دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه برنامه ریزی درسی موفقی داشته باشیم؟

  • ندا خوشرو
  • ۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

برنامه ریزی درسی یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به موفقیت درسی است و یک برنامه زیری صحیح و مناسب روشی آسان برای رسیدن به اهداف مورد نظر است, در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش برنامه ریزی صحیح درسی آشنا سازیم.

برنامه ریزی یکی از راه های موثر برای افزایش تمرکز است و ذهن شلوغ را مرتب می کند و بدین ترتیب یکی از راه های رسیدن به موفقیت های بزرگ تحصیلی است علاوه بر این با برنامه ریزی صحیح و مناسب درسی، دیگر جای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید از تمام ساعات روز به خوبی استفاده کنید و علاوه بر درس خواندن به سایر فعالیت های دیگر نیز بپردازید، در ادامه مطلب با تکنیک های برنامه ریزی درسی آشنا خواهید شد

برنامه ریزی تحصیلی قدرت تصمیم گیری و اراده را به خوبی تقویت می کند و همچنین با کمک برنامه ریزی افراد یاد می گیرند که برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود باید صبور باشند و در برابر سختی ها به خوبی مقاومت کنند.

برنامه ریزی صحیح درسی

برنامه ریزی درسی راهی برای رسیدن به موفقیت

برنامه ریزی استرس و اضطراب را از شما دور می کند و باعث می شود تا شما نگرانی در زمینه درس خواندن نداشته باشید. برنامه ریزی مطالعه صرفا یادداشت روزانه نیست بلکه تکنیکی مناسب برای مدیرت زمان و چینش صحیح کارها است و به وسیله برنامه ریزی می توانید به اهداف از پیش تعیین شده خود برسید علاوه بر این برنامه ریزی در کاهش استرس در جلسه امتحان موثر است. در ادامه روشی مناسب برای داشتن یک برنامه ریزی موفق برای مطالعه را به شما عزیزان معرفی می کنیم. برنامه ریزی تحصیلی و درسی

بهترین روش برنامه ریزی تحصیلی موفق

 برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب و ایده آل باید ابتدا گام های زیر را بردارید :

برنامه ریزی درسی

گام اول : 

  •  آرون گروپس

برنامه ریزی در قالب زمان: ابتدا باید برنامه ها را متناسب با حجم آن ها و در قالب روزانه و هفتگی و ماهانه بریزید.

گام دوم :

تعیین روش برنامه: روش برنامه ریزی برای مطالعه  می باشد که می تواند بر اساس زمان محور و یا تکلیف محور باشد که در زمان محور ابتدا باید ساعات روزانه خود را تنظیم کنید و سپس هر درس و یا برنامه را در داخل ساعت های مشخص شده بگنجانید. در تکلیف محور ابتدا باید درس هایی را که می خواهید بخوانید مبنا قرار دهید و سپس زمان مناسب برای هر درس را پیش بینی کنید.

گام سوم : 

تهیه فهرستی از فعالیت های روزانه: ابتدا باید فعالیت ها و کارهایی را که قرار است در طول روز انجام دهید فهرست کنید سپس برنامه ریزی متناسب با فعالیت های خود بریزید.

گام چهارم :

تعیین مدت زمان برنامه ریزی: اگر می خواهید برنامه ای بنویسید باید بدانید که برای اموری که فهرست کرده اید به طور متوسط به چقدر زمان نیاز دارید. هر دانش آموز و یا دانشجو بنا به شرایط و زمانی که دارد می تواند روزانه بین ۶ تا ۸ ساعت برنامه ریزی کند.

گام پنجم :

تعیین انجام کارها و اولویت بندی: باید برای هر یک از کارها و تکالیف تعیین شده در برنامه ریزی درجه ای از اهمیت را مشخص کنید که این درجه بندی می تواند بین ۱ تا ۵ باشد. به عنوان مثال برای یک دانشجو اولین اولویت همان رسیدگی به دروس است و در باقی مانده اوقات هر دانشجو می تواند به سایر اموری که مشخص کرده است بپردازد.

گام ششم : 

تهیه جدول برنامه: بعد از اینکه مواد لازم برای تنظیم یک جدول برنامه ریزی تحصیلی را فراهم کردید باید در آخرین گام به تکمیل جدول بپردازید که برای تکمیل جدول برنامه ریزی باید نکات زیر را رعایت کنید:

نمونه جدول برنامه ریزی درسی

  • اولویت را به دروس همان روز بدهید.
  • اگر به مطالعه زیاد عادت ندارید ابتدا روزانه ۲ تا ۳ ساعت را به مطالعه اختصاص دهید سپس این زمان را به ۵ ساعت افزایش دهید.
  • بین مطالعه دو درس یک استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای را داشته باشید.
  • برای مطالعه یک درس می توانید بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه وقت بگذارید که به این مدت زمان تعیین شده واحد زمان مطالعه می گویند.
  • دروسی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در بهترین ساعات روز و ساعات انرژیک قرار دهید و دروسی را که آسانتر هستند و یا به آن ها علاقه بیشتری دارید در سایر زمان های مطالعه قرار دهید.
  • دو درس سخت و دو درس حفظی را هرگز پشت سر هم قرار ندهید و بین دو درس مفهومی حتما یک درس حفظی را قرار دهید.
  • در برنامه ریزی تحصیلی حتما ساعات آزادی را پیش بینی کنید که اگر به دلایلی از برنامه جا ماندید بتوانید در ساعات آزاد تعیین شده جبران کنید.
  • قبل از پایان ۲۴ ساعت ( برنامه ریزی روزانه )  اولین دوره از دروسی را که خوانده اید داشته باشید.
  • بعد از یک هفته ( برنامه ریزی هفتگی ) دومین دوره از دروسی را که خوانده اید داشته باشید.

برنامه ریزی موفق درسی

تکنیک های عملی برای برنامه ریزی تحصیلی

علاوه بر ترفندهایی که در بالا با آن آشنا شدید با انجام یک سری تکنیک های دیگر می توانید برنامه ریزی تحصیلی درستی همراه با موفقیت داشته باشید که در ادامه با این تکنیک ها آشنا خواهید شد.

نوشتن برنامه به صورت دقیق :

از موثرین کارها جهت داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی مناسب نوشتن برنامه می باشد زیرا، با نوشتن ذهن را وادار کرده که باید چیزی که نوشته اید را عمل کنید، در حقیقت نکات در ذهن ثبت دائمی خواهند شد همچنین، احتمال موفقیت در این دسته از افراد بسیار بیشتر است.

تکنیک های برنامه ریزی تحصیلی

تعیین میان مطالعه لازم برای هر درس :

یکی از اقدامات بسیار مهم پیش ار انجام یک برنامه ریزی صحیح بررسی تموم دروس و تعیین زمان لازم جهت مطالعه آن ها می باشد با اینکار الویت ها را تعیین کنید، اما اگر در یک روز چندین دروس سخت را مطالعه کنید علاوه بر اینکه به نتیجه دلخواه تان نخواهید رسید بلکه دیگر علاقه ای هم به مطالعه دروس نخواهید داشت.

شروع مطالعه از درس آسان :

از دیگر تکنیک های مفید و موثر جهت نتیجه بهتر از درس خواندن این است که برای شروع از درس آسان آغاز کنید بنابراین، درسی که برایتان آسان است را ابتدا برای مطالعه انتخاب کنید زیرا، با اینکار در ابتدای درس خواندن تان خسته نخواهید شد.

چگونه برنامه ریزی موفقیت آمیزی داشته باشیم؟

داشتن مدیریت زمان در درس خواندن :

بهتر است به منظور داشتن برنامه ریزی تحصیلی مناسب حتما مدیریت زمان را مد نظرتان داشته باشید زیرا، برخی از افراد برای هر درس زمان خیلی زیادی را اختصاص می دهند به حدی که دیگر قادر به مباحث اصلی درس نیستند که شاید برای شما نیز این مشکل پیش آمده است و به منظور رفع این مشکل بهتر است اقدام به تقویت یادگیری مهارت تند خوانی نیز نمایید.

نداشتن برنامه فشرده :

تصور برخی از افراد از داشتن برنامه ریزی گنجاندن کارهای بیشتر سخت در برنامه برای رسیدن به موفقیت است، در صورتی که کاملا در اشتباه هستند برنامه ریزی به این معنا است مطالعه ای با کیفیت در کنار تفریجات و استراحت ها داشته باشید.

سخن پایانی

 میزان پیشرفت خود را در روش برنامه ریزی تحصیلی ارزیابی کنید و سعی کنید که موانع را مشخص نمایید تا بتوانید آن ها را کنترل کنید و از بین ببرید و همین که توانسته اید به مطالعه دروس خود سامان دهید و امور زندگی تان را سازماندهی کنید به موفقیت بزرگی در زندگی تان دست یافته اید و برای این منظور حتما به خودتان تبریک بگویید.

جهت دریافت اطلاعات بشیتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *