دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با انواع قرص ضد استرس و معایب و مزایای هر کدام آشنا شوید

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

استرس و اضطراب ممکن است برای همه ی افراد رخ دهد. در این مقاله با انواع قرص برای درمان استرس و اضطراب و مزایا و معیاب آنها آشنا خواهید شد.

هنگامی که در فرد یک احساس ناخوشایند و مبهم مانند دلواپسی که دلیلی ندارد رخ می دهد و در خود احساس درماندگی، عدم اطمینان و برانگیختگی فیزیولوژی احساس می کند، به اصلاح می گویند فرد دچار استرس و یا اضطراب شده است. همه افراد در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب می شوند، اما اضطراب مزمن و شدید غیر عادی مشکل ساز است. در ادامه به معرفی برخی از قرص های ضد استرس می پردازیم.

به طور کلی عوامل ایجاد استرس به سه بخش تقسیم می شوند، نوع اول عوامل زیست شناختی و جسمانی هستند، در این نوع افراد مضطرب میزان برخی از هورمون های موجود در خون آنها غیر عادی می باشد. بنابراین هر اتفاقی که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود به عنوان یک خطر برای بدن محسوب می شود. نوع دیگر اضطراب تاثیر عوامل محیطی و اجتماعی است.

عواملی مانند احساس جدایی، مشکلات فردی، طرد شدگی و …  و همچنین عواملی مانند بیماری، مرگ یکی از نزدیکان، زلزله و… از عوامل محیطی هستند که می توانند باعث اضطراب در فرد شود. یکی از مهم ترین عوامل اضطراب ژنتیکی و ارثی است. که امکان دارد با رفتار خانواده نیز این اضطراب و استرس به فرزندان انتقال یابد.

استرس و درمان آن

بررسی و معرفی انواع قرص ضد استرس

دارو ها و انواع قرصهای ضد استرس علاوه بر برطرف شدن احساس تنش عضلانی، احساس آسودگی و آرامش را نیز به همراه خواهند داشت. دارو ها و قرصهای ضد استرس و اضطراب مانند کلرودیازیوکساید، آلیرازولام، اکسازپام و دیازپام باعث کاهش فعالیت سمپاتیک مغز می شوند که باعث می گردد استرس فرد کاهش یابد.

درمان استرس با قرض ضد استرس

  •  آرون گروپس

قرص دیازپام

یکی از انواع قرصهای ضد استرس دیازپام می باشد، این دارو خواب آور و مسکن است. آمپول و شیاف این دارو نیز در داروخانه ها موجود می باشد. از دیازپام برای درمان تشنج و انقباض عضلانی استفاده می شود. این دارو برای درمان استرس، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شود. این دارو با شل کردن ماهیچه های اسکلتی موجب کاهش استرس و اضطراب می شود. مصرف این  دارو به شرایط مختلف و در افراد مختلف با مقادیر متفاوتی تجویز می شود.

اگر یک وعده از خوردن این قرص را فراموش کردید در نوبت بعد این قرص را دوبار نخورید و به طور منظم مثل قبل این قرص را مصرف نمایید.

قرص دیازپام برای درمان استرس

قرص کلردیازپوکساید

نوع دیگر قرص ها برای درمان استرس، قرص کلردیازپوکساید می باشد. این قرص برای رفع استرس و بی خوابی موثر است. از دیگر کاربردهای این قرص می تواند به استرس قبل از جراحی و درمان قطع مصرف الکل کمک نماید. این قرص را می توانید به تنهایی یا با داروهای دیگر که پزشک تجویز نموده است برای درمان استرس مصرف نمایید.

قرص کلودیازپوکسید برای درمان استرس

عوارض جانبی

عوارض جانبی انواع قرصهای ضد استرس ممکن است در حداقل افراد رخ دهد. حتی در برخی از افراد با مصرف این قرصها ممکن است دچار بی حالی و خماری شدید شوید. شایع ترین عوارض این دارو شامل موارد زیر هستند.
  • لکنت زبان
  • خواب آلودگی و نداشتن انرژی
  • افسردگی
  • تهوع و ناراحتی معده
  • واکنش کند و شلختگی
  • تاری دید و دوبینی
  • مختل شدن تفکر
  • فراموشی و از دست دادن حافظه
  • احساس سردرگمی

استرس و درمان

بنزودیازپین

از بنزودیازپین ها برای مدت زمان کوتاهی و به دلیل رفع اضطراب استفاده و تجویز می شود، ضمن اینکه این دارو ها، دوره های پنهان ایجاد شده که به وسیله دارو های دیگر تجویز می شوند را کنترل می کنند و در واقع به عنوان یکی از درمان های سریع برای بهبود طیف وسیعی از نشانه ها و شرایط به کار گرفته می شوند. حال در صورتی که مصرف بنزودیازپین ها بیش از دو هفته (در صورت مصرف روزانه) به طول بیانجامد، ایجاد وابستگی می کند؛ آلپرازولام از جمله این دارو ها می باشد.

به بیان دیگر، مصرف این دارو ها برای مصرف کنندگان آن اعتیاد آور می باشد و در صورت مصرف مداوم آن، تاثیر دوز تجویز شده کاهش یافته و نیاز به افزایش دوز آن می باشد، اما با این حال عوارض مصرف این دارو از باربیتورات ها کمتر می باشد. همچنین پنزودیازپین ها می توانند موجب ایجاد اثرات فیزیولوژیک و شناختی و رفتاری در افراد شوند.

قرص آنتی استرس

توصیه های مهم درباره مصرف بنزودیاپین ها

  • قطع یکباره مصرف این دارو ها به دلیل خطر بروز تشنج و دیگر عوارض جانبی جدی بسیار خطرناک است.
  • ترکیب بنزودیازپین ها با برخی محرک های دستگاه عصبی مرکزی از جمله الکل خطرناک بوده و موجب اختلال تنفسی و یا خواب آلودگی عمیق می شود.
  • افرادی که مشکلات تنفسی مثل آپنه خواب داشته و یا به بیماری انسداد مزمن ریوی (copd) مبتلا هستند، نباید از بنزودیازپین ها استفاده کنند.
  • از آنجا که مصرف این دارو ها موجب خواب آلودگی می شود، بنابراین به هنگام کار با ماشین آلات و یا وسایل نقلیه موتوری از مصرف آنها اجتناب کنید.

باربیتورات ها

باربیتورات ها به شکل مستقیم موجب مهار اضطراب می شوند، از این رو مصرف این دارو می تواند در کوتاه مدت اظطراب را درمان کرده و موجب رفع مشکل بی خوابی شود اما احتمالات سوء مصرف باربیتورات ها نیز زیاد می باشد از این رو این دارو ها اغلب زمانی تجویز می گردند که تاثیر دارو های بنزودیازپینی کم باشند و نتوانند به خوبی عمل کنند.

قرص ضد اضطراب

برای سنجیدن موثرترین دارو و قرص برای درمان استرس با پزشک خود مشورت نمایید. در این مقاله با انواع قرص برای استرس و معایب و مزایای آنها آشنا شدید. اگر می خواهید از مزایا و معایب انواع مختلف داروها آشنا شوید، به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *