دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت خارش بدن در بارداری و راه های درمان آن

  • یلدا محمدی
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

موثرترین روش ها برای درمان خارش بدن در بارداری را در این مطلب ملاحظه نموده و با علت های خارش پوست بدن در ماه های مختلف دوران بارداری آشنا شده و از این طریق به درمان مشکلات پوستی این دوره بپردازید.

ظوجود خارش بدن در دوران حاملگی یکی از مشکلات شایع دوران حاملگی محسوب می گردد که می توان گفت حدود دو سوم از خانم های باردار این خارش ها را تجربه می نمایند. اما آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که دلایل مختلفی برای بروز این خارش ها وجود دارد که با شناسایی آنها می توان برای رفع و درمان خارش پوست بدن اقدام نمود. در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی علل مختلف این بیماری، به معرفی روش های درمان خارش بدن نیز پرداخته و شما را با موثرترین راهکارها آشنا نماییم.

درمان خارش بدن در بارداری و معرفی علل مختلف آن :

خارش بدن در دوران حاملگی اغلب در ناحیه شکم و پستان ها که پوست دچار کشیدگی بیشتر است رخ می دهد، اما ممکن است این خارش ها در تمامی نواحی بدن خانم باردار رخ دهد. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که خارش بدن آزاراتان می دهد و به دنبال روش های موثر برای رهایی از این مشکل هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از دست ندهید و با اطلاعات ارائه شده در این مطلب مشکلات پوستی خود را در این دوران رفع و درمان نمایید.

خارش بدن در بارداری

علت های خارش بدن در دوران حاملگی :

علت های متعددی برای خارش بدن در دوران بارداری ذکر شده است که در این بخش به معرفی مهم ترین این عوامل می پردازیم که ممکن است یک یا چند مورد از آنها در وجود شما منجر به ایجاد خارش های پوستی شده باشد.

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری مانند افزایش هورمون استروژن، عامل موثری در ایجاد خارش‌های پوستی می‌باشد. این هورمون‌ها همچنین می‌توانند باعث تغییر خلق و خو شوند و بسیاری از تغییرات دوران بارداری را به این هورمون‌ها مربوط می دانند. علاوه بر این، تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری می‌تواند منجر به خشکی پوست شود که به تبع آن، خارش پوستی را ایجاد می‌کند.
  • اگرچه پوست بدن بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی منقبض و منبسط می‌شود، اما به دلیل اینکه در دوران بارداری باز شدن پوست (به خصوص در ناحیه شکم) در طی مدتی کوتاه و سریعا ایجاد می‌شود، انعطاف پذیری پوست کم شده و پوست دچار کشیدگی می‌شود. به همین دلیل خارش و یا ترک شکم در بارداری ایجاد می گردد.
  • در سه ماهه سوم بارداری، بسیاری از زنان دچار خارش پوست، برجستگی‌های قرمز و یا حتی دمل‌های چرکی بر روی پوست خود می‌شوند که به اختصار این حالت را (pupp) می‌نامند. این حالت نگران کننده نیست و طی مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می‌رود.
  • کلستازیس داخل کبدی با انتقال صفرا به کبد تداخل پیدا می‌کند و منجر به ساخت نمک‌های صفراوی می شود. این حالت می‌تواند سبب تشدید خارش‌های پوستی در زمان بارداری شود. لازم به ذکر است که این خارش‌ها معمولا با بثورات پوستی همراه نیست. این بیماری اگر درمان نشود، می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در افراد باردار شود.
  • بیماری‌های پوستی از قبیل پسوریازیس، اگزما و آلرژی می‌تواند در طی بارداری تشدید می شوند. اگر فردی هستید که از قبل بیماری پوستی داشته‌اید و در حال حاضر باردار هستید، برای ادامه مصرف داروهای تجویز شده برای بیماری پوستی تان باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید، زیرا ممکن است این داروها برای بارداری‌تان مضر باشند و یا باید میزان آنها تغییر کند.

خارش پوست بدن در زنان بارداری

علت کلستاز بارداری و علائم خطرساز آن

علت این مشکل مشخص نیست و می تواند ژن های زن و یا سابقه خانوادگی وی در بروز آن تاثیرگذار باشند. همچنین هورمون های بارداری نیز نقش مهمی در ایجاد کلستاز دارند. معمولا با نزدیک تر شدن به زمان زایمان، هورمون های بارداری نیز افزایش  پیدا می کنند. به عقیده پزشکان؛ تغییرات هورمونی منجر به کاهش جریان طبیعی صفرا شده و صفرا به جای خروج از کبد در اندام های مختلف تجمع پیدا  کرده و در نتیجه نمک های صفراوی با ورود به جریان خون موجب ایجاد خارش در بدن خواهد شد. حال برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به کلستاز حاملگی را افزایش دهند، در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بارداری فرزندان دوقلو یا بیشتر
  • سابقه شخصی یا خانوادگی به کلستاز بارداری
  • داشتن بیماری کبدی

خارش بدن در حاملگی

خانوم هایی که در دوره بارداری قبلی خود سابقه کلستاز داشته اند، احتمال بروز این مشکل در بارداری های بعدی نیز وجود دارد و این احتمال برای آنها می تواند بین ۶۰ تا ۷۵ درصد باشد.

آشنایی با عوارض کلستاز بارداری

عوارض ناشی از این مشکل در مادر و یا کودک در حال رشد بروز پیدا می کند و تاثیر آن در مادران می تواند به این صورت باشد که موقتا بر نحوه جذب چربی بدن تاثیر گذارد. کاهش جذب چربی موجب کاهش میزان عوامل وابسته به ویتامین K خواهد شد، اگرچه این عارضه و پیدایش مشکلات کبدی در آینده کمتر خواهد شد.

کلستاز بارداری برخلاف مادران در نوزادان آنها بسیار شدید تر بوده و با عوارض زیر می تواند همراه باشد :

  • تولد نوزاد زودرس
  • اختلال تنفسی
  • سقط جنین یا مرگ نوزاد در اواخر حاملگی و قبل زایمان

معمولا هیچ روش شناخته شده ای به منظور جلوگیری از کلستاز حاملگی وجود ندارد. پزشک از طریق آزمایش خون قادر به تشخیص این بیماری می شود و به بررسی تاریخچه پزشکی بیمار می پردازد. حال اگر این مشکل ارثی باشد، یعنی مادر یا خواهر بیمار نیز ابتلا به کلستاز بارداری شده باشند، احتمال شیوع آن در خانوم باردار زیاد است، همچنین می تواند از طریق آزمایش خون، کبد را مورد بررسی قرار داده و میزان نمک صفرا تجویز کند.

خارش در بارداری

راه های درمان خارش بدن در بارداری :

روش ها و راهکار های ساده ایی برای درمان خارش های دوران بارداری وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به رفع و درمان این بیماری پرداخت. این روش های موثر عبارتند از :

  • زنان باردار باید از لباس‌های گشاد نخی استفاده کنند تا پوست آن‌ها نفس بکشد. لباس تنگ سبب کاهش جریان خون و تحریک خارش پوست می‌شود.
  • باید از پوشیدن لباس با برخی جنس پارچه که احتمال حساسیت پوستی را افزایش می‌دهند، اجتناب کرد، مثلا لباس‌های پشمی محرک خارش هستند. بهترین جنس پارچه لباس در دوران حاملگی، نخی و پنبه می‌باشد. اگر خارش پوست در مناطقی از بدن که در تماس با دکمه و یا زیپ لباس می‌باشد اتفاق می‌افتد، باید درباره حساسیت خودتان نسبت به آن مطمئن شوید.
  • به خانم‌های باردار توصیه می‌شود با آب ولرم دوش بگیرند. می‌توانند با اضافه کردن جو دو سر به آب وان حمام، در آن بنشینند. این محلول سبب تسکین عروق خونی و خارش‌های پوستی می‌شود. حداقل می‌توانید ۱۵ دقیقه در این محلول بنشینید.
  • همیشه بدن خود را خشک و تمیز نگه دارید، زیرا هورمون‌های حاملگی می‌توانند سبب افزایش تعریق پوست شوند و تعریق می‌تواند منجر به افزایش خارش بدن شود. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود بسته به فعالیت بدنی خود و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنند، به طور منظم استحمام کنند تا پوستشان تمیز بماند.
  • سعی کنید محیط اطراف خود را مرطوب نگه دارید و پس از حمام بدن خود را با کرم، چرب کنید.
  • استفاده از جوش شیرین برای برطرف کردن خارش مفید شناخته شده است. اضافه کردن نصف فنجان جوش شیرین به آب وان حمام و نشستن در آن تسکین دهنده خارش می‌باشد. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری پودر ذرت را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید و آن را مخلوط کنید و آن را به مناطقی که دچار خارش شده است بمالید.

خارش بدن در بارداری

توجه داشته باشید که در هنگام خارش بدن در بارداری باید تا حد امکان از خاراندن پوست اجتناب نموده و همچنین در صورتی که با به کارگیری روش های درمانی ذکر شده در بالا بعد از گذشت چند روز، مشکلات پوست شما درمان نشد، حتما به پزشک مراجعه نمایید. از شما دعوت می نماییم با مراجعه به بخش درمان بیماری ضمن آشنایی با انواع بیماری های شایع، با روش های صحیح درمانی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *