دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

متن نامه اداری, چگونه یک نامه اداری بنویسیم؟

  • یلدا محمدی
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

نمونه های متن نامه اداری و چگونگی نگارش و نوشتن انواع نامه های اداری و رسمی را در این مقاله ملاحظه نموده و با شیوه صحیح نامه نگاری اداری و نگارش متن درخواست و نامه های رسمی آشنا شوید.

نوشتن نامه اداری و نگارش نامه های رسمی برای همه ما از اهمیت خاصی برخوردار است و در عین حال ترجیح می دهیم مناسب ترین و تاثیر گذار ترین نوشته را برای درخواست و نامه های اداری انتخاب و مورد استفاده قرار دهیم. ضمن اینکه نگارش صحیح نامه های رسمی و اداری نقش بسیار مهمی در کسب موفقیت در تقاضای مطرح شده دارد. بر این اساس در این مقاله به آموزش چگونگی نامه نگاری اداری می پردازیم و شما را با نمونه های نگارش شده چند نامه اداری برای ارگان های مختلف آشنا می سازیم. در ادامه این اصول و قواعد را ملاحظه فرمایید.

نمونه های متن نامه اداری و رسمی + چگونگی نگارش نامه اداری :

زمانی که قصد داریم با ارگان، اداره و یا شخص مهمی نامه نگاری نماییم از نامه اداری استفاده می نماییم. متن نامه اداری باید با دقت و توجه به اصول خاص نگاشته شود و تقاضا به صورت کاملا محترمانه و در عین شفافیت مطرح گردد. نامه های اداری برخلاف نامه عاشقانه و دوستانه، از کلمات و عباراتی مناسب و با احترام تشکیل شده است و در آن ها پست و مقام گیرنده نیز در نظر گرفته می شود. نامه های رسمی و اداری اغلب بر اساس موضوعات مختلف با شیوه ایی خاص نوشته می شوند، با این حال می توان گفت رعایت چند نکته در تمامی آنها الزامی و مشترک است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

  • نامه را با نام خدا شروع نمایید.
  • اسم و سمت سازمانی گیرنده در قسمت بالا درج شود
  • متن کامل درخواست و نامه که با کمال احترام نوشته شده است
  • جملاتی در رابطه با تشکر و قدرانی در پایان نامه نگاشته شود
  • مشخصات ارسال کننده و امضا در پایان نامه یادداشت گردد.

موارد ذکر شده در بالا اصول کلی نوشتن نامه اداری و رسمی محسوب می گردند، با این حال در ادامه نمونه هایی از متن نامه اداری را ارائه می دهیم که با الگوبرداری از این متنون نگارش شده می توانید مناسب ترین نامه های ادارای را بنویسید.

متن نامه اداری

درخواست و متن نامه اداری :

به نام خدا

جناب آقای/سرکار خانم ……

  •  آرون گروپس

مدیر /معاون/ریاست محترم  …..
با سلام و احترام،

    احتراماً، ًضمن ارسال نسخه ای از فتوکپی حکم انتقالی پدر اینجانب ………… به شماره……. مورخه ……… از سازمان ……… استان سیستان و بلوچستان به سازمان ……… استان بوشهر، خواهشمند است دستور فرمایید درخواست انتقالی ام از رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان به رشته تحصیلی مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس مورد بررسی قرار گیرد.  برای سهولت کار، پرونده و تمام سوابق تحصیلی ام برای اطلاع و هرگونه اقدام  ضمیمه درخواست تقدیم می گردد. امیدوارم با دستوری که صادر می کنید ، موجبات دلگرمی و ادامه تحصیلم را در دانشگاه خلیج فارس فراهم فرمایید.

قبلاً از همکاری شما سپاسگزاری میگردد.

                                                                                     با تشکر

                                                                              نام و نام خانوادگی

                                                                                  امضاء و تاریخ

متن نامه اداری و رسمی معرفی طرح و ایده :

بسمه تعالی

جناب آقای…

مدیر عامل محترم ….

موضوع : معرفی ایده و طرح

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب … دانشجو / فارغ التحصیل رشته …. با توجه به نیاز کشور عزیزمان به ………. پس از سالها تلاش و آزمایشات مختلف موفق به اختراع و نوآوری جدیدی در خصوص نوعی شارژر موبایل  گردیدم که دارای خصوصیات فوق العاده ای در زمینه شارژ سریع انواع موبایل می باشد. با توجه به اینکه اینجانب تمایل دارم اختراع و ایده ثبت شده خود را که با شماره… در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسیده به تولید انبوه برسانم از جنابعالی تقاضا دارم

۱- نسبت به معرفی اینجانب به سازمان یا شرکتهایی  که توان کمک به این اجرای طرح را داشته باشند مساعدت لازم مبذول فرمایید.

۲- یا بعلت اینکه اینجانب توان تولید انبوه محصول را ندارم نسبت به بررسی طرح مربوطه و ارزش گذاری ریالی طرح در آن شرکت / سازمان جهت واگذاری طرح به آن شرکت محترم جهت تولید و عرضه محصول مساعدت لازم مبذول نمایند.

۳- دستور فرمایید با بررسی طرح  توجیحی پیوست در صورت امکان نسبت به در اختیار قراردادن زمین / کارگاه  / وام جهت ایجاد کارگاه تولیدی مساغدت گردد تا بتوانم ضمن تولید محصول و ایجاد ارزش افزوده قدمی هرچند کوچک در جهت  اشتغال زایی و توسعه کشور بردارم.

از توجه و مساعدت حضرتعالی کمال تشکّر و قدردانی را دارم.

 با تشکر

نام و نام خانوادگی . امضا و تاریخ

متن نامه های اداری

متن نامه اداری درخواست وام و مساعده :

به نام خدا

جناب آقای….

رییس محترم امور کارکنان

موضوع : درخواست وام یا مساعده حقوق

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب  …………. کارمند یا کارگر شماره …….. که در قسمت ……. مشغول بکار می باشم بدلیل مشکلات مالی و شخصی ، تقاضای دریافت  مبلغ ….. ریال وام / مساعده حقوق دارم که به اقساط ماهیانه … ریال یا در مدت …. ماه توسط قسمت حسابداری از اولین حقوق و دستمزد پس از دریافت کسر گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول نمایند.

پیشاپیش از دستور مساعده جنابعالی کمال تشکر را دارم.

با تشکر . امضا

نامه اداری شخص به اداره و ارگان :

به نام خدا

موضوع: ثبت نام در مدرسه تاریخ …

ریاست محترم ادره اموزش و پرورش شهرستان … جناب آقای/سرکار خانم……
با احترام، ضمن ارسال فتوکپی حکم انتقال شماره…….روز…..اداره…..،من به این شهرستان منتقل
شده ام. خواهشمند است دستور فرمایید فرزندم ……را در کلاس…..دبیرستان…..که به محل سکونت ما نزدیک است ثبت نام کنند. برای سهولت کار، پرونده و تمام سوابق تحصیلی نامبرده برای اطلاع و هرگونه اقدام توسط فرزندم تقدیم می شود. امیدوارم با دستوری که صادر می کنید ، موجبات دلگرمی و ادامه تحصیل فرزندم را فراهم فرمایید.

نام و نام خانوادگی

امضاء

نمونه متن نامه اداری

انواع متن دعوت به جلسه

در ادامه نمونه های از انواع متن نامه اداری، چندین نمونه از متن دعوت به جلسه  اولیا مربیان، سمینار و … را به اشتراک گذاشته ایم که امیدواریم این متن ها را نیز مورد مطالعه قرار دهید و از این متن ها بهره مند گردید.

 متن دعوت به جلسه از اولیای محترم

بسمه تعالی

دعوت نامه حضور در جلسه اولیا و مربیان مدرسه…………..

حضور اولیاء محترم دانش آموز: ……….. کلاس: ……..

با سلام و احترام

بسیار خرسندیم که در ماه مهر ، سرآغاز فصل تربیت ، علم آموزی و معرفت ، حضور پرشور و ثمر بخش شما را در کنار خود حس می کنیم و رهنمودهایتان را در تحقق آرمان ها و آموزش و پرورش فرزندانمان پذیرا باشیم.

شما نیز می توانید در این تعامل و همبستگی بین (خانه)و (مدرسه)،خدمتگزاران خود را یاری رسانید تا با تلاش و برنامه ریزی مشترک بتوانیم آینده سازانی عالم و عامل پرورش دهیم.

خواهشمند است با عنایتی که نسبت به سعادت و خوشبختی فرزند دلبندتان دارید،ضمن حضور به موقع و مشارکت فعال در این جلسه ما ار از نظر و پیشنهاد های مفید خود بهره مند سازید.

لازم به ذکر است با توجه به مطالب مهمی که در این جلسه مطرح خواهد شد حضور یکی از والدین در این جلسه الزامی می باشد.

*برنامه جلسه:

۱- دعا برای قبولی کودکان

۲- گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری

۳- برگزاری انتخابات انجمن

*زمان: جمعه مورخ …. از ساعت…. الی ………..

*مکان: سالن اجتماعات مدرسه راهنمائی………

با تشکر و امتنان فراوان

…………

مدیر مدرسه راهنمائی……………..

نمونه دعوتنامه

متن نامه اداری برای دعوت به جلسه سمینار

جناب آقای ……………..

رییس محترم ………………….

با سلام و احترام

بدینوسیله به اطلاع می رساند بر اساس هماهنگی های بعمل آمده مقرر گردید جلسه سمینار وی‍ژه روز ……… ساعت ……….. الی …………. در شهر …………. به میزبانی شرکت ……………………. انجام پذیرد.

مقتضی است جهت حضور نماینده محترم آن شرکت در جلسه و سمینار هماهنگی لازم انجام و اسامی ایشان به این امور اعلام گردد.

ضمنا ………..جهت ………. در سمینار و …………..در بین صحبت سخنرانان تهیه گردیده لیکن تهیه ………………. برای ………….. جهت ……………………..بعهده شرکت کنندگان می باشد.

ضمناً تلفن های ***** و ***** با پیش و پس شماره +** ( آقای …………. رییس همایش ) جهت هرگونه هماهنگی لازم اعلام می گردد.

رونوشت :

………………….رییس محترم شرکت ……………… جهت حضور در جلسه

……………. رییس محترم شرکت ………………. جهت حضور در جلسه

سرکار خانم دکتر …………….. رییس محترم ……………………. جهت حضور در جلسه

چندین نمونه دعوت نامه اداری

متن دعوتنامه به سمینار

بسمه تعالی

موضوع: برگزاری سمینار آموزشی ” …………………….” برای کارکنان

به اطلاع همکاران محترم می رساند جلسه آموزشی در ارتباط با ” …………………………….” در راستای طرح توانمند سازی مدیران و کارکنان شرکت جهت پرسنل در تاریخ فلان در محل سالن همایشهای شرکت برگزار می گردد.

بدین منظور و براساس تأکید مدیریت محترم از کلیه همکاران محترم دعوت می نماید رأس ساعت ..:.. صبح روز هفت شنبه ../../.. در محل سالن همایشها حضور بهم رسانند .

پیشاپیش از بذل توجه وحسن همکاری شما سروران گرامی سپاسگزاری می گردد .

با تشکر- اداره ………………

دعوت نامه اداری

متن دعوت رسمی برای حضور در جلسه

جناب آقایان …………….

موضوع : دعوت به جلسه

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند جلسه ای با موضوعات ذیل فردا شنبه مورخه فلان راس ساعت ………………صبح در سالن جلسات صبحگاهی با حضور مدیریت محترم عامل تشکیل خواهد شد .

خواهشمند است راس ساعت مقرر حضور بهم رسانید.

۱- بررسی موضوع و ……………

۲- ارائه گزارش و اخذ نظر از روسای محترم
۳- ارایه آخرین……………….

با تشکر – دفتر مدیرعامل

نمونه متن نامه اداری

نمونه متن اداری دعوت

جناب آقای …………..

رییس محترم …………..

موضوع : دعوت به جلسه ……………………………………

با سلام و احترام

بدینوسیله ضمن تشکر از اعلام آمادگی آن شرکت ه جهت حضور در بخش …………… به استحضار می رساند مقرر گشته است جلسه آغازین فرآیند ارزیابی ……………………. در روز ………….. مورخ …………… راس ساعت …………… در طبقه ……… شرکت ………………..واقع در خیابان ……………………………………………… برگزار گردد.

لذا با توجه به لزوم حضور نمایندگان …………………… در این جلسه ، خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم جهت حضور نماینده ……………….. در این جلسه فراهم آید.

با تشکر

نمونه متن دعوت به جلسه

با انواع مختلف متن نامه اداری و رسمی و متنهای دعوت به جلسه آشنا شده و چگونگی نامه نگاری اداری را با ارگان ها و اداره جات و اشخاص حقیقی و حقوقی آموختید. امیدواریم با استفاده از مطالب عنوان شده در این مقاله بتوانید به نگارش بهترین نامه های اداری بپردازید. از شما دوستان گرانقدر دعوت می نماییم با مراجعه به بخش سرگرمی از دیگر مطالب جدید و مرتبط دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *