دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سرکه خرما خانگی با آموزش ساده و راحت

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در زمان های گذشته سرکه را فقط با انگور تهیه می کردند ولی امروزه سرکه ها متنوعی در بازار برای فروش موجود هستند و از جمله سرکه های خوش طعم و بی نظیر سرکه خرما است که در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا شما را با طرز تهیه سرکه خرما آشنا سازیم.

 سرکه ها انواع مختلفی دارند که سرکه خرما و سرکه سیب و سرکه انگور و … از انواع سرکه ها با طعم ایده آل هستند. روش تهیه سرکه خرما بسیار ساده و آسان است و در تهیه سرکه خرما از نمک و مایه خمیر و خرما و آب جوشیده استفاده می شود.

ایران یکی از کشورهای بی نظیر در پرورش خرمای مرغوب است و بنابراین سرکه ای که از خرمای مرغوب ایران تهیه می شود دارای کیفیت فوق العاده ای است و شما می توانید از سرکه خرما مرغوب در تهیه انواع سالاد ها استفاده کنید.

   روش تهیه سرکه خرما

مواد لازم

خرما: ۲ کیلوگرم
نمک : ۱ قاشق غذاخوری
آب جوشیده : ۴ لیتر
مایه خمیر : ۱ قاشق مرباخوری
سرکه : نیم لیتر

طرز تهیه سرکه خرما خانگی

طرز تهیه سرکه خرما

برای ساخت سرکه خرما ابتدا هسته های خرما را از درون آن بیرون آورید سپس خرمای بدون هسته را با کمک چرخ گوشت به خوبی چرخ کنید و خرمای چرخ کرده را در درون ظرف غیر فلزی با دهانه بزرگی بریزید سپس آب جوشیده و سرکه و نمک و مایه خمیر را به خرمای چرخ کرده اضافه کنید و درب ظرف را به خوبی ببندید و ظرف حاوی مواد سرکه خرما را در محیطی گرم و تاریک به مدت ۲۵ تا ۵۰ روز قرار دهید توجه داشته باشید که میزان زمان نگهداری ظرف سرکه در درون محیط به دمای محیط بستگی دارد. در پایان هر دوره هفت روزه باید درب ظرف سرکه را باز کنید و محتویات درون ظرف را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا همه قسمت های سرکه به صورت مساوی تخمیر شوند. بعد از مدت زمان ذکر شده سرکه خرما آماده می شود و شما باید سرکه را با کمک پارچه ای تمیز صاف کنید سپس می توانید از سرکه صاف شده استفاده نمایید.

دستور تهیه سرکه خرما در منزل

  •  آرون گروپس

نکات طلایی برای تهیه سرکه خرما

۱. در طرز تهیه سرکه خرما ظرفی را انتخاب کنید که در هنگام فرآیند تخمیر محتویات سرکه سر ریز نشود.
۲. هر چقدر خرما شیرین تر باشد سرکه مرغوب تری بدست می آید.
۳. اگر در تهیه سرکه خرما از خرمای شیرین با شیره زیاد استفاده می کنید باید میزان آب را برای تهیه سرکه خرما افزایش دهید.

سرکه خرما با بهترین دستور طرز تهیه

روشی دیگر از تهیه سرکه خرما یا کشمش

همانطور که در بالا ملاحظه کردید, روش تهیه سرکه خرما و کشمش نیز مشابه سرکه انگور است و همانطور که از اسمش پیداشت به جای انگور از خرما و کشمش استفاده می شود، برای یادگیری این آموزش از تهیه سرکه خرما و کشمش تا پایان مطلب همراه ما شوید.

دستور تهیه سرکه خرما

مواد مورد نیاز

  • خرما و یا کشمش دم گرفته/ ۲ کیلو
  • آب/ ۲ یا ۳ برابر وزن خرما یا کشمش
  • نمک/ یک قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه/ مقداری
  • درد سرکه/ مقدار کمی

نکته : توجه داشته باشید که هر چقدر خرما شیرین تر باشد نیاز به آب بیشتری دارد؛ مثلا برای یک کیلو خرما به ۲ لیتر آب نیاز است و در صورتی که خیلی شیرین باشد باید ۳ لیتر آب استفاده کنید.

دستور تهیه سرکه خرما و یا کشمش

در ابتدا دُم خرما و یا کشمش ها را جدا کنید و بعد از شست و شو داخل یک بشکه بریزید و بعد به ازای هر کیلو خرما یا کشمش, ۲ یا ۳ لیتر آب اضافه کنید، توجه داشته باشید که هر چقدر خرما یا کشمش شما شیرین تر و دارای شیره بیشتری باشد، سرکه مرغوب تر می شود و نیز اگر خرما و کشمش دارای رنگ روشن باشند، سرکه شفاف تر خواهد شد و در صورتی که دارای رنگ تیره ای باشند، سرکه نیز تیره تر می شود.

بشکه حاوی خرما (کشمش) و آب باید مقداری سر خالی باشد تا حباب های تولیده شده در اثر واکنش های حاصل از تخمیر سرریز نشوند.

دمای نگهداری سرکه باید در حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت (۷۵ درجه سانتی گراد) باشد، این مقدار دما نباید از ۱۶۰ درجه فارنهایت (۸۰ درجه سانتی گراد) بیشتر شود.

بسرکه را در جای خنک، دور از نور مستقیم خورشید و در دمای اتاق نگهداری کنید، همچنین به هنگام استفاده از سرکه در تهیه غذا هرگز نباید در ظروف فلزی ریخته شود.

برای افزایش و تسریع عمل تخمیر می توانید از خمیر مایه، مخمر یا تکه ای نان سنگک استفاده کنید و در غیر این صورت زمان طولانی تری برای آماده شدن سرکه لازم است. حال در صورت افزودن خمیر مایه می توانید به ازای هر ۱۵ کیلو خرما یا کشمش حدوداً ۲ قاشق غذاخوری خمیر مایه بزنید و یا به جای خمیر مایه مقدار یک لیوان سرکه سیب به ازای هر ۴ لیوان آب سیب افزوده شود و درب آن را ببندید، البته بهتر است سفت نبندید تا پشه ها آزادانه ورود و خروج داشته باشند.

در هفته دوم تهیه سرکه، آن را یکبار هم بزنید تا خرما ها و یا کشمش های روی سطح به قسمت پایین بروند، این کار را می توانید ۲ الی ۳ بار دیگر در طی مرحله اول انجام دهید.

آموزش تهیه سرکه خرما

در این روش نیز همانند تهیه سرکه انگور، بعد از ایجاد کف و کپک بر سطح ظرف و به اندازه شدن میزان آب داخل گرما، در انتهای مرحله اول (بعد از حدود ۵۰ تا ۷۰ روز از شروع فرآیند تولید) تفاله خرما ها یا کشمش ها را از آب آن جدا کرده و بگذارید کاملا ترش شده و تبدیل به سرکه شود، با انجام این عمل, مایه یا درد سرکه از آن جدا شده و در نتیجه فرآیند تخمیر عمل نمی کند و در نتیجه مزه و طعم سرکه تغییر خواهد کرد.

در این مطلب طرز تهیه سرکه خرما را با دو روش متفاوت آسان و دشوار مشاهده کردید شما می توانید با توجه به نکات گفته شده و مراحل تهیه سرکه به روش اول، به راحتی سرکه خرمای سالم و بهداشتی را در منزل تهیه کنید. به شما توصیه می کنیم برای مشاهده روش تهیه سرکه های متنوع به بخش انواع سرکه مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *