دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کتلت سیب زمینی ویژه برای سفره های ایرانی

  • ندا خوشرو
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب طرز تهیه کتلت سیب زمینی به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم که امیدواریم با کمک این مطلب آشپزی بتوانید کتلت های خوش طعمی را در منزل تهیه کنید.

کتلت از انواع غذاهای پرسی و لذیذ است و در ساخت کتلت سیب زمینی از گوشت کم چرب و سیب زمینی و تخم مرغ و پیاز و انواع ادویه جات استفاده می شود, کتلت معمولا با نان سرو می شود و از انواع غذا های پرطرفدار و ساده است که در ادامه با طرز تهیه کتلت سیب زمینی آشنا می شوید.

شامی و کوکو سیب زمینی و کتلت سیب زمینی از انواع غذا های خوشمزه و خوش طعم هستند که می توانید این نوع غذا ها را برای وعده ناهار و یا شام خود در منزل تهیه کنید روش پخت این غذا ها ساده و آسان است و می توانید از این نوع غذا ها به عنوان غذای آماده در سفر نیز استفاده کنید.

تزیین ساده کتلت سیب زمینی

مواد لازم برای ۹ نفر

  • سیب زمینی : ۵۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده و بدون چربی : ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ : ۴ عدد
  • پیاز : ۱ عدد
  • پودر نان خشک : ۱ لیوان
  • دارچین : ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • گرد لیمو : ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • روغن : به میزان لازم

طرز تهیه کتلت سیب زمینی با گوشت

برای پخت کتلت سیب زمینی ابتدا باید سیب زمینی ها را آب پز کنید و بعد از آب پز کردن سیب زمینی ها باید پوست آن ها را بکنید و با طرف ریز رنده سیب زمینی ها را به خوبی رنده کنید.
در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را در درون ظرف مناسبی بریزید و سپس نمک و فلفل و گرد لیمو و دارچین را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و سپس گوشت را به خوبی ورز دهید. بعد از ورز دادن گوشت پیاز را رنده کنید و به همراه تخم مرغ و سیب زمینی رنده شده به گوشت اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن همه این مواد آن ها را به خوبی ورز دهید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند و مایه کتلت یکدست شود.

ورز دادن مایه کتلت سیب زمینی مایه کتلت سیب زمینی
در مرحله بعدی روش پخت کتلت سیب زمینی در درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن از مایه کتلت گلوله هایی به اندازه نارنگی بردارید و این گلوله ها را در درون پودر نان خشک بغلتانید.

غلطاندن مایه کتلت سیب زمینی در درون پودر نان خشک

و سپس با کمک کف دست و یا قالب های آماده گلوله های مایه کتلت را به شکل دلخواه خود فرم دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت سیب زمینی

مایه کتلت فرم گرفته شده را در درون روغن داغ قرار دهید تا سرخ شود توجه داشته باشید برای اینکه کتلت ها مغز پخت شوند باید حرارت گاز ملایم باشد.

سرخ کردن کتلت ها در درون روغن
بعد از اینکه دو طرف کتلت ها سرخ شد می توانید آن ها را از درون روغن بیرون آورید بهتر است کتلت ها را بر روی کاغذ روغن گیر و یا صافی قرار دهید تا روغن اضافی از کتلت ها گرفته شود.

سرخ کردن کتلت سیب زمینی

       تزیین کتلت سیب زمینی

نکات طلایی در پخت کتلت سیب زمینی

۱. در طرز تهیه کتلت سیب زمینی باید گوشت آن بدون چربی باشد.
۲. اگر پیاز مایه کتلت زیاد باشد کتلت ها در درون تابه وا می روند بنابراین شما باید برای رفع این مشکل مقداری گوشت چرخ کرده و یا کمی آرد به مایه کتلت اضافه کنید و دوباره مایه کتلت را ورز دهید.
۳. در دستور پخت کتلت سیب زمینی باید گوشت چرخ کرده را به همراه نمک و فلفل به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز دهید و سپس بقیه مواد را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و دوباره همه مواد را ورز دهید. ورز دادن گوشت باعث ایجاد چسبندگی بیشتر مایه کتلت و وا نرفتن کتلت ها در درون روغن می شود.
۴. اگر آب پیاز رنده شده زیاد است باید آب پیاز را قبل از اضافه کردن به مایه کتلت بگیرید.
۵. در طرز تهیه کتلت سیب زمینی می توانید به جای پودر نان خشک از آرد سوخاری نیز استفاده کنید.

کتلت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

آموزش تهیه کتلت سیب زمینی بدون گوشت

کتلت سیب زمینی از انواع کتلت های خوشمزه می باشد که همچون دیگر کتلت ها می توان با طعم های مختلفی تهیه کرد در روش بالای این کتلت از گوشت چرخ کرده استفاده شد که ممکن است افراد به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از گوشت در داخل آن داشته باشند. از این رو دستور پخت کتلت سیب زمینی بدون گوشت را قرار داده ایم که در ادامه می توانید نظاره گر این روش پخت نیز باشید.

مواد لازم:

  • سیب زمینی متوسط: ۱ عدد
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • مغز نان باگت: ۱ عدد
  • پیاز کوچک: ۱ عدد
  • شیر: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سوخاری برای درون کتلت: ۳ قاشق غذا خوری
  • زردچوبه، فلفل، پودر سیر، نمک و پودر سوخاری: به مقدار کافی
  • پیازچه به دلخواه: به میزان کم

طرز تهیه کتلت سیب زمینی بدون گوشت

دستور پخت:

ابتدا داخل ظرفی مغز نان باگت را با دست بسابید تا ریز گردد، بعد شیر را به آن بیفزایید به حدی که مغز نان تر شود(نباید نان کامل خیس گردد).

سپس سیب زمینی که از قبل آب پز کرده اید را پوست بگیرید و رنده کنید و آن را به مخلوط نان و شیر اضافه نمایید. پیاز کوچکی را نیز رنده کنید و آب آن را بگیرید، بعد پیاز را به مخلوط اضافه کنید.

تخم مرغ را نیز بشکنید و به آن بیفزایید و تمامی مواد را کاملا با یکدیگر مخلوط نمایید.

در مرحله بعدی طرز تهیه کتلت سیب زمینی باید ادویه ها را به همراه پودر سوخاری و پیازچه از قبل خرد شده به مواد بیفزایید و مجددا مواد را مخلوط کنید.

سطح میز کار را پودر سوخاری بپاشید. با قاشقی مقداری از مواد کتلت را روی تخته قرار دهید، دوباره مقداری پودر سوخاری روی آن بپاشید و صاف کنید. بعد با دست به کتلت شکل و فرم دهید(خیلی نگران ترک خوردن و شل بودن کتلت نباشد، زیرا زمان پخت خوب سرخ می شود).

تابه ای را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از داغ شدن روغن، کتلت های خام را درون آن سرخ کنید. زمانی که یک طرف سرخ شد کتلت را را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز سرخ گردد.

نکته:

۱- روغن را کم کم به آن اضافه نمایید زیرا به دلیل داشتن پودر سوخاری کتلت سریع می سوزد.

۲- نباید مقدار سیب زمینی زیاد باشد، زیرا طعم و مزه کوکو سیب زمینی می گیرد، بنابراین توصیه می کنیم از سیب زمینی کمتری استفاده نمایید تا حالت تردی آن حفظ شود.

نحوه تهیه کتلت سیب زمینی

بعد از آماده شدن کتلت ها می توانید آن ها را در درون دیس مناسبی بچینید و با کمک سبزی خوردن و نان و خیار شور و گوجه فرنگی دیس کتلت را به زیبایی تزیین کنید. در صورت تمایل می توانید برای تزیین کردن زیبا کتلت از روش های تزیین کتلت ایده بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *