دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با نشانه ها و علایم هپاتیت آشنا شوید

  • پروین حیدریان
  • ۹ مهر ۱۳۹۵
  • ۰

هپاتیت نوعی بیماری ویروسی است که اگر به آن توجه نشود ممکن است خطرات مرگباری را به همراه داشته باشداشنایی با علایم هپاتیت و انواع مختلف آن می تواند راهنمای مناسبی برای تشخیص به موقع هپاتیت باشد.

هنگامی که کبد دچار ورم و التهاب می شود بیماری هپاتیت رخ می دهد. علایم هپاتیت می تواند محدود باشد و یا به زخم دچار شود، یا حتی منجر به سرطان کبد شود. شایع ترین عامل بروز این بیماری در دنیا ویروس های هپاتیت هستند. عوامل دیگر ابتلا به این بیماری الکل، داروها، آنوکسی، سموم و … هستند که در این مقاله به بررسی تک تک آنها می پردازیم.

یکی از عوامل مهم مرگ زود رس در انسان ها هپاتیت می باشد. به طور اساسی هپاتیت به دو شکل نمایان می شود. نوع اول هپاتیت حاد که کوتاه مدت است و نوع دوم هپاتیت مزمن که تا شش ماه هم طول می کشد. در هپاتیت حاد کبد به صورت ناگهانی ملتهب می شود و استفراغ، تهوع، بدن درد و تب رخ می دهد و یا ممکن است هیچ یک از این نشانه های هپاتیت را در بدن ظاهر نکند. مدت درمان و بهبود هپاتیت حاد بین چند روز تا چند هفته می باشد. اما اگر التهاب تا مدت زمان شش ماه بهبود نیافت فرد دچار هپاتیت مزمن شده است. با این حال علایم هپاتیت متفاوت می شوند که آشنایی با آنها می تواند نقش مهمی در تشخیص به موقع و درمان داشته باشد.

علایم هپاتیت

بررسی نشانه ها و علایم هپاتیت

وظیفه کبد در بدن، متلاشی کردن ضایعات خون در بدن و به طور کلی پاک سازی خون می باشد. زمانی که کبد ملتهب می شود وظیفه خود را در پاک سازی خون به درستی انجام نمی دهد. یکی از انواع ضایعات خونی بیلی روبین نام دارد. زمانی که کبد به خوبی کار نکند این بیلی روبین در خون و بافت ها افزایش می یابد، از این رو پوست شخص مبتلا به هپاتیت به رنگ زرد پرتقالی در می آید. همچنین از دیگر علائم بیلی روبین باعث تهوع ، بدن درد، تب و خارش بدن در شخص مبتلا به هپاتیت می شود.

علایم و نشانه های هپاتیت

علایم بیماری هپاتیت A

هپاتیت نوع A توسط یک ویروس مسری و شدیدا آلوده ایجاد می شود و از طریق تماس های نزدیک با افراد قابل انتقال است. شایع ترین روش ابتلا به این نوع هپاتیت زمانی است که فرد بعد از دستشویی دست های خود را با آب و صابون نمی شوید و با همان دست آلوده شروع به خوردن غذا می کند. در اینجا ویروس به راحتی انتقال می یابد. همچنین از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری غذاها، شیر و آب آلوده و همچنین گوشت نپخته ماهی هستند. زمانی که زردی پوست و علایم هپاتیت بروز کرد، فرد فقط باید استراحت کند تا ویروس توسط دفاع سیستم ایمنی بدن مهار شود و به تدریج التهاب کبد بهبود می یابد و کبد مانند سابق کار خود را در بدن انجام می دهد. این نکته را بدانید که هپاتیت A نیازی به هیچ نوع درمان دارویی ندارد و فقط با استراحت بهبود می یابد.

علایم هپاتیت B

هپاتیت B عوارض بی شماری دارد و شناخت آن بسیار اهمیت دارد. یکی از راه های انتقال این بیماری انتقال مادر به جنین است. مخصوصا اگر مادر در ماه سوم بارداری دچار این بیماری شود، انتقال این بیماری به جنین بسیار افزایش پیدا می کند. نوع دیگر انتقال هپاتیت نوع B تماس جنسی می باشد که از راه تیغ های های آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و هر چیزی که با خون بدن تماس پیدا کند و منجر به آلودگی خون شود باعث بروز این بیماری می شود. همچنین ترشحات بدن مانند مایع منی، بزاق، اشک، مدفوع و صفرا به عنوان منابع انتقال ویروس هپاتیت مطرح هستند.

  •  آرون گروپس

بعد از آلوده شدن بدن به ویروس هپاتیت B، علایمی مانند علایم هپاتیت A به صورت حاد یعنی زردی، بی اشتهایی و ضعف در بدن بروز می کند. گاهی این نوع هپاتیت منجر به سرطان کبد می شود. از دیگر علایم بیماری هپاتیت B که ممکن است در بدن رخ دهد علایم خواب آلودگی و عدم هوشیاری و همچنین به دلیل تخریب سلول های کبدی مدت زمان انعقاد خون طولانی می شود و زمانی که خون ریزی های نواحی مختلف بدن مانند خونریزی پوست، مخاط و لثه اتفاق می افتد وضعیت بیمار بسیار خطرناک تر و مرگ بار می شود.

علایم بیماری هپاتیت

علایم بیماری هپاتیت C

شایع ترین راه انتقال هپاتیت نوع C از طریق انتقال خون است که شامل تزریق خون آلوده از طریق سرنگ مشترک افراد معتاد و خالکوبی است. این نوع بیماری در بین معتادان تزریقی به فراوانی یافت می شود. بیشتر بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت از بیماری خود اطلاعی ندارند زیرا علایم خاصی ندارد و تا مدت ها بعد از طریق آزمایشات پزشکی مشخص می شود. این نوع هپاتیت خطرناک ترین نوع این بیماری محسوب می شود. از نشانه ها و علایم هپاتیت c که ممکن است در بدن رخ دهد، تب، خستگی، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها، کاهش اشتها و حالت تهوع و همچنین درد های مفصلی و عضلانی می باشد.

پیشگیری

رعایت نکات زیر برای پیشگیری از انتقال هپاتیت به افراد سالم مهم است:

  • پوشاندن زخم ها و جراحات
  • پرهیز از استفاده مشترک وسایل شخصی و تزریقات
  • داشتن رفتار جنسی مطمئن
  • عدم استفاده از دارو (شیمیایی و یا گیاهی) بدون تجویز پزشک
  • پاک کردن هر گونه لکه خون با محلول های پاک کننده و دستمال کاغذی
  • رژیم غذایی سالم و قطع سیگار
  • ترک اعتیاد و قطع مصرف الکل

هپاتیت در بدن

بیماری هپاتیت ممکن است به یک بیماری خطرناک منجر شود، بنابراین با دیدن اولین علایم هپاتیت ذکر شده در این مقاله، به پزشک مراجعه نمایید تا با تست های تشخیص بهترین نوع درمان را برایتان تجویز نماید. برای اطلاع از علایم و همچنین درمان بیماری های دیگر به بخش علائم بیماری ها مراجعه نمایید و از اطلاعات مطرح شده استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *