دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هندی ها چگونه سمبوسه درست می کنند؟

  • ندا خوشرو
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از انواع خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار در سراسر دنیا سمبوسه است. سمبوسه ها انواع مختلفی دارند و با مواد غذایی گوناگوی تهیه می شوند, در این آموزش، طرز تهیه سمبوسه هندی را مشاهده خواهید کرد.

طرز تهیه سمبوسه هندی مشابه سمبوسه های ایرانی می باشد و سمبوسه هندی با سبزیجات نظیر سیب زمینی و فلفل سیاه و جعفری تهیه می شود. سمبوسه هندی نیز از انواع سمبوسه های پرطرفدار و خوشمزه است که شما می توانید این خوراکی خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

مواد سمبوسه هندی را در درون خمیر قرار می دهند از این رو سمبوسه هندی نوعی پای نیز محسوب می شود. سمبوسه سیب زمینی و سمبوسه هندی را می توان جزء انواع سمبوسه های لذیذ و خوش طعم محسوب کرد.

سمبوسه هندی خوشمزه و خوش طعم

مواد لازم برای تهیه خمیر سمبوسه

آب : ۱ پیمانه
آرد : ۲.۵ پیمانه
نمک : ۱ قاشق چایخوری

مواد میانی سمبوسه

جعفری خرد شده : ۲ قاشق غذا خوری
پوره سیب زمینی : ۱.۵ پیمانه
پیاز : نصف پیمانه
ادویه گراماسالا : ۱ قاشق غذا خوری
نمک : به میزان لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمز : به میزان لازم
آویشن : ۱ قاشق غذا خوری
زنجبیل : ۱/۲ قاشق چای خوری

روش تهیه خمیر سمبوسه هندی

ابتدا آرد را به خوبی الک کنید سپس در درون ظرفی مناسب آب و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و آرد الک شده را به صورت آرام آرام به محلول آب و نمک اضافه نمایید.

الک کردن آرد خمیر سمبوسه
در مرحله بعدی طرز تهیه خمیر سمبوسه خمیر را جمع کنید و ۶۰ مرتبه خمیر را بکوبید. خمیر سمبوسه را در درون کاسه ای تمیز قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید سپس ظرف حاوی خمیر سمبوسه را به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در دررون دمای محیط قرار دهید.

  •  آرون گروپس

خمیر سمبوسه

روش تهیه مواد میانی سمبوسه هندی

ابتدا سیب زمنی را به صورت پوره در آورید و سپس پوره سیب زمینی را با جعفری ساطوری شده و پیاز رنده شده به خوبی مخلوط کنید سپس نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز و آویشن و ادویه گراماسالا و زنجبیل را به مواد میانی سمبوسه هندی اضافه کنید توجه داشته باشید که میزان استفاده از این ادویه ها اختیاری است.

طرز تهیه سمبوسه هندی خوشمزه

روش های زیادی برای پیچیدن سمبوسه وجود دارد که در ادامه این مطلب روش پیچیدن سمبوسه هندی را به شما عزیزان آموزش می دهیم. در مرحله اول طرز تهیه سمبوسه هندی ابتدا خمیر را به ۴ قسمت تبدیل کنید سپس خمیر را به شکل دایره و با کمک وردنه باز کنید و ۱/۳ از مواد میانی سمبوسه را در وسط خمیر قرار دهید و سپس خمیر را به صورت بقچه ای شکل جمع کنید و دوباره با کمک وردنه خمیر را به قطر ۱.۵ سانتی متر باز کنید.
همه این مراحل را برای بقیه خمیر ها تکرار کنید.
بعد از آماده شدن خمیر ها در مرحله بعدی دستور پخت سمبوسه هندی یک قاشق غذا خوری روغن در درون تابه ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود سپس خمیر سمبوسه را در درون روغن قرار دهید تا دو طرف آن سرخ شود .

نحوه پیچیدن سمبوسه هندی

طرز تهیه سمبوسه هندی در منزل

بعد از طرز تهیه سمبوسه هندی آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید و به صورت داغ و همراه با سس گوجه فرنگی و هر نوع نوشیدنی دلخواه سمبوسه را میل کنید. همچنین می توانید سمبوسه را در درون دیس مناسبی قرار دهید و آن را با کمک سس و انواع سبزیجات مختلف تزیین کنید.

دستور تهیه سمبوسه هندی با گوشت چرخ کرده

سمبوسه را می توان به روشهای مختلفی تهیه کرد، در اینجا روش پخت دیگری از سمبوسه هندی خوشمزه را در اختیارتان قرار می دهیم.

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده/ ۲۰۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط/ ۵ عدد
  • زنجبیل/ یک تکه کوچک
  • سیر/ ۲ حبه
  • پیاز بزرگ/ یک عدد
  • فلفل تند/ یک عدد
  • گیشنیز/ یک پیمانه
  • آب لیمو ترش/ ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه/ به مقدار کافی
  • زردچوبه و فلفل قرمز/ به مقدار کافی
  • پودر پیاز/ به مقدار کافی
  • روغن/ به میزان لازم

دستور تهیه سمبوسه هندی

روش تهیه سمبوسه هندی

در ابتدا پیاز را به صورت ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید، سپس سیر و زنجبیل رنده شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آنها به مشام برسد.، فلفل تند نگینی خرد شده را نیز به همراه گوشت چرخ کرده به مواد قبلی بیفزایید و تفت دهید، در ادامه  نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر پیاز را اضافه کنید.

همه مواد را به خوبی تفت دهید تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کرده و مواد یکدست شوند و بعد نصف استکان آب جوش به آن اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا گوشت به خوبی بپزد و آب آن نیز کشیده شود.

در این فاصله، سیب زمینی ها را هم به همراه دو پیمانه آب و مقداری نمک در داخل قابلمه ای بریزید و اجازه دهید با حرارت زیاد آبپز شوند و بعد از پخت، پوست آنها را گرفته و به شکل پوره له کنید.

بعد از پختن گوشت چرخ کرده و بخار شدن آب مواد، آب لیمو ترش را به همراه سیب زمینی های پوره شده به مخلوط تابه اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید، سپس گیشنیز خرد شده را بیفزایید و هم بزنید، بعد تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

در این مرحله از طرز تهیه سمبوسه هندی، خمیر سمبوسه را روی میز کار قرار دهید و کمی ورز دهید. سپس به مقدار یک نارنگی از آن را بردارید و با وردنه به قطر نیم سانت باز کنید، مقداری از مخلوط آماده شده در مرحله قبلی را وسط خمیر بگذارید و سپس مانند خمیر پیراشکی آن را به شکل مثلثی ببندید.

روش تهیه سمبوسه هندی

بعد از اینکه همه سمبوسه ها را آماده کردید، آنها را در داخل تابه ای گود و در داخل روغن سرخ کنید، سمبوسه ها باید در هنگام سرخ شدن درون روغن شناور باشند و بعد از سرخ شدن آنها را از روغن خارج کرده و روی دستمال تمیزی قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود، اکنون می توانید سمبوسه ها را داخل ظرف سرو بچینید و همراه سس دلخواهتان نوش جان کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *