دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

غذای کمکی نوزاد ۵ و ۶ ماهه چیست؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

راهنمای کامل غذای کمکی نوزاد در سنین ۵ تا ۶ ماهگی را بطور کامل و جامع در این مطلب برای شما دوستان عزیز و همراهان گرامی آورده ایم. در ادامه با غذاهای ممنوعه برای نوزاد در این سن آشنا خواهید شد.

دوران ۵ تا ۶ ماهگی یکی از دوران های استرس زا و ترسناک برای اکثر والدین می باشد. یکی از مهمترین مواردی که باید همواره در خاطر داشته باشید این است که هیچ قانون استانداردی برای شروع غذا کمکی نوزاد در این سن وجود ندارد. اما با این وجود در این مطلب برای شما نمودار غذاهای جامد برای نوزادان را آورده ایم تا ایده خوبی برای غذا کمکی نوزاد ایمن را به شما بدهیم.

غذاهای مغذی و سالم برای رشد و سلامت نوزاد مورد نیاز می باشند. بخاطر داشته باشید بسیاری از متخصصان بیان کرده اند که شروع مناسب دادن غذاهای جامد به نوزاد ۶ ماهگی می باشد. در مطالب قبل غذای کودک شش ماهه را برای شما آوردیم  در این مطلب قصد داریم تا با بهترین های غذاهای کمکی نوزاد آشنا شویم. معمولا پزشکان پس از بررسی قد و وزن نوزاد و مطمئن شدن از رشد مناسب نوزاد نحوه شروع دادن غذا کمکی به نوزادان را به شما آموزش خواهند داد.
 غذاهای کمکی نوزاد

آشنایی با انواع مناسب و سالم غذای کمکی نوزاد

 سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که غذاهای کمکی در نوزاد نباید قبل از شش ماهگی آغاز شود. اما بعضی از متخصصان نیز بیان کرده اند که سن مناسب آغاز غذا کودکی نوزاد ۴ ماهگی می باشد. بهترین غذا کمکی که برای اولین بار می خواهید به نوزاد چهار ماهه خود بدهید بهتر است شبیه به شیر مادر باشد. غذاهای کمکی نرم و شبیه پوره با مزه ای شبیه به شیر مادر که هضم آن ها آسان است و ناراحتی های معده و روده را برای کودک به دنبال ندارد می تواند غذا مناسبی برای این سن کودک باشد. والدین بهتر است تا کودک را با انواع غذاهای کمکی آشنا کنند اما از افزودن همزمان دو غذا کمکی به رژیم غذایی کودک خودداری کنید. غذا کمکی نوزادان باید ولرم باشد.

 غلات

یکی از بهترین مواد غذایی برای غذای کمکی نوزاد می تواند غلات باشد البته این غذا یک عیب دارد و آن این است که ممکن است طعم آن برای فرزند دلچسب و مطبوع نباشد. برنج و جو از آنجا که دارای کمترین واکنش های حساسیتی می باشند برای نوزادان مناسب می باشند و نوزادان در سنین ۵ تا ۶ ماهگی می توانند با خیال راحت از این غلات استفاده کنند.

غذای کمکی نوزاد

میوه ها

خوردن میوه ها برای نوزاد ۸ ماهه و بزرگتر مناسب می باشد اما اگر میوه ها نرم هستند و مشکلات گوارشی را همراه خود ندارند می توان قبل از ۸ ماهگی آن ها را مصرف کرد.

آرد برنج

سن آغاز غذا کمکی نوزادان برای تمام کودکان یکسان نمی باشد و بعضی از نوزادان غذا کمکی را از ۴ ماهگی آغاز می کنند. آرد برنج همراه با شیر مادر و یا شیر خشک می تواند یکی از بهترین غذاهای کمکی برای نوزادان باشد. از آنجا که این فرنی دارا مقادیر زیادی آهن می باشد برای کودکان مناسب است و بدلیل تک دانه بودن حساسیت های غذایی را برای نوزادان ایجاد نمی کنند. همواره به یاد داشته باشید که غذا کمکی اشتهای کودک به شیر مادر را نباید از بین ببرد.

غذای کمکی مفید برای نوزاد

  •  آرون گروپس

وعده غذایی ناهار و شام

برای شام کودک می توانید مواد غذایی مختلف به سوپ او اضافه کنید. علاوه بر آرد برنج می توانید از آرد غلات و آرد جو استفاده کنید. برای تهیه سوپ علاوه بر هویچ و سیب زمینی می توانید از کدوی سبز و کاهو استفاده کنید و پس از چند روز اسفناج و لوبیا سبز را به سوپ کودکان اضافه کنید و وعده غذایی نوزاد را کامل تر کنید.

غذای کمکی نوزادان

وعده غذایی صبحانه و عصرانه

اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه می کند دو عدد بیسکویت نوزادان را به شیشه شیر کودک اضافه کنید و به تدریج تعداد بیسکویت ها را افزایش دهید پس از اینکه بیسکویت ها بطور کامل حل شدند آن را به کودک خود بدهید. برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بهتر است به جای این دو وعده از شیر مادر استفاده کنند. همچنین می توانید برای این نوزادان چند عدد بیسکویت را با پوره سیب و یا گلابی مخلوط کرده و پس از له کردن بیسکویت ها با پشت قاشق آن را به کودک خود بدهید.

غذای کمکی ایمن برای نوزاد

غذاهای ممنوعه برای نوزادان ۵ تا ۶ ماهه

عسل: ممکن است مسمومیت غذایی حاد ایجاد کند.

مرکبات: برای تعیین خطر احتمالی واکنش های حساسیتی نوزاد با پزشک خود مشورت کنید. اگر کودک به مرکبات حساسیت داشته باشد مصرف آن باعث ایجاد اگزما شود.

شیر گاو

آجیل، ذرت، کشمش، ذغال اخته و کره بادام زمینی

غذای کمکی مقوی برای نوزاد

فاصله بین شیر خوردن و غذای کمکی نوزادان چقدر است ؟

غذای اصلی نوزادان در سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی شیر مادر است و غذای کمکی باید بعد از تغذیه با شیر مادر و با فاصله کم از آن داده شود. شیر دادن به کودک بعد از غذا اگر با تمایل کودک همراه باشد، مشکلی ندارد و شیر خوردن کودک در فواصل تغذیه با غذای کمکی می تواند به دلیل کم بودن یا بی کیفیتی شیر مادر باشد و می تواند موجب کاهش ترشح شیر مادر شده و یا جایگزین شیر مادر شود. برای آگاهی از دلایل کم شدن شیر مادر می توانید در اینجا کلیک کنید.

تعداد دفعات تغذیه و مقدار غذای کمکی نوزادان

نوزادان در طول روز به سه بار تغذیه یا همان غذای کمکی نیاز دارند و در صورتی که شیرخوار شما تمایل بیشتری نسبت به خوردن غذا داشته باشد، می توان یک یا دو میان وعده دیگر به آن اضافه کرد، البته به شرطی که خللی در تغذیه وی با شیر مادر ایجاد نکند.

غذای کمکی نوزاد

میزان غذای مصرفی نوزاد بستگی به تمایل وی برای خوردن دارد که اغلب به ۱۰ قاشق مربا خوری در هر وعده می رسد و تا پایان ماه هشتم می تواند تا ۱۵ قاشق مربا خوری افزایش یابد. در صورتی که کودک شما از رشد خوبی برخوردار نیست، می توانید در کنار افزایش دفعات تغذیه کودک با شیر مادر، تعداد دفعات غذای کمکی و مکمل کودک را نیز افزایش دهید.

چه زمانی غذای کمکی به برنامه غذایی کودک اضافه شود؟

بهتر است در بین اضافه کردن مواد غذایی کمکی برای کودک، سه روز فاصله زمانی وجود داشته باشد تا در صورت حساسیت شیر خوار به ماده غذایی و عدم تحمل آن، نوع حساسیت مشخص شود، بنابراین دستگاه گوارش کودک فرصت کافی برای عادت کردن به ماده غذایی جدید را پیدا خواهد کرد. از سبزیجاتی مثل سیب زمینی، گشنیز، هویج، کدو و جعفری که احتمال وجود حساسیت و عدم تحمل آنها کم می باشد، می توان روزانه یک نوع جدید را به تغذیه کودک اضافه نمود. به طور کلی مقدار غذای کمکی که نوزادتان در طول ۲۴ ساعت دریافت می کنند به سه عمل مهم ۱) تراکم انرژی غذای کمکی ۲) میل و میزان اشتهای کودک و ۳) میزان دریافت شیر مادر که غذای اصلی نوزادان است، بستگی دارد.

تغذیه کمکی نوزاد

شما می توانید با استفاده از این مطلب که راهنمای مناسبی برای غذای کمکی کودک در سن ۵ تا ۶ ماهگی است غذای مناسب را برای نوزادان خود انتخاب کنید. از مصرف غذاهای نامناسب برای کودک نیز خودداری نمایید برای کسب اطلاعات در مورد تغذیه نوزادان به بخش کودک و والدین رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *