دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص شنبلیله و مهمترین فواید درمانی آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از سبزیجاتی که تقریبا تمام بخش های آن مورد استفاده قرار می گیرد شنبلیله است این گیاه دارای خواص درمانی و دارویی بیشماری است. در ادامه به بررسی خواص شنبلیله برای سلامت بدن و فواید دارویی و خاصیت های درمانی آن خواهیم پرداخت.

خواص شنبلیله برای سلامت بدن دارای فواید درمانی شامل درمان کم خونی، تب، شوره سر، اختلالات تنفسی، زخم های دهان، سوزش گلو، دیابت، تورم، زخم و بدخوابی می باشد. این سبزی همچنین پس از بارداری برای زنان شیرده مفید است و باعث بهبود عملکرد هضم غذا و همچنین سلامت مو می شود. شنبلیله همچنین قادر به حفظ سلامت قلب و کاهش کلسترول است و بطور همزمان عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن شما در برابر عفونت های مختلف و تب حفاظت می کند.

شنبلیله گیاهی سالانه است که در مناطق زیادی از جهان پرورش می یابد. این گیاه بومی اروپای میانه و شرقی استو بطور گسترده در هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد. شنبلیله همچنین جزوه گیاهان محبوب در ایران است. می توان برگ های شنبلیله را خشک کرد و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده کرد. اکثر خواص شنبلیله بدلیل وجود ساپونین و فیبر در آن می باشد.

 خواص دارویی شنبلیله

آشنایی با مهمترین خواص شنبلیله برای سلامت بدن

شنبلیله دارای مواد مغذی و مفید بسیار زیادی است که حاوی آهن، منیزیم، منگنز، مس و همچنین ویتامینB6، پروتئین و فیبر لبنی می باشد. شنبلیله همچنین دارای مواد مغذی شیمیایی و قوی زیادی مثل کولین است. خواص شنبلیله برای سلامت بدن را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خواص شنبلیله

فواید شنبلیله برای زنان شیرده و نوزادان

یکی از مهترین خاصیت شنبلیله افزایش شیر مادران است. در طب سنتی مصرف این گیاه دارویی به مادران شیرده توصیه می شود. این مزیت به خاطر حضور دیوسجنین در شنبلیله می باشد. همچنین می تواند مقدار شیر موجود در سینه را افزایش داده و منیزیم و ویتامین های موجود در شنبلیله به کیفیت شیر مادر کمک کرده و باعث حفظ سلامت نوزاد می گردد.

  •  آرون گروپس

فواید شنبلیله برای ناراحتی های شکمی

برگ این گیاه برای درمان عملکرد ضعیف کبد و سوء هاضمه بسیار مفید می باشد. همچنین به درمان مشکلات روده و دیگر ناراحتی های معده کمک می کند. خواص دارویی شنبلیله برای درمان اسهال خونی و اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های این گیاه به صورت پودر برای درمان حساسیت ها و گرفتگی ناحیه بالا دستگاه تنفسی استفاده می شود. می توانید از این گیاه به عنوان خوشبو کننده دهان استفاده کنید کافی است برگ های آن را در سایه خشک کرده و سپس آن ها را خوب خرد کنید تا به پودر تبدیل شود. چند قطره آب لیمو را درون کاسه ای بچکانید و سپس برگ های خشک را درون آن قرار دهید. قبل از استفاده برای چند دقیقه ظرف را گرم کنید و در نهایت صبر کنید تا خنک شود می توانید برای اهداف مختلف از آن استفاده کنید.

خواص درمانی شنبلیله

کلسترول

برگ شنبلیله تاثیر قابل توجهی روی سطح چربی خون دارد و به همین دلیل می تواندبرای کاهش تصلب شرایین عالی باشد. بیمارانی که از نوسانات چربی خون رنج می برند می توانند تا حد قابل توجهی از مزایای این گیاه استفاده کنند، زیرا این گیاه می تواند سطوح کلسترول خون، تری گلیسرید را کاهش دهد و در عین حال سطحHDL را افزایش می دهد. مقداری از این برگ ها را در آب قرار داده و اجازه دهید تمام طول شب خیس بماند، صبح روز بعد آب آن را صاف کرده و آن را مصرف کنید. تا از خاصیت برگ شنبلیله برای کنتزل چربی خون بهترین استفاده را ببرید.

دیابت

خواص سنبلیله تقریبا مشابه خواص دارچین است، زیرا دارای عناصر ضد دیابتی هستند، این چاشنی کاملا قادر به کنترل متابولیسم گلوکز می باشد. به همین دلیل برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ عالی می باشد. در حالت مشابه با داروهای ضد دیابت عمل می کند، این گیاه گلوکز خون را تنظیم کرده و مقاومت انسولین سلولی را کاهش می دهد. بر اساس پژوهش های انجام شده، شنبلیله سطح قند خون در دیابت نوع ۲ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خاصیت های دارویی شنبلیله

سلامت قلب

این گیاه، دارای تاثیرات قابل توجهی روی تنظیم چربی خون و کاهش خطرات تصلب شرایین دارد. در مورد افراد مبتلا به دیابت، توانایی قابل توجهی در کاهش سطوح LDL، تری گلیسرید و کلسترول دارد. یکی از دیگر خاصیت شنبلیله که اهمیت قابل توجهی دارد توانایی کاهش تولید پلاکت می باشد که در مقابل، خطرات انسداد خون در قلب شما را کاهش می دهند و در نتیجه خطر سکته و حملات قلبی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. همانند اکثر دیگر چاشنی ها، شنبلیله دارای آنتی اکسیدان های قوی است و دیگر آنتی اکسیدان ها که در بدن ایجاد می شوند را در برابر آسیب حفظ می کنند. همچنین گیاه شنبلیله از سلامت بدن در برابر دیگر بیماری های مزمن محافظت می کند.

سلامت پوست

فواید شنبلیله برای پوست قابل انکار نیست. این گیاه تا حد زیادی برای علائم و لکه های پوستی مفید است. اگر نشانه ها یا علائم روی پوست شما وجود دارند استفاده از چیزی طبیعی مثل برگ های شنبلیله را امتحان کنید. یک قاشق از پودر دانه های شنبلیله را با چند قطره آب ترکیب کنید، و این ترکیب را هم بزنید تا زمانی که بافت آن نرم شود. سپس، این خمیر را برای ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

خاصیت های شنبلیله

فواید شنبلیله برای مو

برای داشتن موهای بلند و درخشان از خمیر ضخیم شنبلیله روی پوست سر خود استفاده کنید و برای ۴۰ دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب خنک بشویید. می توانید این عمل را در هفته یک تا دو بار تکرار کنید. این ترکیب جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی نا مناسب و آسیب زننده در شامپوها می باشد.

زایمان راحت تر

شنبلیله به دلیل اینکه سبب تحریک انقباض های رحم می شود به زایمان راحت تر کمک شایانی می کند با این وجود خانم های باردار فقط با مشورت به پزشک می توانند از این دانه پر خاصیت استفاده کنند.

بررسی فواید شنبلیله

کاهش وزن

اگر به دنبال یک روش عالی و موثر جهت رسیدن به کاهش وزن هستید با افزودن تخم شنبلیله در رژیم غذایی تان می توانید کاهش وزن را تجربه کنید زیرا، تخم شنبلیله سبب جلوگیری از انباشته شدن چربی می شود و در واقع سوخت و ساز را بهبود می دهد.

کنترل سوزش معده

سوزش معده یکی از مشکلات رایج در بین مردم است که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با استفاده از تخم شنبلیله می توانید این مشکل را برطرف کرده و سوزش معده را کنترل کنید.

فواید شنبلیله بر سلامت بدن

کاهش چین و چروک

تخم شنبلیله نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند و کاهش چین و چروک از خاصیت شگفت انگیز آن بر روی پوست محسوب می شود، فقط کافی است یک قاشق غذا خوری تخم شنبلیله را از شب تا صبح داخل آب خیس کرده سپس یک قاشق غذا خوری ماست را با تخم شنبلیله مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را بر روی پوست تان بزنید و بعد از نیم ساعت با آب سرد بشویید.

درمان جوش و آکنه

آکنه و جوش بر روی پوست از مشکلات ناراحت کننده می باشند که می توانید به منظور از بین بردن آن از تخم شنبلیله استفاده کنید، چهار قاشق غذا خوری تخم شنبلیله را از شب تا صبح داخل آب خیس شده اند و به چهار فنجان آب بیفزایید، اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بجوشند سپس آب آن را خارج کرده و بعد از سرد شدن با کمک یک تکه پنبه آن را بر روی پوست تان اعمال نمایید.

خواص شنبلیله بر سلامت پوست

نکته : اضافه آن را داخل یخچال قرار دهید.

خواص درمانی شنبلیله

  • درمان سوختگی، التهب و اگزما
  • درمان زخم معده
  • کاهش قند خون
  • ضد التهاب، مقوی قلب، ضد میکروب، کاهش کلسترول خون، ادرار آور، کاهش تورم
  • درمان کورک، دیابت، سلولیتیس و سل
  • خلط آور، زیاد کننده شیر و ملین
  • تقویت کننده معده و درمان لاغری مفرط
  • باز کننده مجاری عروق خون، پیشگیری از سکته قلبی
  • درمان بیماری های روحی و جسمی

خاصیت های دارویی شنبلیله

بررسی عوارض جانبی شنبلیله

مصرف شنبلیله در حد اعتدال عوارضی به دنبال ندارید اما در برخی موارد ممکن است عوارض کمی داشته باشد که عبارتند از :

۱. حالت تهوع از عوارض جانبی این گیاه می باشد که در برخی موارد سبب بروز ناراحتی معده و روده نیز می شود.

۲. در صورتی که از داروی خوراکی استفاده می کنید دقت داشته باشید که این گیاه را دو ساعت پیش یا بعد از آن دارو استفاده کنید زیرا فیبر موجود در این گیاه سبب کاهش اثرات دارو خواهد شد.

۳. در صورتی که به بادام زمینی حساسیت دارید احتمال اینکه به این گیاه نیز آلرژی داشته باشید وجود دارد.

با توجه به خواص شنبلیله برای سلامت بدن تنها ضرر آن برای افرادی که به میزان زیاد از آن استفاده می کنند اختلال دستگاه گوارشی خفیف می باشد. مصرف این گیاه در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا از آنجا که تاثیر قابل توجهی روی دستگاه تناسلی زنان دارد ممکن است باعث سقط جنین شود. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص مواد غذایی دیگر می توانید به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *