دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان و رفع بوی بد دهان با پنج توصیه پزشکی موثر

  • سمانه عقیقی
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

برای درمان و رفع بوی بد دهان در ابتدا باید علت آن را دانست و بعد به دنبال راه درمان رفت. در مواردی با یک مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهانشویه مشکل قابل حل می باشد و مواردی هم نیازمند پیگیری و درمان بیماری های که شخص به آن ابتلا دارد ، می باشد.

بوی بد دهان باعث لطمه زدن به شخصیت افراد در جمع های خانوادگی و اجتماعی می شود. اگر در رفع بوی بد دهان اقدامی توسط فرد نشود از روی خجالت و شرم رفته رفته شخص به انزوا و گوشه گیری و دوری از جمع روی می آورد. و مشکلی را به مشکلاتش اضافه خواهد کرد بدون اینکه تلاشی برای حل مشکلش انجام دهد.بوی بد دهان قابل درمان است کافی است اقدامات درمانی را انجام داد و درمان را پیگیری کرد.

درمان و رفع بوی بد دهان با توصیه های پزشکی

 در این جا با علل و درمان مخصوص هر علت بوی بد دهان آشنا خواهید شد ،که باتوجه به نوع دلیل بوی دهان می توان برای درمان و رفع بوی بد دهان اقدام کرد.

رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان به دلایلی به وجود می آید که برای درمان و رفع بوی بد دهان راهکارهای جداگانه ای می توان در نظر گرفت :

1 – علت اول و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  استفاده کردن موادی در طول روز مانند پیاز ، سیر، سیگار و …

درمــــــــــــــــــــان :  بوی بد مواد مصرفی با مصرف نکردن و یا کاهش مصرف به تدریج از بین خواهد رفت و همچنین مسواک زدن با دقت دندان ها و روی زبان و جویدن آدامس های بدون قند در کاهش بوی بد موثر است.

2 – علت دوم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و وجود دندان ضعیف و باقی ماندن خرده ریزهای مواد غذایی مصرفی در دهان و میان دندان ها و تجزیه آن ها توسط میکروارگانیزم های موجود در دهان و تولید گازهای مختلف با توجه به نوع مواد مصرفی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمــــــــــــــــــــان : مسواک زدن اصولی و درست و بادقت و استفاده از نخ دندان بهترین راهکار برای برداشتن خرده ریزهای مواد باقی مانده در دهان می باشد.

3 – علت سوم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  پوسیدگی دندان ها و وجود حفره هایی در دندان ها که موفق به از بین بردن مواد باقی مانده در میان دندان ها و لثه ها نشویم.

درمــــــــــــــــــــان :  معاینه توسط دندانپزشک و اقدامات درمانی و پرکردن دندان های پوسیده هم باعث جلوگیری از پیشرفی پوسیدگی می شود و هم بوی نامطبوع از بین خواهد رفت.

4 – علت چهارم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  بیماری ها لثه ای ، التهاب و تورم و عفونت لثه ها محل مناسبی برای انباشته شدن مواد غذایی برجای مانده و تجزیه آنها توسط میکروارگانیزم ها و تولید بوی بد و نامطبوع می باشد. و عفونت لثه ها نیز به خودی خود بوی شدید و متعفنی از خودشان تولید می کنند.

درمــــــــــــــــــــان :  اقدام به درمان بیماری لثه ها از مرحله ابتدایی تا بدترین مرحله رفع بوی بد دهان با مراجعه به دندانپزشک صد در صد قابل حل می باشد.

5 – علت پنجم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  زیر پر کردن نامناسب دندان ها که مواد پرکردنی از دیواره ی دندان بیرون زده باشند ، محل مناسبی برای تجمع پلاک ها خواهد بود و همچنین پروتز های ثابت دندان که مناسب ساخته نشده باشند و تمیز کردن آن غیر ممکن است.

درمــــــــــــــــــــان :  اگر زیر پرکردنی های دندان از دیواره ی دندان بیرون میزنند و پروتز های ثابت دندانی که مناسب ساخته نشده باشند و تمیز کردن آن غیرممکن باشد راهی جز تعویض وجود ندارد.

6 – علت ششم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان : دیابت شیرین ، عفونت های ریوی هنگام تنفس بوی بدی را تولید می کنند و بیماری های مختلف گوارشی و معدوی همچون سرطان معده

درمــــــــــــــــــــان :  مراجعه به پزشک و اقدام به درمان بیماری هایی که به آن ها ابتلا دارند به تدریج با کاهش بوی بد دهان مواجه می شوند.

7 – علت هفتم و درمــــــان آن

علت بوی بد دهان :  سینوس های فکی ، حلق و لوزه ها نیز محل مناسبی برای تجمع خرده ریزهای مواد غذایی مصرفی هستند که دسترسی برای از بین بردن آن ها وجود ندارد.

درمــــــــــــــــــــان : برای رفع این بو که ناشی از سینوس های فکی ، حلق و لوزه ها می باشد دندانپزشک کاری نمی تواند انجام دهد ، زیرا علت بوی نامطبوع مربوط به گوش و حلق و بینی می شود که با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی مشکل قابل حل می باشد.

یک توصیه ی مفید برای درمان و رفع بوی بد دهان و جلوگیری از ابتلا به آن ، روزانه به طور صحیح از مسواک و نخ دندان و دهانشویه های مناسب استفاده کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه ی مناسب و به موقع مخصوصا مصرف صبحانه ی کامل را در دستور کار خود قرار دهید تا کمتر چنین مشکلی برای شما اتفاق بیفتد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *