دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره غربالگری سه ماهه اول بدانید

  • یلدا محمدی
  • ۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

همه آنچه را که باید درباره غربالگری سه ماهه اول بارداری بدانید به طور کامل در این مطلب ارائه می دهیم که با مطالعه آن می توانید با چگونگی انجام غربالگری در بارداری و همچنین مزایا و معایب این آزمایش و تست آشنا شوید.

غربالگری سه ماهه اول بارداری که شامل سونوگرافی و آزمایش خون می باشد، منجر به تشخیص ابتلای نوزاد به بیماری سندروم دان می شود. مطمئنا آرزوی همه پدر و مادر ها تولد فرزندی سالم است که خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی باعث شده والدین قبل از تولد نوزاد و در زمان جنینی بتوانند پی به مشکلات جنین برده و با کمک علم پزشکی برای رفع آنها اقدام نمایند. در این مقاله به بررسی غربالگری بارداری که یکی از آزمایشات مهم در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت جنین است می پردازیم که اطلاع از آن می تواند برای همه والدین بسیار مفید باشد.

تست و آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری :

سندروم دان (منگولیسم) که در ایران آن را به عنوان عقب ماندگی ذهنی می شناسیم، متاسفانه شایع ترین ناهنجاری ژنتیکی جهان محسوب می گردد که منجر به متولد شدن نوزاد با اختلالات جسمانی و هوشی می شود. علت این بیماری تشخیص داده نشده است اما با این حال می توان گفت تمامی نوزادان در خطر ابتلا به این مشکل هستند. البته خوشبختانه راه هایی برای تشخیص و پیشگیری این بیماری در دوران جنینی وجود دارد و با انجام تست هایی می توان از بروز این مشکل در نوزاد تا حدودی جلوگیری نمود. این آزمایشات شامل: تست غربالگری (در دو مرحله) و آزمایش های تشخیصی می باشد که در این مطلب به بررسی تست غربالگری ۳ ماهه اول می پردازیم که از جمله آزمایش های موثر و مفید برای تشخیص بیماری سندروم دان نوزادن محسوب می گردد و اطلاع از آن از دانستنی های ماه های اول بارداری به حساب می آیند.

سونوگرافی بارداری

 چگونگی انجام غربالگری ۳ ماهه اول :

غربالگری اول از ابتدای هفته یازدهم تا پایان هفته چهاردهم بارداری انجام می گیرد و شامل سونوگرافی و آزمایش خون است که قادر است تا ۸۷ درصد بیماری را تشخیص دهد. در سونوگرافی انجام شده به بررسی صربان قلب جنین، محل جفت و مایع دور جنین، سن جنین و ضخامت پشت گردن جنین می پردازند که مهم ترین بخش آن تعیین ضخامت پشت گردن جنین است که نام پزشکی آن NT می باشد و در صورتی که بیشتر از سه میلی متر باشد ابتلا به سندروم دان تشخیص داده می شود. این سونوگرافی به تنهایی تا ۷۷ درصد ابتلا به بیماری را تشخیص می دهد اما برای اطمینان بیشتر از مادر آزمایش خون نیز دریافت می شود که در آن عوامل متعددی مورد بررسی قرار می گیرد و در انتها نتیجه سونوگرافی، آزمایش خون و سن مادر با نرم افزار های رایانه ایی مخصوصی مورد بررسی قرار می گیرد و از این طریق میزان ابتلای جنین به سندروم دان در ماه سوم بارداری تعیین می گردد.

غربالگری سه ماهه اول بارداری

مزیت غربالگری ۳ ماهه اول :

غربالگری ها آزمایش های بی خطری هستند که به راحتی و با هزینه متعادلی انجام می گیرند، با این حال غربالگری ۳ ماهه اول دارای مزایای خاصی می باشد، این غربالگری از دقت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین در صورتی که سندروم دان تشخیص داده شود، سقط جنین از لحاظ عاطفی و شرعی نیز کار ساده تری است. این غربالگری ها بدون هیچگونه خطری برای مادر یا جنین، احتمال تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی را نشان می دهند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کودک مبتلا به سندرون دان

دلایل انجام غربالگری بارداری :

لازم است بدانید انجام آزمایش های غربالگری اجباری نیست و به خواست والدین انجام می گیرد اما تمامی پزشکان انجام آنها را توصیه می کنند و این توصیه به تمامی زوجین بدون توجه به سن بارداری، وجود اختلالات در اطرافیان و یا ازدواج فامیلی، صورت می گیرد. توجه داشته باشید که آزمایش غربالگری بارداری دارای دقت بالایی است و انجام آن به دلیل تبعات سنگین داشتن فرزندی عقب مانده و مشکلات پیرامون آن، یک امر ضروری در هر بارداری محسوب می گردد.

آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

در صورت که در غربالگری ۳ ماهه اول و تا پایان هفته چهاردهم بارداری ، احتمال ابتلا به سندروم دان وجود داشته باشد، تست های تکمیلی دیگری از جمله نمونه گیری از جفت نیز انجام می شود. با این حال حتی در صورت سالم بودن جنین غربالگری ۳ ماهه دوم بارداری نیز انجام می گیرد که منجر به تشخیص صحیح بیماری جنین می گردد. اما در اینجا لازم است این نکته را نیز متذکر شویم که آزمایش های غربالگری تنها میزان و درصد ابتلا جنین به بیماری را نشان می دهند و این بدان معنا نیست که حتما جنین بیماری دارد. خوشبختانه تنها ۶ درصد از نمونه های مثبت غربالگری به این بیماری مبتلا هستند که تشخیص نهایی آن با آزمایش های مختلفی به اثبات می رسد. با این حال می توان گفت آزمایشات غربالگری باعث می شوند والدین و پزشک از سلامت جنین اطمینان کسب نمایند و همچنین مادر دوران بارداری خود را با خیالی آسوده تر سپری نماید.

غربالگری بارداری

بررسی تفسیر پاسخ غربالگری مرحله اول

بعد از دریافت پاسخ غربالگری مرحله اول بسته به نتیجه حاصل مادر در یکی از گروه های زیر قرار خواهید داشت.

خطرناک :

اگر عدد ریسک ۱:۵۰ و بالاتر باشد به طور مثال مخرج کوچکتر شود مانند ۱:۴۲، مادر در گروه خطرناک قرار خواهد داشت که در این صورت باید به منظور تشخیص قطعی آزمایش های اختصاصی تری انجام دهند.

متوسط :

اگر نتیجه حاصل از غربالگری عددی بین ۱:۵۰ و ۱:۲۰۰ باشد، مادر در دسته خطر متوسط می باشد و باید پانزده تا شانزده هفته صبر کرده تا تست ترکیبی انجام داده شود.

کم خطر :

در صورتی که نتیجه دریافتی کمتر از ۱:۲۰۰ باشد به طور مثال عدد ۱:۲۵۰۰ را نشان دهد به انجام کار خاصی نیاز نمی باشد، این دسته از خانم ها به منظور بررسی نقایص لوله عصبی در هفته پانزده تا شانزده جهت میزان آلفافیتوپروتیین باید به آزمایشگاه مراجعه کنند.

بررسی تفسیر جواب غربالگری مرحله اول

به صورت کلی می توان گفت اگر ریسک خطر بالا بود به منظور اطمینان بهتر است در هفته چهارده تا هجده بارداری تست آمنیوسنتز صورت گرفته شود تا در صورت داشتن مشکل خاصی اقداماتی در رابطه با سقط جنین انجام شود.

کدام دسته از خانم ها به غربالگری ۳ ماهه اول حاملگی نیاز دارند؟

بسیاری از خانم های بارداری تصورشان بر این است که در صورتی که سابقه بروز اختلال های کروموزومی در خانواده نداشته باشند فرزندی سالم خواهند داشت در صورتی که اختلال های کروموزومی می توانند به علت جهش ها باشند و به شکل اتفاقی در هر فرد بروز کننند از این رو، انجام این غربالگری به همه خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند توصیه می شود.

نکته : به منظور تست غربالگری سه ماهه اول که دارای سونوگرافی و آزمایش خون می باشد به ناشتا بودن نیازی نمی باشد و خانم های بارداری در هر ساعتی از روز می توانند جهت انجام این تست اقدام نمایند.

غربالگری 3 ماهه اول بارداری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله، ما نیز ضمن آروی سلامتی برای همه نوزادان، انجام غربالگری سه ماهه اول و دوم را به تمامی مادران باردار پیشنهاد می دهیم تا از این طریق از سلامت کودک خود اطمینان کسب نمایند. همچنین از شما دعوت می نماییم با مراجعه به بخش بارداری در زمینه مسائل مربوط به دوران بارداری و آنچه که باید درباره این دوران و جنین خود بدانید، اطلاعات مفیدی کسب نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *