دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه از مضرات و خواص نسکافه باید بدانید

  • پروین حیدریان
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

نسکافه یک نوشیدنی دل چسب و دارای خواص درمانی متعددی و همچنین مضراتی برای کودکان و زنان باردار است. در این مقاله با مضرات و خواص نسکافه و بهترین میزان مصرف این نوشیدنی محبوب برای افراد مختلف بیشتر آشنا خواهید شد.

میلیون ها نفر در سراسر جهان روز خود را با یک فنجان نسکافه گرم آغاز می کنند. تحقیقاتی که بر روی نسکافه صورت گرفته است حاکی از آن است که نسکافه اثراتی سودمند بر روی بدن انسان دارد. در این مقاله با مضرات و خواص نسکافه بیشتر آشنا خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهمترین و شناخته شده ترین ماده نسکافه، کافئین است. کافئین علاوه بر فوایدی که دارد دارای مضراتی نیز است. محققان دریافتند که یک فنجان نوشیدنی غنی از کافئین، با کاهش جریان خون به قلب همراه است. همچنین دانشمندان در آخرین تحقیقات خود دریافته اند که، سطح بالایی از کافئین در نسکافه، به اثرات نامطلوب قلبی عروقی منجر می شود.

خواص و مزیت های نسکافه

بررسی مضرات و خواص نسکافه

پژوهشگران دریافتند که نوشیدن بین ۵ تا ۶ فنجان نسکافه در روز، خطر ابتلا به دیابت را در مردان تا ۵۴% و زنان را تا ۳۰% کاهش می دهد. بد نیست نگاهی به فواید دارویی نسکافه و مضرات مصرف این نوشیدنی محبوب بیاندازیم.

خواص نسکافه

افزایش عملکرد فیزیکی بدن با نسکافه

نوشیدن یک فنجان نسکافه حدود یک ساعت قبل از تمرین به افزایش عملکرد بدن کمک می کند. کافئین سطح آدرنالین در خون را افزایش می دهد. آدرنالین به هورمون های بدن کمک بسیاری برای آماده شدن فعالیت بدنی می کند.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن با نسکافه

فواید نسکافه در کاهش وزن نیز تاثیر گذار است. این ماده غذایی حاوی منیزیم و پتاسیم است که به انسولین استفاده بدن، تنظیم سطح قند خون و کاهش میل به شیرینی جات و تنقلات کمک فراوانی می کند و این باعث کاهش وزن می شود. همچنین کافئین موجود در نسکافه، خاصیت شکستن سلول های چربی بدن را دارد و برای سوزاندن چربی های اضافه بدن مفید است.

خواص درمانی نسکافه بر روی بدن

خواص نسکافه برای پوست

کافئین موجود در نسکافه به پوست مزایای خوبی از جمله کاهش قرمزی و التهاب را می بخشد. همچنین با اضافه کردن کافئین به یک کرم ضد التهابی اثر آن را در مراقبت از پوست افزایش می دهد. علاوه بر این نسکافه خاصیت روشن کردن پوست را نیز دارد و با استفاده از ماسک های نسکافه مناسب با هر پوستی، می توانید شادابی و نشاط همراه با روشنی و درخشانی را به پوست خود هدیه دهید.
خواص نسکافه برای پوست

فواید نسکافه برای مو

نسکافه علاوه بر خاصیت درمانی مو به عنوان یک رنگ مو نیز استفاده می شود و درخشش زیبا و طبیعی به پوست می دهد. ترکیب رنگ مو با نسکافه، به مو هیچ آسیبی نمی رساند و باعث تقویت مو نیز می شود. نسکافه یک محصول کاملا طبیعی برای رشد مو است.
خواص نسکافه برای مو

کاهش خطر مرگ

مطالعات نشان داده اند که خطر مرگ در کسانی که نسکافه می خوردند ۲۵ درصد کمتر از کسانی است که نسکافه نمی نوشند.

کاهش ابتلا به سرطان

نسکافه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که مصرف نسکافه، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان ۲۰ درصد کمتر می کند و سرطان آندومتر در زنان را ۲۵ درصد کاهش می دهد. این افراد در طول روز ۴ فنجان نسکافه می نوشند. همچنین کافئین می تواند به جلوگیری از توسعه سرطان سلول بازال (رایجترین نوع سرطان پوست) کمک فراوانی کند.

خواص و فواید درمانی نسکافه

کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن نسکافه به طور منظم خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فواید نسکافه باعث فعالیت در بخشی از مغز که تحت تاثیر بیماری پارکینسون است، عمل می کند.

بررسی فواید نوشیدنی نسکافه

حفظ مغز با نسکافه

سطوح بالای کافئین در خون، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. همچنین از خطر ابتلا به زوال عقل می کاهد. در نتیجه حفظ سلامت مغز را می توان از جمله فواید دارویی نسکافه نام برد.

مبارزه با افسردگی با نسکافه

نسکافه باعث خوب شدن خلق و خوی و به مبارزه با افسرگی می پردازد به همین دلیل باعث کاهش خطر خود کشی می شود. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین می شود که این عمل باعث می شود خلق و رفتار افراد بسیار خوب شود. نوشیدن دو فنجان نسکافه در روز مانع از خطر خودکشی تا ۵۰ درصد می شود.
خواص و مزیت های نسکافه برای بدن

کاهش خطر سکته مغزی

از دیگر خواص نسکافه می توان به کاهش خطر سکته مغزی اشاره کرد و نیز این نوشیدنی محبوب برای تمرکز و هوشیاری بسیار مفید است. مصرف کافئین متوسط حدود یک و نیم فنجان در روز، برای تمرکز و بهبود هوشیاری ذهنی بسیار مفید است.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

مواد شیمیایی موجود در نسکافه سبب تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی در سنین بالا می شود از این رو، از دیگر فواید نسکافه پیشگیری از مبتلا شدن به آلزایمر می باشد.

برطرف کردن خواب آلودگی

شاید برای شما نیز پیش آمده است که بنا به دلایل مختلفی از جمله : شب امتحان، جلسه کاری، مهمانی و… خواب آلود بوده اید اما مجبور به بیدار نگه داشتن خودتان هستید از این رو، نوشیدن یک فنجان نسکافه می تواند سبب کاهش خواب آلودگی در شما شود زیرا، کافئین موجود در آن خواب شما را از بین می برد اما باید بدانید که کم خوابی مشکلاتی را برای بدن تان به همراه دارد بنابراین پس از انجام کاری که نیاز به بیدار بودن دارید خواب و استراحت کافی داشته باشید.

بررسی فواید نسکافه

سلامت قلب و عروق

کاهش عوارض قلبی از دیگر فواید بی نظیر نسکافه می باشد که طبق تحقیقات انجام شده هفتاد درصد افرادی که این نوشیدنی را استفاده می کنند کمتر حملات قلبی و عروقی را تجربه می کنند زیرا ،کافئین موجود در این نوشیدنی کمک زیادی به سلامت قلب و عروق می کند.

مضرات نسکافه چیست؟

اگرچه فواید و خواص نسکافه مضرات آن را پوشانده است. اما با این حال نباید از مضرات نسکافه غافل شوید در ادامه به بررسی مضرات مصرف نسکافه می پردازیم. نسکافه با کیفیت بد می تواند سمی باشد. نسکافه با کیفیت نامرغوب و بسیاری از ناخالصی های موجود در آن می تواند به بیماری، سر درد و یا کلا احساس بد، منجر شود.

خطر مرگ با نوشیدن زیاد نسکافه :

اگر در یک روز بین ۸۰ تا ۱۰۰ فنجان نسکافه مصرف کنید، این کار باعث مرگ شما می شود. این دوز کشنده است و ۱۰-۱۳ گرم کافئین در بدن تشکیل می دهد.
مضرات نسکافه برای بدن

بی خوابی و بی قراری با نوشیدن نسکافه :

نسکافه می تواند باعث بی خوابی و بی قراری شود و باز هم کافئین دلیل این کار است. حداکثر مقدار توصیه شده کافئین ۴۰۰ میلی گرم، تقریبا مقدار ۴ فنجان نسکافه می باشد.

افزایش کلسترول :

زیاده روی در مصرف قهوه و نسکافه سبب افزایش کلسترول خون می شود و همچنین نوشیدن بیشتر از پنج فنجان نسکافه در روز خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش خواهد داد.

افزایش ضربان قلب :

نوشیدن قهوه در ابتدا سبب کاهش ضربان قلب شده و بعد از مدتی به افزایش ضربان قلب منجر می شود و تا زمانی که از بدن خارج نشود فرد افزایش ضربان قلب را تجربه خواهد کرد که در صورت بالا بودن مقدار کافئین مصرفی علاوه بر تپش قلب سبب بروز حرکت نامنظم ماهیچه های قلب نیز خواهد شد که در برخی موارد به مرگ منجر خواهد شد و طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن بیشتر از پنج فنجان قهوه در طول روز سبب افزایش سکته قلبی خواهد شد.

مضرات نوشیدن نسکافه

نوشیدن نسکافه در بارداری :

در دوران بارداری نوشیدن بیش از یک فنجان در روز بسیار مضر است. محققان اثرات مصرف نسکافه بر روی جنین را بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. اما این مسئله کاملا درست است که اگر در دوران بارداری نسکافه بنوشید و کافئین به جنین برسد و کودک به کافئین حساس باشد عوارض خیلی بدی را به همراه خواهد داشت. بنابراین نوشیدن نسکافه را در دوران بارداری بسیار کاهش دهید. حداکثر نوشیدن آن روزی یک فنجان است.

نسکافه برای کودکان :

نوشیدن نسکافه برای بچه ها، ممکن است شب ادراری را افزایش دهد. طبق بررسی هایی که انجام شده است بین بچه های ۵ تا ۷ سال این عمل شب ادراری با نوشیدن نسکافه، بیشتر رخ می دهد.
 مضرات نسکافه
ضمن سپاس از همراهی شما دوستان، مضرات و خواص نسکافه را در این مقاله ملاحظه نمودید و با خواص درمانی نسکافه آشنا شدید. برای اطلاع از فواید مواد غذایی دیگر به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *