبه و یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده سپس بر روی پوست بمالید و پس از زمان بیست تا سی دقیقه با آب صورت پوست تان را بشویید.

خواص دارویی پاپایا

  • پاپایا برای درمان سنگ کلیه مفید است. برای این منظور ریشه پاپایا را همراه با ریشه آناناس دم کنید و میل نمایید.
  • تخم پاپایا قاعده آور است.
  • برای درمان التیام زخم ها، ورم ها و جوش ضماد برگ تازه پاپایا کاربرد دارد.
  • در کشور چین از میوه خشک شده پاپایا برای کاهش وزن استفاده می کنند.
  • ضماد این میوه درمان کننده پسوریازیس می باشد.
  • برای درمان اگزما و زگیل ضماد پاپایا مفید است.
  • ماسک پاپایا برای برطرف کردن کک و مک و لکه های پوستی مفید است.
  • از میوه پاپایا برای رفع درد سوختگی پوست استفاده می شود.
  • ریشه میوه پاپایا خاصیت ضد کرم دارد.

    خواص دارویی پاپایا

پاپایا میوه ناشناخته در ایران است که مزیت ها و فواید دارویی فراوانی برای سلامت بدن و مبارزه با انواع بیماری ها دارد. در این مقاله با خواص پاپایا و مزیت های دارویی و درمانی آن برای بدن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاع از فواید و مزیت های دارویی انواع مواد غذایی متفاوت به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *