دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت خواب زیاد چیست؟ و چگونه کمتر بخوابیم!

  • سمانه عقیقی
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

علت خواب زیاد می تواند افسردگی در فرد ، عفونت هایی که سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کنند، آلرژی به ترشحات شیمیایی بدن مانند هیستامین ، کم خونی ، بهم خوردگی هورمون های استروژن در خانم ها ، باشند. خواب زیاد به خودی خود بیماری نیست بلکه نشانه ی وجود یک بیماری است.

خواب یک پدیده و نیاز طبیعی و ضروری انسان ها است. خواب قوای از دست رفته بدن را برمی گرداند و به انسان شادی و نشاط روحی و جسمی می بخشد. میزان خواب لازم و ضروری در شبانه روز ۶ تا ۸ ساعت می باشد، در زمان خواب بدن تمام انرژی های از دست رفته جسم و روح را تجدید می کند. در این میان کم خوابی و پر خوابی نه تنها مفید نیست بلکه زیان بار هم خواهد بود. علت خواب زیاد حتما باید بررسی شود زیرا احتمال ابتلا به یک بیماری را به ما نشان می دهد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با علل خواب زیاد و روش درمان آن آشنا خواهیم کرد بنابراین بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با علت خواب یاد

علت خواب زیاد چیست؟

عموم مردم علت خواب زیاد را بیماری می دانند، اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد این تصور اشتباه و غلطی است که در میان مردم رواج یافته است. محققان دریافته اند که علل خواب زیاد نشانه ی بیماری است. اغلب مردم جهان دچار پر خوابی هستند و زمان خوابشان بین ۹ تا ۱۰ ساعت حتی بیشتر می باشد و علل این مشکل عبارتند از :

• افسردگی

افسردگی در فرد موجب خستگی روحی شدید می شود که فرد را نیازمند خواب می کند و هرچقدر که بخوابد این نیاز در فرد افسرده برطرف نمیشود.

• کم خونی

وظیفه ی اصلی گلبول های قرمز خونی اکسیژن رسانی از ریه ها به تمام ارگان ها و سلول های بدن می باشد. اگر بدن دچار کمبود گلبوبل قرمز شود یا اختلالی در کار گلبول های قرمز پیش بیاید فرد دچار کم خونی می شود ، که یکی از نشانه های کم خونی خستگی شدید می باشد و فرد نیاز به خواب پیدا می کند.

علل خواب زیاد و پرخوابی

• عفونت ها

عفونت ها علایمی بسیار دارند . اما در بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را در معرض حمله قرار می دهند علایم عفونت به شکل خواب آلودگی بروز می کند.

• آلرژی و حساسیت

ترکیبات شیمیایی که بدن مانند هیستامین از خود ترشح می کند باعث خواب می شوند و خواب آور هستند.

  •  آرون گروپس

• تغییر در هورمون ها

کمبود و بهم ریختن هورمون های زنانه که استروژن نام دارند، موجب خستگی و کسالت می شوند.

بررسی عوارض زیاد خوابیدن

خوابیدن زیادی برای بدن عوارض زیادی به همره دارد و در بلند مدت منجر به بروز عوارضی مانند : چاقی، سردرد، افسردگی، دیابت، بیماری قلبی و کمر درد می شود که در نتیجه خطر مرگ را افزایش خواهد داد همچنین، این دسته از افراد که به نسبت دیگران ساعات بیشتری را می خوابند در معرض حوادث ناگهانی هستند از این رو، در صورتی که خواب شبانه زیادی دارید از کار کردن با وسایل سنگین و دستگاه ها اجتناب نمایید.

علل خواب زیاد در خانم ها

همانطور که می دانید خواب با کیفیت به عنوان یک نیاز ضروری برای همه افراد می باشد اما طبق تحقیقات انجام شده خانم ها بیشتر از آقایان در خوابیدن و خواب ماندن مشکل دارند و حداقل در هفته چند روزی را دچار خواب آلودگی می شوند که در واقع شرایطی مانند : بارداری، چرخه قاعدگی و یائسگی بر کیفیت خواب خانم ها تاثیر گذار است همچنین، تغییر در سطح هورمون استروژن و پروژسترون نیز علل خوابیدن زیاد در خانم ها می باشد.

علل خواب زیاد در خانم ها

روش تشخیص خوابیدن زیاد

در صورتی که نشانه های خواب آلودگی در فرد به مدت شش هفته به طول انجامد باید به یک پزشک مراجعه نمایید و در این مواقع پزشک در مورد عادت های روزانه، دارو هایی مصرفی تان، سابقه بیماری های احتمالی و برنامه خواب تان سوالاتی از شما می پرسد و همچنین امکان دارد شما را معاینه بدنی کند و از شما بخواهد آزمایشات لازم در این زمینه را انجام دهید.

علاج و راه حل خواب زیاد:

– برنامه ریزی منظم برای زمان خواب و بیداری

– مهیا کردن شرایط برای یک خواب آرام و به دور از عوامل مخرب مانند نور، صدا و …

– تغذیه خوب و مناسب و استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه

افرادی که علت خواب زیاد در آنها نمود دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، سکته ی مغزی و دیابت آنان را تهدید می کند. عادات خوابیدن اکتسابی است اگر فرد برنامه ریزی منظمی برای خوابیدن و بیدار شدن خود داشته باشد و بدان عادات کند دیگر پر خوابی اش زمینه ساز بیماری ها در هنگام خواب نمی شود و علاوه بر آن شادابی و آرامش در زندگی اش برخواهد گشت و از کسالت و پریشانی به دور خواهد بود.

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با علل خواب زیاد و روش درمان آن به خوبی آشنا شده باشید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خواب می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *