دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان یبوست در بارداری و علل ایجاد یبوست

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری که تقریبا نیمی از زنان باردار با آن مشکل مواجه هستند یبوست است. اغلب خانم های باردار به دنبال روش های موثر و علمی برای درمان یبوست در بارداری و یافتن دلایل ایجاد یبوست در دوران بارداری برای جلوگیری از بروز مجدد آن می باشند.

یبوست وقتی ایجاد می شود که احساس درد یا ناراحتی شکم داشته باشید و حرکات شکمی شما نا منظم و دشوار باشد که در نهایت باعث می شود دفع مدفوع شما سخت انجام شود. متاسفانه تقریبا نیمی از زنان باردار در دوره ای از بارداری دچار یبوست می شوند و به همین دلیل بسیاری از زنان باردار به دنبال روش های موثر برای درمان یبوست در بارداری هستند.

یبوست یکی از مشکلات رایج دوران بارداری است بطوری که نیمی از زنان باردار در مرحله ای از دوران بارداری خود دچار این مشکل می شوند. یکی از دلایل یبوست در دوران بارداری افزایش هورمون پروژسترون می باشد که باعث شل شدن ماهیچه های بدن از جمله دستگاه گوارش در بدن می شود. بدین معناست که غذا از طریق معده کندتر عبور می کند و این مشکل ممکن است در بارداری با فشاری که ناشی از بزرگ شدن تخمدان ها می باشد و روی رحم شما تحمیل می شود ترکیب می شود. مصرف مکمل های آهن بویژه در دوزهای بالا می تواند باعث بدتر شدن یبوست شود.

 روش های درمانی موثر یبوست در بارداری

دلایل و روش های درمان یبوست در بارداری

یبوست به اختلالی گفته می شود که خالی شدن شکم اغلب اتفاق نمی افتد و یا اینکه مدفوع سخت و کم است و در نهایت حرکات شکمی باعث ایجاد دردهای شدید در ناحیه شکم می شود. تقریبا نیمی از زنان باردار با این مشکل مواجه می شوند. به همین دلیل در دست داشتن اطلاعات دقیق در مورد درمان یبوست در دوران حاملگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دلایل ایجاد یبوست در دوران بارداری

بطور کلی نگرانی، اضطراب، قعالیت فیزیکی کم و رژیم غذایی با فیبر کم ممکن است باعث ایجاد یبوست شوند. یبوست در زنان باردار بدلیل هورمونی اتفاق می افتد که ماهیچه روده را شل کرده و باعث افزایش فشار وارد شده بر اثر بزرگ شدن رحم روی معده می شود. شل شدن ماهیچه های روده باعث می شود غذا و مواد زائد در طول دستگاه گوارش کندتر حرکت کنند. گاهی اوقات قرص های آهن ممکن است باعث ایجاد یبوست شوند. مطمئن شوید که اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید مقدار زیادی آب نیز می نوشید. شما ممکن است ناچار به تغییر نوع قرص آهن خود شوید، اما بهتر است قبل از تعویض قرص های خود برای درمان یبوست در بارداری با پزشک مشورت کنید تا قرص مناسب را برای شما تجویز کند.

درمان یبوست در بارداری

آیا یبوست می تواند خطرناک باشد؟

معمولا یبوست خطرناک نمی باشد اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از مشکل دیگری باشد. اگر یبوست شدید شما با دردهای شکمی، اسهال یا عبور خون همراه بود بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین تلاش در طول دفع مدفوع یا عبور مدفوع به سختی می تواند باعث بدتر شدن هموروئید شود. هموروئید واقعا می تواند ناراحت کننده باشد اگرچه به ندرت مشکلات جدی را ایجاد می کنند. در اکثر موارد، پس از تولد نوزاد آن ها نیز رفع می شوند. اگر درد شما شدید بود و با خونرزی مقعد همراه بود بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا یک سری آزمایشات را روی شما انجام دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های درمان مختلف یبوست در بارداری

پیشگیری و درمان یبوست در بارداری

پیشگیری و درمان یبوست شامل مراحل یکسان زیادی هستند. کارهای کمی وجود دارند که شما می توانید انجام دهید تا از یبوست پیشگیری کنید یا آن ها را درمان کنید اگر قبلا آن را تجربه کرده اید.

وعده غذایی با فیبر زیاد:

بطور طبیعی شما روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر را با مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات صبحانه، آلو، سبوس و نان غلات کامل بدست می آورید.

درمان و علایم یبوست در بارداری

نوشیدن مایعات فراوان:

نوشیدن مایعات به مقدار فراوان بویژه وقتی مصرف فیبر افزایش می یابد مهم است. روزانه ۱۰ تا ۱۲ فنجان مایعات بنوشید. ترکیب رژیم غذایی با فیبر فراوان و نوشیدن مایعات زیاد کمک فراوانی به شما در دفع مواد زائد می کند. عرق کردن، آب و هوای داغ و مرطوب و تمرین باعث می شود نیاز شما به مایعات بیشتر افزایش یابد.

انجام حرکات ورزشی مداوم:

اگر غیر فعال هستید. احتمال ابتلا به یبوست در شما افزایش می یابد. پیاده روی، شنا و دیگر ورزش ها به روده کمک می کند تا حرکات شکمی شما را تحریک کند. سه بار در هفته و هر بار ۲۰-۳۰ دقیقه تمرین کنید.

درمان و دلایل یبوست در بارداری

داروهای بدون تجویز پزشک:

داروهایی وجود دارند که بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می باشند و به نرم شدن حرکات شکمی شما کمک کرده و یبوست را کاهش می دهند. یکی از این داروها متاموکیل می باشد قبل از مصرف هر گونه دارو بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

کاهش و یا حذف مکمل های آهن:

برای درمان یبوست در دوران بارداری، مصرف مکمل های آهن که ممکن است باعث ایجاد یبوست شوند را متوقف کنید. مصرف مواد مغذی خوب در طول حاملگی می توانند نیاز به آهن را در بدن شما تامین کنند. مصرف دوزهای کوچکتر آهن در طول روز نسبت به مصرف تمام آن به یکباره می تواند یبوست را کاهش دهد. با پزشک خود در مورد سطوح آهن بدن خود و توصیه هایی برای کنترل مصرف آهن در طول حاملگی مشورت کنید.

درمان قطعی یبوست در بارداری

قرص های ملین برای درمان یبوست در بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است انقباضات رحم شما را تحریک کرده و باعث کم آبی بدن شود. روغن های آلی نباید در طول دوران بارداری مصرف شوند زیرا جذب مواد مغذی را کاهش می دهند.

درمان خانگی یبوست

همانطور که در مطالب بالا با روش های طبیعی جهت درمان یبوست در بارداری آشنا شدید، در ادامه مطلب شما را با چند روش خانگی به منظور درمان یبوست در بزرگسال و کودکان آشنا خواهیم کرد.

عسل :

استفاده از عسل به منظور درمان یبوست گزینه بسیار مناسبی است، می توانید سه بار در روز دو قاشق چای خوری عسل مصرف کنید و یا می توانید به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری آب لیمو و عسل اضافه کرده سپس مخلوط به دست آمده را هر روز صبح ناشتا میل کنید.

درمان خانگی یبوست

لیمو :

می توانید به منظور بهبود یبوست از لیمو کمک بگیرد فقط کافی است به یک لیوان آب گرم آب نصف لیمو را بیفزایید و آن را به صورت ناشتا بنوشید همچنین، می توانید یک یا دو قاشق غذا خوری آبلیمو تازه را به همراه کمی نمک به مدت طولانی استفاده کنید تا شاهد خلاص شدن از یبوست شوید.

روغن کرچک :

استفاده از روغن کرچک به منظور درمان یبوست بسیار مفید و موثر است، می توانید یک تا دو قاشق چای خوری از این روغن را ناشتا مصرف کنید و به منظور طعم دهی بهتر آن را با آب میوه مصرف کنید.

رفع یبوست با روش های طبیعی

نکته : استفاده از این روغن در دوز های زیاد سمی خواهد بود همچنین از این روش برای مدت طولانی استفاده نکنید زیرا ،با عوارض جانبی همراه می شود.

انجیر :

از دیگر راهکارهای طبیعی مفید و موثر جهت درمان یبوست انجیر می باشد، دو تا سه عدد بادام و انجیر خشک را به مدت چند ساعت داخل آب خیس کنید و پوست بادام را گرفته و آن را با انجیر له نمایید سپس خمیر به دست آمده را همراه با یک قاشق عسل در شب میل کنید.

روش های درمان یبوست در بارداری و دیگر افراد

گلابی :

گلابی به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوانی فیبر غیر محلول است از بهترین میوه هایی می باشد که باعث می شود برای همیشه از شر یبوست رها شوید بنابراین، به منظور پیشگیری از یبوست در کودکان می توانید از گلابی استفاده کنید.

در صورت تمایل کسب اطلاعات در رابطه با رژیم غذایی دوران بارداری می توانید به بخش کودک و والدین رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *