دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ماقوت دسر خوشمزه و پرطرفدار ایرانی

  • ندا خوشرو
  • ۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

ماقوت از انواع دسرهای خوشمزه و خوش طعم است که می توانید این دسر خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید, در ادامه این مطلب طرز تهیه ماقوت را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش می دهیم.

ماقوت دسری ایرانی است که بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان برای سفره های افطاری تهیه می شود. در طرز تهیه ماقوت از مخلوط آب و نشاسته و شکر یا نبات استفاده می شود روش تهیه این دسر خوشمزه بسیار آسان و راحت است بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به تهیه این دسر در منزل دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راحت الحلقوم و مسقطی و ماقوت از دسر های خوشمزه و سنتی پرطرفدار هستند و شما می توانید با تهیه این دسرها و تزیین زیبای آن ها به سفره های افطاری خود زینت دهید همچنین می توانید این دسرهای محلی ایرانی را برای مهمانی و مجالس خود تهیه کنید.

تزیین ساده ماقوت

مواد لازم

نشاسته گل : ۱ پیمانه
نبات : نیم کیلو
کره : ۲۰ گرم
گلاب : ۱/۲ پیمانه
هل سبز پودر شده : ۱ قاشق چای خوری
زعفران : ۳ قاشق سوپخوری
خلال بادام : ۸۰ گرم
خلال پسته : به میزان لازم

طرز تهیه ماقوت

ابتدا در درون ظرفی مناسب نشاسته را با ۸ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و سپس مخلوط نشاسته و آب سرد را هم بزنید تا نشاسته به خوبی در آب حل شود سپس نشاسته حل شده را از درون صافی عبور دهید و نشاسته صاف شده را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و به صورت مرتب نشاسته را هم بزنید تا به دمای جوش برسد و به غلظت مناسب برسد.

جوشیدن نشاسته

نشاسته حل شده
در مرحله بعد نبات را به همراه یک پیمانه آب در درون قابلمه ای کوچک بریزید و سپس قابلمه را بر روی حرارن متوسط گاز قرار دهید تا نبات در درون آب حل شود سپس نبات حل شده را به همراه کره به نشاسته اضافه کنید و گلاب را نیز به همراه زعفران و پودر هل سبز به مواد ماقوت اضافه نمایید.

  •  آرون گروپس

اضافه کردن کره به ماقوت

سپس خلال بادام خیس خورده و آبکش شده را به قابلمه ماقوت اضافه کنید و ماقوت را هم بزنید تا به غلظتی شبیه به فرنی برسد سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید.

اضافه کردن خلال بادام به ماقوت روش تهیه ماقوت طرز تهیه ماقوت زعفرانی   تزیین زیبای ماقوت

بعد از اینکه ماقوت آماده شد می توانید آن را در درون ظرف مناسبی بریزید و سپس روی آن را با کمک خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید همچنین می توانید برای تزیین ماقوت از روش های تزیین فرنی استفاده کنید.

آموزش تهیه ماقوت با شیر

ماقوت را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید، در ادامه مطلب دستور تهیه ماقوت با شیر را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که بسیار ساده و راحت است و در مدت زمان کمی می توانید آن را تهیه کنید فقط کافی است، طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را تهیه و در کنار اعضای خانواده تان نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • نشاسته : یک پیمانه
  • گلاب : سه پیمانه
  • شیر :یک پیمانه
  • شکر : دو پیمانه
  • آب : چهار پیمانه
  • پودر هل : یک قاشق چای خوری
  • کره : بیست و پنج گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ
  • خلال پسته و بادام : جهت تزیین

آموزش تهیه ماقوت

نحوه تهیه :

در روش تهیه ماقوت ابتدا نشاسته را همراه با شیر سرد و آب به خوبی حل نمایید سپس به آن هل و شکر بیفزایید.

حالا مخلوط حاصل را بر روی حرارت گذاشته و به صورت مرتب آن را هم بزنید تا شکر کاملاً حل شود و مخلوط نیز گرم شود

حالا به مخلوط گرم شده کره، زعفران دم کرده و گلاب بیفزایید و مجدداً آن را مرتب هم بزنید تا گلوله گلوله نشود و همچنین ته نگیرید.

در مرحله بعدی زمانی که مخلوط کم کم شروع به سفت شدن می کند سپس کمی از خلال های بادام را به ماقوت بیفزایید و به شکل مرتب هم بزنید تا به غلظتی مانند ماست برسد.

در مرحله پایانی از نحوه تهیه ماقوت، می توانید کمی از مغز پسته را نیز به ماقوت اضافه کنید و بعد از اینکه به غلظت مورد نظرتان رسید داخل ظرف مناسب سرو ریخته و اجازه دهید سرد شود و آن را تزیین کنید، نوش جان.

نحوه ساخت ماقوت با شیر

امیدواریم از طرز تهیه ماقوت در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دستور تهیه انواع دسر و پیش غذا می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *