دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای مراقبت های نوزاد یک روزه + عکس

  • یلدا محمدی
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

نوزاد یک روزه نیازمند مراقبت هایی خاص و ویژه است که یادگیری این مراقبت ها و چگونگی انجام امور مربوط به کودک یک روزه برای همه همه والدین امری ضروری است که در این مطلب به آن می پردازیم.

کسب اطلاعات از چگونگی مراقبت و نگهداری از نوزاد یک روزه برای همه والدین با اهمیت و مهم است و نمی تواند راهنمای مناسبی برای پدر و مادر هایی باشد که تازه صاحب فرزند شده اند و نمی دانند در بیست و چهار ساعت اول بعد از تولد کودک، چه باید و نباید هایی در شیوه های مراقبتی آنها وجود دارد. بر این اساس قصد داریم مجموعه ایی از اطلاعات جامع و کامل در رابطه با نگهداری از کودک یک روزه را در این مقاله ارائه دهیم که مطمئنا می توانند راهنمای مناسبی برای شما باشند. تا پایان همراه ما باشید.

نکات مهم برای مراقبت و نگهداری از نوزاد یک روزه :

نوزادان یک روزه که تازه از بیمارستان به منزل آمده اند نیازمند مراقبت هایی خاص می باشد و پدر و مادر ها باید از قبل با نکات و آموزه های مهم در این رابطه آشنا شده باشند. همانطور که گفتیم در این مطلب به بررسی مهمترین مسائلی می پردازیم که مطمئنا همه والدین در بیست و چهار ساعت اول بعد از تولد نوزادان با آن ها روبرو هستند و کسب این اطلاعات برای آنها ضروری و بسیار کاربردی است.

نوزاد یک روزه

تغذیه کودک یک روزه :

نوزاد تازه متولد شده بسیار کوچک است و شکمش به اندازه یک سنگ کوچک است، پس باید دفعات تغذیه را افزایش دهید. احتمالا بین ۸ تا ۱۵ بار در روز اول باید به او شیر بدهید. برخی از والدین در چگونگی شیر دادن به نوزاد و تعیین کردن اینکه هنگامی که نوزاد گریه می‌کند، آیا واقعا گرسنه است یا نه،‌ دچار دردسر می‌شوند. اینها نشانه‌هایی است که نوزاد می‌خواهد شیر بخورد:
 چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر.
باز کردن دهان و بیرون آوردن زبان.
گذاشتن دست‌ها و انگشت‌ها یا مچ در داخل دهان یا نزدیک به آن.
غنچه کردن لب‌ها.
رفتن به سوی سینه مادر.
حرکت دادن دهان در جهت چیزی که گونه را لمس می‌کند.

تغذیه نوزاد یک روزه با شیر

خواب کودک یک روزه :

نوزاد یک روزه؛ نیاز به خواب زیادی دارد. کودک شما پس از تلاشهایی که برای تولدش کرده حالا خسته است. اما همچنان که او خود را برای زندگی جدید بیرون از رحم مادر آماده می کند برای رشد نیاز به خواب زیاد دارد. نوزاد ممکن است ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت را خواب باشد اما این به آن معنا نیست که شما هم می توانید زیاد بخوابید. نوزاد شما هر سه ساعت برای تغذیه با شیر مادر بیدار می شود چون شکم او کوچک است و شیر مادر را زود جذب می کند. بنابراین اغلب برای تغذیه بیدار می شود. این کار کودک را به شما نزدیک می کند بنابراین شما باید نیازهای او را بفهمید. او روز و شب را نمی فهمد بنابراین همان اندازه که در روز می خوابد در شب هم می خوابد. اما به زودی به الگوی خواب طبیعی برمی گردد. اتاق خواب کودک باید دمایی بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد داشته باشد. افزایش بیش از حد دما خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در پی خواهد داشت. کودک را به پشت بخوابانید و اطرافش را با فاصله زیاد ملحفه یا پتو بگذارید تا وقتی نوزاد غلت می‌زند، نیفتد. هیچ وقت نوزاد را روی مبل یا تخت بدون مراقبت رها نکنید.

مراقبت از نوزاد در روز اول

حمام نوزاد یک روزه :

استحمام نوزاد که مثل ماهی از دست لیز می خورد شاید روزهای اول کار سخت و پر دردسری به نظر برسد اما حفظ آرامش و داشتن مهارت می تواند اولین تجربه حمام نوزاد را به تجربه‌ای منحصر به فرد تبدیل کند. اولین کار این است که ترس را کنار بگذارید و مرحله به مرحله جلو بروید. برای تمیز کردن نوزاد دو راه در پیش دارید: یا آن را فقط تمیز کنید یا اینکه به طور کامل حمامش کنید. از آنجا که نوزاد تازه متولد شده شما تمیز است معمولا تنها نیاز به شدن صورت و گردن و از آن طرف منطقه پوشک و پاهایش دارد. این کار را به راحتی میتوانید با یک اسفنج انجام دهید. شاید بخواهید تا بهبود بند ناف نوزادتان صبر کنید تا اولین حمام او را انجام دهید اما اگر بند ناف او در زمانی که نوزاد را شستشو می دهید خیس شد باید به دقت با حوله آن را خشک کنید. طبیعی است که وقتی این ناحیه را خشک میک نید کمی خون خشک وجود داشته باشد اما خوب دقت کنید که این ناحیه متورم نشده و بوی ناخوشایند نداشته باشد چون وجود این علائم نشانه عفونت است.

حمام کودک یک روزه

زردی نوزاد یک روزه :

زردی یکی از رایج‌ترین مشکلات والدین در روزهای اول تولد نوزاد است که اگر به آن توجه نشود می تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد. مرخص کردن نوزاد با زردی خفیف به این معنا نیست که شما دیگر به این موضوع توجهی نشان ندهید. نوزادی که به خانه می آید تا زمانی که دوباره توسط پزشک اطفال معاینه شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد. وقتی زردی خیلی بالا نیست علائمی ندارد اما وقتی به تدریج بالا می رود پوست صورت شروع به زرد شدن می کند و به تدریج پوست دست و پا هم زرد می شود و اگر زردی خیلی بالا برود کف دست نوزاد هم زرد شده و او خواب آلوده شده و دیگر شیر نمی خورد. اما چون تشخیص زردی نوزادان گاهی اوقات توسط پدر و مادر و اطرافیان مشکل است، توصیه می شود نوزادانی که از بیمارستان مرخص می شوند مخصوصا نوزادانی که علائم بیقراری دارند، ۴۸ ساعت بعد توسط متخصصان کودک معاینه شوند تا اگر زردی دارند، تشخیص داده شده و درمان شوند.

نگهداری از کودک یک روزه

اجابت مزاج نوزاد یک روزه :

مدفوع نوزاد در ۸ تا ۲۴ ساعت اول تولد به صورت ماده سیاه رنگ و چسبنده ای است که در برخی نوزادان ممکن است تا ۵ روز بعد از تولد نیز ادامه داشته باشد. این ماده را باید با پنبه خیس شده با آب گرم از مقعد و اطراف آن پاک کرد . دفع مدفوع نوزاد طی روزهای اول نظم خاصی ندارد و تا حدود زیادی بستگی به نحوه تغذیه نوزاد دارد. اما به طور معمول دو تا سه بار اجابت مزاج در روز طبیعی است. در تغذیه نوزاد با شیر مادر ، مدفوع نوزاد شل زرد یا سبز و بدون بو است. اما در صورتی که نوزاد تا ۴۸ ساعت اول بعد از تولد دفع مدفوع نداشته باشد، باید در مورد کار نکردن شکم نوزاد با پزشک مشورت نمایید.

  •  آرون گروپس

کودک یک روزه

روش های مراقبت از بند ناف نوزاد

همانطور که می دانید در طول مدت بارداری جنین غذا و اکسیژن خود را از راه بند ناف دریافت می کند که پس از زایمان این بند ناف با کمک گیره ای مسدود شده و به شکل پوست سیاه و خشک مشاهده می شود که باید مراقبت های لازم از بند ناف را انجام دهید و به منظور پیشگیری از عفونی شدن آن را خشک و تمیز نگه دارید و در صورتی که در این ناحیه ترشح مواد و یا قرمزی دیده شد حتما کودک تان را نزد پزشک ببرید و در این وضعیت از حمام کردن زیاد نوزاد پرهیز کرده تا زایده بند ناف کاملاً برطرف شود، که البته در کودکان بهبودی بند ناف متغیر می باشد و به طور معمول می توان گفت به مدت دو هفته به طول می انجامد که البته در روز های ابتدایی تولد نوزاد پوشک را در قسمت پایین بند ناف بسته تا جریان هوا باعث خشک شدن سریع بند ناف شود.

مراقبت های کودک یک روزه

نحوه لباس پوشاندن به نوزاد

 در مورد تعویض لباس نوزادان بهتر است متناسب با فصل، لباس مناسبی به کودک تان بپوشانید و در فصل زمستان به جای استفاده از یک لباس ضخیم چند لباس نازک به تن کودک دلبندتان کنید تا در صورت گرم بودن از لباس های او کم نمایید و به دلیل اینکه نوزاد گرمای بدنش را از راه سرش از دست می دهد لذا در فصل سرما کلاه را فراموش نکنید.

طریقه تعویض پوشک

شاید در ابتدا تعویض پوشک برای والدین کاری دشوار باشد اما باید در زمان تعویض پوشک این نکته را به خاطر داشته باشید که تمیز کردن کودک به روش صحیح بسیار مهم و حائز اهمیت است همچنین، کودک تان را همیشه از جلو پاک کرده تا از بروز هر گونه عفونت جلوگیری شود و پیش از بستن پوشک جدید او را تمیز و خشک نمایید و در صورت مشاهده جوش های پوشک، پماد خارش در دسترس داشته باشید و از هر نوع پوشک و صابون معطر پرهیز کنید.

نحوه تعویض پوشک کودک

با مهمترین نکات برای نگهداری و مراقبت از نوزادان یک روزه آشنا شدید، توجه به این نکات می تواند بهترین راهنما برای پدر و مادرها در مراقبت از نوزادشان باشد. به شما پدر و مادرهای عزیز پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش کودک و والدین از دیگر مطالب ارائه شده در رابطه با رشد نوزادان و چگونگی نگهداری از آنها در سنین مختلف آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *