دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان سرماخوردگی کودکان با ۸ توصیه پزشکی موثر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

کودکان، جزء بیشترین گروه از افراد هستند که مبتلا به سرماخوردگی می شوند. از آنجا که درمان سرماخوردگی کودکان با بزرگسالان متفاوت است، ۸ روش موثر در درمان سرماخوردگی کودکان در این پست بیان شده است.

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع به خصوص در کودکان است. درمان سرماخوردگی در بزرگسالان با کودکان متفاوت است و کودکان به علت ضعیف بودن در معرض بیشتر برای سرما خوردن هستند.

درمان سرماخوردگی کودکان

شایع ترین علائم سرماخوردگی در کودکان عبارت اند از: تب بالای ۳۰ درجه سانتی گراد ، تبی که بیشتر از ۳ روز طول می کشد، وجود تنفس مشکل، گوش درد، سرفه های شدید و… است. مصرف داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک برای کودکان بسیار خطرناک است و مشکلات بعدی زیادی را ایجاد می کند.
سرماخوردگی معمولی در کودکان طبیعی است و گزارش شده است که هر کودکی در سال اول زندگی خود، ممکن است ۸ نوبت سرما بخورد.

اولین اقدام جهت بهبود سرما خوردگی کودک، مراجعه به پزشک و مصرف داروها تحت نظر پزشک است.

چندین روش درمان سرماخوردگی کودک

والدین می توانند برای بهبود سریع سرماخوردگی کودک خود، اقدامات درمانی زیر را انجام دهند:

۱- تامین آب کافی و مورد نیاز بدن کودک

در زمان سرماخوردگی مصرف آب کافی به شدت اهمیت دارد، از این رو والدین باید مطمئن شوند کودک به مقدار کافی نوشیدنی دریافت می کند. مصرف آب، آبمیوه و سوپ های رقیق برای این منظور پیشنهاد می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- استفاده از محلول آب نمک رقیق شده

کودکان سرماخورده ممکن است به سختی نفس بکشند و این موضوع آن ها را کلافه کند، یکی از اقداماتی که برای این منظور مناسب است، شستشوی بینی کودک با محلول آب نمک می باشد و اگر کودک هنوز کوچک است و انجام این کار برای او سخت می باشد، توصیه می شود از دستگاه مکش داخل بینی استفاده شود.

۳– استفاده از دستمال مرطوب جهت تمیز کردن بینی کودک

یکی از ناراحتی هایی که کودکان در سرما خوردگی پیدا می کنند، تحریک و قرمز شدن پوست ناحیه بینی به علت تمیز کردن مدام است. استفاده از دستمال مرطوب برای جلوگیری از این مشکل می تواند موثر باشد.

کودکان و سرما خوردگی

۴- پاشویه کودک

یکی از اقدامات درمانی برای درمان تب در هنگام سرماخوردگی کودک، پاشویه کردن است. با پاشویه کودک در آب ولرم حاوی نمک دریا می توانید تب کودک را پایین آورید. استفاده از عرق کاسنی نیز برای درمان تب برای بچه ها مفید است.

درمان سرماخوردگی کودکان

۵- دم کرده پونه و نعناع به صورت رقیق

استفاده از دم کرده پونه و نعناع به صورت رقیق و در حجم کم، به درمان سرفه و آب ریزش بینی کودک کمک بسیاری می کند. همچنین استفاده از آش ولم نیز برای این منظور توصیه می شود.

درمان سرماخوردگی کودکان

۶– شستشو دست ها

یکی از اقدامات مفید برای جلوگیری و بهبود سرماخوردگی کودکان، آموزش شستشو دست ها به کودکان به ویژه قبل از غذا خوردن می باشد. با این آموزش، مبتلا شدن به سرما خوردگی کودکان بسیار کاهش می یابد.

۷- بخور دادن

برای تمامی سن ها بخور دادن یکی از روش های بهبود سرماخوردگی می باشد که فرد با تنفس هوای مرطوب مخاط بینی و مجاری تنفسی اش شل می گردد بنابراین استفاده از حمام آب گرم و یا چنانچه زمان مناسبی برای حمام کردن فرد مبتلا به سرماخوردگی نباشد باز گذاشتن آب داغ به مدت چند دقیقه و ایستادن یا نشستن در حمام تحت نظارت یک همراه می تواند در تسریع بهبود سرماخوردگی کمک کند. کودکان باید حتما همراه با یکی از والدین از این روش در حمام استفاده کنند.

همچنین استفاده از دستگاه بخور سرد نیز می تواند روش موثری برای بهبود سریع تر سرماخوردگی در افراد با رده های سنی مختلف باشد البته پس از هر بار استفاده از دستگاه، باید به خوبی آن را تمیز و خشک نمایید از نفوذ آلودگی و باکتری ها به درون دستگاه ممانعت کنید.

نحوه درمان سرماخوردگی کودکان

۸-پاکسازی مخاط بینی

با تمیز کردن بینی این امکان برای کودکان و یا حتی افراد بزرگسال فراهم می شود تا خواب و تنفس راحتی داشته باشند و با آسودگی بیشتری به خواب و استراحت در دوره نقاهت بپردازند. پاکسازی بینی کودک با استفاده از دستمالی نرم باید صورت گیرد تا التهاب های ناشی از پاک کردن مکرر بینی کمتر شود. کودکان اغلب از سن ۴ سالگی قادر به فین کردن می باشد اما برخی از کودکان نیز از سن ۲ سالگی قادر به انجام این کار می باشند که والدین باید این مهارت را به کودک خود بیاموزند.

برای عمل فین کردن کودکان باید این کار را به صورت عملی والدین به فرزند خود آموزش دهند، ضمن اینکه این کار عملی بر عکس بو کردن است و بسته نگه داشتن یکی از سوراخ های بینی و خارج کردن هوا از سوراخ دیگر در پاکسازی بهتر بینی موثر است و شستن دست ها پس از فین کردن از توصیه های بهداشتی برای کودک می باشد.

درمان سرماخوردگی کودک با فین کردن

همچنان که در این مطلب با روش های بهبود سرماخوردگی کودکان آشنا شدید با مراجعه با مطالب پیشین آرگا می توانید با انواع بیماری ها و روش های بهبود آن ها آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *