دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علایم دندان درآوردن نوزاد و نکاتی مهم در نحوه رفتار والدین

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شروع فرآیند دندان درآوردن نوزاد با مشکلاتی روبروست که والدین باید با این مشکلات و ناراحتیها و همچنین روش هایی برای رفع آنها آشنا باشند که در این مقاله به بررسی این عوامل مهم در زمان رویش دندان های نوزاد می پردازیم.

رویش دندان در نوزادان از شش ماهگی آغاز می شود و اغلب باعث بد اخلاق شدن و کلافگی نوزادان می شود و باعث می شود والدین نگران نوزادشان شوند. علائم دندان درآوردن نوزادان متفاوت می باشد و گاهی والدین ممکن است برخی از علایمی که در کودک خود مشاهده می کنند با علایم دندان درآوردن اشتباه بگیرند از این رو بهتر است با این علایم و روش های کاهش درد آن در نوزادان آشنا شوید.

فرآیند دندان درآوردن نوزاد، یکی از مهم ترین مراحل زندگی نوزادان است که گاهی با مشکلاتی مواجه می گردد. همانگونه که گفتیم دندان درآوردن از شش ماهگی آغاز شده و تا ۳ سالگی پایان می یابد. در پایان سه سالگی نوزادتان باید حدودا ۲۰ دندان شیری داشته باشد. معمولا اولین دندان ها در نوزادان دندان های ردیف پایین و جلو می باشند و پس از گذشت حدود ۱ یا ۲ ماه از درآمدن دندان های پایین، دندان های بالا شروع به رشد می کنند، سپس دندان های آسیای کوچک و مرحله پایانی رویش دندان های آسیای بزرگ خواهند بود. با درآمدن دندان نوزادان در شش ماهگی شما می توانید غذای کمکی نوزاد را آغاز نمایید.

خارش و درد دندان درآوردن نوزاد

فرآیند دندان درآوردن نوزاد

با فرارسیدن زمان دندان درآوردن و رویش دندان ها، کودک شما سعی می کند تا هر چیزی را دهان خود فرو برد و آن را گاز بگیرد از همین رو است که والدین تصور می کنند فرآیند دندان درآوردن نوزاد با درد شدید همراه است. اما پزشکان بیان کرده اند که این فرآیند دردناک نیست اما تا حد زیادی باعث خارش می شود. این فرآیند از سن چهار تا شش ماهگی آغاز می شود. در این سن سطح ایمنی که از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود کاهش یافته و کودک خود باید عناصر سیستم ایمنی بدن خود را تولید کند به همین دلیل است که این فرآیند ممکن است با تب یا عفونت همراه شود در ادامه چند نشانه دندان در آوردن کودک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

سرخی گونه ها

از نشانه های بسیار رایج دندان در آوردن گل انداختن گونه ها می باشد زیرا دندان در زمان بیرون زدن از لثه سبب تحریک شده و در نتیجه به ملتهب و قرمزی گونه منجر خواهد شد همچنین با گذاشتن دست بر روی گونه کودک تان متوجه حرارت آن خواهید شد.

دندان در آوردن کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جویدن اشیاء

همه ما می دانیم که کودکان علاقه زیادی به قرار دادن اشیاء در دهان دارند اما در صورتی که کودک شروع به جویدن تمام اشیاء کند که در دسترس او وجود دارد احتمال اینکه دندان در می آورد وجود دارد بنابراین در این مواقع بهتر است یک تکه هویج سرد یا حلقه های رنگی دندان در آوردن را به کودک دلبندتان بدهید تا لثه هایش آرام شوند.

نشانه های دندان در آوردن نوزاد

جویدن انگشتان

کودک زمانی که در حال دندان در آوردن است تلاش می کند تا درد خود را با جویدن انگشت آرام کند بنابراین در این مواقع حتما دستان فرزندتان را به خوبی بشویید تا از وارد شدن میکروب به بدن کودک جلوگیری شود.

بد غذا شدن کودک

اگر کودک گرسنه باشد اما تمایلی به گرفتن سینه یا بطری به دهان نداشته باشد ممکن است دندان در می آورد و بهتر است به جای استفاده از غذاهای جامد پوره سیب سرد یا ماست به او بدهد.

علائم دندان در آوردن کودک

بهانه گیر شدن کودک

از دیگر نشانه های دندان در آوردن کودک بدخلق شدن او می باشد که در این مواقع کودک زود رنج می شود و مدام در حال گریه کردن است که می توانید با بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک به او آرامش دهید.

علایم دیگر درآمدن دندان ها در نوزادان

علایم این فرآیند در کودکان مختلف متفاوت خواهد بود. برخی از نوزادان علایم شدید را تجربه می کنند و برخی علایم خفیف مواجه می شوند. در ادامه برخی از علائم کلی را که هنگام دندان درآوردن نوزاد بروز می کند ملاحظه می فرمایید.

  • حجم بزاق دهان در نوزادان افزایش یافته و باعث افزایش آبریزی دهان نوزاد می شود.
  • التهاب لثه نوزاد
  • خاش لثه ها
  • احساس درد
  • احساس ناراحتی نوزاد و بی قراری های او
  • کودک صورت و گوش خود را می مالد
  • بدخوابی در نوزاد
  • بی میلی و بی اشتهایی کودکان
  • تب، اسهال

نکات دندان درآوردن نوزاد

در صورت مشاهده تب و اسهال شدید بویژه برای مدت زمان طولانی تر از ۲۴ ساعت بهتر است والدین به پزشک مراجعه کنند. اکثر والدین تصور می کنند که این مورد نیز یکی از علایم دندان درآوردن در نوزادان می باشد اما باید بدانید که هنوز دلیل علمی برای این موضوع اثبات نشده است.

نکات مهم در رفتار والدین در طول فرآیند دندان درآوردن

جالب است بدانید که بر خلاف تصور والدین فرآیند دندان درآوردن با هیچ گونه دردی همراه نیست و دلایل گریه کودک در این دوران را می توان در خارش لثه و دیگر عوامل جستجو نمود. از آنجا که والدین تصور می کنند این فرآیند با درد همراه است سعی می کنند روش های مختلفی برای کاهش درد دندان نوزادتان به کار گیرند و گاه همین اعمال در صورت اطلاعات کم والدین باعث ایجاد ضربه به این فرآیند بیولوژیک می شود. در ادامه این بخش با راهکارهای عالی و نکاتی که والدین باید در طول این فرآیند در نظر داشته باشند آشنا خواهیم شد.

کاهش ناراحتی دندان درآوردن کودک :

یکی از روش های عالی برای تسکین ناراحتی های این فرآیند استفاده از حوله ای مرطوب و سرد می باشد. شما می توانید این حوله را روی لثه های کودک خود قرار داده تا کودک آن را بجود. همچنین می توانید یک تکه یخ کوچک درون حوله گذاشته و آن را محکم ببندید تا از پریدن یخ در گلوی نوزاد خودداری کنید. روش دیگر استفاده از پارچه مرطوب این است که پارچه را در چای بابونه خیس کنید و چند دقیقه درون یخچال قرار دهید تا سرد و خنک شود. اگر برای نوزاد خود از حلقه های پلاستیکی استفاده می کنید می توانید آن ها را نیز در یخچال قرار داده و پس از سرد شدن به کودک خود بدهید تا آن را جویده و خارش لثه ها تسکین یابد.

دندان درآوردن نوزاد

استفاده از دندونی برای کودکان

یکی از روش های دیگر برای تسکین خارش لثه ها در زمان دندان درآوردن نوزاد، استفاده از دندونی های ارزان قیمت می باشد. دندونی ها در شکل ها و جنس های مختلف در داروخانه ها در دسترس می باشند. برخی از آن ها با گاز گرفتن نوزاد، شروع به لرزش می کنند به همین دلیل برای نوزادان خوشایند هستند. همچنین می توانید این دندونی ها را درون یخچال قرار داده و پس از سرد شدن آن را به نوزادتان بدهید. در فرآیند دندان درآوردن نوزادان باید از دندان گیرهایی استفاده کنید که بهداشتی باشند و از جنسی باشند که قابل شستشو و استریل شدن باشند تا فرم دندان نوزادان را خراب نکند. اما اکثر اوقات استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

دندان درآوردن در نوزادان

ماساژ لثه نوزاد

برای تسکین خارش دندان در طول فرآیند دندان درآوردن نوزادتان می توانید با انگشت های تمیز لثه های او را ماساژ دهید. برای کاهش خارش کمی فشار نیز عالی می باشد.

ماساژ لثه برای دندان درآوردن

خشک کردن آب بزاق

در این مرحله بزاق دهان کودک افزایش می یابد و آبریزش دهان افزایش خواهد یافت به همین دلیل تمیز کردن دهان و چانه نوزاد با استفاده از پارچه تمیز عالی می باشد و از تحریک پوست پیشگیری می کند. هنگام خواب از پارچه ای تمیز و جاذب زیر سر نوزاد استفاده کنید.

پستونک برای دندان درآوردن

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که می دانید یکی از علایم دندان در آوردن تب می باشد و در صورتی که کودک تان تب ۱۰۱ درجه فارنهایت یا بالاتر از آن را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کنید و در صورتی پس از پانزده ماهگی نیز اثری از دندان در آوردن در کودک تان مشاهده نمی کنید در چنین مواقع نیز باید کودک را نزد متخصص ببرید.

کارهایی که باید از انجام دادن آن خودداری کنید.

نباید به کودک دلبندتان غذاهای محکم و سفید مانند : بیسکوییت سفت، هویج، نان تست یا منجمد و… بدهید زیرا سبب ایجاد فشار بر روی لثه می شود و در مدت زمان طولانی باعث آسیب رساندن به دهان نیز می شود و همچنین از مالش لثه متورم پرهیز نمایید و استفاده از مقداری خیلی کمی از الکل نیز می تواند برای نوزاد سمی باشد.

کارهایی که در زمان دندان در آوردن کودک نباید انجام دهید

برای کاهش خارش و ناراحتی های ناشی از دندان درآوردن نوزادان بهتر است بدون تجویز پزشک از داروهایی مثل آسپرین، دیفن هیدرامین و ایبوپروفین استفاده نکنید. از استفاده از ژل موضعی و بی حس کننده خمیری برای این منظور خودداری کنید. زیرا بزاق دهان باعث می شود این ژل ها شسته شوند و وارد گلو شده و مشکلات بیشتری را برای نوزادتان ایجاد کنند. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در رابطه با بیماری های نوزادان می توانید به بخش کودک و والدین مراجعه نموده و از دذیگر مطالب مهم و کاربردی در زمینه نوزادان اطلاع یابید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *