دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص فلفل قرمز برای سلامتی و مضرات آن

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

فلفل قرمز از انواع گیاهانی است که دارای خواص درمانی و دارویی فراوانی است و هم چنین از فلفل قرمز برای کاهش وزن و لاغری نیز استفاده می شود, در ادامه این مطلب انواع خواص فلفل قرمز و فواید درمانی و دارویی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

فلفل تند یکی از گیاهانی است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر می روید و در انواع گونه های مختلف فلفل قرمز و زرد و نارنجی موجود است. از میوه فلفل قرمز به صورت خام و یا پخته استفاده می شود و همچنین پودر فلفل قرمز به عنوان چاشنی در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. خواص فلفل قرمز برای بدن بی شمار است و شما می توانید برای درمان برخی از بیماری ها از فواید این گیاه استفاده کنید.

خاصیت های فلفل قرمز

بررسی خواص درمانی فلفل قرمز

فلفل قرمز را نباید مانند فلفل سیاه و خردل در ردیف چاشنی های تند قرار داد زیرا خردل و فلفل سیاه محرک هستند ولی فلفل قرمز دارای اثر آرامبخش و مسکن است و از این رو خاصیت فلفل قرمز در درمان بسیاری از بیماری ها و تسکین درد ها می تواند موثر واقع شود.

خواص مفید فلفل قرمز برای سلامت بدن

ارزش غذایی فلفل قرمز

فلفل قرمز و فلفل سبز از انواع گیاهانی هستند که علاوه بر این که از آن ها در صنایع غذایی استفاده می شود می توانند در صنایع دارویی و درمانی طب سنتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. فلفل قرمز دارای مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است و ترکیبات شیمیایی موجود در ۱۰۰ گرم فلفل قرمز به شرح زیر است :
ویتامین C : به میزان ۲۴ درصد
ویتامین B6 : به میزان ۳۹ درصد
ویتامین A : به میزان ۳۲ درصد
آهن : ۱۳ درصد
پتاسیم : ۷ درصد
مس : ۱۴ درصد

مسکن درد

مصرف فلفل قرمز می تواند درد در بدن را به خوبی کنترل کند و علاوه بر این گردش خون را در بدن بهبود دهد از این رو در بهبود هر گونه زخم و جراحتی می تواند مفید واقع شود. از کرم و یا پودر فلفل قرمز به عنوان مسکن در دردهای مزمن نظیر دندان درد و درد تبخال و زرنا و … استفاده می شود. خواص دارویی فلفل قرمز می تواند همچنین بسیاری از درد های مزمن پوستی را التیام دهد. ممکن است در ابتدای شروع درمان این ماده باعث بروز سوزش و خارش شود که این عارضه ناشی از فلفل قرمز به زودی از بین خواهد رفت.

فواید فلفل قرمز برای قلب

فلفل قرمز برای سلامت قلب و عروق می تواند مفید باشد و همچنین از خواص فلفل قرمز می توان به بهبود گردش خون و فشار خون و افزایش فعالیت قلب اشاره کرد و علاوه بر این فلفل قرمز ریسک ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

پیشگیری از زخم معده

در زمان های گذشته تصور می شد که استفاده از فلفل قرمز باعث وخیم تر شدن زخم معده می شود ولی امروزه طبق نظریه پژوهشگران مصرف فلفل قرمز برای پیشگیری از زخم معده مفید است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مسکن سردرد

در طب سنتی ایرانی فلفل قرمز را به عنوان مسکن سردرد تجویز می کردند و امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند فلفل قرمز حاوی ماده محرکی است که می تواند سردرد را کاهش دهد و در برخی مواقع این ماده بهتر از قرص های مسکن برای کاهش سردرد عمل می کند.

خاصیت های فلفل قرمز برای سلامت بدن

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

کاپسیسین موجود در فلفل قرمز می تواند رشد سلول های سرطانی در بدن را متوقف کند. توجه داشته باشید که اگر مصرف فلفل قرمز بیش از اندازه مجاز آن باشید باعث ایجاد تومور های سرطانی می شود و اگر فلفل قرمز در حد مجاز مصرف شود می تواند به عنوان یک ماده ضد سرطانی عمل می کند.

درمان گلودرد

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در فلفل قرمز که رنگ قرمز فلفل را باعث می شود، می تواند به سلامت سیستم تنفسی، دستگاه گوارش و سیستم ادراری بدن کمک نماید، ضمن اینکه ویتامین C موجود در فلفل قرمز موجب تقویت ایمنی بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها می شود.

فلفل برای افرادی که مشکل آلرژی دارند، مفید است. ماده کپسایسین موجود در این ماده غذایی ضد باکتری است و می تواند علائم آلرژی را کاهش داده و با عفونت های مزمن که بر روی سینوس ها تاثیرگذار است، مبارزه نماید.

خاصیت زیاد فلفل قرمز

تسکین دندان درد

در گذشته استفاده از فلفل کاین برای درمان خانگی دندان درد رایج بوده است، بنابراین به هنگام درد دندان می توانید به منظور کاهش درد تان از مقداری فلفل قرمز استفاده کنید.

پاکسازی بدن

از دیگری مزایای مصرف فلفل قرمز تند، پاکسازی بدن است. رژیم فلفل کاین و لیمو  یکی از انواع رژیم های دیتاکس است که موجب کاهش کالری مصرفی خواهد شد، این رژیم را می توانید حدوداً ۱۰ روز دنبال کنید و در این رژیم از ۱۲ لیوان نوشیدنی حاوی آب، آب لیمو ترش، عصاره افرا و فلفل قرمز تند نوشیده و از خوردن غذا های جامد بپرهیزید. در این رژیم افراد مجاز به مصرف ۶۵۰ الی ۱۳۰۰ کالری می باشند و استفاده از آن می تواند منجر به کاهش وزن سریع شود.

سایر فواید دارویی فلفل قرمز

۱. ارتقای سیستم ایمنی بدن
۲. هضم غذا
۳. افرایش استحکام لثه ها و دندان
۴. جذب آهن در بدن و درمان کم خونی
۵. ضد خونریزی
۶. درمان یبوست
۷. درمان سرماخوردگی
۸. تسکین سرفه های شدید
۹. درمان اسهال و اسهال خونی
۱۰. رفع گرفتگی عضلات بدن
۱۱. فلفل قرمز یکی از انواع بهترین داروهای پاک کننده ریه و خلط آور قوی است و برای درمان و پیشگیری برونشیت مزمن مفید می باشد.

خاصیت های مفید فلفل قرمز

خاصیت فلفل قرمز برای موی سر

یکی دیگر از خواص فلفل قرمز افزایش جریان خون در پوست سر است که همین خاصیت فلفل قرمز در رشد سریع موهای سر می تواند مفید واقع شود. از مخلوط فلفل قرمز و روغن زیتون برای درخشندگی و پر پشتی مو های سر و رشد بیشتر موها استفاده می شود.

خواص فلفل قرمز

خاصیت فلفل قرمز در بارداری

فلفل قرمز دارای ویتامین های C , B6 , A است و هر کدام از این ویتامین ها در مقدار های متعارف در درون بارداری مفید هستند. مصرف ویتامین C در بارداری باعث رشد و ترمیم بافت های بدن و جذب آهن سریع از غذا ها می شود از این رو بهتر است که فلفل قرمز را که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است در برخی از وعده های غذایی خود در حد مجاز استفاده کنید.

خواص فلفل قرمز در بارداری

فواید فلفل قرمز برای لاغری

بر اساس تحقیقان دانشمندان آمریکایی مصرف فلفل قرمز و قرص آن برای کاهش وزن و لاغری مفید است. افراد چاق می توانند روزانه با مصرف یک حب قرص فلفل قرمز و یا دو گیاه فلفل قرمز به راحتی و با سرعت بیشتری وزن خود را کاهش دهند و علاوه بر این مصرف فلفل قرمز و قرص آن می تواند به میزان ۸۰ دقیقه پیاده روی در کاهش وزن شما مفید واقع شود و همچنین فواید مصرف فلفل قرمز بر روی سریع تر شدن فعالیت های بدنی تاثیرگذار است.

خاصیت های فلفل قرمز برای کاهش وزن

مضراف فلفل قرمز

اگر چه خواص فلفل قرمز برای بدن بسیار زیاد است ولی مصرف بیش از حد آن نیز عوارضی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه این مطلب مضرات استفاده بیش از حد فلفل قرمز را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • افراد مبتلا به بیماری های عصبی باید از مصرف فلفل قرمز خودداری کنند زیرا این ماده محرک کننده است.
  • بهتر است فلفل قرمز را برای کودکان مصرف نکنید.
  • مصرف بیش از حد فلفل قرمز باعث ایجاد تومور های سرطانی می شود.
  • افراد مبتلا به سندروم روده نباید از فلفل قرمز استفاده کنند زیرا این ماده گیاهی در افراد مبتلا به سندروم روده می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند.
  • فلفل قرمز برای افزایش سوخت و ساز بدن مفید است ولی توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می تواند به لایه مخاطی روده و معده آسیب های جدی را وارد کند.
  • زیاده روی در مصرف فلفل قرمز باعث تحریک مری می شود و در نتیجه فرد مصرف کننده ممکن است به درد و سوزش سر دل مبتلا شود.

خاصیت های مفید فلفل قرمز برای سلامت بدن

از دیگر عوارض مصرف فلفل های تند همچون فلفل کاین؛ در برخی موارد ممکن است با عوارضی مانند سوزش چشم ها و سوزش پوست، تحریک معده، گلو و بینی همراه شود، بنابراین نباید  فلفل را روی پوست آسیب دیده یا زخم های باز بمالید.

زیاده روی در فلفل قرمز نیز منجر به آسیب کلیه و کبد می شود. ضمن اینکه ماده کپسایسین در فلفل می تواند خونریزی را در حین عمل جراحی و بعد از آن افزایش دهد، بنابراین حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی و بعد از آن از خوردن فلفل خودداری کنید. همچنین مصرف فلفل برای کودکان زیر دو سال نباید استفاده شود.

در این مطلب با انواع خواص فلفل قرمز و مضرات مصرف بیش از اندازه آن آشنا شدید که امیدواریم بتوانید از این مطالب علمی و فواید دارویی و درمانی فلفل قرمز نهایت استفاده را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با انواع خاصیت های سبزیجات به بخش انواع سبزیجات مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *