دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی یبوست با طب سنتی و داروهای گیاهی

  • ندا خوشرو
  • ۴ مرداد ۱۳۹۵
  • ۰

یبوست بر اثر فعالیت های کم بدن و تغییر در الگوی مصرف غذاها به وجود می آید و اگر شما هم به یبوست مبتلا هستید می توانید با کمک درمان های خانگی و راه های طبیعی این مشکل را رفع کنید, در ادامه این مطلب انواع راه های درمان خانگی یبوست را ملاحظه خواهید کرد.

وقتی که حرکات روده به تاخیر می افتد و کند می شود و علاوه بر این مواد غذایی موجود در روده فشرده می شوند و عبور آن ها از روده به سختی صورت می گیرد یبوست رخ می دهد. برای درمان خانگی یبوست شما می توانید از داروهایی گیاهی و روش های خانگی استفاده کنید که استفاده از این روش ها مانند استفاده از داروی های شیمیایی عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.

یبوست عارضه ای روده ای و معده ای می باشد که فرد مبتلا به آن کمتر از 3 بار در هفته دفع مدفوع دارد و علاوه بر این مدفوع در هنگام مبتلا شدن به یبوست سفت و خشک می شود. با توجه به شدت یبوست می توانید از روش های ساده درمان خانگی یبوست استفاده کنید و اگر یبوست شما شدید و مزمن است بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان خانگی یبوست

روش های درمان خانگی یبوست با کمک داروهای گیاهی

هدف از درمان طبیعی یبوست استفاده از خوراکی ها و دمنوش های طبیعی است که شما می توانید با کمک این راه های طبیعی یبوست خود را کاهش دهید و بعد از مدتی به طور کلی این مشکل را از بین ببرید. در ادامه این مطلب روش هایی برای درمان خانگی یبوست را در اختیار شما همراهان عزیز قرار می دهیم.

درمان خانگی یبوست

درمان خانگی یبوست با کمک روش های طبیعی

یبوست سرچشمه مبتلا شدن به بیشتر بیماری ها است و به همین علت به آن ام الامراض نیز گفته می شود اگر شما مبتلا به یبوست شده اید بهتر است با کمک روش های طبیعی و خانگی این مشکل را هر چه سریع تر از بین ببرید.

شربت خاکشیر

نوشیدن شربت خاکشیر قبل از وعده غذایی صبحانه به درمان یبوست کمک می کند و اگر شما مبتلا به یبوست هستید می توانید برای رفع این مشکل از شربت خاکشیر استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

شربت خاکشیر

انجیر

افرادی که میتلا به یبوست هستند و از مشکلات زمینه ای مانند انسداد روده رنج نمی برند بهتر است از انجیر برای درمان خانگی یبوست استفاده کنند. در این روش خانگی باید انجیر را از شب قبل در درون آب خیس کنید و صبح به صورت ناشتا انجیر خیس خورده را با آب میل کنید.

درمان های خانگی برای رفع یبوست

مصرف سبزی و میوه جات

مصرف نرمال سبزی و میوه باعث متخلخل شدن مدفوع می شود و بهتر است شما سه بار در هفته سبزی مصرف کنید.

میوه های مفید برای درمان یبوست

مصرف شیر و آب

بهتر است بعد از مصرف خوراکی های یبوست آور نظیر ماکارونی و انار و دانه انار و مشروبات الکی و دوغ و ….. شیر و آب فراوانی را بنوشید.

نوشیدن مایعات زیاد برای درمان یبوست

مصرف روغن زیتون و آب لیموی تازه

اگر شما یبوست مزاج هستید می توانید صبح ها با مصرف دو قاشق روغن زیتون و آب یک عدد لیموی تازه یبوست خود را درمان کنید.

مصرف روغن زیتون و آب لیموی تازه برای درمان یبوست

مصرف سبوس غلات

یکی از راه های بی ضرر درمان خانگی یبوست مصرف سبوس برنج و سبوس سایر غلات است. سبوس غلات دارای محتوی مقدار زیادی فیبر است و شما می توانید از این مواد خوراکی به عنوان یک درمان ساده برای رفع یبوست هایی که علت مشخصی ندارند استفاده کنید.

سبوس غلات برای درمان یبوست

عسل

عسل یکی از انواع میلن های طبیعی است و برای درمان خانگی یبوست می تواند مفید واقع شود. برای درمان یبوست می توانید در طول روز سه بار و هر بار به میزان 1 قاشق غذاخوری عسل میل کنید هم چنین می توانید همین میزان عسل را در مقداری آب گرم حل کنید و سپس آن را میل کنید.

درمان خانگی یبوست با عسل

دمکرده گل محمدی ( گل سرخ )

از دمکرده گل محمدی می توانید روزی یک لیوان برای درمان یبوست استفاده کنید و از این دمنوش طبیعی به عنوان یک داروی گیاهی ملین نیز استفاده می شود.

دمنوش گل محمدی

روش های درمان خانگی یبوست شدید و مزمن

یبوست مزمن یکی از انواع ناراحتی هایی است که باید به زودی درمان شود تا زمینه ساز مبتلا شدن به بیماری های مختلف نشود. یبوست مزمن و شدید فرد مبتلا شده را بی حال و کسل می کند و علاوه بر این باعث از بین رفتن اشتها و بد مزه شدن دهان می شود. برای درمان یبوست شدید می توانید از روش های خانگی زیر استفاده کنید:

1. ترکیب 2 واحد عسل + 5 واحد روغن بادام شیرین ( به صورت روزانه 2 قاشق غذا خوری مصرف شود)
2. افزایش فیبر بیشتر : مصرف فیبر بیشتر در وعده های غذایی باعث نرم و حجیم شدن مدفوع می شود و در نتیجه دفع مدفوع برای فرد مبتلا به یبوست شدید راحت تر می شود. فیبر در میوه و سبزیجات و غلات به مقدار زیادی موجود است.
3. نوشیدن مایعات زیاد : مایعات باعث روان شدن روده بزرگ می شود و مدفوع را حجیم تر می کند و علاوه براین هر چه آب مدفوع بیشتر باشد نرم تر می شود و بنابراین دفع آن آسان تر می شود. آب و آب میوه بهترین منبع مایعات هستند و نوشیدن مداوم آن ها می تواند یبوست را درمان کند.
4. ورزش منظم یکی از بزرگترین مزیت های ورزش کردن منظم بهبود عملکردی همه سیستم های بدن است و اگر شما مبتلا به یبوست هستید می توانید روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید تا انجام دفع مدفوع برای شما راحت تر شود و فراموش نکنید هر چقدر میزان فعالیت شما بیشتر باشد تخلیه شکم بهتر صورت می گیرد.

درمان خانگی یبوست شدید

درمان خانگی یبوست برای کودکان و نوزادان

دلدرد و دلپیچه و کار نکردن شکم نوزاد حداقل 3 بار در هفته نشان دهنده این است که نوزاد و یا کودک شما به یبوست مبتلا شده است برای درمان یبوست در کودکان و نوزادان می توانید از روش های خانگی و طبیعی نیز استفاده کنید ولی همواره باید سن فرزند خود در نظر بگیرید و از هر خوراکی برای درمان و رفع یبوست او استفاده نکنید. در این بخش انواع روش های طبیعی برای درمان یبوست نوزادان و کودکان را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

درمان یبوست در نوزادان و کودکان

ورزش دادن به کودک

کودک خود را رو به پشت بخوابانید و به او نرمش دوچرخه بدهید با این نرمش گاز معده خارج می شود و از دل پیچه گرفتن کودک جلوگیری می شود.

ماساژ دادن شکم

می توانید در جهت عقربه های ساعت و به صورت دایره ای و خیلی آرام با کمک نوک چهار انگشت شکم و اطراف ناف نوزاد و یا کودک خود را ماساژ دهید. این ماساژ شکمی برای درمان نفخ و دلپیچه مفید است. ماساژ شکم نوزاد

مصرف محلول شکر

1/2 قاشق چای خوری شکر قهوه ای را در مقداری آب جوشیده ولرم به خوبی حل کنید و سه بار در روز و قبل از هر وعده غذایی به کودک خود بدهید تا بنوشید.

مصرف آب آلو

اگر نوزاد شما بزرگتر از 4 ماه است می توانید از ترکیب چهار به یک شیر و آب آلو استفاده کنید و روزی دو بار این مخلوط  را به نوزاد خود بدهید.
مصرف آب آلو رقیق شده برای کودکتان مبتلا به یبوست نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

ماساژ شکم و حمام آب گرم

کودک و نوزاد خود را با آب گرم حمام کنید و در حمام آب گرم شکم او را به روشی که گفته شد ماساژ دهید. آب گرم باعث آرام شدن ماهیچه های شکم نوزاد و کودک می شود.

ماساژ دادن مقعد

ماساژ مقعد برای درمان یبوست در بزرگسالان و کودکان می توانید مفید واقع شود. با کمک ژل لوبریکنت می توانید مقعد کودک خود را به آرامی ماساژ دهید تا دفع مدفوع برای او راحت تر شود و رگ های مقعدش باز شود. این روش برای درمان بدون دارو یبوست در بزرگسالان نیز مفید است.

مصرف کشمش

یکی دیگر از راه های درمان خانگی یبوست مصرف آب کشمش است شما می توانید چند عدد کشمش را از شب قبل در درون مقداری آب خیس کنید و سپس صبح آب آن ها را بگیرید و صاف کنید و سپس آب صاف شده کشمش را به کودک خود بدهید.

مصرف شیر گرم

ابتدا شیر را به خوبی گرم کنید سپس 3 قاشق چایخوری عسل را در درون شیر گرم بریزید و به صورت ناشتا مخلوط شیر و عسل را به کودک خود بدهید این مخلوط در درمان یبوست می توانید بسیار مفید باشد.

دمنوش های گیاهی

اگر کودک شما به علت دلپیچه و نفخ شدید خوابش نمی برد می توانید دو فنجان آب را بجوشانید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید روی آن برگ نعنا تازه و بادیان بریزید و اجازه دهید تا این دمنوش به مدت چند دقیقه بر روی حرارت کم بماند سپس دمنوش را از روی حرارت بردارید و بعد از این که خنک شد آن را در درون شیشه کودک خود بریزید برای خوش طعم کردن این دمنوش گیاهی نیز می توانید از مقدار کمی نبات نیز استفاده کنید.
یکی دیگر از دمنوش های مناسب برای درمان یبوست در کودکان بابونه است شما می توانید مقداری از گل های شسته شده بابونه را در درون مقداری آب جوش بریزید و سپس بعد از 1 دقیقه دمنوش را صاف کنید و مقداری نبات در درون آن بریزید و دمنوش را به کودک خود بدهید تا بنوشد.

رژیم های غذایی مناسب برای درمان یبوست نوزادان

برای نوزادان کمتر از دو ماه نمی تواند هیچ چیزی جز شیر مادر استفاده کنید و اگر نوزاد شما به یبوست مبتلا شده است بهتر است مادر در تغذیه خود تغییراتی را ایجاد کند و آب به میزان زیاد بنوشد و هم چنین مصرف لبنیات را کاهش دهد و غذاهای سفت نخورد و از غذاهای نرم و آبکی بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده نماید.
برای نوزادان بیشتر از 2 ماه می توانید برای رفع یبوست از چند قطره آب برای نوشیدن استفاده کنید و هم چنین مصرف آب میوه های طبیعی و برخی از غذاهای کمکی در نوزادان بیشتر از 4 ماه برای درمان یبوست می تواند مفید واقع شود.

درمان خانگی یبوست در بارداری

اگر شما در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید و به یبوست مبتلا شده اید بهتر است در رژیم غذایی خود میزان فیبر و مایعات بیشتری را قرار دهید و هم چنین ورزش های ملایم را انجام دهید. اگر تغییر در رژیم غذایی برای درمان یبوست در بارداری  موثر واقع نشد به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز ملین های بی خطر یبوست شما درمان شود.

درمان یبوست در دوران بارداری

در این مطلب با انواع روش های درمان خانگی یبوست در بزگسالان و کودکان آشنا شدید که هر یک از این روش های طبیعی و بی خطر می تواند در درمان و رفع یبوست مفید باشد. برای مشاهده راه های درمانی بیماری های مختلف می توانید در صورت تمایل به بخش درمان بیماری مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *